Petitie BTW van 21% naar 6%

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Petitie (kreeg dit via e-mail) wie deze wil steunen kan dit via onderstaande link

Energie is geen luxe, maar een noodzaak.
Verlaag de BTW op gas en elektriciteit van 21% naar 6%, op kosten van Electrabel.
Energie is levensnoodzakelijk. Toch betalen we in België 21% BTW op gas en elektriciteit. Dat is het tarief voor luxeproducten!

Op kraantjeswater, groenten en fruit en geneesmiddelen betalen we maar 6% BTW. Waarom dan 21% voor verwarming en verlichting?

200 euro korting op de energiefactuur. Door een BTW-tarief van 6% op gas en elektriciteit bespaart een gezin 200 euro.

Andere Europese landen doen het al. In Luxemburg is het BTW-tarief voor energie 6%, in Groot-Brittannië 5%. Wanneer volgt België?

De superwinsten van Electrabel afromen. Door de BTW-verlaging krijgt de overheid minder inkomsten. Wij willen dat Electrabel en andere energiebedrijven dat geld bijpassen. Door de hoge energieprijzen maakt Electrabel woekerwinsten van 2,3 miljard euro per jaar.

Bedankt!
Surf naar www.6procent.be en onderteken de petitie!
't Leven is zo al duur genoeg…
Ik heb het alvast ondertekent! :-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Getekend :thumbs: :thumbs:
Live life to the Max
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Hier ook al getekend
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Getekend,

Het initiatief komt wel van een politieke partij hè.

Greetz
Weetgraag 8)
"Carpe Diem"
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Van de commies!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hier ook getekend.
Maakt voor mij niet uit dat het van de PvDA komt en ik voor de rest weinig of geen boodschap aan hun heb, het puur concept dat iets als verwarming en electriciteit als luxe-artikel worden belast, is zowiezo te gek voor woorden en een _schande_, een "welvaartsstaat" onwaardig.
Gebruikersavatar
defenderII
Premium Member
Premium Member
Berichten: 488
Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

getekend :-D
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

ik sta er ook bij! 21% procent is schandalig.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

200€? zou hier eerder 600-800€ zijn.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik ben doorgaans niet echt voorstander van de PVDA maar dit vind ik een goed initiatief. Getekend.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Ben geen voorstander van persoonlijke gegevens ergens publiek te zetten.

Maar in dit geval getekend.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Stom idee. Ze krijgen nu met moeite de begroting rond, dus er is zeker geen marge om zoiets te doen. Een andere partij zal je ook heel moeilijk dwingen om dit te betalen. Cfr die SP minister die het stookoliefonds zo eens ging vullen. Verhaal je dit op de producenten, dan slaan ze gewoon de prijs op en betaal je weer even veel als vroeger.
wwdj
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 18 dec 2007, 17:07

lithion schreef:Stom idee. Ze krijgen nu met moeite de begroting rond, dus er is zeker geen marge om zoiets te doen. Een andere partij zal je ook heel moeilijk dwingen om dit te betalen. Cfr die SP minister die het stookoliefonds zo eens ging vullen. Verhaal je dit op de producenten, dan slaan ze gewoon de prijs op en betaal je weer even veel als vroeger.


Idd lijkt me nutteloze actie. En als het dan toch zo zou verlopen, halen ze geld dat ze daardoor missen wel via andere manier op.

Lijkt me eerder een politieke marketings stunt.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

deej schreef:Ik ben doorgaans niet echt voorstander van de PVDA maar dit vind ik een goed initiatief.

Ik ben doorgaans niets echt een voorstander van de PVDA en heb puur en alleen omwille van dit feit niet getekend. (net zoals er bepaalde andere partijen zijn waarmee ik nooit iets te maken wil hebben, zeker mijn naam niet onder hun petities)

Principes enzo... ;-)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

cloink schreef:
deej schreef:Ik ben doorgaans niet echt voorstander van de PVDA maar dit vind ik een goed initiatief.

