ik volg het forum hier heel regelmatig, en ben enige tijd op zoek naar antwoorden op enkele vragen, waar ik nog geen duidelijk antwoord heb op gevonden...
* ik heb thuis enkele computers/laptop al dan niet draadloos op een router hangen. Omdat ik met de externe harde schijf aan m'n router problemen heb (netwerkschijf niet meer toegankelijk, of bepaalde mappen niet meer leesbaar na een paar dagen,...), zou deze ik graag door een NAS vervangen. Enkele vraagjes hierbij zijn
1) Lacie of Philips?
2) kan ik naast het delen van bestanden(zowel binnen het netwerk, als over internet) ook een mailserver draaien (zou graag centraal mail laten binnenkomen, zodat iedereen hier thuis op eender welke computer eigen mail kan bereiken)
3) kan ik een website toegankelijk maken op deze NAS, zonder dat mijn computer daarvoor moet aan staan?
4) wat is er nu van het al dan niet in NTFS moeten/kunnen converteren van de drive? En welke voor- of nadelen heeft dit dan? Ter info, de drive zal alleen Ethernet worden aangesloten op de router, en alles moet voor zowel Xp als Ubuntu computers lees- en schrijfbaar zijn.
5) heeft er iemand een idee hoe het komt dat mijn Iomega disk om de x-aantal dagen zijn data verliest, of niet meer toegankelijk is. Ter info : iedere avond wordt een backup gemaakt met Synckback. De laatste paar maanden wordt bijna elke paar dagen een format uitgevoerd, waarna de volledige backup opnieuw wordt uitgevoerd, omdat hele resems mappen niet meer zichtbaar zijn(nochtans dat het aantal GB in de statusbar onveranderd blijft), of niet meer toegankelijk.
Graag meer info hierover!
Alvast bedankt!
Greetz,
Elrocco