KPN werkt aan digitale televisie in België

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

De Nederlandse telecommaatschappij KPN overweegt om in ons land te starten met digitale televisie. Dat zegt Marcel Smits, financieel directeur van KPN, de Nederlandse moedermaatschappij van mobiele operator Base.

Een beslissing is er nog niet, maar KPN denkt er ernstig over na om via zijn Belgische dochter Tele2 de concurrentie met Belgacom en Telenet op de markt van digitale televisie aan te gaan. KPN is in Nederland al actief op de televisiemarkt. "Als blijkt dat we succesvol zijn in Nederland, dan komen we ook naar België. Er is dan geen reden om te stoppen aan de grens", zegt Smits.

Volgens De Tijd heeft KPN ook interesse om sectorgenoot Scarlet over te nemen. Scarlet is vooral actief op de Belgische markt. Volgens Smits lopen er geen besprekingen met Scarlet. Het komt er volgens hem op aan om eerst aan te tonen dat Tele2 kan worden ingepast in de groep.

Bron: [url=http://www.hbvl.be/nieuws/Media_Cultuur/default.asp?art={38526F3E-AAAA-4248-BD09-7B6D88B5F804}]HBVL[/url]
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Zo dat lekt allemaal lekker snel uit. Tele2 + Scarlet zou een stevige combinatie leveren om de andere 2 eens lekker in hun vel te zitten.
Dédé
Member
Member
Provider

Welkom KPN hoe vlugger je het vuur aan de schenen kan leggen van Belgacom en Telenet hoe liever
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Eerst wandelen dan lopen zou ik zeggen, probeer eerst maar een fatsoenlijk klantenbestand op te bouwen.

Er zijn nog natuurlijk nog geen onderhandelingen of dergelijke, dus zo een vaart zal het nog wel niet lopen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat klantenbestand kopen ze gewoon.
Please help, looking for a way to get rich and fast
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

... zullen ze toch wel eens eerst ZELF mogen beginnen met een zeer stevige upgrade van het Tele2 netwerk op ALLE gebied, want dat is tot vandaag op piekuren soms niet eens in staat om een gewoon VOIP gesprek te garanderen in een aanvaardbare kwaliteit, en ophouden te zeuren van hoe slecht en onfair en duur BGC wel niet is (opmerking naar vorige "stand van zaken in België" van de KPN baas gisteren).

Want zonder een _veel_ stevigere topologie dan ze nu hebben, is de lucht/zeewaardigheid van de werken van Panamarenko ernstiger te nemen als deze toekomstplannen.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider

Het Tele2 netwerk, al dan niet aangevuld met KPN Eurorings in de toekomst, is echt wel enorm stabiel hoor. VoIP faalt enkel als er lijnproblemen zijn ;) Dat is niet netwerk gerelateert
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goendi schreef:Het Tele2 netwerk, al dan niet aangevuld met KPN Eurorings in de toekomst, is echt wel enorm stabiel hoor. VoIP faalt enkel als er lijnproblemen zijn ;) Dat is niet netwerk gerelateert
Nou, ik begrijp je standpunt. :) Maar dan nog.

Ik bekijk het netwerk in dit geval van aan hun servers tot aan mijn deur, dus als totaaloplossing van het huidige systeem, want dat is de situatie voor mij als klant. En daar is duidelijk nog heel veel werk aan, zowel aan stabiliteit als aan capaciteit.

Ik zal het wat duidelijker stellen. Met mijn 4mbps lijntje ga ik hier waarschijnlijk niet veel zien van digitale TV, nietwaar. :twisted:
En met een geschatte ontdubbeling van de lijnen in België van rond de 3% .... erm. Tegen dit tempo gaan mijn achterkleinkinderen hier nog wel eens iets aan hebben. :lol:

Zelfs mijn VOIP faalt hier soms nog steeds tijdens spitsuren, en dat is -niet- gebonden aan een "plotse verslechtering van mijn lijnkwaliteit of spontaan opkomende fysical layer lineproblemen" maar aan de onmogelijkheid van de complete T2's infrastructuur om mijn snelheid hoog genoeg te houden tijdens die momenten. Deze morgen was het hier trouwens wederom prijs, perfecte linespecs, nauwelijks verstaanbare telefoon. Tien minuutjes daarna probeer je het opnieuw en werkt het wel correct. Nu, ik berust me feitelijk lichtjes hierin, omdat er binnen dezelfde prijscategorie voor mij geen alternatief is voor T2, maar dat wil niet zeggen dat ik een T2 fan ben en derhalve blind zou zijn voor de gebreken van hun totaalpakket.