Ik ben doorgaans niets echt een voorstander van de PVDA en heb puur en alleen omwille van dit feit niet getekend. (net zoals er bepaalde andere partijen zijn waarmee ik nooit iets te maken wil hebben, zeker mijn naam niet onder hun petities)

Principes enzo... ;-)

Rare principes me dunkt! ik trek mij ook geen politiek aan hoor,
maar een paar honderd euro minder betalen op de energie factuur is
het tekenen van de petitie meer dan waard.
(tenzij je graag teveel betaald -> geld zat zeker?) :-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Zouden ze enkel m'n naam & e-mail vragen ok, maar dit gaat ietsje te ver.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ken schreef:Zouden ze enkel m'n naam & e-mail vragen ok, maar dit gaat ietsje te ver.

Veel meer dan uw naam en een e-mail adres moet je niet invullen, de
rest laat je gewoon leeg ........
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
eco racer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:58

is zoals met de gas, stel dat je maandelijks 121 [100+21] euro betaald en de btw wordt verlaagd naar van 21 naar 6%, dan zien de bedrijven het volgens mij als een geschenk uit de hemel, je blijft hetzelfde betalen >>> verdoken verhoging van de prijs/meer winst.

De staat heeft een serieuze put gegraven[wanbeleid] en doet het nog steeds, dus die BTW inkomsten zijn quasi onmisbaar om deze "voor de camera" te delven.

Electrabel raad de mensen aan rationeel om te gaan met energie, want je kan besparen ... vandaar de vrij recente en fikse verhoging van de gasprijs/factuur en prijs per eenheid [kWh/m³ ...] Met een lager verbuikt behouden ze dezelfde omzet/winst of zelfs meer!

Dus of het echt voordeliger is voor de consument of zal worden?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Patje schreef:
Ken schreef:Zouden ze enkel m'n naam & e-mail vragen ok, maar dit gaat ietsje te ver.

Veel meer dan uw naam en een e-mail adres moet je niet invullen, de
rest laat je gewoon leeg ........


pfft. Mijn naam mochten ze gerust hebben. Het mailadres wat ze hebben gekregen was mijn standaard mailadres in dit soort gevallen ("[email protected]") so mailjunk ga ik alvast niet krijgen. :D
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

Verlaag de BTW op gas en elektriciteit van 21% naar 6%, op kosten van Electrabel.

Yeah right, het zal dan niet lang duren of de prijzen van Electrabel schieten de hoogte in. Wie gelooft dat Electrabel voor de kosten zou opdraaien, die gelooft waarschijnlijk ook nog dat er op 6 december een man uit Spanje met een lange witte baard langskomt. :lol:
Aurora
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2005, 19:41

KK schreef:
Verlaag de BTW op gas en elektriciteit van 21% naar 6%, op kosten van Electrabel.

Yeah right, het zal dan niet lang duren of de prijzen van Electrabel schieten de hoogte in. Wie gelooft dat Electrabel voor de kosten zou opdraaien, die gelooft waarschijnlijk ook nog dat er op 6 december een man uit Spanje met een lange witte baard langskomt. :lol:


Idd, dit is een stunt voor de goedgelovige burger te tonen wat ze allemaal niet doen voor hun stemmers... We zullen evenveel betalen, het zal alleen anders gefactureerd worden.

Eigenlijk is het niet zo slecht dat energie meer en meer gaat kosten, het is de enigste manier dat wij eens zuiniger gaan worden en dat er meer vraag gaat komen naar groene energievormen. Zolang er geen vraag naar is zal de industrie geen inspanningen doen naar groenere producten.
En ja Amerika is een grotere vervuiler maar we kunnen blijven wijzen naar elkaar maar iemand moet eens iets gaan doen want met onze huidige levenswijze kunnen we echt geen 50jaar meer doorgaan.
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Aurora schreef:
Eigenlijk is het niet zo slecht dat energie meer en meer gaat kosten, het is de enigste manier dat wij eens zuiniger gaan worden en dat er meer vraag gaat komen naar groene energievormen. Zolang er geen vraag naar is zal de industrie geen inspanningen doen naar groenere producten.
En ja Amerika is een grotere vervuiler maar we kunnen blijven wijzen naar elkaar maar iemand moet eens iets gaan doen want met onze huidige levenswijze kunnen we echt geen 50jaar meer doorgaan.


