Keuze ISP

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
WF_H
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2007, 14:35

Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuwe ISP. Huidige is Telenet, Expressnet.
Nu een aantal vragen:
1) Wanneer ik een ADSL provider zoals Dommel of EDPNet neem, moet ik dan een telefoonlijn van BGC nemen? Wat zijn daar de interresantste tarieven, en zit daar ergens ook een soort van freephone van vast->vast of vast->mobiel optie tussen?
Een Raw copper lijkt me niet interresant, dan ben ik nog €50,-/maand kwijt wat nog 7 euro meer is dan bij TN.
2) TV, kan ik dit verder blijven afnemen bij Telenet? Of is er reden om dit net niet te doen?
Is het aanbod van analoge zenders bij BGC groter (denk nu met name aan Arte, Discovery channel en NGC, alsook CNN)?
3) Internet, 12GB/maand is veel te weinig, maar het TN packet van 35GB (wat ideaal zou zijn) is met hun 63 euro te duur.
EDPNet leek me met 24Mbps down en 1024Kbps upsteam fijn, maar is dat zaakje ook betrouwbaar? Is de zelf-installatie 'eenvoudig'?
Heb ik nog een losse xDSL modem of router nodig (werk nu met een TN modem -> LinkSYS router) wanneer ik een BGC telefoonlijn neem?
Hoe zit het met de support van EDPNet? De uptime van ons Telenet verbindingske is goed, wat we graag zo houden, ook wanneer er ergens iets mis gaat.

Dommel is er ook, zij bieden vooral veel volume zie ik, maar zijn verwege de snelheid (minder dan 6Mbps wil ik echt niet) niet echt een optie denk ik. Of zijn er redenen om eerder voor Dommel of een andere provider (zoja, welke?) te kiezen dan voor EDPNet?

4) Wat zijn de kosten als ik na een maand of twee (als voorbeeld) besef dat deze provider niet is wat ik wens (slecht netwerk, support of wat dan ook), en deze opzeg? Maw. wat zijn de uitstap kosten als het contract nog niet ten einde is?
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

1) je kan altijd een discovery line nemen. Die is de helft goedkoper dan raw copper.

2) - ja, je kan gewoon via telenet blijven kijken
- Belgacom heeft geen analoge tv, alleen digitale en daarvoor heb je ook een Belgacom adsl abonnement nodig.

3) ADSL2+ is maar op een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Controleer dus eerst of je wel in een regio zit waar je het kan nemen. De snelheid hangt ook af van je afstand tot de centrale dus laat eens nakijken hoever je daarvan zit.
Je hebt een adsl modem nodig. (Maar volgens mij zijn de modems die je hebt als je bij telenet zit, van telenet. En moet je die teruggeven als je vertrekt, Je krijgt dan je waarborg terug)

4) De standaard contractduur is 12 maanden. Als je vroeger wil uitstappen moet je de resterende maanden ook betalen.
Laatst gewijzigd door hellsnake 21 aug 2007, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
WF_H
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2007, 14:35

hellsnake schreef:1) je kan altijd een discovery line nemen. Die is de helft goedkoper dan raw copper.
Niet echt een punt dus om die Raw copper er bij te nemen, toch zeker als ik dan nog eens extra zou moeten betalen voor een telefoonlijn.

2) - ja, je kan gewoon via telenet blijven kijken
- Belgacom heeft geen analoge tv, alleen digitale en daarvoor heb je ook een Belgacom adsl abonnement nodig.
Ok, dan kijk ik ook nog even naar de mogelijkheden van BGC's digitale TV.
Is er bij hun recorder (als ze dat hebben, moet ik nog kijken) de optie om iets op te nemen en ondertussen wat anders te bekijken? (wat bij TN blijkbaar niet gaat)

3) ADSL2+ is maar op ene beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Controleer dus eerst of je wel in een regio zit waar je het kan nemen. De snelheid hangt ook af van je afstand tot de centrale dus laat eens nakijken hoever je daarvan zit.
Ok, waar kan ik dat doen?

4) De standaard contractduur is 12 maanden. Als je vroeger wil uitstappen moet je de resterende maanden ook betalen.
Met andere woorden, als ik voor 39,95/maand een packet neem, en dat na 6 maanden opzeg, moet ik 6*39,95=€239,7,- betalen?
Als de lijn bijvoorbeeld niet goed is (timeouts of extreem traag of ..), is het dan mogelijk om het kosteloos op te zeggen?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

WF_H schreef:Dommel is er ook, zij bieden vooral veel volume zie ik, maar zijn verwege de snelheid (minder dan 6Mbps wil ik echt niet) niet echt een optie denk ik. Of zijn er redenen om eerder voor Dommel of een andere provider (zoja, welke?) te kiezen dan voor EDPNet?



