[verbouwing/nieuwbouw] welke router ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Coop
Premium Member
Premium Member

Mensen die aan het verbouwen of aan het bouwen zijn,welke router kunnen ze best plaatsen ?
Ik ben aan het verbouwen en ga alles nieuw zetten.
Ik wil in elke kamer wel internet hebben, en snel kunnen werken op dit netwerk, dus ook als het in de toekomst VDSL of zelfs glasvezel zou worden.
Kan ik best in elke kamer een internetkabel leggen, of is draadloos ondertussen volwassen genoeg om alles draadloos te doen ?
Ik wil mijn meterkast en dus ook mijn router en modem in de gang zetten, dat is niet ideaal voor draadloos, want dat moet altijd op het hoogste punt van het huis staan ?
Ik wil ook online gamen, kan dit ondertussen draadloos ? (vroeger was de ping te hoog erdoor).
VOIP wil ik ook hebben.

Welke router zou ik zeker beter moeten bekijken ?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik heb tijdens de verbouwing toch maar utp-kabel voorzien, naar elke kamer, zolder en kelder en tv. Het grote werk is dat niet tijdens een verbouwing. NIKO heeft bijvoorbeeld al mooie afdekplaatjes voor utp en telefoon.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jelle
Member
Member

De meeste routers voldoen wel. Meestal hebben ze wel maar 4 netwerkaansluitingen, maar door er een switch aan te hangen kan je dit snel en makkelijk uitbereiden.

Als je toch aan het (ver)bouwen bent, plaats je idd best overal een netwerkaansluiting. UTP-kabel en aansluitdozen kosten zoveel niet, en ze kunnen er maar zitten. Draadloos werkt ondertussen vrij vlot, maar op bepaalde plaatsen hier in huis is het signaal sterk verminderd, en het blijft natuurlijk trager dan met de draad. Vaste pc's zou ik zeker niet draadloos op het netwerk zetten, enkel als je een laptop hebt die regelmatig verhuist zou ik voor draadloos gaan.

Waar je je netwerkapparatuur zelf zet maakt weinig uit, maar als je draadloos wil werken, kies je best een centrale plaats uit, of de plaats waar je het meest zit. Wil je daar je modem en router niet zetten, trek dan een simpele utp-kabel naar je router/switch en hang er een access point aan. Hoe het met de hoogte zit ben ik niet zeker, maar ik vermoed inderdaad dat een hogere plaats verder zal reiken. Als dit daarom ook een sterker signaal zal opleveren weet ik niet zeker.
wwdj
Member
Member

naast router zou ik vooral denken aan goeie patchkast!!
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

wwdj schreef:naast router zou ik vooral denken aan goeie patchkast!!
Ook daarin voorziet NIKO met zijn minipatch. Maar 'k vind de prijs toch niet te min zenne.

Ook ik ben volop aan het uitkijken naar een oplossing.
Bij ons komt alles in de garage binnen en moet er TV, telefoon, en data verdeeld worden over de woonkamer en de verschillende slaapkamers. En voor TV voorzie ik inkomend kabel (telenet) en heb ik ook een coax naar de zolder getrokken. Die kan ik dan gebruiken voor ofwel netwerk, ofwel voor TV Vlaanderen (kwestie van de keuze open te laten).

Voor draadloos denk ik een accesspoint op een slaapkamer boven te zetten, ofwel plaats ik het in de living. Men kan uiteindelijk stopcontacten en utp-aansluitingen blijven trekken.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Als je (ver)bouwt en het is praktisch mogelijk, zou ik toch altijd voor kebel naar 'alle' vertrekken opteren. Zoveel kost UTP kabel toch ook niet en anders : voorzie toch minstens 1 buis, zorg dat die niet geknikt is en een blind afdekplaatje zodat je achteraf nog alle kanten uitkan.
bwx
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Abitana heeft een paar interessante producten om alles in huis over UTP te laten lopen: http://www.abitana.be/

Ikzelf heb geen coax of telefonie, enkel CAT6e in huis, waar TV, telefoon, fax en internet over lopen. FF patchen in de patchkast en done. Bij mij is het allemaal gerief van Gardy (ook een elektrische-spullen leverancier) Freedomnet

Zie ook hier: http://www.gardy.com/obj/catalogue/asse ... Kar_NL.pdf

Ik heb uiteindelijk voor Gardy gekozen omdat de hardware mij degelijker leek en de elektricien er al mee gewerkt had.

Ik heb wel het gevoel intussen dat Abitana verder evolueert en meedenkt en Gardy dat niet echt doet... Langs de andere kant heeft Gardy natuurlijk ook een stevige elektrische poot, dus dacht ik daar beter te zijn qua support.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”