Ben jij zo'n goedverdiener? Dat je steeds meer en meer wilt betalen voor de basisnoodzakelijkheden die een mens eigenlijk nodig heeft
Denk eerst eens aan de huidige gepensioneerden met laag pensioentje
Met wat gaan ze da blijven betalen in de toekomst
De staat wil eigenlijk iedereen pluimen dat is wat we eerst moeten aanpakken en er eerst voor zorgen dat allerlei verkwistende uitgaven bij de staat stoppen dan zullen er ook minder inkomsten nodig zijn
Ook het verkwistend gedrag van de staat met energie hoor
Onzinnige verlichting, verwarming , hun autogebruik
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Lion schreef:
Aurora schreef:
Eigenlijk is het niet zo slecht dat energie meer en meer gaat kosten, het is de enigste manier dat wij eens zuiniger gaan worden en dat er meer vraag gaat komen naar groene energievormen. Zolang er geen vraag naar is zal de industrie geen inspanningen doen naar groenere producten.
En ja Amerika is een grotere vervuiler maar we kunnen blijven wijzen naar elkaar maar iemand moet eens iets gaan doen want met onze huidige levenswijze kunnen we echt geen 50jaar meer doorgaan.


Ben jij zo'n goedverdiener? Dat je steeds meer en meer wilt betalen voor de basisnoodzakelijkheden die een mens eigenlijk nodig heeft
Denk eerst eens aan de huidige gepensioneerden met laag pensioentje
Met wat gaan ze da blijven betalen in de toekomst
De staat wil eigenlijk iedereen pluimen dat is wat we eerst moeten aanpakken en er eerst voor zorgen dat allerlei verkwistende uitgaven bij de staat stoppen dan zullen er ook minder inkomsten nodig zijn
Ook het verkwistend gedrag van de staat met energie hoor
Onzinnige verlichting, verwarming , hun autogebruik

Denk dat er hier een paar tussen zitten die niet zelf hun rekening moeten betalen, dat papa en mama betaald.
Als je zelf moet werken voor een inkomen, een huis afbetalen etc en een energie factuur met 21% BTW zou je het wel weten.
Sommige mensen moeten bikkelen om rond te komen op het einde van de maand.
Dan komen ze hier af met een zever van dat het nog meer mag kosten enzo, jullie zijn goe zot!
(voor mijn part mag je uw computer afsluiten en ook wat zuiniger zijn, als je niets beter te vertellen hebt!)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Toch nog personen hier diezelfde denken als ikke
Dank U Patje
gertd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jan 2008, 11:20

Aurora schreef:Eigenlijk is het niet zo slecht dat energie meer en meer gaat kosten, het is de enigste manier dat wij eens zuiniger gaan worden en dat er meer vraag gaat komen naar groene energievormen. Zolang er geen vraag naar is zal de industrie geen inspanningen doen naar groenere producten.
En ja Amerika is een grotere vervuiler maar we kunnen blijven wijzen naar elkaar maar iemand moet eens iets gaan doen want met onze huidige levenswijze kunnen we echt geen 50jaar meer doorgaan.


Dat we zuiniger moeten zijn staat buiten kijf dat de prijs aangepakt moet worden ook we spreken hier over een en en verhaal.

Electrabel dit laten betalen is zinloos dit komt de concurentie op de markt niet ten goede want de andere leveranciers gaan dit dan ook mee moeten betalen. Zij zullen zeker maar 1 optie hebben : doorrekenen aan de klant waardoor de prijs gelijk blijft.

als dit gebeurt zal dit met algemene middelen moeten : of minder uitgeven of meer inkomsten van elders
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

maakt niet uit wie dat moet bijpassen het is een winst waar de overheid in de eerste instantie geen recht op heeft ! omdat inderdaad 21% enkel van toepassing is op luxe artikelen, maar als het komt om mensen af te sluiten van het elektriciteitsnetwerk is dit niet zomaar toegelaten, omdat het een basis behoefte is om te leven !?

