Softwarematig bandbreedte programma's beperken WIN en linux

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sandman
Pro Member
Pro Member

Hallo,

ik ken het programma netlimiter, , maar ik zoek een freewarevariant ervan :). Ik gebruik nl torrents om spullen af te halen, en ik heb een client waarin ik de upload kan beperken, maar vind niets om de downloadspeed te beperken, wat zeker met de huidige problemen met scarlet, niet zo plezant is: mn bandbreedte is bijna volledig weggedrukt door de downloads. Dus het mailen en surfen etc, gaat dan vaak erg traag (ik heb zo een 25- down, dus das normaal snel genoeg om te surfen ;) ) en wou dat dus oplossen door een progje dat de bandbreedte per programma kan beperken. Eventuele andere oplossingen, waar ik nog niet aan dacht zijn natuurlijk ook welkom...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Sandman,

Persoonlijk gebruik ik om het manueel cappen van mijn snelheid steeds netlimiter, gewoon omdat dit het enigste programma is waarmee ik al gewerkt heb.. en dat voldeed perfect aan de verwachtingen.. dus ook geen nood aan een ander.
Die tool gebruiken wij immers continue bij het uittesten van de speedtest, indien we daaraan hercompileren of wijzigen aanbrengen. Je kan moeilijk een simulatie voor een 1Mb test doen met een 3.3 lijn eh :)

Nee ik heb niet direct een freeware alternatief voor handen, maar wil je deze link niet onthouden. Als het freeware bestaat, is er grote kans dat je het hier vindt: http://www.webattack.com/freeware/freeware.html

Heeft zéér véél freeware tools mooi in categorietjes opgedeeld.
Ik heb nog niet gezocht voor u..- geen tijd - zelf eens zien.. ik garandeer niet dat het ertussen zit.. maar je maakt wel kans ;-).
I love it when a plan comes together!
Sandman
Pro Member
Pro Member

thx, ik zal eens zien en als ik iets vind ook hier ge-edit posten. :) (ik had al opdownload.com zitten rondneuzen en google , maar niet veel gevonden :)
robvdw
Starter
Starter
Contacteer:

Aangezien je zowel de vraag stelt voor linux als windows:
* Linux: Met trickle (http://www.monkey.org/~marius/trickle/) kan je de bandbreedte van elk proces afzonderlijk beperken: ik gebruik het nu een paar maanden en het werkt perfect.
Een meer fundamentele oplossing die ervoor zorgt dat er geen buffers vollopen en de verbinding dus niet kan "verzuipen" in traffiek is het configureren van traffic shaping. Hiermee kan je bepaalde protocols voorrang geven op anderen, etc. Een eenvoudige uitleg vind je in de ADSL bandwith management howto: http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/ADSL-Bandwidth-Management-HOWTO.html, voor meer gecompliceerde dingen kan je http://www.lartc.org best eens bekijken.
* Windows: Voor zover ik weet is Netlimiter (jammer genoeg) de enige proces-gebaseerde limiteerder.
Rob
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Sandman,

Om dit te doen gebruik ik "Bandwidth Controller". Dit is een gratis programma dat zowel op Linux als op Windows werkt. Het kan geen bandbreedte instellen per process, maar wel bv per protocol, per netwerkkaart, per poort .. dus dat kan evengoed (zelfs beter) z'n werk doen denk ik.

Je kan het hier vinden.

Grtz Siske

*sorry* ... bij nader inzicht blijkt de software niet volledig gratis te zijn. Maar 't is wel ne goeie :)
Fr33kY
Starter
Starter

Bij Netlimiter gaat dit ook niet altijd even vlot hoor. Wanneer je bijvoorbeeld via leechftp 16 connecties opent kan hij dit meestal niet volgen en zal de beperking niet of niet volledig werken.

'k gebruik 't vooral vor te zien op welke dagen en uren 'k t meest download en upload, maja, we zullen allemaal de koppen is bij mekaar moeten steken en zelf zo'n programmake schrijven he :wink:

[mod="meon"]Fr33ky, bedankt voor je bijdrage, maar we moeten het hier 'correct' houden eh, dus geen links naar cracks![/mod]
P4 3.00 GHz 800 FSB @ 3.45 GHz Watercooled
in Watercooled (Aquarius 2) Xaser 3 2000+ - Case.
512 MB Dual Corsair DDR
440 GB + Hercules ATI Radeon 9800PRO 128MB
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”