In ieder geval, een leverancier die droomt van een televisie-aanbod maar er op dit moment niet in slaagt om zijn huidige, technisch veel eenvoudigere aanbod, ten alle tijde te garanderen .... nou, heb ik dan toch een wrang gevoel bij.

Ik wil maar zeggen : via KPN is T2 genoeg voorzien van technische baggage (en vermoedelijk ook van financiële middelen) om dit soort projecten tot een goed einde te brengen, maar er zal nog _heel_ wat moeten veranderen voordat dit effectief mogelijk wordt, want -ik zeg maar- TV enkel aanbieden aan de klanten die huidig aan hun Bruo hangen, da's een vrij _select_ publiek. :lol:

Als je als provider een open concurrentie wil/durft aan te gaan voor dit soort projecten, moet je als firma maar eens ophouden je te verstoppen achter al wat je onredelijk lijkt op de Belgische markt, en de nodige centen stoppen in de realisatie van plannen. En laat ik nou daar net niet veel zien gebeuren op dit moment, zelfs niet voor de huidige lopende ontwikkelingen. (slagzin : "wij breiden ons netwerk continu uit ... blablabla" wat ik al 2 jaar moet aanhoren van die brave jongens maar zelf tot op heden geen enkel bewijs van heb gezien in mijn omgeving)

Dat BGC zich nu al weert als een duivel in een wijwatervat over het openstellen van hun VDSL2 is voor mij al halverwege begrijpelijk, maar indien ze dit dan ook nog eens zouden moeten doen voor een concurrent die dat netwerk dan zou wensen te gebruiken om een vorm van DTV te distribueren ... no way. Dan zal T2 toch wel eens uit een ander vaatje moeten gaan tappen.

Noem het maar een lichtjes geagiteerde reaktie van een lichtjes misnoegde T2 klant. :wink:
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

Ik denk dat KPN aan het wachten is op VDSL2 voor televisie. Lijkt mij ook veel interessanter. Zal waarschijnlijk IPTV worden naar een decoder via vdsl2
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ljd schreef:Ik denk dat KPN aan het wachten is op VDSL2 voor televisie. Lijkt mij ook veel interessanter. Zal waarschijnlijk IPTV worden naar een decoder via vdsl2
Da's net wat ik niet zie gebeuren : VDSL2 met een TV aanbod over BGC's VDSL2 netwerk ? Echt niet, en zeker niet zonder een hele grote ingrijpende situatieverandering. (want ik neem aan dat het "wachten" slaat op het openen van BGC's netwerk).

Alternatief : zelf ZEER fors investeren. En laat ik dat _ook_ niet zien gebeuren de eerste jaren. In Nederland doet T2/KPN dat ook over ADSL2, trouwens. ("Compleet" pakket + TV, ADSL2 based, 12 tot 20 mbps)

Nu, de situatie pre-KPN is financieel onvergelijkbaar met de situatie post-KPN, maar dan nog. Het is niet alsof T2's TV aanbod in Nederland probleemloos verloopt, aangezien men zelfs daar kampt met een serieus capaciteitstekort en er DVB-T (!!) in de planning staat voor KPN in Nederland om dit gedeeltelijk op te vangen, wat dus een heel andere weg is als IPTV of vergelijkbare techniek over de telefoonlijn.

Derhalve blijft mijn twijfel over de haalbaarheid van de plannen van KPN in de huidige situatie, en zelfs mits forse investeringen "zie" ik het niet. :lol: Maar dat neemt niet weg dat ik heel blij zou zijn als ik over een jaar of 2 de bal compleet zou blijken te hebben misgeslagen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

kaween schreef:
ljd schreef:Ik denk dat KPN aan het wachten is op VDSL2 voor televisie. Lijkt mij ook veel interessanter. Zal waarschijnlijk IPTV worden naar een decoder via vdsl2
Da's net wat ik niet zie gebeuren : VDSL2 met een TV aanbod over BGC's VDSL2 netwerk ? Echt niet, en zeker niet zonder een hele grote ingrijpende situatieverandering. (want ik neem aan dat het "wachten" slaat op het openen van BGC's netwerk).

Alternatief : zelf ZEER fors investeren. En laat ik dat _ook_ niet zien gebeuren de eerste jaren. In Nederland doet T2/KPN dat ook over ADSL2, trouwens. ("Compleet" pakket + TV, ADSL2 based, 12 tot 20 mbps)

Nu, de situatie pre-KPN is financieel onvergelijkbaar met de situatie post-KPN, maar dan nog. Het is niet alsof T2's TV aanbod in Nederland probleemloos verloopt, aangezien men zelfs daar kampt met een serieus capaciteitstekort en er DVB-T (!!) in de planning staat voor KPN in Nederland om dit gedeeltelijk op te vangen, wat dus een heel andere weg is als IPTV of vergelijkbare techniek over de telefoonlijn.

