Hallo mensen
Ik zit met een vervelend probleem vandaag is de voeding van de laptop doorgebrand.
het gaat hier over een een HP pavillion Z7258 aangekocht op 27/08/2004
kostprijs 2000€
de fiche die in de laptop gepluged word ziet er een beetje verbrand uit (het geurde ook) het plastiek beschermkapje die op het einde van die fiche zit is ook volledig weg (nu is enkel nog een metalen stukje te zien)
de garantie is 12maand staat op de aankoop bon
maar ik vraag me af of zulke vorm van schade nog onder garantie vallen? want dit is toch blijkbaar een of andere fabrieksfout? hoe kan dit anders gebeuren???
heeft iemand al zoiets voorgehad en denken jullie dat dit onder garantie kan vallen?
Dit had ik graag geweten voor ik naar HP bel om te voorkomen dat ik meteen afgewimpeld word.
dan nog even dit. in de winkel (photohall) werd verteld dat de kostprijs om het te laten maken 550€ bedraagt dit lijkt me sterk overdreven. is dit mogelijk om bij een kleinere computerzaak goedkoper te laten maken?
Is het eigenlijk mogelijk om dit zelf te vervangen??
Ik weet natuurlijk ook niet of de laptop zelf stuk is deze start niet meer op maar misschien ligt het aan de batterij (die vermoedelijk leeg is) mag ik een andere laptop adapter aansluiten op deze laptop om dit te testen? dit zal dan misschien kunnen opgelost worden met enkel een nieuwe adapter. of blijf ik er beter af?
Voeding laptop doorgebrand
-
- Elite Poster
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
- Als je maar 12 maand garantie hebt, is die verlopen, en valt er niks onder garantie, zelfs niet als er een echte fout is gemaakt. Je hebt pech dat het niet doorgebrand is tijdens de eerste 12 maand gebruik dan
- HP geeft je een richtprijs, heel misschien kan je ergens het wel goedkoper laten maken, maar verwacht niet dat je het dan voor 250€ gemaakt hebt. Is het enkel de power supply zelf (de "lader") dan kan je dit voor heel wat minder geld gewoon kopen in de winkel, maar aangezien HP je een prijs geeft van 500+ euro veronderstel ik dat er ook iets aan je laptop defect is en er een nieuw moederbord of dergelijk moet geplaatst worden.
- Ik zou zowieso wel proberen bellen naar HP, maar ze gaan je daar zeggen zodra je het serienummer hebt gegeven dat de garantie verlopen is en je waarschijnlijk doorsturen naar een hardware/betalende reparatie-dienst. Maar wie niet waagt, niet wint
- HP geeft je een richtprijs, heel misschien kan je ergens het wel goedkoper laten maken, maar verwacht niet dat je het dan voor 250€ gemaakt hebt. Is het enkel de power supply zelf (de "lader") dan kan je dit voor heel wat minder geld gewoon kopen in de winkel, maar aangezien HP je een prijs geeft van 500+ euro veronderstel ik dat er ook iets aan je laptop defect is en er een nieuw moederbord of dergelijk moet geplaatst worden.
- Ik zou zowieso wel proberen bellen naar HP, maar ze gaan je daar zeggen zodra je het serienummer hebt gegeven dat de garantie verlopen is en je waarschijnlijk doorsturen naar een hardware/betalende reparatie-dienst. Maar wie niet waagt, niet wint

- D3bian
- Elite Poster
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
- Locatie: Zemst
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 25 keer
Hallo,
Probeer zowieso, als er fabricagefouten gekend zijn, dan krijg je zowieso de herstelling gratis. Gewoon proberen.
Wat betreft de garantie, 12 maanden is de volledige garantie, maar op fabricagefouten is er 24 maanden garantie. Daarom trouwens dat tegenwoordig de meeste apparaten 24 maanden hebben.
Groet,
Probeer zowieso, als er fabricagefouten gekend zijn, dan krijg je zowieso de herstelling gratis. Gewoon proberen.
Wat betreft de garantie, 12 maanden is de volledige garantie, maar op fabricagefouten is er 24 maanden garantie. Daarom trouwens dat tegenwoordig de meeste apparaten 24 maanden hebben.
Groet,

- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Volgens de Europese richtlijnen heeft ieder elekronisch apparaat 2 jaar garantie zelf al staat er 1 jaar vermeld. Andere niet-elektronische producten 1 jaar. Dit is zo sinds 2006 dacht ik, maar de fabrikant is niet verplicht dit te melden.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51
Dus je vermoed dat ik hier aanspraak op kan maken. heb je enig idee hoe ik te werk moet gaan om deze garantie op te eisen?
of waar kan ik hier meer duidelijkheid over krijgen?
heel erg bedankt voor deze super interessante tip
of waar kan ik hier meer duidelijkheid over krijgen?
heel erg bedankt voor deze super interessante tip

