Beeps bij opstarten

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hi

Een héél gerichte vraag : wie weet waar ik de betekenis kan vinden van de beeps bij het opstarten van een PC ? Of wie weet gewoon wat deze betekenen ?

Een beetje meer informatie :
- een notebook Acer TravelMate 520
- geeft 4 beeps bij opstarten (is het eerste en enige wat de notebook doet)
- hierna schakelt de notebook zichzelf uit.

Wie o wie kan mij helpen ? :-) (op de site van Acer zelf vind ik zo direct niets)

Thanks
CueBoy.
If you can't beat them, confuse them.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

weet je welke bios dit is?

daarvang hangen de biepjes meestal af

[edit[ kijk hier eens:
http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/index.htm
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bios, ik denk : BIOS vR01-A4c, maar daar ben ik helemaal niet zeker van hoor.

Ga nu de link van Sensei eens bekijken :-D

/edit : de bios is zeker BIOS vR01-A4c !
If you can't beat them, confuse them.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Mja, het gaat eigenlijk om de fabrikant van de bios.. als je die weet, dan kan je op de site van de fabrikant een grote lijst met foutcodes terugvinden.

Er bestaan ook samenvatting van zo'n lijsten van de grote bios fabrikanten.

Weetgraag had dit probleem ook al eens en links zijn dus terug te vinden in die topic. (use search).

Vermoedelijk een hardware probleem: memory.. of slechte connectie van iets...
I love it when a plan comes together!
Gast

4 beeps ... hmm ..

1 Lange én 3 korte (beeeeeeeep, bip, bip, bip) = defecte (of niet aanwezige) videokaart. Ik hoop dat dit niet het geval is voor jou, want je vidcard zit mee op het motherboard, en dat kost je +500€ om te herstellen.

Als 't 4 lange biepen zijn, is het een geheugen probleem ... moet je de memory modules (onderkant) er eens uithalen en 1 voor een terug plaatsen.

Grtz Siske
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Thanks, (heb de fabrikant nog altijd niet gevonden :-( ).

Soit, het zijn 4 even lange bieps, maar of die nog lang of kort zijn ???? Ik zou zeggen dat ze kort zijn maar ja, ik heb niks om mee te vergelijken :-)
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Sorry ... 4 biepen ... = RAM lang of kort speelt geen rol :)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Normaal hoor je duidelijk het verschil hoor Cueboy,

Kort is een abrupt biepje, lang is een ganse toon. Kort kan je vergelijken als snel op elkaar...lang -> meer rust tussen.

Ik gok op de memory :). Probeer eens te spelen met je memory modules.

De fabrikant? Award? Phoenix? AMI?
Als je je BIOS entered zie je dat normaal, bij sommige ook op het eerste screen van je bios.

Bios hangt af van mobo dat in de laptop zit.. als je weet wat mobo erin zit, kan je zien naar welke bios het is en dan bij de fabrikant es gaan zien.
Voor je mobo evt te weten-> asus site?
I love it when a plan comes together!
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb de memory modules eruit gehaald... maar en gewisseld enzo maar geen resultaat.
Ttz. er zitten 2 geheugenmodules in : eentje van 128Mb en eentje van 64Mb. Als ik er eentje uithaal (het maakt niet uit welk), en ik probeer de PC opnieuw op te starten, dan gebeurt er helemaal niets (geen bieps - geen "zelfuitschakeling")... dit in tegenstelling tot de userguide die beweert dat bij het toevoegen van een geheugenmodule het totaalgeheugen automatisch wordt vastgesteld... :???: :?
En natuurlijk als beide geheugenmodules erin steken : 4 bieps en het verhaal begint weer van vooraf aan :-)

Het zal iets voor de computerwinkel worden, vrees ik...

Het probleem is dus dat ik helemaal de BIOS niet kan enteren : de laptop staat hoop en al 10 seconden op, en dan heeft'm zichzelf alweer uitgeschakeld... that's it. :-(

Je zult het misschien eigenaardig vinden, maar op die volledige Acer-site heb ik niet kunnen vinden welk mobo er in dat ding zit... ofwel staat het er niet op, ofwel heb ik er totaal overgekeken :-) (ik gok wel op het laatste, maar soit, daarmee heb ik de fabrikant nog niet natuurlijk :wink: )


/edit : ff verhaal van de geheugenmodules toegevoegd
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Moederbord gefried ...

