Sociaal breedbandtarief verdwijnt uit formatienota Leterme

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Het 10 euro sociaal breedbandtarief heeft de herwerkte versie van de formatienota niet gehaald. Er wordt op Hertoginnedal nu gesproken over 'een substantiële verlaging' van het breedbandtarief voor iedereen. Er moet werk gemaakt worden van de ontbundeling van de local loop en het belang in Belgacom staat ook ter discussie.

In de herwerkte nota staat nu te lezen dat 'de regering de nodige initiatieven zal nemen om de concurrentie op de breedbandmarkt te stimuleren met het oog op het substantiëel verlagen van het breedbandtarief voor iedereen'. In de zin die daarop volgt, formuleert Leterme het voornemen van de regering om in overleg met de Gemeenschappen te onderzoeken of de drempel naar het internet niet verder verlaagd kan worden door de beschikbaarbeid ervan in publieke plaatsen drastisch te verhogen.

De toekomstige regering wil eveneens de nodige maatregelen te nemen tot verdere liberalisering van de telecommarkt, o.a. door een betere ontbundeling van de lokale lus (local loop) en brede en correct nageleefde Service Level Agreements. Dat alles zou de prijzen voor de eindgebruiker moeten doen dalen.

En ook over de regelgever is er een aparte passage: 'Het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatiediensten zal zich concentreren op de economische marktregulatie en zich technologisch-neutraal opstellen. Ook de werking en de financiering van het BIPT worden nader onderzocht. De regering past eveneens het regelgevend kader aan tot financiering van de universele dienst in de telecommunicatiesector en laat op objectieve wijze de netto-kosten vaststellen.'

Bron: DataNews, De Standaard
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Kickje homepage.

Ben benieuwd wat er uiteindelijk van overblijft.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik hoop (en dan mag je "hoop" letterlijk nemen) op een betere werking van het BIPT en een betere local loop unbundling.

Die passage over Internet op publieke plaatsen is volgens mij onrealistisch. Wat gaat men doen? Heel België omtoveren tot een gratis hotspot? Of overal kiosken zetten? Begin dan maar liever met Fiber-To-The-Home.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Als ze straks met de PS en ecolo aan tafel zullen hebben gezeten zal het misschien toch terug opduiken.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Robbe schreef:Als ze straks met de PS en ecolo aan tafel zullen hebben gezeten zal het misschien toch terug opduiken.


Ja maar dan kan je helaas de verdere privatisering van Belgacom ook vergeten.
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Berichten: 468
Lid geworden op: 05 aug 2006, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

deej schreef:Er moet werk gemaakt worden van de ontbundeling van de local loop

:???: Kan er iemand da eens uitleggen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De local loop (aansluitingen tot aan uw huis) moet door iemand anders beheerd worden dan door belgacom, die ook de dienst uitbaat.

Zodat je een provider hebt en een netwerkbeheerder.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Ik heb altijd al gemengde gevoelens gehad bij dat sociaal breedbandtarief.
Enerzijds mooi, om de drempel te verlagen, anderzijds: er is nog altijd een dure computer nodig én wat voor een lichtegewicht product zou een sociaal tarief zijn?

Als een overheid het op zich neemt als taak om de concurrentie te verbetren, dan is dat een mooie gedachte MAAR men moet opletten van niet de fouten te herhalen die op de elektriciteitsmarkt gemaakt zijn.

Wat betreft internet op publieke plaatsen: ja deej denk toch maar in die richting. Dat is wat over het algemeen leeft bij politici. It takes one to know one.
Om te weten welke richting het kan uitgaan: pakweg 8 jaar geleden zag ik tot in de kleinste bergdorpen in Zwitserland telefooncellen waar je toen al je email kon raadplegen en verzenden. Weliswaar met een basis (textuele) interface, waarschijnlijk nog niet eens overal, en mogelijk had je een bepaald abo bij operator X nodig, maar kom: de mogelijkheid was er. (iemand recent nog in Zwitserland geweest die daar de actuele stand van zaken kent?)
Voor wie een tijd terug de film "The Island" gezien heeft: zowat alle technologie die daar getoond werd, is nu al beschikbaar of ligt op de ontwerptafels van de fabrikanten. In die film zag je een voorbeeld van een MSN telefooncel/infokiosk zoals ik denk dat we die in de toekomst in ons straatbeeld kunnen verwachten. (kunnen, het is geen zekerheid) OK, fscking MSN en fscking µ-soft, hopelijk wordt het niet exact dat, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel.