Even ter info, bij normaal surfen merk je hoegenaamd geen verschil tussen 'Telenet snelheid' en 'ADSL-snelheid' (aan >=3,3mbps). Bij downloaden uiteraard wel.

Staar je dus niet blind op de snelheid van een abbonement.
WF_H
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2007, 14:35

Maglor schreef:Even ter info, bij normaal surfen merk je hoegenaamd geen verschil tussen 'Telenet snelheid' en 'ADSL-snelheid' (aan >=3,3mbps). Bij downloaden uiteraard wel.

Staar je dus niet blind op de snelheid van een abbonement.
Dat weet ik, maar wanneer ik even snel wat wil afhalen, ben ik wel op die snelheid gesteld.
Mijn andere huisbewoners zouden met minder trouwens ook niet kunnen leven, de kleine gamertjes. :D
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Wij willen ook een ADSL abonnement afsluiten.

We twijfelen tussen een volledig ADSL bij dx-solutions.be à 25 €/maand en een light abo bij EDPNET à 20 €/maand.

dx-solutions:
Maximale downloadsnelheid: 6 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 640 Kbps
Maximale datavolume per maand: 40 GB
Extra volumeblokken: 5€ per 5GB
Persoonlijke webruimte: 100 MB
Email: standaard 3 emailadressen met 5 aliassen (50MB / mailbox)
VOIP: werkt perfekt, geen disconnects ...
Nieuwsgroepen: nee

EDPNET:
Max. 6144 kbps download - max. 640 kbps upload*
1 GB trafiek per maand inbegrepen
- Automatische facturatie van extra trafiek: €1 per begonnen GB
Na overschrijding van 20 GB komt u op smalband terecht
(Meer info over adsl-trafiek)
- Trafiek verbruikt tussen 02.00u en 08.00u
's morgens telt slechts voor 50% mee
1 mailbox (met 3 e-mailadressen)
- grootte: 250 MB
- antivirus en antispam inbegrepen
Dynamisch ip-adres
Onbeperkt aantal computers aan te sluiten
Activatiekost: €25 incl. BTW
(EDPnet heeft een volledige adsl-dekking in België)

Voordeel van EDPNET is de lagere prijs; nadeel is de beperkte download en slechts 1 mailbox.

Zouden wij met 1 Gb/maand toekomen? Wij zijn geen zware downloaders, alleen maar een beetje surfen en hier en daar een programmatje downloaden of zo. Ik heb hier echt geen zicht op.

Voor alle duidelijkheid: het zal (waarschijnlijk) tussen deze twee gaan. Ik ben me er ook bewust van dat er nog zoiets als Dommel bestaat, maar ik denk dat ik voor minder geld bij dx-solutions terecht kan.

Thanks
Laatst gewijzigd door superman 06 sep 2007, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Zelfs als je enkele keren 1GB moet bijkopen, zit je nog goedkoper bij dat light abo, dus als je weet dat je niet meer dan 6GB/maand verbruikt, ga je bij EDPnet het voordeligst zitten.

En nachtsurfen geldt ook voor dat EDPnet Starter abo, dus je kan de eventuele zwaardere downloads 's nachts doen wanneer het maar voor de helft meetelt.

dx-solutions is een reseller van EDPnet, geloof ik -- had ik er iets sneller van gehoord, ik was bij hen gegaan maar ik verbruik dan ook altijd m'n volledige limiet :wink:

EDIT :: misschien woon je in een gebied waar Dommel's toekomstige cityconnect abos mogelijk zijn -- die zouden je dan misschien ook wel aanspreken.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

WF_H schreef:
Maglor schreef:Even ter info, bij normaal surfen merk je hoegenaamd geen verschil tussen 'Telenet snelheid' en 'ADSL-snelheid' (aan >=3,3mbps). Bij downloaden uiteraard wel.

Staar je dus niet blind op de snelheid van een abbonement.
Dat weet ik, maar wanneer ik even snel wat wil afhalen, ben ik wel op die snelheid gesteld.
Mijn andere huisbewoners zouden met minder trouwens ook niet kunnen leven, de kleine gamertjes. :D

Gamen op 3 Mbits of op 20 Mbits: geen verschil. Tenzij je zelf host, maar dan is de upload snelheid het belangrijkst.

BGC TV recorder kan ook niet gelijktijdig opnemen en kijken. Om op te nemen moet je bovendien 2 € per maand bijbetalen (comfort view) maar dan zit dan ook bij dat je kan tijdens het kijken een uur terugspoelen + op pauze zetten, ... GBC TV abo is wel maar 10 euro per maand maar daar komt 6 euro per maand bij om decoder te huren.

De edpnet-website laat toe te checken of adsl 2+ beschikbaar is bij jou.

