Twee autoverzekeringen ?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Hey,

Ik zit met het volgende 'probleem' :

Ik ben sinds 1 januari begonnen als zelfstandig consultant. Om de kosten wat te drukken heb ik beslist om zelf geen nieuwe auto te kopen, maar de wagen van mijn partner te gaan gebruiken (Toyota Corolla Verso). Aangezien zij recentelijk gestopt is met werken en terug is gaan studeren heeft zij geen 'grote' auto meer nodig. We hebben dus voor haar een Citroen C3 gekocht en deze verzekerd op haar naam bij ING Verzekeringen.

De 'oude' Corolla Verso is op haar naam gekocht en is tevens op haar naam verzekerd bij Ethias. Aangezien zij deze wagen, toen zij nog werkte, voor dienstverplaatsingen gebruikte; is deze verzekerd voor beroepsgebruik.

Aangezien ik altijd met leasingwagens gereden heb, heb ik nooit een autoverzekering op mijn naam gehad. Ik heb wel van de verzekeringsmaatschappij van mijn vorige werkgever een attest ontvangen waarin stond dat ik de laatste 6 jaar schadevrij gereden heb. Dit betekent echter dat, indien ik een verzekering op eigen naam afsluit, ik in bonus malus graad 5 start. Mijn partner heeft momenteel bonus malus graad 0.

Nu zit ik met een aantal vragen :
1. Kan ik de Corolla Verso op naam van mijn partner laten staan, terwijl ik hem zelf gebruik voor mijn beroepsverplaatsingen ? Dit zou mij qua verzekering een stuk goedkoper uitkomen.
2. ING Verzekeringen vraagt aan mijn vriendin om een schadeattest in te dienen om haar bonus malus graad 0 te bewijzen. Gaat Ethias zomaar een schadeattest afleveren terwijl de Corolla Verso nog op haar naam verzekerd is ?

Sorry voor de grote post, maar ik wou toch eerst wat meer info inwinnen alvorens ik met mijnen stomme kop naar Ethias bel 8)

Thanks !

Uzzi
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Uzzi schreef:1. Kan ik de Corolla Verso op naam van mijn partner laten staan, terwijl ik hem zelf gebruik voor mijn beroepsverplaatsingen ? Dit zou mij qua verzekering een stuk goedkoper uitkomen.
2. ING Verzekeringen vraagt aan mijn vriendin om een schadeattest in te dienen om haar bonus malus graad 0 te bewijzen. Gaat Ethias zomaar een schadeattest afleveren terwijl de Corolla Verso nog op haar naam verzekerd is ?
1. Niet doen want je gaat twee maal in de fout.
- Je gebruikt een wagen die waarschijnlijk ingeschreven is voor privé gebruik voor beroepsdoeleinden.
- Je bent niet ingeschreven als de hoofbestuurder en dat kan problemen opleveren als je een ongeluk hebt.
Bij een ongeluk is het de bestuurder die met de wagen rijdt die aansprakelijk gesteld wordt. Dus het zal zijn/haar bonus malus zijn die omhoog gaat, niet die van de persoon waar het voertuig is op ingeschreven.
2. Ik denk dat Ethias dat zelfs moet doen.

<offtopic>
Ben je echt zelfstandige of heb je een vennootschap (BVBA, NV, enz...).
Als je echt zelfstandige bent dan zou ik toch een vennootschap overwegen want dan zal je veel meer centjes kunnen sparen dan het verschil tussen een BM 5 en BM 0 :wink:
</offtopic>
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Astralon schreef: 1. Niet doen want je gaat twee maal in de fout.
- Je gebruikt een wagen die waarschijnlijk ingeschreven is voor privé gebruik voor beroepsdoeleinden.
- Je bent niet ingeschreven als de hoofbestuurder en dat kan problemen opleveren als je een ongeluk hebt.
Bij een ongeluk is het de bestuurder die met de wagen rijdt die aansprakelijk gesteld wordt. Dus het zal zijn/haar bonus malus zijn die omhoog gaat, niet die van de persoon waar het voertuig is op ingeschreven.
2. Ik denk dat Ethias dat zelfs moet doen.

<offtopic>
Ben je echt zelfstandige of heb je een vennootschap (BVBA, NV, enz...).
Als je echt zelfstandige bent dan zou ik toch een vennootschap overwegen want dan zal je veel meer centjes kunnen sparen dan het verschil tussen een BM 5 en BM 0 :wink:
</offtopic>
1. De wagen staat wel degelijk geregistreerd voor beroepsdoeleinden. Mijn partner heeft hem immers voor haar werk gebruikt en dat is toen ook aan de verzekering doorgegeven (heb hiervan een confirmatie ontvangen).
2. Ik dacht dat de verzekering gekoppeld was aan de wagen. Als 'de wagen' botst gaat toch de bonus malus van 'de wagen' omhoog, onafhankelijk van wie er op dat moment mee reed.

<offtopic>
Yep, er zit wel degelijk een BVBA tussen. Aangezien ik nog maar pas begonnen ben en de BVBA nog geen eurocent verdiend heeft, keer ik mezelf een kilometervergoeding uit. Er zit immers nog niet voldoende geld in de BVBA om een wagen te kopen. Ik hoop van binnen een paar maanden de auto te kunnen verkopen aan de BVBA, zodat deze rechtstreeks opdraait voor alle kosten.

Ik ben geen gierige Hollander, maar als ik 200€ kan uitsparen door even na te denken en me te informeren, zal ik het niet nalaten. Met een eigen zaak starten is financieel niet evident. Maar je hebt gelijk, hopelijk spreek ik binnen een jaartje wel anders ;-)
</offtopic>
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Uzzi schreef:2. Ik dacht dat de verzekering gekoppeld was aan de wagen. Als 'de wagen' botst gaat toch de bonus malus van 'de wagen' omhoog, onafhankelijk van wie er op dat moment mee reed.
Bonus malus is gekoppeld aan de persoon. Meer nog zelfs aan de leeftijd en de plaats waar je woont.

Veel mensen volgen inderdaad jouw redenering en kopen voor hun kind een wagen op hun naam en verzekeren hem ook op hun naam omdat de verzekering voor jongeren heel duur zijn.
Totdat er iets ernstig gebeurt, dan gaat de verzekering uitzoeken wie de echte "hoofdbestuurder" is en als dat niet strookt met wat er is opgegeven bij het afsluiten van de polis dan ben je plots niet meer verzekerd.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Astralon schreef:
Uzzi schreef:2. Ik dacht dat de verzekering gekoppeld was aan de wagen. Als 'de wagen' botst gaat toch de bonus malus van 'de wagen' omhoog, onafhankelijk van wie er op dat moment mee reed.
Bonus malus is gekoppeld aan de persoon. Meer nog zelfs aan de leeftijd en de plaats waar je woont.

Veel mensen volgen inderdaad jouw redenering en kopen voor hun kind een wagen op hun naam en verzekeren hem ook op hun naam omdat de verzekering voor jongeren heel duur zijn.
Totdat er iets ernstig gebeurt, dan gaat de verzekering uitzoeken wie de echte "hoofdbestuurder" is en als dat niet strookt met wat er is opgegeven bij het afsluiten van de polis dan ben je plots niet meer verzekerd.
Bovendien volmgt het accident dan de persoon ;). Mijn broer heeft hierdoor alle ongelukken die gebeurd zijn met de auto die op mijn moeder haar naam verzekerd was, in zijn huidige polis meegekregen, toen hij niet anders meer kon dan op eigen naam verzekeren. Resultaat: bonus malis 14 of zoiets.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”