niet enkel op electronische gerief. en het is de fabrikant die de garantie moet leveren, niet de winkel.Ken schreef:Volgens de Europese richtlijnen heeft ieder elekronisch apparaat 2 jaar garantie zelf al staat er 1 jaar vermeld. Andere niet-elektronische producten 1 jaar. Dit is zo sinds 2006 dacht ik, maar de fabrikant is niet verplicht dit te melden.
Please help, looking for a way to get rich and fast
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Inderdaad. En dan hanteren veel firma's een techniek die je best kan omschrijven als "stonewalling". "Oh mijnheer, daar is effectief maar 1 jaar garantie op". En dan kan je beginnen bellen, dreigen, mailen, en uiteindelijk zal je een voorstel krijgen om het toestel op te sturen (op eigen kosten, natuurlijk). Kosten van zo'n operatie liggen dan vaker als niet hoger als de waarde van zo'n toestel.BungaMan schreef:niet enkel op electronische gerief. en het is de fabrikant die de garantie moet leveren, niet de winkel.Ken schreef:Volgens de Europese richtlijnen heeft ieder elekronisch apparaat 2 jaar garantie zelf al staat er 1 jaar vermeld. Andere niet-elektronische producten 1 jaar. Dit is zo sinds 2006 dacht ik, maar de fabrikant is niet verplicht dit te melden.
En dan hebben de meeste firma's wel nog zo hun uitzonderingsregels : een batterij voor een notebook ? Bijna onmogelijk om daar 2 jaar garantie op te krijgen. En da's maar 1 voorbeeld.
Firma's die hier in onze ervaring echt wel uitblinken : HP, Fujitsu Siemens en Acer. Vandaag nog gebel naar HP omdat een klant niet wou/kon aanvaarden dat we geen garantie meer konden geven voor zijn defecte All-in PSC 1610 : zelf HP gebeld waar de klant bij stond, en ja hoor "neen mijnheer, op dat toestel kent HP 1 jaar garantie toe, geen 2 jaar. U heeft u zelf bij de aankoop in de algemene verkoopsvoorwaarden (sic) hiermee akkoord verklaard, eventuele klachten kan U richten tot .......".
De man heeft de zaak verlaten met een Canon printer onder de arm. Met 2 jaar garantie, en zonder zever.
Bij F/J is het nog erger : FJ had een Amilo Pro V2020 notebook. 1 jaar garantie, en geen speld tussen te krijgen. Maxdata verkocht diezelfde notebook (zat zelfs in een F/J doos met de F/J recovery) onder de naam Eco 4500IW : 2 jaar garantie.
Nog een fraai voorbeeld : een F/J Scaleo uit de Carrefour komt bij ons binnen. Is stuk. We bellen F/J : geen garantie op basis van serienummer. Wij bellen klant, klant boos, wij bezorgen alle data aan klant, klant belt zelf F/J, F/J geeft nog steeds slechts 1 jaar. Klant gaat terug naar Carrefour : krijgt de garantie van Carrefour zelf. Met andere woorden : je bek opentrekken of je krijgt niets klaar in dat soort situaties.
Zie je dat niet zitten is het enige wat ik kan aanraden : laat je garantiestatus zwart op wit bevestigen bij aankoop, en indien je geen schriftelijke 2 jaar krijgt, kies een ander merk. Er zijn genoeg goede merken op de markt die het spel wel fair spelen. De winkels zullen je meestal niet verder helpen : dat kost hun meestal meer als dan de verkoop heeft opgebracht.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Meer specifiek over het geval van de topicstarter : aankoop 2004 ? Geen -schijn- van kans. In al de jaren dat ik met HP werk zou je echt de eerste zijn.
Een vrij grote klant van HP (een scholengroep waar we nogal voor werken) had 1 notebook (1 jaar garantie, onderaan de notebook vermeld in dikke vette letters) defect na ruwweg 16 maanden. Die klant koopt -veel- aan bij HP, de pc's, printers, notebooks, netwerkmateriaal .... allemaal HP.
Wel, HP heeft geen uitzondering gemaakt : *geen* garantie.
De enige manier om een redelijke kans te maken in zo'n geval is kijken of er geen voorhistorie bestaat voor dit toestel, HP heeft in de VS al verschillende class action suits verloren : indien je kan aantonen dat jouw toestel in hetzelfde bedje ziek is als een daarvoor toegegeven probleem in de VS, heb je een kans, maar het is geen -grote- kans.
Een vrij grote klant van HP (een scholengroep waar we nogal voor werken) had 1 notebook (1 jaar garantie, onderaan de notebook vermeld in dikke vette letters) defect na ruwweg 16 maanden. Die klant koopt -veel- aan bij HP, de pc's, printers, notebooks, netwerkmateriaal .... allemaal HP.
Wel, HP heeft geen uitzondering gemaakt : *geen* garantie.
De enige manier om een redelijke kans te maken in zo'n geval is kijken of er geen voorhistorie bestaat voor dit toestel, HP heeft in de VS al verschillende class action suits verloren : indien je kan aantonen dat jouw toestel in hetzelfde bedje ziek is als een daarvoor toegegeven probleem in de VS, heb je een kans, maar het is geen -grote- kans.