Ik heb net dit weekend Vista Ultimate 64bit geinstalleerd alongside m'n ouwe getrouwe XP SP2 32bit, en kan dus nu gebruik maken van de volledige 4GB.
Het verhaal dat een 32bit systeem geen volledige 4GB kan aanspreken klopt helemaal. Uw 32bit systeem ziet namelijk maar maximaal 4GB, maar alle devices gebruiken ook geheugenadresruimte. Heb je een videokaart van 256MB ram? Dan gaat er al zoveel af van die 4GB in het totaal, enzoverder voor alle decives + nog wat extra MBs voor BIOS en andere zaken.
Op een 32bit systeem zal je nooit vanzeleven je volledige 4GB kunnen gebruiken. Zelfs niet met /pae en /3gb en what not in boot.ini. Zelfs een 64bit systeem moet aan voorwaarden voldoen (belangrijkste is dat uw BIOS een memory remapping functie moet hebben, om al die geheugenruimte die uw PCI devices nodig heeft vanachter aan de adreseerbare geheugenruimte te gooien.)
Dus! Wil je 4GB, dan moet je 64bit gaan

Ik heb voor mijn systeem toch alle drivers gevonden, en alles werkt naar behoren. Dezeavond eens games testen of dat ze sneller of trager zijn in 64bit dan in 32bit.