Op iedere straathoek een hotspot? Dat zou ook kunnen. Wie weet is het in bepaalde stedelijke gebieden nog goedkoper dan FTTx. Zeker als men met mesh networks gaat werken (zie ook XO-1), of verschillende communicatietechnieken in één chip combineert (GSM, GPRS, UMTS, WLAN, Bluetooth,...)

1 ding is zeker: de toekomst blijft interessant.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

meon schreef:De local loop (aansluitingen tot aan uw huis) moet door iemand anders beheerd worden dan door belgacom, die ook de dienst uitbaat.

Zodat je een provider hebt en een netwerkbeheerder.


Het ideale plaatje :).

Minder drastisch en sneller te realiseren op korte termijn: de prijs voor raw copper moet stevig naar beneden gehaald worden door het BIPT. Het is niet normaal dat een Discovery lijn 6,80€ per maand kost en een Raw Copper lijn 11,80€! Dit kan maar 1 ding betekenen: een raw copper lijn is veel te duur geprijsd. Als dat niet zo is betekent het dat Belgacom de Discovery Line beneden de kostprijs verkoopt en dat mag niet.

Als de prijs van Raw Copper verlaagd wordt naar een correcte prijs (bv 3 of 4€ per maand) dan kunnen alternatieve operatoren veel innovatiever te werk gaan, worden hun marges groter en kunnen ze dus meer investeren in hun eigen netwerk.
kick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 10 jan 2006, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Is het voor deze Local Loop dat non-'skynet ADSL' gebruikers nog een abonnement(discovery line,...) bij belgacom nodig hebben? (wanneer je geen Raw copper neemt). Of zou dit abo nog steeds nodig zijn wanneer er een aparte netwerkbeheerder komt?

EDIT: Uit de post hierboven blijkt dat dit abo niet meer nodig zou zijn (toch?).
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Nee met een aparte netwerkbeheerder zou je hoegenaamd geen abbo meer nodig hebben bij Belgacom. Belgacom wordt dan gewoon klant van de netwerkbeheerder net zoals alle andere ISPs.
Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 589
Lid geworden op: 30 maa 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

deej schreef:Ik hoop (en dan mag je "hoop" letterlijk nemen) op een betere werking van het BIPT en een betere local loop unbundling.

Die passage over Internet op publieke plaatsen is volgens mij onrealistisch. Wat gaat men doen? Heel België omtoveren tot een gratis hotspot? Of overal kiosken zetten? Begin dan maar liever met Fiber-To-The-Home.


In Gent staan er al zo een aantal kiosken :)

http://www.gent.be/?id=4216&rec=116153&ch=WRA


Op de startpagina krijgen ze een overzicht van de zes beschikbare rubrieken en een aantal rechtstreekse links naar nieuwsflashes, de VDAB WIS-databank en het ‘zoeken op straatnaam’. Als er op de opgevraagde pagina een printknop verschijnt, kan de informatie gratis worden afgedrukt. Naast de noodzakelijke internetverbindingen heeft Belgacom ook ‘ADSL-hotspot-zenders’ geïnstalleerd in de informatiekiosken. Wie een laptop en een ADSL-abonnement of een hotspotkaart heeft, kan draadloos surfen op het internet.
Caey
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 dec 2006, 22:13

localhost schreef:Ik heb altijd al gemengde gevoelens gehad bij dat sociaal breedbandtarief.
Enerzijds mooi, om de drempel te verlagen, anderzijds: er is nog altijd een dure computer nodig én wat voor een lichtegewicht product zou een sociaal tarief zijn?


Bwa pc's zijn niet meer zo heel duur en in tegenstelling tot een aansluiting kan je een pc tweedehands kopen. (en geloof mij tweedehands pc's zijn zéér goedkoop en meestal zelfs zéér degelijk) ik werk ook nog op een PIII 800 en voor te internetten werkt dat nog altijd zeer goed, zelfs voor MATLAB (als ge goed ermee kunt werken, lees:optimaliseren)

Mjah ik denk dat je voor een sociaal tarief vooral moet kijken dat er geen verborgen kosten opduiken. Ik verwijs dan naar light producten waar blijkt dat eens je het hebt leren gebruiken je eigenlijk moet bijbetalen of overschakelen op een duurder abonnement.

En voor de rest de gewonen bazaar zeker, zorgen dat uw concurrenten niet verplicht worden om de lokale monopolist te sponseren.