Derhalve blijft mijn twijfel over de haalbaarheid van de plannen van KPN in de huidige situatie, en zelfs mits forse investeringen "zie" ik het niet. :lol: Maar dat neemt niet weg dat ik heel blij zou zijn als ik over een jaar of 2 de bal compleet zou blijken te hebben misgeslagen.
Waarom zou het niet mogelijk zijn via vdsl2? Het is gewoon iptv, je koopt bij hun een internet abo en je kan zoals bij bgc er Digitale televisie bijnemen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mogelijk dat ik je punt niet begrijp, maar mijn punt is :

... en over wiens VDSL2 netwerk ga je dan ? KPN's ? Begin maar te graven. Big Time. BGC's ? Begin maar te bidden, want daar gaat BGC zich _nooit_ bij neerleggen, met recht trouwens.
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

kaween schreef:Mogelijk dat ik je punt niet begrijp, maar mijn punt is :

... en over wiens VDSL2 netwerk ga je dan ? KPN's ? Begin maar te graven. Big Time. BGC's ? Begin maar te bidden, want daar gaat BGC zich _nooit_ bij neerleggen, met recht trouwens.
Belgacom kan daar niet veel aan doen. Als andere proivders tv signalen over hun internet abonnementen willen sturen doen ze dat toch gewoon. Belgacom heeft daar niet over te zeggen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

.... en HOE dan ? Noem, buiten het VDSL2 van BGC netwerk eens een netwerk dat nationaal ter beschikking is of realistisch gepland staat en snel genoeg is om dit toe te laten ? Geen toch ?

In Nederland heeft KPN hiervoor een "min of meer identiek" abo lopen als het T2 12mbps systeem. Maar da's hier in België, mede door de enorm achterlopende ondubbeling, maar beschikbaar voor een heel klein deel van de adsl-klanten. Dus da's, tenzij T2 op een heel hoog tempo Bruo's gaat plaatsen, niet mogelijk. En aangezien T2's techs zelf al min of meer hebben laten verstaan dat ook zij het niet zien zitten dat het grootste deel van de T2'ers ooit op Bruo komen .... geen idee van hoe je dat dan technisch ziet.

Zie je TV lopen over de huidige ADSL 4 mbps Broba's ? Zal _dik_ tegenvallen. Dus, zware investeringen nodig toch, en da's net waar ik vraagtekens bij zet. Of er moet op vrij korte termijn iets heel ingrijpends veranderen in het hele Broba verhaal, en ook daar zie ik weinig kans toe.
Laatst gewijzigd door kaween 12 jan 2008, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Provider

kaween schreef:... en over wiens VDSL2 netwerk ga je dan ? KPN's ? Begin maar te graven. Big Time. BGC's ? Begin maar te bidden, want daar gaat BGC zich _nooit_ bij neerleggen, met recht trouwens.
Europees recht, zoals andere operators al eerder is overkomen w.o. KPN en Deutsche Telecom
Brussels, 21 August 2006
In a letter sent today to the German telecom regulator Bundesnetzagentur (“BNetzA”), the Commission endorses, with comments, a regulatory measure proposed by BNetzA that will give new market entrants high-speed access to end-customers (or bitstream access) via the broadband networks of Deutsche Telekom. This measure is meant to remedy the position of dominance of Deutsche Telekom on the German broadband market, identified by BNetzA already in December 2005 in agreement with the Commission (see IP/05/1708). The Commission welcomes in particular that the remedy proposed now requires bitstream access regardless of the technology used by Deutsche Telekom (ADSL2, ADSL2+, SDSL and VDSL). In its comments, the Commission asks the German regulator to ensure that the remedy is applied without further delay, in line with EU law, and that final clarifications are made in the interest of legal certainty on the German broadband market.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Oh dat weet ik wel. Maar BGC zal ZEER ver gaan om dit tegen te gaan, en bovendien gaat het daar in die veroordeling over breedband en niet TV voor zover ik het weet. (Deutsche Telecom doet geen TV voor zover ik het weet).

BGC's standpunt dat een door hun uitgebouwde netwerk dat ze zelf (zogezegd vooral) voor TV gaan gebruiken niet open moet staan voor concurrentie is 1 discutabel standpunt waar men een uitputtingsslag van een jaar of 2 voor mag uittrekken, maar hun verdediging zal tonnen sterker worden wanneer TV distributie erbij komt kijken.

Het is trouwens grappig dat ook dit arrest in feite in de handen wordt gelegd van de Duitse evenknie van het BIPT, en aangezien het BIPT hier zeer weinig echt macht heeft om boetes op te leggen bij niet navolging .... iets wat bijvoorbeeld het Nederlandse OPTA wel heeft, wat inderdaad KPN heeft moeten ondervinden.