Elektrabel is hier niet de boosdoener maar de staat, ze verplichten energie bedrijven, het als een noodzaak te zien, en als het aankomt op belastingen rekenen ze het aan als luxe artikel, ..

'k geloof dat energie bedrijven zelfs een minimum aan energie moeten leveren gratis, 'k geloof dat je daar net een lamp van kunt laten branden maar ze zijn het wel verplicht, althans 'k herinner me het ooit gelezen te hebben.

volgens mij hebben ze dit heel slim aangepakt en gezegd, alles onder xxx kwh is gratis en dus levensnoodzakelijk, boven dat is luxe, het zal wel iets in die aard zijn.
fr3d0
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 mei 2005, 17:40

Ofloo schreef:'k geloof dat energie bedrijven zelfs een minimum aan energie moeten leveren gratis, 'k geloof dat je daar net een lamp van kunt laten branden maar ze zijn het wel verplicht, althans 'k herinner me het ooit gelezen te hebben.

volgens mij hebben ze dit heel slim aangepakt en gezegd, alles onder xxx kwh is gratis en dus levensnoodzakelijk, boven dat is luxe, het zal wel iets in die aard zijn.


Klopt eigenlijk niet volledig, elk gezin krijgt 100kWh gratis + 100 kWh extra per gezinslid. Wilt vb zeggen een gezin met vader, moeder en 1 kind zal (100 kWh + 3x 100kWh) => 400 kWh gratis elektriciteit krijgen

Wat jij misschien bedoeld is dat er een verplichting is om mensen met betalingsproblemen stroom te blijven leveren. Dit wordt echter niet door de leverancier gedaan. De leverancier zet het contract stop wanneer mensen hun facturen niet meer betalen, deze mensen worden door hun distributienetbeheerder opgevangen (sociaal leverancier) die er kan voor kiezen om gewoon verder te factureren zoals voorheen maar dan aan sociaal tarief of door voorbetaling met een kaart. Dit wordt geregeld door een budgetmeter (meter met een voorbetaalde kaart). Wanneer het geld op is valt de meter uit, ze kunnen dan hun meter terug inleggen, als hun noodkrediet van +- 5euro op is dan vallen ze op de basis levering van 10 ampére (je kan daar wel meer dan een lamp doen van branden maar zeker niet comfortabel verderleven. Dit is zeker NIET gratis, als ze hun kaart opnieuw gaan opladen dan wordt een deel van het opgeladen bedrag gebruikt om het verbruik op noodlevering af te betalen. Mensen die echter niet meer komen opladen voor een lange tijd en dus ook niet betalen kunnen nog altijd worden afgesneden van het elektriciteits- en aardgasnet.

Maar gratis is het dus zeker niet.

mvg
Better to let people think your a fool then to open your mouth and remove all doubt
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Bedankt!
Uw ondertekening is geregistreerd.
Er zijn op dit moment al 5545 ondertekenaars.

Hartelijk dank voor uw steun.
Aurora
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2005, 19:41

Patje schreef:
Lion schreef:
Aurora schreef:
Eigenlijk is het niet zo slecht dat energie meer en meer gaat kosten, het is de enigste manier dat wij eens zuiniger gaan worden en dat er meer vraag gaat komen naar groene energievormen. Zolang er geen vraag naar is zal de industrie geen inspanningen doen naar groenere producten.
En ja Amerika is een grotere vervuiler maar we kunnen blijven wijzen naar elkaar maar iemand moet eens iets gaan doen want met onze huidige levenswijze kunnen we echt geen 50jaar meer doorgaan.


