Windows XP wil niet meer opstarten

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Ik heb een heel vervelend probleem, vandaag drukte ik op enter zodat de computer uit slaapstand kwam maar toen kreeg ik een foutmelding waarin stond dat er een bestand was beschadigd. Ik heb er niet veel aandacht aan besteed en drukte op OK, maar het bleef maar komen. Dus heb ik de computer herstart en toen wilde windows niet meer opstarten, ik zie even dat windows laad en dan herstart de computer automatisch.

Toen heb ik de Windows XP pro cd genomen en vanaf de cd geboot, zo wou ik een systeem herstel doen maar toen kreeg ik een fout (na een hele lange tijd):

Code: Selecteer alles

Kan het bestand \i386\halaacpi.dll niet in het geheugen laden.
Daarna heb ik het nog eens geprobeerd en nu krijg ik een andere boodschap:

Plaats de diskette met de naam cd-rom met Windows XP professional in station A: Druk op ENTER als u klaar bent.
Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen en ik hoop dat er iemand is met een oplossing.

EDIT: Ik heb nog eens geprobeerd om de installatie te herstellen en nu krijg ik deze boodschap:

Kan het bestand \i386\c_1252.nls niet in het geheugen laden. De foutcode is: 7
Setup kan niet doorgaan.
Druk op een toets om het installatieprogramma af te sluiten.
Wat me opvalt is dat die foutcode 7 er ook weer bijstaat. Dit stond ook bij de eerste fout melding ook.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Ik zou eens via een andere pc een memory check programma downloaden ...

Mogelijk crashte de pc eerst omdat de ingeladen hibernation file telkens hetzelfde corrupte geheugen gedeelte wilde aanschrijven.

Foutmeldingen zoals je beschrijft tijdens de installatie van XP zijn bijna altijd te wijten aan een defecte/corrupte harde schijf/FAT tabel of defect geheugen. Soms ook CPU maar gezien je symptomen lijkt me dat in dit geval niet ... erhmm ... het geval :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Foutcode 7 volgens de knowledge base van MS:
Microsoft schreef: Oorzaak
Dit probleem kan optreden als uw computer een hardwareonderdeel bevat dat beschadigd is of incompatibel is met Windows XP.
Naar boven

Oplossing
U kunt dit probleem als volgt oplossen:

Waarschuwing Voer de volgende procedure alleen uit als u ruime ervaring hebt met het verwijderen en inbouwen van interne computerhardware. De hardwareonderdelen in een computer zijn erg gevoelig voor statische elektriciteit. Neem voor informatie over het correct behandelen van computeronderdelen contact op met de computerfabrikant. Als u meer informatie wilt over contactgegevens van hardwarefabrikanten, klikt u op het juiste artikelnummer in de volgende lijst:
65416 (http://support.microsoft.com/kb/65416/EN-US/) Hardware and Software Third-Party Vendor Contact List, A-K

60781 (http://support.microsoft.com/kb/60781/EN-US/) Hardware and Software Third-Party Vendor Contact List, L-P

60782 (http://support.microsoft.com/kb/60782/EN-US/) Hardware and Software Third-Party Vendor Contact List, Q-Z
1. Schakel de computer uit en verwijder alle PCI-apparaten (Peripheral Component Interconnect).
2. Start de computer opnieuw op. • Als Windows zonder problemen start, schakelt u de computer uit en plaatst u de PCI-apparaten één voor één terug. Probeer iedere keer na het terugplaatsen van een apparaat of Windows nog steeds zonder problemen kan worden gestart. Wanneer u een apparaat installeert dat de problemen veroorzaakt die worden beschreven in de sectie 'Symptomen' van dit artikel, verwijdert u dat apparaat en gaat u verder met de overige PCI-apparaten.
• Als Windows niet goed start, verwijdert u een of meer van de geheugenmodules die in de computer zijn geïnstalleerd. Laat voldoende RAM-geheugen in de computer zitten om Windows XP te kunnen starten en uitvoeren.

Voor het uitvoeren van Windows XP is 128 MB RAM-geheugen nodig. Het minimum is 64 MB en het maximum 4 GB.

Als er bijvoorbeeld twee geheugenmodules van 256 MB zijn geïnstalleerd in de computer, verwijdert u een van de geheugenmodules. Als Windows zonder problemen start, schakelt u de computer uit en plaatst u de RAM-modules één voor één terug. Probeer iedere keer na het terugplaatsen van een module of Windows nog steeds zonder problemen kan worden gestart. Wanneer u een module hebt geïnstalleerd die de problemen veroorzaakt die worden beschreven in de sectie 'Symptomen' van dit artikel, verwijdert u die module en gaat u verder met de overige RAM-modules.

