Valse bommelder ontmaskerd via telefoon

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

BRUSSEL - De man die gisteren valse bommeldingen deed voor verschillende grote treinstations, is opgepakt. Het gaat om een psychiatrisch patiënt uit de intstelling in Bierbeek. In verschillende telefoontjes die hij vannacht pleegde naar de diensten 100 en 101 zou hij gezegd hebben wie hij was en waar hij verbleef.

'Het gaat om een 33-jarige man die patiënt was in een psychiatrische instelling in Bierbeek', zegt de Leuvense parketwoordvoerder Patrick Vits. 'Hij werd rond 1 uur vannacht getraceerd in Bierbeek.' De man verbleef vrijwillig in de instelling in Bierbeek, zegt Vits. Het zou niet de eerste keer zijn dat de man valse bommmeldingen pleegde.

Het onderzoek werd vergemakkelijkt doordat de beller verschillende telefoontjes pleegde naar de diensten 100 en 101. Daarin bleek volgens Vits ook in welke toestand de man zich bevond. Uit goede bron is ook vernomen dat de man vannacht om iets voor 1 uur via de telefoon heeft laten weten wie hij was en waar hij zich bevond.

Vits kan niet ingaan op de inhoud van de gesprekken maar zegt wel dat de man inderdaad verschillende dingen over zichzelf heeft gezegd in de telefoongesprekken. Het is de combinatie van die inhoud met het telefoononderzoek die ertoe geleid heeft dat getraceerd kon worden.

De man is vannacht al ondervraagd en heeft de feiten toegegeven. Hij zal later vandaag voor de onderzoekrechter verschijnen. Die zal beslissen of de man wordt aangehouden. Volgens Vits zal de onderzoeksrechter in een eerste beoordeling al rekening houden met de toestand van de persoon die tegenover hem zit.

Later zal moeten blijken of de man toerekeningsvatbaar was op het moment dat hij de telefoontjes pleegde. De straf die normaal op deze feiten - dreigen met een fictief misdrijf - staat, wanneer ze behandeld worden voor de correctionele rechtbank, ligt tussen de drie maanden en de twee jaar.

Wordt de man ontoerekeningsvatbaar verklaard, dan bestaat de kans dat hij geïnterneerd wordt.

Het is nog niet duidelijk of de man zal moeten opdraaien voor de schade die de NMBS geleden heeft.

De bommelder belde gisteren verschillende keren naar het noodnummer in Leuven. De verwarde man zei eerst dat er bommen zouden ontploffen in Leuven en Brussel Centraal, bij een tweede telefoontje had hij het ook over Antwerpen en Gent Sint-Pieters. Later belde hij ook nog met de melding dat er in het Atomium en op twee Leuvense autobussen bommen zouden ontploffen.

Na een sweeping bleek dat er geen bommen in de stations lagen. lob, me

Bron: De Standaard.be van 5 Januar 2008
Rafken
Plus Member
Plus Member

ben ik blij dat ik al thuis was, toen die persoon de bommeldingen deed.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Mijn persoonlijke bedenking daarover, ontzeg mensen met 'n psychiatrisch probleem hun GSM, zodat zij geen stad of land op stelten kunnen zetten.

En, dat zal het onderzoek moeten uitwijzen of hij wel degelijk zo'n probleem heeft, misschien wou hij doelgericht de NMBS schade toebrengen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Blue-Sky schreef:Mijn persoonlijke bedenking daarover, ontzeg mensen met 'n psychiatrisch probleem hun GSM, zodat zij geen stad of land op stelten kunnen zetten.
Dan belt die gewoon met een vast toestel of vanuit een cel. De meeste valse meldingen komen trouwens van mensen zonder psychische problemen. Oplossing? Die is er niet vrees ik.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Blue-Sky schreef:Mijn persoonlijke bedenking daarover, ontzeg mensen met 'n psychiatrisch probleem hun GSM, zodat zij geen stad of land op stelten kunnen zetten.
Was het maar zo eenvoudig hé... Probleem is alleen, wie heeft een psychiatrische problematiek en wie niet?!
Werkende met mensen met een psychiatrische problematiek, lijkt het me niet echt voor de handliggend om zomaar ergens een lijn te trekken. Aan de andere kant is het inderdaad wel degelijk zo dat binnen bepaalde units, zoals de psychiatrische intensieve zorgen afdelingen, er inderdaad een algemeen verbod op GSM-bezit is...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”