Ben jij zo'n goedverdiener? Dat je steeds meer en meer wilt betalen voor de basisnoodzakelijkheden die een mens eigenlijk nodig heeft
Denk eerst eens aan de huidige gepensioneerden met laag pensioentje
Met wat gaan ze da blijven betalen in de toekomst
De staat wil eigenlijk iedereen pluimen dat is wat we eerst moeten aanpakken en er eerst voor zorgen dat allerlei verkwistende uitgaven bij de staat stoppen dan zullen er ook minder inkomsten nodig zijn
Ook het verkwistend gedrag van de staat met energie hoor
Onzinnige verlichting, verwarming , hun autogebruik

Denk dat er hier een paar tussen zitten die niet zelf hun rekening moeten betalen, dat papa en mama betaald.
Als je zelf moet werken voor een inkomen, een huis afbetalen etc en een energie factuur met 21% BTW zou je het wel weten.
Sommige mensen moeten bikkelen om rond te komen op het einde van de maand.
Dan komen ze hier af met een zever van dat het nog meer mag kosten enzo, jullie zijn goe zot!
(voor mijn part mag je uw computer afsluiten en ook wat zuiniger zijn, als je niets beter te vertellen hebt!)


Nee ik ben niet zo'n goedverdiener met een nettoloon van 2000euro en meer maar ik ben tevreden met wat ik heb en uiteraard betaal ik liever minder maar ik ben niet zo kortzichtig om te denken dat als ik morgen maar 6% moet betalen dat ik hierdoor op het einde van de rit minder zal moeten betalen. Als de staat morgen 6% vraagt om de burgers wat te sussen gaan ze minder inkomsten binnenhalen en zullen ze hun geld wel op een andere manier binnenkrijgen. Draai het zoals je wilt, JE ZAL STEEDS EVENVEEL BETALEN, het wordt gewoon anders gefactureerd.

Wat ik bedoelde met 'dat het niet slecht is dat energie meer gaat kosten' heeft puur te maken dat dat de ENIGSTE manier is om de mentaliteit van ons (westerlingen) te veranderen. Ik had vorig in 2006 een verbruik van 8000Kwh, door die stijgende prijzen ben ik uit mijn luie zetel gekomen en ben ik bij de gamma een watt-meter gaan kopen voor 30euro. Door eens het huis door te lopen heb ik hiermee 200euro bespaard op mijn rekening van 2007!! Mijn punt: ja het is niet leuk om meer te betalen, is het de schuld van de staat dat de prijzen stijgen... misschien deels wel maar dit heeft niets te maken met het btw-tarief, dit tarief was er 10jaar geleden ook en toen hoorde je niemand klagen. Het zijn de multinationals die de prijzen de hoogte in stuwen en de algemene wereldeconomie en steeds stijgende vraag naar energie voor de industrie die jou en mijn consumptieartikelen maken.

Maw, de bedrijven gaan geen cadeau's geven en de prijzen laten zakken, de overheid kan het BTW tarief niet laten zakken want de factuur moet op de één of andere manier betaald worden.

Oplossing: Loop eens door je eigen huis en kijk eens wat je kan besparen (doorsnee gezin kan 20 - 30% besparen zonder in luxe te moeten inboeten)
2de oplossing zou misschien zijn dat de overheid zegt dat een basishoeveelheid energie aan 6% gerekend wordt en de overige aan 21%, voor een doorsnee appartement bijvoorbeeld 1500Kwh aan 6% en de rest 21%, heb jij thuis 3computers draaien dan moet niet elke belastingbetaler hiervoor opdraaien. Dit lijkt mij veel eerlijker ipv ALLE energie aan 6%



Btw voordat mensen hier beginnen te zagen over dat ze geen spaarlampen in hun living willen en dat ze snachts niet met kaarsen willen rondlopen... de meeste energie bespaar je niet met toestellen uit standby te halen en spaarlampen en van die brol. Het meeste heb ik hier bespaard door een klein ijskastje weg te halen dat meestal bijna leeg stond, door de pc die hier stond zo in te stellen deze na x-aantal tijd in slaapstand ging ipv continu te blijven opstaan, ook spaarlampen heb ik gebruikt maar enkel op plekken waar de opwarmtijd niet uitmaakte zoals in staande lampen enz
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Dat gaat hier precies wat sneller dan de dag van de download :eek:

