32254MB limiet P3 450mhz en freenas

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

Een harde schijf van 40GB wordt maar herkend als 32GB (ide), hoe zou ik dit kunnen oplossen?

1)firmware update bios? (maar heb echt geen idee welk moederboard het is)
2)andere mogelijke oplossingen?
3) als ik usb harddisken eraan hang worden ze dan ook als 32GB herkend?
Shnoob
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jul 2004, 02:20

32gb is het maxium dat je kunt hebben als je FAT32 gebruikt.
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, dus op het zal wel geen FAT32 zijn ;)

Ik zou de bios nekeer update, ma hoe ge kunt zoeke wa voor mobo ge juist hebt in BSD, da weet ik niet.
In windows zou ge bv lavalys everest kunne gebruiken.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

Diod schreef:FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, dus op het zal wel geen FAT32 zijn ;)

Ik zou de bios nekeer update, ma hoe ge kunt zoeke wa voor mobo ge juist hebt in BSD, da weet ik niet.
In windows zou ge bv lavalys everest kunne gebruiken.

windows komt er in ieder geval niet op!
livecd bvb. van linux ubuntu/mint kan ik toch gebruiken, maar welk programma is accuraat?

Zijn nu ntfs partities (had gelezen dat freenas het bios kan omzeilen)
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

Kzei toch ook niet dat je windows moet installeren om dit probleem op te lossen...

Misschien da hier, in dees topic een programma staat dat je kunt gebruiken: http://www.dbforums.com/showthread.php?t=323193
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Shnoob schreef:32gb is het maxium dat je kunt hebben als je FAT32 gebruikt.


Dat klopt niet helemaal.

Wanneer je XP of vergelijkbaar gebruikt, wordt een Fat32 inderdaad gelimiteerd tot 32Gig. Het mag vreemd lijken, maar in de oudere, native Fat32 OS'en (Win95/98 en ME) zit dat anders in elkaar :

Win95 en 98's Fdisk heeft een interne bug, waardoor partities groter als 64 gig "dubbelplooien" en foutief worden weergegeven in hun grootte tijdens de fdisk declaratie, maar als je BIOS van je pc het correct ondersteunde, kon je wel degelijk Fat32 parities maken tot hun maximale theoretische grootte (127 gig).

In ME was dit probleem opgelost.

Het niet mogelijk-zijn van partities >32 gig onder Fat32 heeft dus niets te maken met het fileformaat zelf, maar mogelijk WEL met de implementatie (bij XP) of aan de bios van de gebruikte pc of aan een clip-jumper op de hdd in kwestie.

Het gebeurde wel vaker dat mensen de master-jumper "aan de verkeerde kant" zetten, gevolg is dan een 32 gig-clip. Wat zegt je BIOS ? Oudere moederborden met niet-aangepaste bios'en zullen inderdaad geen support hebben voor HDD's groter als 32 gig tenzij je een diskmananger gebruikt. Als de beperking in het moederbord zelf plaats vindt, zie je dat ook onmiddelijk aan de "foute" aangeven van de capaciteit van de hdd.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

kaween schreef:maar als je BIOS van je pc het correct ondersteunde, kon je wel degelijk Fat32 parities maken tot hun maximale theoretische grootte (127 gig).

Toch wel straf dat ik hier een externe HDD van 400GB heb in FAT32. De maximale grootte van een FAT32 was 2TB dacht ik. De enigste iets wat ambetante beperking is de 4GB filesize.

http://en.wikipedia.org/wiki/File_Alloc ... able#FAT32
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Je kan heel goed gelijk hebben hoor. 127 gig is allersinds het grootste wat ik hier ooit gezien heb na formateren met een Dos/Microsoft systeem.

Maar inderdaad, de meeste lowcost Nas-jes bijvoorbeeld die ik ken formateren hun hdd's effectief in Fat32, het moet dus principieel mogelijk zijn om groter te kunnen. Die 127 gig is inderdaad normaal verbonden aan de extended int 13h functie. My bad, komt ervan als je als een ouwe knar als ik niet eerst op Wikipedia gaat kijken. :P
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

laurens7 schreef:
Diod schreef:FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, dus op het zal wel geen FAT32 zijn ;)

Ik zou de bios nekeer update, ma hoe ge kunt zoeke wa voor mobo ge juist hebt in BSD, da weet ik niet.
In windows zou ge bv lavalys everest kunne gebruiken.


livecd bvb. van linux ubuntu/mint kan ik toch gebruiken, maar welk programma is accuraat?

Z
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Ik heb FreeNas op een Optiplex GX110 staan met een diskje van 80gb en die herkent ie toch compleet dus het probleem zal eerder aan de PC liggen.

Lees hier eens :
http://www.oberon.ethz.ch/bios.html
"Limit 5: Some PCs cannot access more than 32GB due to a bug in the new implementation, although fixes are available - mainly Award BIOS chips dated 1998/99. The majority, though, are capable of supporting drives up to 137GB."

BIOS updateje zal dus nodig zijn denk ik.
Je kan altijd je kast eens opendoen en tussen de PCI sloten zien welk type moederbord er in zit - meestal staat dat daar wel.
Floris Bakker for president!
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

cavecat schreef:Ik heb FreeNas op een Optiplex GX110 staan met een diskje van 80gb en die herkent ie toch compleet dus het probleem zal eerder aan de PC liggen.

Lees hier eens :
http://www.oberon.ethz.ch/bios.html
"Limit 5: Some PCs cannot access more than 32GB due to a bug in the new implementation, although fixes are available - mainly Award BIOS chips dated 1998/99. The majority, though, are capable of supporting drives up to 137GB."

BIOS updateje zal dus nodig zijn denk ik.
Je kan altijd je kast eens opendoen en tussen de PCI sloten zien welk type moederbord er in zit - meestal staat dat daar wel.

- mainly Award BIOS chips dated 1998/99 ewel dat heb ik dus

Heb daarstrakls geflashed met gepatchste beta firmware (aangepast door een forum-user) die kan 128GB aan (en mss meer?)

btw der is een nieuwe versie uit van freenas :)
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb hier een freenas PII 350 draaien met een disk van 500GB in.

Je moet de disk in de bios wel op "none" zetten, dus niet laten detecteren. Freenas doet dat valzelf, et voila, 500G beschikbaar...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”