ADSL splitter nodig (of niet)?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Wij zijn momenteel aan het rondzien voor een adsl-aansluiting. Onze BGC discovery line is sinds vorige week actief.

Tijdens de verbouwing heeft onze elektrieker twee telefoonstopcontacten naast elkaar voorzien: een RJ11 en zo een oud met 5 pinnen (waarop ons vast toestel is aangesloten); beiden zijn wel aangesloten op dezelfde telefoonlijn.

Kan ik mijn modem/router rechtstreeks aansluiten op dit RJ11 contact of moet ik veiligheidshalve toch een ADSL splitter nemen?

Volgens de winkel waar ik mijn modem gekocht heb niet, maar ik vraag het hier toch maar eens ter bevestiging...

Bedankt
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Je mag je modem rechtstreeks op die RJ11 aansluiting aansluiten.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

lithion schreef:Je mag je modem rechtstreeks op die RJ11 aansluiting aansluiten.
Volgens mijn mening wel

Zo te zien in het image wat ik vroeger een gemaakt heb.
Daar gaat men ook via de rj11 naar de modem/router...

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

op ieder contactpunt waar telefoon of fax is aangesloten MOET er een splitter zitten
Afbeelding
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

rowan schreef:op ieder contactpunt waar telefoon of fax is aangesloten MOET er een splitter zitten

Je kan toch veel beter voor een full rate splitter gaan.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zo 'n fullrate splitter, heeft wel 'n betere flank-steilheid.
Wel opletten dat je in de positie ADSL staat en niet in positie ISDN in het geval van "superman"

'k Zou het eerst eens proberen, direct in de doos met de rj11 jack welke geplaatst is door de elektrieker.

Indien er 'n probleem zou zijn, kan je nog altijd uitzien voor 'n fullrate splitter. (die kost toch ook iets)
Afbeelding
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Dus om alles even samen te vatten:

- er is geen gevaar als ik geen splitter gebruik?

- als ik het eerst test zonder splitter en ik heb dan problemen (bv. internet verbinding die wegvalt als ik telefoon krijg of zo), dan kan ik nog altijd een splitter installeren. Wat is het grote voordeel van zo'n fullrate splitter? Wat is de prijs hiervan? Ik heb slechts een laptop welke ik wil aansluiten op het net, dus ik denk dat een gewone splitter ook wel zou volstaan?

MVG
zirou
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jan 2006, 16:56
Locatie: Limburg

Voordeel van een Full Rate Splitter is dat deze aangesloten wordt waar de belgacom lijn in het huis binnenkomt en dat je dan geen andere filters meer nodig hebt in het huis.

Dus een splitter voor de hele verbinding terwijl je in de andere situatie bij elke aansluiting die gebruikt wordt (telefoon, data of adsl) een apparte splitter nodig is.

Met een FRSplitter is de lijn meestal ook stabieler.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

zirou schreef:Voordeel van een Full Rate Splitter is dat deze aangesloten wordt waar de belgacom lijn in het huis binnenkomt en dat je dan geen andere filters meer nodig hebt in het huis.
Juist, dan heb je geen spitters meer nodig waar nog ander Tf toestellen staan.
Maar superman wil slecht een laptop aansluiten dan volstaat idd 1 splitter.

linkje
Afbeelding
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Berichten: 468
Lid geworden op: 05 aug 2006, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Blue-Sky schreef:Maar superman wil slecht een laptop aansluiten dan volstaat idd 1 splitter.

Heeft er niet veel mee te maken hé? Het gaat er gewoon om hoeveel telefooncontacten hij heeft die gebruikt worden (tel/fax/...). Als er maar 1 is (bvb appartement/kot) dan is een splitter goedkoper. Maar als ge een huis hebt met (bvb in mijn geval) 5 contacten, dan komt een full rate splitter goedkoper uit, want anders moest ik 5 gewone splitters kopen.
zirou
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jan 2006, 16:56
Locatie: Limburg

kUmbro dan heb ik wel een vraag want ik ga dit ook nog doen alleen weet ik niet of ik de FRsplitter zomaar kan aansluiten. Ben een beetje bang dat er dan iets gebeurd met de lijn. De 2 draaden die uit de muur komen en naar het eerste contactkastje (met een test knop erop) gaan zijn redelijk dik en passen niet in een RJ11 connector. Hoe kan ik dit best oplossen?

Groet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lithion schreef:Je mag je modem rechtstreeks op die RJ11 aansluiting aansluiten.


Als ik hem goed begrijp (anders moet hij ook maar eens een tekening maken) staat zijn RJ11 aansluiting nochtans parallel op de normale telefoonaansluiting en moet hij bijgevolg op beide een ADSL splitter plaatsen (of een FR splitter ervoor, maar dan heeft hij een aparte kabel nodig voor de RJ11 aansluiting).
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

r2504 schreef:
lithion schreef:Je mag je modem rechtstreeks op die RJ11 aansluiting aansluiten.


Als ik hem goed begrijp (anders moet hij ook maar eens een tekening maken) staat zijn RJ11 aansluiting nochtans parallel op de normale telefoonaansluiting en moet hij bijgevolg op beide een ADSL splitter plaatsen (of een FR splitter ervoor, maar dan heeft hij een aparte kabel nodig voor de RJ11 aansluiting).
Volgens dat ik het begrepen heb vraagt hij of hij tussen het RJ11 stopcontact en zijn modem nog een splitter moet steken. In dit geval niet dus. Tussen de telefoon en het andere contact moet wel een splitter natuurlijk.
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Berichten: 468
Lid geworden op: 05 aug 2006, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

zirou schreef:kUmbro dan heb ik wel een vraag want ik ga dit ook nog doen alleen weet ik niet of ik de FRsplitter zomaar kan aansluiten. Ben een beetje bang dat er dan iets gebeurd met de lijn. De 2 draaden die uit de muur komen en naar het eerste contactkastje (met een test knop erop) gaan zijn redelijk dik en passen niet in een RJ11 connector. Hoe kan ik dit best oplossen?

Geen idee, wij hebben een DUO lijn (dus 2 nummers) en alles vertrekt vanuit een kastje en de handleiding toen gaf aan welke draadjes ik hoe met de FR splitter moest verbinden. (is trouwens al lang geleden)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”