Die breedband hotspots zijn wel een leuk idee, maar dan moet het wel gratis kunnen. Bv voor twee uur op een openbare plaats.
Telenet heeft dat wel geprobeerd, maar ik ga geen 10€ per maand betalen om een paar keer mijn mails te controleren en dan te zien dat ze mijn laptop stelen.
Maar breedband voor iedereen in grote steden zou wel eens moeilijk kunnen worden. Maar je kan het wel inrichten in sociale wijken...
frankv
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 jul 2007, 21:01

Ik hoop echt dat ze GEEN sociaal tarief verplichten. Want dat geeft onze duopolisten weer een drogreden om hun te hoge prijzen naar alle andere gebruikers toe te verantwoorden. Als er echte marktwerking is krijg je vanzelf een 'sociaal' tarief. Kijk maar in Nederland etc
Het enige dat ze van mij part mogen verplichten is dat ze iedereen moeten kunnen aansluiten wanneer men hen dat vraagt. En hun dus niet laten aankomen met het argument 'u zit te ver van onze centrale, pech'.
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Laat ons hopen dat binnen 4 jaar iets van die dingen uitgekomen is, al heb ik daar nog redelijk mijn twijfels bij!

Edit: jullie beseffen toch dat als ons internet deftig geworden is in belgië userbase massa's kleiner gaat worden hé? :P
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Allee daar gaan we weer
Enkel is er weer sprake van Belgacom en locale loop maar Telenet blijft weer buitenschot
Die mogen hun monopolie nog vergroten zeker op de kabel?
wasa
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 nov 2005, 17:43

het zou toch al straf zijn moesten ze enkele (local loop, daling prijzen) van die dingen kunnen realiseren, en offtopic wel aantonen hoe snel er vordering kan gemaakt worden zonder de PS (SP)
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Als men Belgacom en Telenet nu eens zou dwingen om voor ieder van hun reclamespots er ook eentje van de kleinere ISPs te betalen? De echte concurrentie (tov jan-met-de-pet) vindt immers plaats tijdens de reclameblokken.
Xi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 sep 2006, 02:28

wasa schreef:het zou toch al straf zijn moesten ze enkele (local loop, daling prijzen) van die dingen kunnen realiseren, en offtopic wel aantonen hoe snel er vordering kan gemaakt worden zonder de PS (SP)


Hoe lang zitten ze daar al te nixen in dat kasteel?
Het is een voorstel, komt het er door mooi.
Het zou me niet verbazen dat belgacom en telenet dan nog eens afkomen met een indexering van 450% om dat de energie prijzen zo hoog zijn .
Kriep
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 apr 2007, 19:22

"en correct nageleefde Service Level Agreements. Dat alles zou de prijzen voor de eindgebruiker moeten doen dalen."

Vraag mezelf af hoe je een Service Level onder druk kan zetten en dan nog eens de prijs kan laten zakken... Over een contradictie gesproken...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
mm2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 jan 2004, 12:38

Allemaal mooi op papier die voorstellen, maar eer het zover zal zijn (als het ooit zover komt) zal er nog wel stevig lobbywerk verricht worden door de monopoliehouders.

De telecomsector heeft slechts 1 doel: alle economisch negatieve initiatieven zoveel mogelijk vertragen en ondertussen zoveel mogelijk (terug)verdienen. En wanneer er echt geen tegenwind meer kan geboden worden voor technologie X dan komt technology Y op de markt en kan het weer van vooraf aan beginnen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ze hebben ook geen geld om deze maatregel te financieren
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Als ze internet zo belangrijk vinden - verlaag dan de BTW van 21% op internet abo!

Meer concurrentie zou ook lagere prijzen betekenen, hoeft er ook geen belastinggeld naar sociale abo's.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

qless schreef:Als ze internet zo belangrijk vinden - verlaag dan de BTW van 21% op internet abo!

Meer concurrentie zou ook lagere prijzen betekenen, hoeft er ook geen belastinggeld naar sociale abo's.

Da zou idd een gedacht zijn.
Een boek is onderhevig aan 6% maar diezelfde informatie online is onderhevig aan 21 %.
Bundel dat met het niet meer verplicht hebben van een actieve telefoonlijn en het scheelt direct al een pak.

NKVK schreef:# 0% op Dagbladen en bepaalde Weekbladen
# 1% op Goud en Munten
# 6% op onder meer Landbouwproducten, bepaalde Voedingsmiddelen en Waterdistributie, bepaalde Geneesmiddelen, Boeken, Tijdschriften, Kunstvoorwerpen, Personenwagens en Personenvervoer, bepaalde diensten, enz.
# 12% op onder meer bepaalde vaste Brandstoffen (o.a. steenkool, bruinkool en cokes) en op de sociale huurwoningen
# 21% op alle goederen en diensten welke onderworpen zijn aan de BTW en die niet elders zijn opgesomd.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

deej schreef:Ik hoop (en dan mag je "hoop" letterlijk nemen) op een betere werking van het BIPT en een betere local loop unbundling.

