Debatable. En puur wiskundig gezien, onzin.
Stelling :
http://www.internode.on.net/adsl2/graph/
24mbps haal je binnen de eerste
900 tot 1000 meter (radius) Vereenvoudig de topografie naar rechte lijnen (fout, maar goed genoeg om een rekenvoorbeeld te maken).
Die 12mbps is nog goed tot 2,5 tot 2,7 km radius. Je maximale afstand (radius van je cirkel) is dus effectief 2,5 tot 2,7 groter bij 12mpbs, en gezien je het hebt over een -oppervlakteverschil- (cirkel) rond de centrale, is het -oppervlakteverschil- je bepalende factor als je het gaat hebben over het aantal mogelijk aansluitbare klanten binnen een gegeven gewenste snelheid.
Even tellen ? Oppervlakte van een cirkel : pi x r². Dus bij 24mbps (theoretisch) 3,14 x 1km² = 3,140 km².
Bij 12mbps wordt dat dus 3,14 x 2,7km² = 22,890 km²
of een -theoretisch mogelijke dekkingstoename- van 7,28 maal. Geeft al te bedenken, nietwaar : want je aantal potentiele klanten zijn per oppervlakte aan te spreken. Zelfs rekening houdende met het feit dat de versimpeling van afstand en radius een vertekend beeld geeft (maar omdat voor beide stellingen dezelfde fout wordt gehanteerd kan je deze in het theoretische model achterwege laten), moge het toch wel duidelijk zijn dat de verlaging naar 12mbps een zeer grote invloed heeft, en inderdaad, die 3 km² is dan meer een "tuintje" tov de oppervlakte die je kan beslaan met het 12mbps profiel.
Dus
hoezo, de stelling is fout ? Deze rekenoefening wordt trouwens op de link die ik beschreef met praktijkmetingen gestaafd : slechts 13% van de aangeslotenen zitten aan of boven de 20mbps. Als je de marge laat vallen tot 10mbps, zit je al aan meer als 63% dekking, dus in praktijk ongeveer 5x meer klanten. Mijn "snelreken" benadering van 7x zat er dus niet eens zo gek ver naast, zeker niet omdat ik het verschil tussen 24 en 12 beschreef (verschil 12), en men in het praktijkmeting het verschil tussen 20 en 10 neemt (verschil 10) en de degradatie -niet- lineair beschreven kan worden.
Of zoals je op geeksites zou lezen, "pwned".
En qua beschikbaarheid is het simpel : als je Bruo bent, moet het principieel beschikbaar zijn, maar slechts een
relatief klein deel van de huidige T2 klanten zijn Bruo.
Helaas.
@Zambo : T2 is historisch gezien
vervloekt met een notoir
optimistiche kijk als het op wachttijden aankomt. Mijn initiele omzetting van Versatel naar T2-All-In zou ook maar 2 tot 3 weken duren, maar in praktijk was het eerder 2 tot 3
maanden en dat was dus voor een omzetting van een
bestaande klant van één contractformule naar een andere. Wees dus gewaarschuwd.