beheer netwerkverkeer op thuisnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Graag jullie advies of info over hoe ik volgende probleem kan aanpakken... :

Op een netwerk zitten we met een 20-tal gebruikers via een switch op een telenet office access plus lijn...
Gezien de basislimiet van 78 GB kan het met 20 delen van deze lijn dus wel voor wat problemen zorgen als er enkele grootgebruikers tussen zitten.

Mijn vraag is nu hoe ik bv. een gelijke verdeling kan installeren zodat bv. op basis van IP elk IP slechts x GB per maand ofzo kan verbruiken...
Als jullie begrijpen wat ik bedoel?!
Of zijn er eventueel andere mogelijkheden om tot een gelijk verbruik van te komen of grootverbruikers in te perken?!

PS: eventuele bijkomende investeringen ofzo kunnen in redelijke mate gemaakt worden...

Alvast bedankt voor jullie advies...
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

78 gedeeld door 20 is maar 2 gig elk, das bitter weinig :-S. Dommel zou een (waarschijnlijk ook goedkoper) adsl alternatief geven met meer traffiek maar ik ben niet zeker of je dat als alternatief wil overwegen.

Je kan eens in je router kijken, maar ik denk dat er buiten een ingebouwde router functie enkel software-matige oplossingen bestaan en die kunnen uitgeschakeld worden door de gebruiker.

Misschien zou het mogelijk zijn indien je een Linux server installeert die als firewall dienstdoet maar ik ben niet echt op de hoogte over de mogelijkheden hiervan.
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Momenteel was het te doen met een gewone standaar ADSL van Belgacom... die natuurlijk al amper halfweg de maand op 56k debiet stond...

Nu dus al een hele verbetering, maar jammergenoeg werd die keuze niet met inspraak gemaakt... Misschien wel in het achterhoofd houden voor de toekomst...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Bijkomende investeringen? Dommel kopen en Telenet buitensmijten. 160 EUR voor ongelimiteerd aan 4,6 Mb.

Anders upgraden naar telenet OfficeTurbo, maar dat kost stukken van mensen natuurlijk. 600 GB dan.

Want 2 GB per gebruiker is echt veel te weinig, ook voor die die niet veel op internet zitten.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Wel, Dommel's 100 gieg abo kost 35 € ;).

Maar goed, ik ben er niet om voor hen reclame te maken, ik probeer enkel te helpen. Indien je onlangs veranderd hebt, zit je toch voor een jaar vast bij Telenet.
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

momenteel dus inderdaad vast voor een jaar... en ook nog geen echt antwoord die met het huidige abonnement uit te voeren is...

Hebben nu 20 Mb down en 512 Kb up.... wel die domme limiet van 78 GB en een prijs van 170 € per maand, zie ik op de telenet website.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

En om dan ook maar een antwoord te geven:

http://lartc.org/

Toen ik op kot zat hadden we zo een linux router draaien met traffic shaping er op zodat iedereen evenveel bandbreedte had, ging je over je limiet werd je verbinding toegenepen.

Er bestaan ook kant & klare oplossingen die het kunnen, zoals daar zijn IPCop, Smoothwall, ...
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik weet niet of je nog ergens een oude computer staan hebt, indien wel kunej e dus wat expermienteren met een Linux server met bovenstaande firewall software.

Het gaat wel heel wazt tijd vragen, vrees ik, want je leert niet op 1 2 3 om met Linux te werken.
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Heel erg bedankt voor de tips... Ik zal ze eens bekijken!

Met Linux heb ik wel wat ervaring, zij het enigzins wel niet super diepgaand, maar kan altijd bijleren hé...

Mochten er nog tips ofzo zijn, allemaal welkom!
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: Het gaat wel heel wazt tijd vragen, vrees ik, want je leert niet op 1 2 3 om met Linux te werken.
De bovenstaande paketten hebben een heel goede webinterface. Linux kennis is daardoor amper noodzakelijk.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Er zijn voldoende Linksys / Cisco modems die 2 WAN aansluitingen hebben en dat je per poort aan traffic shapping enzo kan doen :-D
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

ljd schreef:Er zijn voldoende Linksys / Cisco modems die 2 WAN aansluitingen hebben en dat je per poort aan traffic shapping enzo kan doen :-D
Waarom heb je 2 WAN aansluitingen nodig om aan traffic shaping te doen ? ... en die linksyssen die ik in handen heb gehad doen enkel aan QOS / poort, dat is hardly traffic shaping ...

Een betaalbare cisco ? Vertel !
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”