Pensioensparen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ik ben eens aan het kijken om met pensioensparen te beginnen maar ik vind het helemaal niet zo eenvoudig om door de bomen het bos te zien.

Ik ben al zover dat ik wsl voor een pensioenbeleggingsfonds zou gaan en niet voor een verzekering. De meeste fondsen zijn 70 % aandelen, 30 % obligaties.

Nu ben ik al bij enkele banken geweest en het lijkt allemaal gelijkaardig. Ze ebben ook scone grafiekskes van het verleden die natuurlijk niks bewijzen want ze kunnen de toekomst niet voorspellen :P.

Anyway, heeft iemand onlangs een gelijkaardige oefening gedaan? Ik heb bijvoorbeeld gezien dat veel van die fondsen instapkosten hebben, dat wil zeggen een % van je inbreng. Dat zie ik dan weer niet zo graag :-S. Kbedoel: als ze winst willen maken, dan romen ze de opbrengst wat af, daar heb ik niks op tegen maar als ze sowieso 2 % van mijn kapitaal nemen, dan neem ik op mijn eentje het risico. Je zou denken dat als hun fonds slechts verdient, zij ook slecht zouden moeten verdienen :P. Anyway.

Kan iemand mij een beetje gidsen naar enkele interessante banken / fondsen?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Goztow,

Kijk eens op http://pensioensparen.woutervhb.be/vergelijking.asp

Het ARPE fonds (Argenta beheerd door Petercam presteerd al vele jaren zeer goed).

Persoonlijk kies ik voor een verzekering. Gezien het max bedrag van 810 euro is mijn pensioenspaar verzekering een gegarandeerde waarde in mijn portefeuille.
Als je wilt speculeren op de beurs kan je dat beter zelf doen of kan je kiezen voor veel interessantere fondsen op de markt.

Je moet een spreiding van risico's hebben in je vermogen en ik opteer in dat geval voor zekerheid in mijn pensioensparen en speculeer met het extra geld dat ik heb op de beurs.

Voiddude
Goztow
userbase crew
userbase crew

Provider

Te Koop forum

Void, alvast bedankt voor het antwoord.

Mijn portefeuille is voorlopig nogal beperkt en relatief defensief (spaarboek + CREST-formule van Axa (30 % aandelen, 70 % obligaties)).

Voor de verzekeringsformule zie ik ook vaak relatief hoge instapkosten (alleszins hoger dan diegene bij beleggingsfondsen). Of hangt dit ook af van instelling tot instelling.

Ik ga zeker eens bij argenta binnengaan.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ik persoonlijk heb een pensioenspaarplan bij Hamburg Mannheimer - www.hm.be

Dit is een combinatie van een fonds en een verzekering. Ik ben bij verschillende banken ten rade geweest en daar moest je het ene of het andere nemen (= twee afzonderlijke contracten en twee keer eindbelasting betalen)

Ik geloof dat 60% van mijn kapitaal aan vaste rente wordt geinvesteerd en 40% in een fonds (ik ben het niet meer zeker :oops: ) anyways, indien je een combinatie wenst kan je dit mssn ook eens bekijken
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

HM is een van de grootste pensioenfondsen in europa.
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Bedankt: 4 keer

Die verzekeringen bieden allemaal kapitaalsbescherming (en zelfs meer nog een minimaal rendement) ...
Is dat bij die fondsen ook zo?
Ik vermoed in ieder geval niet bij allemaal ...
Zelf zou ik graag voor een fonds gaan, maar dan liever één met minstens 100% kapitaalbescherming (en als het kan daarbovenop eventueel ook nog een minimum gegarandeerd rendement), ook al betekent dat dan dat ik misschien wat aan potentieel rendement moet inboeten.
Ik zou namelijk niet graag 30jaar lang sparen om uiteindelijk niets te hebben, ook al zeggen ze altijd dat aandelen op lange termijn het altijd het beste doen ...
Goztow
userbase crew
userbase crew

Provider

Te Koop forum

Bij alle informatie die ik reeds ingewonnen had, was er geen kapitaalbescherming, noch gegarandeerd rendement voor de fondsen.
lanky
Starter
Starter

Tegen mij hebben ze gezegd dat verzekering meer is voor als je iets ouder bent (35-40 jaar) en aandelen als je jonger bent. Aandelen houdt iets meer risico maar zouden (zeker op lange termijn) meer opbrengen. Verzekeringen is meer gegarandeerde opbrengst maar dan ook lagere opbrengst.

Hangt een beetje van mens tot mens af. Ik (28 jaar) heb voor aandelen gekozen. Mijn vriendin kiest echter voor verzekeringen omdat ze dan meer zekerheid heeft.

Exacte wiskunde is het natuurlijk nooit, dan zou het pas echt leuk zijn.

