pc server cpu verlagen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Hallo,

Ik heb volgende vraag:

Ik heb een pc in het netwerk staan die 24 OP 24 uur werkt en die enkel dienst doet als opslagruimte...
deze pc staat altijd aan,stata geen scherm of toetsenbord of muis op aangesloten....
Maar deze pc draait op een 2,4 ghz Kloksnelheid....
deze moet belange niet zo hoog draaien...
Ik heb al in de bios gezien of ik deze kan verlagen.... maar kvind dat nergens terug?
ik vind enkel een bios iets terug over iets te veranderen van Min 133 mhz tot MAX 165 mhz...
Maar verder niets,hoe kan ik deze pc op minimum zetten zodat die nog goed werkt voor opslag,maar dat die evrder maar trager werkt en dus waarschijnlijk ook minder verbruikt?
Of blijft het verbruik hetzelfde?

Groetjes,
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Die 133 tot 165 zal waarschijnlijk de FSB snelheid zijn. Deze staat nu op 133 vermoed ik? En je kan niet lager? Als dit lager zou kunnen zal je PC normaal ook minder gaan verbruiken...
Afbeelding
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Sub Zero schreef:Die 133 tot 165 zal waarschijnlijk de FSB snelheid zijn. Deze staat nu op 133 vermoed ik? En je kan niet lager? Als dit lager zou kunnen zal je PC normaal ook minder gaan verbruiken...
hij stond al op 133 en lager kan niet,enkel verhogen is mogelijk....
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Je kan altijd een lichtere processor kopen ... lijkt misschien overkill maar een goedkope low-end CPU heb je misschien wel sneller terugverdiend dan je zou denken ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Welke cpu steekt erin?
Als je windows erop draait, kan je met RMclock proberen.
Met een AMD kan je - afhankelijk van het moederbord - ook Cool & Quiet gebruiken, mijn mediacenter met een 2,3Ghz cpu draait hierdoor op 1,1Ghz.

Edit: link zou niet gewerkt hebben :smash2:
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

kan je multiplier niet veranderen?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Bij een Intel kan je dan weer SpeedStep gebruiken ... die verhoogt/verlaagt de kloksnelheid naargelang de CPU belasting.

Geen idee of dat ook daadwerkelijk goed z'n werk doet in een non-mobile systeem eigenlijk :?
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hangt sterk af van de gebruikte cpu, en dan nog. Als je het over een P4 core hebt, dat praat je dan over de laatste gen Prescots, die -hoewel beter- nog steeds nogal energieverkwistend werken, en die draaien allemaal op een FSB van 200.

Het feit dat de TS een FSB mogelijkheid van ofwel 133 ofwel 166 aangeeft, geeft eigenlijk aan dat je het hebt over OFWEL een AMD ofwel een P4 die standaard 133 loopt en kan OC'en naar 165.

Het zou het wat makkelijker maken indien de TS nu eens EERST aangeeft welke CPU hij heeft, en liefst ook op welk type en merk van mobo hij draait.
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Peterken schreef:Welke cpu steekt erin?
Als je windows erop draait, kan je met RMclock proberen.
Met een AMD kan je - afhankelijk van het moederbord - ook Cool & Quiet gebruiken, mijn mediacenter met een 2,3Ghz cpu draait hierdoor op 1,1Ghz.

Edit: link zou niet gewerkt hebben :smash2:
ik vind op die site niet de juiste link voor RM clock
De prosssor is een AMD
Peterken
Premium Member
Premium Member

Weet je of je in de bios Cool & Quiet kan inschakelen?
Voor een windows systeem moet je dan nog een 'driver' installeren en de energiesettings op 'minimaal energie verbruik' zetten.

Dit is de juiste link voor die rightmark cpu clock utility - is zowel voor Amd als Intel maar met C&Q werkt dat meer transparant/'eenvoudiger'.
Je kan naast C&Q echter ook nog met RMClock er nog meer uithalen maar dat is een beetje zoeken. Ik heb onlangs een goede gids daarover gevonden, als je die zou willen zoek ik dat straks op.
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Peterken schreef:Weet je of je in de bios Cool & Quiet kan inschakelen?
Voor een windows systeem moet je dan nog een 'driver' installeren en de energiesettings op 'minimaal energie verbruik' zetten.