Mijn compaq armada M700 was ook rijp voor de schroothoop bij een gelijkaardige situatie: kortsluiting geweest op het moederbord. Nieuw moederbord: 1.000 € :?
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

De notebook is binnengedaan bij een computerwinkel... nu is het afwachten wat het verdict is.

I'll keep you posted :-)
If you can't beat them, confuse them.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Update (was het bijna vergeten 8) ) : de notebook is nog steeds niet terug uit die computerwinkel, maar hij zou wel al een mooie reis naar het verre Nederland gemaakt hebben... :|

To be continued.
If you can't beat them, confuse them.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

hopelijk heeft hij wat fotootjes gemaakt onderweg, dan heb je nig iets aan de reis :D

pff, al bijna een maand onderweg, en nog altijd ni gemaakt :s
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Lol.

Pas op : het wordt erger - het allerlaatste nieuwtje (ik had niet verwacht zo snel na elkaar nog 2 posts in dit topic te doen :-) ) :
de Nederlandse hersteller (allez ja, het hoofdverdelingscentrum van Acer) wil met de gast van de computerwinkel praten, want volgens de Nederlandse vrienden mankeert er niks aan het machientje :?

Waarschijnlijk denken NL'ers dat wij Belgen hen een presse-papier hebben opgestuurd :roll:
If you can't beat them, confuse them.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm bizar...

Kan ook gewoon zijn dat ze toestellen geswitched hebben ofzo.. :) daardoor beke confusing tussen werkend toestel en defect..

Anders kan het ook aan de magische handen van de pc hersteller liggen, heb dat ook véél dat ze bellen: hij doet niks meer en als ik op pwr duw dat er niks aan de hand is :). Maybe hetzelfde
I love it when a plan comes together!
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Mij lijkt wat je het eerste oppert (switchen van toestellen) het meest plausibele... Ik geloof niet in de magische handen :-D .
Zeker niet omdat de laatste 20 keer dat ik die portable heb proberen opstarten, altijd hetzelfde resultaat gaf, nl. na 4 beeps niks niemeer.
En ook wel een beetje omdat er blijkbaar nog aan "geprutst" geweest is hier in de computerwinkel.

Ach ja, wat het ook moge zijn : this story will be continued :wink:
If you can't beat them, confuse them.
vulture
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 okt 2003, 22:17

Normaal gezien heb je recht op een vervangtoestel als de reparatie langer dan x weken duurt, als je laptop nog onder garantie is tenminste.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Spijtig genoeg is het toestel reeds 2,5 jaar oud :cry:
If you can't beat them, confuse them.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik was een beetje het "einde" van de reparatie vergeten te melden, maar nav. een Acer-vraag in een ander topic : here we go....

Uiteindelijk is het toestel opgeleverd, samen met een factuur van 90 euro.
Maar werkt het nu ? Neen ! Het toestel start wel op (in 90% van de gevallen - het percentage is maar een gok), maar dat is alles wat erover te zeggen is.
Meer zelfs : de batterij is leeg teruggekomen en kan niet meer opgeladen worden. Verder "lijkt" de voeding (of de kabel althans) niet meer te functionneren... soms krijgt het toestel stroom, soms niet.

Er is onmiddellijk teruggegaan naar de winkel, de problemen zijn voorgelegd en het enige wat ze daar konden doen als probleemanalyse was eens schudden (!!!!) met de stroomkabel... en zeggen dat ze nieuwe stukken gingen bestellen.
Nu lijkt mij dat niet echt een oplossing gebaseerd op een goede analyse... (er werd alweer niet nagegaan of er ergens slechte contacten zijn, enz...)
If you can't beat them, confuse them.
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Da's dus op de kop 2 maand, en dat wilt zeggen dat ik al teveel negatiefs gehoord heb over Acer. 'k Ga m'n zusje toch niet aanraden haar duur verdiende studente/spaarcentjes aan een Acer te geven :).

Bedankt CueBoy ;)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dat is idd wel wat te lang... hopelijk gaat onze acer nooit iets voorhebben dan :?
NuKeM
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ff een kleine rechtzetting : het toestel is geen 2 maand weggeweest, maar wel "slechts" één maand. :wink:
Wat ik erg vind : het is eigenlijk slechter teruggekomen als dat het binnengegaan is... zeker als je in je achterhoofd houdt, dat er door Acer NL werd gezegd "dat er niks verkeerd was aan het toestel"... hoe het dan komt dat het niet opstartte (met de welgekende 4 beeps), en nu weer wel, daar is nooit een gegrond antwoord op gekomen :cry:
If you can't beat them, confuse them.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”