In dat licht is natuurlijk de recente aanklacht van KPN naar het -in vergelijking tot OPTA- vrij machteloze BiPT te verstaan.

Nope, noem me maar een zwartkijker, maar dat zie ik niet gebeuren.
eco racer
Plus Member
Plus Member
Provider

stel dat KPN, Scarlet overneemt ten koste of voor de neus van Belgacom, die allicht ook wel interesse hebben voor/in Scarlet, dan zou het m.i. wel eens kunnen dat menig alternatieve provider buitenspel gezet zal worden, of heb ik het totaal mis? Gaan ze die koperkabels vervangen door glasvezel, dan kunnen we Telenet echt vergelijken met de andere aanbieders die dan eveneens gebruik maken van glasvezel ... Blijft dit dan ADSL noemen?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

eco racer schreef:stel dat KPN, Scarlet overneemt ten koste of voor de neus van Belgacom, die allicht ook wel interesse hebben voor/in Scarlet,
Ik denk niet dat de raad voor mededinging dit zou goedkeuren. Belgacom is een veel te dominante speler.
eco racer
Plus Member
Plus Member
Provider

GOUDA - Gouda is de eerste stad in Nederland waar de inwoners volgend jaar kunnen kiezen uit pakketten van...

...twee kabelaanbieders. CAIW gaat de concurrentie aan met de regionale kabelstichting Rekam (Gouda en directe omgeving).

Met het toelaten van een concurrent op de kabel, doet de Rekam wat de Tweede Kamer landelijk wil. Die heeft enkele maanden geleden bij minister Wijn (Economische Zaken) bepleit dat kabelmaatschappijen hun netten openstellen. De komst van concurrentie op het kabelnet heeft alles te maken met het verdwijnen van de BBC van de Goudse kabel. De Rekam geeft alleen gratis signalen door. De BBC, die uit het landelijke auteursrechtensysteem is gestapt, vraagt binnenkort geld voor doorgifte, en dat druist in tegen het beleid van de lokale kabelaanbieder.

Met de komst van de CAIW kunnen Gouwenaars straks naast BBC, ook Discovery Channel en Eurosport ontvangen.

Wel betalen de Gouwenaars straks voor dit pakket met deze zenders meer dan twee keer zo veel: €13.95 in plaats van €6,60 voor het huidige Rekam-pakket.

De in Gouda gevestigde kabelstichting Rekam denkt al een jaar na over de wens van de abonnees om het zenderpakket uit te breiden.

Het idee van een Rekam-pluspakket - alleen geïnteresseerden extra laten betalen - bleek niet uitvoerbaar omdat de drie zenders niet in dat pakket willen zitten.

De Rekam (40.000 aansluitingen) en CAIW zijn geen vreemden voor elkaar. De laatste biedt in Gouda en omgeving al kabelinternet aan.

Dus hier moet dat ook lukken, steun VIVIANE van de EC !!!!
Geef die kabelboeren in Mechelen een goed van jan [Telenet is Belgisch/Amerikaans boevennest]
:wink:
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Provider

kaween schreef:Oh dat weet ik wel. Maar BGC zal ZEER ver gaan om dit tegen te gaan, en bovendien gaat het daar in die veroordeling over breedband en niet TV voor zover ik het weet. (Deutsche Telecom doet geen TV voor zover ik het weet).
The Commission welcomes in particular that the remedy proposed now requires bitstream access regardless of the technology used by Deutsche Telekom (ADSL2, ADSL2+, SDSL and VDSL).
Ik ben geen jurist, maar bovenstaande quote lijkt me vrij breed en ook van toepassing te zijn op digitale TV.
Maar goed, verder heb je gelijk dat de huidige, tandeloze BIPT Belgacom niet kan dwingen zolang ze door de politiek onvoldoende machtsmiddelen en opdrachten krijgt aangereikt.
Het zou goed zijn wanneer de EU aan België eens wat boetes van een paar honderd miljoen euro zou opleggen zodat de politiek een prijskaartje kan hangen aan het huidige beleid van protectie van Belgacom en Telenet.
eco racer quoted een bericht van meer dan een jaar oud - schreef:Met het toelaten van een concurrent op de kabel, doet de Rekam wat de Tweede Kamer landelijk wil. Die heeft enkele maanden geleden bij minister Wijn (Economische Zaken) bepleit dat kabelmaatschappijen hun netten openstellen.
En dat is nou exact het verschil in beleid betreffende telecom tussen de Nederlandse en de Belgische regering.
Silence
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer
Provider

Ik zag een stukje over DVB-T hier ergens. Zijn er al aanbieders die digitale televisie via de ether willen/zullen aanbieden alla Digitenne ?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”