3. Controleer of de PCI-apparaten in de computer compatibel zijn met Windows XP. Bezoek hiervoor de volgende website en bekijk de lijst met compatibele hardware (de Microsoft Hardware Compatibility List of HCL):
http://www.microsoft.com/hwdq/hcl (http://www.microsoft.com/hwdq/hcl)
Bevestiging van wat Sven zei dus: waarschijnlijk defect geheugen/HD
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vreemd, ik ben al de hele namiddag bezig geweest en ik heb het geheugen getest door latje per latje erin te duwen en dan geprobeerd windows terug te installeren, maar dan krijg ik weer de boodschap:

Plaats de diskette met de naam cd-rom met Windows XP professional in station A: Druk op ENTER als u klaar bent.
Ik heb windows ook opnieuw willen installeren op de andere harde schijf die erin stak (de eerste harde schijf eruit gegooid waar windows opstond) en toen ook latje voor latje geheugen erin geduwd, maar dan krijg ik net dezelfde boodschap.

Zou mijn cpu niet meer werken want ik heb voor dat ik dit probleem kreeg in mijn BIOS de optie "auto overclock" aangezet ? Is er een manier om dat te testen (dat de cpu stuk is) ?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

In een lang verleden (Windows 95-98) heb ik nog meegemaakt dat een defecte videokaart dergelijke vreemde fenomenen kon veroorzaken ... maar XP doet dit voor zover ik weet niet.

Wel vreemd dat er altijd naar die A:\ drive gevraagd wordt ...

Welk merk van PC heb je? Je werkt toch toevallig niet met speciale restore/windows cd's voor dat merk he? Want dan was er misschien idd een diskette bijgeleverd met drivers of zo ...

Just checking :)

/EDIT: Ik bedenk me net dat je Windows CD-tje ook even goed defect/onleesbaar kan zijn ... Heb je al eens een andere CD geprobeerd?
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sven.VdS schreef:In een lang verleden (Windows 95-98) heb ik nog meegemaakt dat een defecte videokaart dergelijke vreemde fenomenen kon veroorzaken ... maar XP doet dit voor zover ik weet niet.

Wel vreemd dat er altijd naar die A:\ drive gevraagd wordt ...

Welk merk van PC heb je? Je werkt toch toevallig niet met speciale restore/windows cd's voor dat merk he? Want dan was er misschien idd een diskette bijgeleverd met drivers of zo ...

Just checking :)

/EDIT: Ik bedenk me net dat je Windows CD-tje ook even goed defect/onleesbaar kan zijn ... Heb je al eens een andere CD geprobeerd?
Ik heb geen merk pc, een kloon pc gelijk ze zeggen. Ik heb een kopie gemaakt van mijn windows cd en met nlite een nieuwe gemaakt zodat de drivers etc direct geinstalleerd worden, de vorige keer heb ik het ook zo gedaan en nu heb ik een nieuwe gemaakt. Maar het helpt niet veel.

Ok, ik ben al een stap verder. Volgens mij lag het dus aan de installatie cd, ik heb een nieuwe gemaakt met nlite (zodat de sata drivers er ook op staan) en ik kan opstarten met deze nieuwe cd. Wat ik wel niet kan is een systeem herstel doen wat ik vreemd vind. Dan krijg ik weer de boodschap:

Maar ik kan wel verder gaan en ik zie de 2 harde schijven in mijn computer (dus het menu waar je kan kiezen op welke harde schijf windows komt te staan), het vreemde hier is dat harde schijf 1 volgens dat menu leeg is en als ik een live cd gebruik dan kan ik al de bestanden zien die op de eerste harde schijf staan. Ik ben dus verplicht een backup te maken van alles wat er op die harde schijf staat en dan kan ik windows terug installeren, maar dan moet ik eerst wat extra schijfruimte gaan kopen. :(
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat die A:\ drive melding de fout is van nLite ... ik vermoed dat Windows de sata drivers toch op een floppy wil gaan zoeken.

Heb je een floppy drive in je PC zitten? Zoja zou ik gewoon de originele Windows cd eens proberen en een floppy maken met de SATA drivers op.

Ik raad je aan om de setup nog eens te proberen maar deze keer enkel de schijf waarop je Windows wil installeren aansluiten.

Mogelijk werkt het systeemherstel dan wel.
Afbeelding
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sven.VdS schreef:Ik denk dat die A:\ drive melding de fout is van nLite ... ik vermoed dat Windows de sata drivers toch op een floppy wil gaan zoeken.

Heb je een floppy drive in je PC zitten? Zoja zou ik gewoon de originele Windows cd eens proberen en een floppy maken met de SATA drivers op.

Ik raad je aan om de setup nog eens te proberen maar deze keer enkel de schijf waarop je Windows wil installeren aansluiten.

Mogelijk werkt het systeemherstel dan wel.
Ik heb het altijd geïnstalleerd met nlite , net omdat ik anders windowsxp niet geïnstalleerd krijg, op die manier staan de sata drivers al op de cd. Ik heb toch eens geprobeerd wat jij bedoelde en het wil nog niet lukken. Ik heb wel gelezen dat als windows xp werkt dan kan je een hersteldiskette maken....

Ik ga me een externe harde schijf kopen en dan kopieer ik alle gegevens van mijn harde schijf naar de externe harde schijf met behulp van een live linux cd. Als ik dat dan gedaan heb dan kan ik die interne harde schijf eens fatsoenlijk testen op fouten ed.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een beetje laat maar toch bedankt voor de info. Ik heb alles gekopieerd naar een externe harde schijf met een live linux distro en daarna windows opnieuw geïnstalleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”