Die passage over Internet op publieke plaatsen is volgens mij onrealistisch. Wat gaat men doen? Heel België omtoveren tot een gratis hotspot? Of overal kiosken zetten? Begin dan maar liever met Fiber-To-The-Home.


Hier in Canada parkeer je met je auto in de buurt van een "public library' en je kan gratis op het net. Ik heb dit enkele keren gedaan en ik was steeds de enige die op de parking stond. Blijkbaar profiteerd niemand van dit hotspot gegeven.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

meon schreef:De local loop (aansluitingen tot aan uw huis) moet door iemand anders beheerd worden dan door belgacom, die ook de dienst uitbaat.

Zodat je een provider hebt en een netwerkbeheerder.


Awel ik vind da perfect.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

qless schreef:Als ze internet zo belangrijk vinden - verlaag dan de BTW van 21% op internet abo!

Dat klinkt als een onderdeel van de CD&V-kritiek op IvI.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

on4bam schreef:Hier in Canada parkeer je met je auto in de buurt van een "public library' en je kan gratis op het net. Ik heb dit enkele keren gedaan en ik was steeds de enige die op de parking stond. Blijkbaar profiteerd niemand van dit hotspot gegeven.


Tja je kan je afvragen wie er allemaal met laptops rondloopt hé? Waarschijnlijk niet het doelpubliek dat men nu probeert op Internet te krijgen. Vandaar mijn tegenkanting tegen hotspots en internetkiosken, die worden enkel gebruikt door mensen die al op de hoogte zijn van de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

meon schreef:De local loop (aansluitingen tot aan uw huis) moet door iemand anders beheerd worden dan door belgacom, die ook de dienst uitbaat.

Zodat je een provider hebt en een netwerkbeheerder.


De bipt kan ook gewoon zijn taak uitvoeren en Belgacom opdragen de prijs van raw kopper gelijk te trekken aan een Discovery lijn.
Dat is in Nederland ook het geval, en ook het gevolg van een besluit van de opta(nederlandse bipt)
Het netwerk in een nieuw te vormen bedrijf stoppen klinkt heel leuk, maar haalt niets uit, uiteindelijk zullen het toch oud belgacommers zijn die daar terechtkomen, de enige winst die je hebt, is dat er een extra directie betaald moet worden.Geloof maar niet dat met die gedachte in het achterhoofd prijzen sneller omlaag zullen gaan.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

dbr schreef:Het netwerk in een nieuw te vormen bedrijf stoppen klinkt heel leuk, maar haalt niets uit, uiteindelijk zullen het toch oud belgacommers zijn die daar terechtkomen, de enige winst die je hebt, is dat er een extra directie betaald moet worden.Geloof maar niet dat met die gedachte in het achterhoofd prijzen sneller omlaag zullen gaan.


Toch wel, aangezien de divisie die dat nu beheert dan eindelijk los is van Skynet en vol kan gaan concurreren met de kabel. Waarom denk je dat er vandaag nog zo weinig Turboline wholesalers zijn?
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

deej schreef:
dbr schreef:Het netwerk in een nieuw te vormen bedrijf stoppen klinkt heel leuk, maar haalt niets uit, uiteindelijk zullen het toch oud belgacommers zijn die daar terechtkomen, de enige winst die je hebt, is dat er een extra directie betaald moet worden.Geloof maar niet dat met die gedachte in het achterhoofd prijzen sneller omlaag zullen gaan.


Toch wel, aangezien de divisie die dat nu beheert dan eindelijk los is van Skynet en vol kan gaan concurreren met de kabel. Waarom denk je dat er vandaag nog zo weinig Turboline wholesalers zijn?


Mocht het een apart bedrijf worden zoals jij wil dan zullen de concurrenten weggekocht worden. En blijft het liedje hetzelfde, in Nederland is er een hele tijd een erg conccurrende markt geweest dankze de nederlandse bipt(opta) die Kpn destijds gedowngen heeft om het netwerk op een eerlijke manier aan derden ter beschikking te stellen.
Wat het verschil tussen de opta in nederland en de bipt hier is geen idee ik weet alleen dat de opta erin geslaag is en Kpn bij monde van topman Ad Scheepsbouwer later heeft toegegeven dat het ook voor Kpn als bedrijf beter is.
Indien je een apart bedrijf maakt van het nu aparte belgacom bedrijfonderdeel denk ik niet dat er veel veranderd, met alleen belgacom als klant maken ze ook winst, dus waarom zouden ze veel moeite doen om andere partijen betere condities te geven, Belgacom blijft voorlopig de grootste klant.De kans dat de ooit veranderd is klein, en zoals bekend werd commercieele markteconomie niet anders als de grootste afnemer krijgt de laagste prijs.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”