Uw ondertekening is geregistreerd.
Er zijn op dit moment al 18165 ondertekenaars. :-o
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Fireblade schreef:Dat gaat hier precies wat sneller dan de dag van de download :eek:

Wat had je nu gedacht? Als je straks een petitie kan tekenen om gratis en voor niets 100€ te ontvangen, dan ga je ook snel aan 100k signatures zitten denk ik zo... :P
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Rudi.$
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 jan 2007, 21:00
Locatie: Beveren
Contacteer:

Oplossing: Loop eens door je eigen huis en kijk eens wat je kan besparen (doorsnee gezin kan 20 - 30% besparen zonder in luxe te moeten inboeten)
2de oplossing zou misschien zijn dat de overheid zegt dat een basishoeveelheid energie aan 6% gerekend wordt en de overige aan 21%, voor een doorsnee appartement bijvoorbeeld 1500Kwh aan 6% en de rest 21%, heb jij thuis 3computers draaien dan moet niet elke belastingbetaler hiervoor opdraaien. Dit lijkt mij veel eerlijker ipv ALLE energie aan 6%


Je maakt 1 grote denkfout, een die ook door veel politicie wordt gemaakt. Sommige mensen kunnen niet meer bezuinigen, omdat ze reeds jaren bezig zijn omwille van hun laag inkomen op alles te beknibbelen, wat ga je tegen hen zeggen, doe je kachel nu ook maar uit, verkoop je auto (als ze die nog hebben) en ga onder een brug slapen.
Soms komt het mij lelijk het strot uit dat de grootste roepers tot bezuinigen dit nu des te harder roepen omdat ze nu pas zien dat ze al jaren energie versmossen, en dit veelal ten koste van hen die het al jaren opbrengen en dan nog worden verweten dat ze te weinig bezuinigen.

Net hetzelfde met premies om te isoleren, iemand die nu geen geld meer heeft om zicht te verwarmen zal dat luttele dat hij nog heeft niet gebruiken om isolatie te kopen die hij nog eerst zelf moet betalen.

Wat deze maatschappij moet doen is verbannen van de grote hipocrisieziekte.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Rudi heeft wel een punt.

Even mijn eigen voorbeeld: vorig jaar al nieuwe vensters met hoogrendement gestoken, heeft me 7.000 euro gekocht. Geen subsidies gekregen: die zijn gereserveerd voor de Brusselse gemeenten waar dit prioritair is (lees: om gedegradeerde buurten te renoveren). Wel kunnen aftrekken van de belastingen maar belange niet voor het volledige bedrag. Ik dacht iets van een 1.600 € * 40 % = 400 € teruggekregen.

OK, ik ga besparen op verwarming maar dat gaat toch wel een heel eindje duren alvorens ik 6.600 euro uitspaar! En ik kon toch maar moeilijk telkens een jaar wachten om telkens een nieuw venster te steken?

Ze zouden tenminste kunne toelaten om mijn vensters gedurende x jaar voor een bepaald bedrag in te brengen, totdat bijvoorbeeld de helft van mijn investering terugbetaald is. Dan wordt het pas echt interessant.

Ander voorbeeld: ik koop laptop ipv desktop. Eén van de redenen is de energiebesparing aangezien laptops echt gebouwd zijn om minder energie te verbruiken. Hierdoor moet ik wel vaker mijn laptop vervangen: je kan bijvoorbeeld de video kaart (ja, ik ben een gamer) niet vervangen. Extra geheugen en HDD zijn veel duurder voor laptop.

Dit laatste is een stom voorbeeld maar toont wel aan dat zuiniger zijn op zo'n vlakken nog altijd een stuk meer kost dan het opbrengt.

Spaarlampen: allemaal goed en wel maar het licht is toch altijd veel fletser dan gloeilampen. Eigenlijk heb je iemand nodig die bij je thuis komt kijken waar je best gloei- / hallogeen- en waar best spaarlampen en welke (er zijn nu ook 10-tallen soorten) om het ebste resultaat te bekomen. Dit bestaat zelfs al, denk ik, maar kost weeral geld. Snel is het geld dat je hieraan uitgeeft waarschijnlijk niet terugverdiend, zeker omdat spaarlampen nog altijd stukken meer kosten dan gloeilampen!