Als de provider in fout is, kan je foutloos opzeggen. Maar dan wordt het wel wsl miserie (isp kan nogal moeilijk beginnen doen, dan is het ombudsman, ...).

Als je een alternatief voor telenetniet wil met hoge snelheid, dan is vandaag edpnet de beste optie. q1 2008 komt Dommel echter in Leuven en daarna in andere grote steden met nog veel interessantere abo's (het is nog wachten op edpnet's reactie).

Als je meer om volume geeft --> Dommel.

Als je om "zekerheid" en "gemoedsgerustheid" vraagt --> Belgacom (met alle beperkingen vandien) maar dan kan je evengoed bij telenetniet blijven.
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

nogChoco schreef:Zelfs als je enkele keren 1GB moet bijkopen, zit je nog goedkoper bij dat light abo, dus als je weet dat je niet meer dan 6GB/maand verbruikt, ga je bij EDPnet het voordeligst zitten.

En nachtsurfen geldt ook voor dat EDPnet Starter abo, dus je kan de eventuele zwaardere downloads 's nachts doen wanneer het maar voor de helft meetelt.

dx-solutions is een reseller van EDPnet, geloof ik -- had ik er iets sneller van gehoord, ik was bij hen gegaan maar ik verbruik dan ook altijd m'n volledige limiet :wink:

EDIT :: misschien woon je in een gebied waar Dommel's toekomstige cityconnect abos mogelijk zijn -- die zouden je dan misschien ook wel aanspreken.


Ik woon niet in een cityconnect gebied, dus dat valt al af.

Maar kan iemand me een idee geven hoeveel je met 1 Gb kunt doen?

Kan ik dit met surfen alleen volkrijgen? Als ik een 20-tal mp3's per maand download, kan dit er nog bij? Wat met een site als youtube? Groter verbruik?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

20 * 4 MN = 80 MB (voor je mp3's)

Youtube = inderdaad meer traffiek.

Kijk misschien eens in je user-space van je huidige ISP: die geeft normaal gezien wel een overzicht van het volume dat je de laatste maanden verbruikt hebt.

1 gieg zou moeten voldoende zijn voor de meeste "light users" (geen uren per dag online, normaal surfen, af en toe een mp3'ke, ...). En extra giegs zijn toch niet zo duur ;).
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

20 tal mp3's =
gemiddeld een 4Mb per mp3 * 20 = 80mb :)
nog 920Mb over..

gewoon surfen, nieuwspagina's etc.. op één dag gemakkelijk 100mb, zeker als er af en toe is een spelletje of filmpje opstaat.
Youtube: reken uit wat een filmpje groot is?
5min = toch al gauw een 30mb?

Ik denk niet dat je volledig vrij zal kunnen surfen met maar 1Gb.

De mailtjes ook niet vergeten é, al gauw een paar ppt's tussen van 2- 4 Mb het stuk.. foto'kes enz..
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dafke schreef:20 tal mp3's =
gemiddeld een 4Mb per mp3 * 20 = 80mb :)
nog 920Mb over..

gewoon surfen, nieuwspagina's etc.. op één dag gemakkelijk 100mb, zeker als er af en toe is een spelletje of filmpje opstaat.
Youtube: reken uit wat een filmpje groot is?
5min = toch al gauw een 30mb?

Ik denk niet dat je volledig vrij zal kunnen surfen met maar 1Gb.

De mailtjes ook niet vergeten é, al gauw een paar ppt's tussen van 2- 4 Mb het stuk.. foto'kes enz..

Vele light users gebruiken het net ook niet alle dagen (misschien wel alle dagen mail checken).
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Toen ik nog bij Skynet zat, heb ik eens een paar weken echt miniem trachtten te surfen, maar ik kwam toch nog op zo'n 50MB/dag uit (=1.5GB/maand) met enkel forums en nieuws-sites. Uiteraard hangt dit zeer sterk af van hoe je zelf surft, en met hoeveel mensen.

MP3s en YouTube filmpjes kunnen natuurlijk erg variëren in grootte, maar reken gemiddeld 6MB per mp3, en 2.5MB/minuut voor een YouTube filmpje (dus 10MB voor een 4minuten durende muziekvideoclip, bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Pffff, als ik dan al een lijn zou moeten trekken dan zou ik zeggen:

Met 1GB per maand kun je surfen en mailen, maar geen mp3's en/of filmpjes (lees YouTube) downloaden.

Kweet wel dat het in theorie wel mogelijk is, maar ik vrees dat je dan heel veel tegen je limiet zal aanplakken en dat kan toch nooit de bedoeling zijn van je internet-abonnement?
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dan nog: tot 6 gig is edpnet light het goedkoopst.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”