Dit is de juiste link voor die rightmark cpu clock utility - is zowel voor Amd als Intel maar met C&Q werkt dat meer transparant/'eenvoudiger'.
Je kan naast C&Q echter ook nog met RMClock er nog meer uithalen maar dat is een beetje zoeken. Ik heb onlangs een goede gids daarover gevonden, als je die zou willen zoek ik dat straks op.

ik heb de cpu clock utility geinstalleerd en het programmatje opgestart,maar wat moet ik juist instellen voor de cpu te verlagen?

Grtzz
Peterken
Premium Member
Premium Member

benneken2312 schreef:
Peterken schreef:Weet je of je in de bios Cool & Quiet kan inschakelen?
ik heb de cpu clock utility geinstalleerd en het programmatje opgestart,maar wat moet ik juist instellen voor de cpu te verlagen?

Grtzz
Ik vroeg dat omdat het op die manier eenvoudiger is en je geen programma moet installeren/instellen.
Hier staat die guide hoe je het met RMclock moet doen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... jongens, wel bij de les blijven hé.

Er klopt van alles niet in dit verhaal van de TS : de TS spreekt eerst over 2,4 gig. De snelste AMD op K7 die ik ken draaide 2,2 gig. (XP Barton 3200). Hoe kom je aan die 2,4 gig, tenzij je een P4 draait ?
Waarom geen K8 ? Omdat de TS spreekt van FSB tussen 133 en 166. Alle K8's lopen op een FSB van 200 Mhz of hoger .....

HEEL raar. Maar laten we er even van uitgaan dat de info van de TS toch juist zou zijn. (hoewel ik niet inzie hoe)

TS spreekt over een FSB van 133 tot 166mhz. TS spreekt over een AMD.

Indien deze info juist is dan WEET je :

1) 't is een K7 462. K8's draaien allemaal op een FSB van 200 minimaal.
2) dus vergeet Cool'nQuiet want dat zit niet in een K7
3) buiten de mobile versie is de K7 niet voorzien van dynamic load frequency change, dus is ook RMclock onbruikbaar, en bovendien ondersteunde quasi geen enkel desktop board de speedchange van een K7 mobile.

Blijft enkel over :
1) handmatig naar 133Mhz
2) software cpu coolers gebruiken. CoolCpu bijvoorbeeld, hoewel dit niet op alle boarden crashvrij loopt. Op de meeste Via's werkt het zeer goed, op SIS based mainboards zorgt het meestal voor crashes. Bij correcte werking maakt het wel een heel vershil : een K7 die normaal idle een temperatuur van 45 graden doet, is na installatie van Coolcpu makkelijk rond de 29 graden aan het gaan. Er zijn nog andere tools, maar met Coolcpu heb ik de beste (meetbare) ervaringen.
3) handmatig de L bridges van je K7 patchen. (enkel voor de gevorderde gebruikers)

Bedenking nevenbij : ik ken buiten een paar totaal low-end PcChips moederborden eigenlijk geen enkel K7 mainboard waarbij je NIET rechtstreeks kan down-clocken tot een FSB van 100 Mhz. Indien je niet lager kan als dat, check dan eens of je geen jumper op je mainboard hebt staan voor 100 Mhz FSB selectie ! Dat scheelt ook al wat. Maar de BESTE oplossing voor een K7 is in mijn boekje een mobile, en als dat niet lukt, de combinatie CoolCpu en desnoods wat vriendelijke undervolten (da's wat ik doe, en mijn servertje draait zo 60 Watt in LOAD inclusief storage. Min vorige P4 2.8 draaide onder dezelfde soort config en omstandigheden rond de 190 Watt measured)

Bovendien, waarom moet hij 24/7 draaien als hij ENKEL storage doet ? Storage moet enkel draaien als je er nood aan hebt. Dus zorg ervoor dat je WOL aanstaat, en schakel de pc via LAN WOL aan en uit wanneer je hem nodig hebt en wanneer niet. Pure besparing.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

kaween schreef:... jongens, wel bij de les blijven hé.

Er klopt van alles niet in dit verhaal van de TS : de TS spreekt eerst over 2,4 gig. De snelste AMD op K7 die ik ken draaide 2,2 gig. (XP Barton 3200). Hoe kom je aan die 2,4 gig, tenzij je een P4 draait ?
Waarom geen K8 ? Omdat de TS spreekt van FSB tussen 133 en 166. Alle K8's lopen op een FSB van 200 Mhz of hoger .....
Een minder populaire 3400+ was er ook nog denk. In reeks van de laatste socket A modellen met 400mhz fsb ipv 333.

Kan goed zijn dat hij een 2400+ bedoelt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”