Als je hierbij dan nog rekening houdt met het feit dat vele gezinnen gewoon niet veel overschot hebben, dan tja...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Goztow schreef:Eigenlijk heb je iemand nodig die bij je thuis komt kijken waar je best gloei- / hallogeen- en waar best spaarlampen en welke (er zijn nu ook 10-tallen soorten) om het ebste resultaat te bekomen. Dit bestaat zelfs al, denk ik, maar kost weeral geld. Snel is het geld dat je hieraan uitgeeft waarschijnlijk niet terugverdiend, zeker omdat spaarlampen nog altijd stukken meer kosten dan gloeilampen!


Een lichtstudie zoals men zegt ... Maar is idd wel redelijk prijzig :)
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Goztow schreef:Even mijn eigen voorbeeld: vorig jaar al nieuwe vensters met hoogrendement gestoken, heeft me 7.000 euro gekocht. Geen subsidies gekregen: die zijn gereserveerd voor de Brusselse gemeenten waar dit prioritair is (lees: om gedegradeerde buurten te renoveren). Wel kunnen aftrekken van de belastingen maar belange niet voor het volledige bedrag. Ik dacht iets van een 1.600 € * 40 % = 400 € teruggekregen.


40% van 1600 is wel 640 EURO ...

Anyway, de formule om de maximum aftrek te berekenen klopt niet: je mag 40 % van het totaal aftrekken, met een maximum van 2600 EURO. Afhankelijk van je inkomen/kinderen/... trek je dus bv. 800 a 1200 effectief terug.

Goztow schreef:OK, ik ga besparen op verwarming maar dat gaat toch wel een heel eindje duren alvorens ik 6.600 euro uitspaar! En ik kon toch maar moeilijk telkens een jaar wachten om telkens een nieuw venster te steken?

Ze zouden tenminste kunne toelaten om mijn vensters gedurende x jaar voor een bepaald bedrag in te brengen, totdat bijvoorbeeld de helft van mijn investering terugbetaald is. Dan wordt het pas echt interessant.


Blijkbaar krijg je dus sowieso al 2 tot 3x meer terug dan je dacht: dat is pas echt interessant, niet ?
Gebruikersavatar
Rudi.$
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 jan 2007, 21:00
Locatie: Beveren
Contacteer:

Jan_B schreef:
Goztow schreef:Even mijn eigen voorbeeld: vorig jaar al nieuwe vensters met hoogrendement gestoken, heeft me 7.000 euro gekocht. Geen subsidies gekregen: die zijn gereserveerd voor de Brusselse gemeenten waar dit prioritair is (lees: om gedegradeerde buurten te renoveren). Wel kunnen aftrekken van de belastingen maar belange niet voor het volledige bedrag. Ik dacht iets van een 1.600 € * 40 % = 400 € teruggekregen.


40% van 1600 is wel 640 EURO ...

Anyway, de formule om de maximum aftrek te berekenen klopt niet: je mag 40 % van het totaal aftrekken, met een maximum van 2600 EURO. Afhankelijk van je inkomen/kinderen/... trek je dus bv. 1000 a 1200 effectief terug.

Goztow schreef:OK, ik ga besparen op verwarming maar dat gaat toch wel een heel eindje duren alvorens ik 6.600 euro uitspaar! En ik kon toch maar moeilijk telkens een jaar wachten om telkens een nieuw venster te steken?

Ze zouden tenminste kunne toelaten om mijn vensters gedurende x jaar voor een bepaald bedrag in te brengen, totdat bijvoorbeeld de helft van mijn investering terugbetaald is. Dan wordt het pas echt interessant.


Blijkbaar krijg je dus sowieso al 2 tot 3x meer terug dan je dacht: dat is pas echt interessant, niet ?


Mijn huis was 1 jaar te jong om van mijn ramen met dubbele beglazing en rolluiken te kunnen terugtrekken.