Argenta zou idd een van de beste zijn en is (dacht ik) zonder instapkosten. Ik persoonlijk vind Argenta dan ook wel een zeer goede en vooral goedkope bank.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

PowerSoft schreef:Ik persoonlijk heb een pensioenspaarplan bij Hamburg Mannheimer - www.hm.be

Dit is een combinatie van een fonds en een verzekering. Ik ben bij verschillende banken ten rade geweest en daar moest je het ene of het andere nemen (= twee afzonderlijke contracten en twee keer eindbelasting betalen)

Ik geloof dat 60% van mijn kapitaal aan vaste rente wordt geinvesteerd en 40% in een fonds (ik ben het niet meer zeker :oops: ) anyways, indien je een combinatie wenst kan je dit mssn ook eens bekijken
Hier is ook zo eens ene geweest van Hamburg Mannheimer (dat kwam door een nicht van me, als die mij dan een contract kon doen afsluiten dan kreeg ze een cadeau), wel die man was hier en die was met tekeningskes en berekeningen me alles aan het uitleggen, die was toch een dik uur hier geweest en op het einde schuift die een blad voor mijn neus (dus het contract) en ik zeg tegen die ik wil daar toch nog eens over nadenken en vergelijken met anderen. Die vent begint zich ineens op te jagen en lastig te doen tegen me. Die dacht toch niet dat ik direct ging tekenen ? Waarna die heel boos vertrok omdat hij niks had kunnen "verkopen". Goed dat die vanzelf is vertrokken anders had hij de hond achter zich gekregen... ;) Nu ben ik bij de KBC met pensioensparen.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member

AnD schreef:Hier is ook zo eens ene geweest van Hamburg Mannheimer (dat kwam door een nicht van me, als die mij dan een contract kon doen afsluiten dan kreeg ze een cadeau), wel die man was hier en die was met tekeningskes en berekeningen me alles aan het uitleggen, die was toch een dik uur hier geweest en op het einde schuift die een blad voor mijn neus (dus het contract) en ik zeg tegen die ik wil daar toch nog eens over nadenken en vergelijken met anderen. Die vent begint zich ineens op te jagen en lastig te doen tegen me. Die dacht toch niet dat ik direct ging tekenen ? Waarna die heel boos vertrok omdat hij niks had kunnen "verkopen". Goed dat die vanzelf is vertrokken anders had hij de hond achter zich gekregen... ;) Nu ben ik bij de KBC met pensioensparen.
dat is ind een verzelende zaak van met zelfstandige verkopers te werken, die mensen willen hun brood verdienen door zoveel mogelijk te verkopen.

Ik heb zelf contact met hm opgenomen, vervolgens is er iemand langsgeweest om uitleg te geven en dan nog een tweede maal (opnieuw op mijn vraag) om het contract in orde te brengen

blijkbaar verloopt alles toch niet zo netjes, zal wel veel afhangen van de verkoper vermoed ik
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

PowerSoft schreef:
AnD schreef:Hier is ook zo eens ene geweest van Hamburg Mannheimer (dat kwam door een nicht van me, als die mij dan een contract kon doen afsluiten dan kreeg ze een cadeau), wel die man was hier en die was met tekeningskes en berekeningen me alles aan het uitleggen, die was toch een dik uur hier geweest en op het einde schuift die een blad voor mijn neus (dus het contract) en ik zeg tegen die ik wil daar toch nog eens over nadenken en vergelijken met anderen. Die vent begint zich ineens op te jagen en lastig te doen tegen me. Die dacht toch niet dat ik direct ging tekenen ? Waarna die heel boos vertrok omdat hij niks had kunnen "verkopen". Goed dat die vanzelf is vertrokken anders had hij de hond achter zich gekregen... ;) Nu ben ik bij de KBC met pensioensparen.
dat is ind een verzelende zaak van met zelfstandige verkopers te werken, die mensen willen hun brood verdienen door zoveel mogelijk te verkopen.

Ik heb zelf contact met hm opgenomen, vervolgens is er iemand langsgeweest om uitleg te geven en dan nog een tweede maal (opnieuw op mijn vraag) om het contract in orde te brengen

blijkbaar verloopt alles toch niet zo netjes, zal wel veel afhangen van de verkoper vermoed ik
Idd, ik heb zelf ook mijn pensioenspaarplan bij HM, gewoon omdat het veel beter is dan wat de reguliere banken ons aanbiedt.

Toen ik begon te werken heb ik ook contact opgenomen met een oude kennis van wie ik wist dat hij het verkocht. Die mens is er niet zo actief mee bezig en neemt enkel kennissen en familieleden als klant. Hij moet er dan ook niet van leven, maar doet het gewoon als een klein extra'tje en eigenlijk als goede daad tov zijn familie en kenissen.

Het systeem van zelfstandige verkopers bij HM vind ik ook niet helemaal koosjer, maar dat maakt het product daarom niet slecht. Ik vind dat die verkopers in hun piramidesysteemke maar slecht af zijn, maar jah, der verplicht hen niemand om het zo te doen.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Ik bied zelf ook Hamburg-Mannheimer aan.
Voor jonge mensen raad ik gewoonlijk de formule 60/40 of 70/30 aan, waarbij het eerste deel slaat op het vaste kapitaliserend stuk en het tweede deel op het fonds. Dat stuk fonds kan dan naar believen nog geïnvesteerd worden in een aandelen- of obligatiefonds.
Het voordeel van het stuk dat je in het fonds steekt is dat er op dat specifiek stuk geen belasting geheven wordt. Net zomin als voor de winstdeelname overigens.
Onder de 30 jaar raad ik steevast aan te kiezen voor het aandelenfonds.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik zit bij de KBC, moest rap in orde zijn voor het belastingvoordeel. Toch eens bekijken of er geen betere producten op de markt zijn.

Elke euro minder belastingen betalen is toch nen euro minder.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”