Voor mijn part stikken ze in hun subsidieregeling.
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Rudi.$ schreef:Mijn huis was 1 jaar te jong om van mijn ramen met dubbele beglazing en rolluiken te kunnen terugtrekken.


"Ongeacht de soort van energiebesparende maatregel waarin u hebt geïnvesteerd, hebt u recht op een belastingvermindering die per jaar neerkomt op 40 % van het totaal betaalde bedrag, btw incluis, met per woning evenwel een absoluut maximum. Voor 2007 gaat het om € 2600." (bron: Test Aankoop).

Voor zover ik kan zien is er geen voorwaarde van de leeftijd van het huis. Misschien doel je op de 6% voor rennovatie ? (maar dat heeft niets met energiebesparing te maken)
Gebruikersavatar
Rudi.$
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 jan 2007, 21:00
Locatie: Beveren
Contacteer:

Jan_B schreef:
Rudi.$ schreef:Mijn huis was 1 jaar te jong om van mijn ramen met dubbele beglazing en rolluiken te kunnen terugtrekken.


"Ongeacht de soort van energiebesparende maatregel waarin u hebt geïnvesteerd, hebt u recht op een belastingvermindering die per jaar neerkomt op 40 % van het totaal betaalde bedrag, btw incluis, met per woning evenwel een absoluut maximum. Voor 2007 gaat het om € 2600." (bron: Test Aankoop).

Voor zover ik kan zien is er geen voorwaarde van de leeftijd van het huis. Misschien doel je op de 6% voor rennovatie ? (maar dat heeft niets met energiebesparing te maken)


Ik heb het door Belisol laten nakijken en ik kon er niet van genieten (is wel van jaar 2000 geleden), maar maakt me niks meer uit.

Geld op, ramen geplaatst voor de rest is het gedaan met uitgeven. Ook dat is realiteit, Als ik moet kiezen tussen warm zitten aan 1250 euro per winter of extra uitgave voor vervangen van ketel en geen warmte is de rekening snel gemaakt.

Of beter, er is geen andere manier.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Jan_B schreef:
Goztow schreef:Even mijn eigen voorbeeld: vorig jaar al nieuwe vensters met hoogrendement gestoken, heeft me 7.000 euro gekocht. Geen subsidies gekregen: die zijn gereserveerd voor de Brusselse gemeenten waar dit prioritair is (lees: om gedegradeerde buurten te renoveren). Wel kunnen aftrekken van de belastingen maar belange niet voor het volledige bedrag. Ik dacht iets van een 1.600 € * 40 % = 400 € teruggekregen.


40% van 1600 is wel 640 EURO ...

Anyway, de formule om de maximum aftrek te berekenen klopt niet: je mag 40 % van het totaal aftrekken, met een maximum van 2600 EURO. Afhankelijk van je inkomen/kinderen/... trek je dus bv. 800 a 1200 effectief terug.

Goztow schreef:OK, ik ga besparen op verwarming maar dat gaat toch wel een heel eindje duren alvorens ik 6.600 euro uitspaar! En ik kon toch maar moeilijk telkens een jaar wachten om telkens een nieuw venster te steken?

Ze zouden tenminste kunne toelaten om mijn vensters gedurende x jaar voor een bepaald bedrag in te brengen, totdat bijvoorbeeld de helft van mijn investering terugbetaald is. Dan wordt het pas echt interessant.


Blijkbaar krijg je dus sowieso al 2 tot 3x meer terug dan je dacht: dat is pas echt interessant, niet ?

Bedankt voor de verduidelijking, ik kon het niet opzoeken waar ik was. Ik herinner me iig dat ik nogal teleurgesteld was dat ik maar zo'n klein deel (want het blijft een klein deel) kon terugtrekken van deze toch wel belangrijke uitgaven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Goztow schreef:Ik herinner me iig dat ik nogal teleurgesteld was dat ik maar zo'n klein deel (want het blijft een klein deel) kon terugtrekken van deze toch wel belangrijke uitgaven.


Ja, ik bekijk het vooral als een (welkome) versnelling van het terugverdieneffect.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”