Gasleverancier en Essent

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Marauder
Member
Member

Door de hele heisa rond Electrabel overweeg ik om over te stappen. Aangezien dit een forum is dat hoofdzakelijk rond ISP's draait vroeg ik me af of niemand een gelijkaardig forum kent maar dan voor electriciteits- en gasleveranciers?

Overigens dacht ik bij Essent te gaan maar met te Googlen vond ik haast enkel negatieve commentaren. Vooral kwa service dan in de trent van niet antwoorden op brieven, telefoons niet opnemen.... .

Hetgeen mijn wenkbrouwen deed fronsen bij het lezen van het Essent contract:
3.6 Tenzij Consument of Leverancier uiterlijk twee (2) maanden voor
afloop van de Leveringsduur opzegt door middel van een aangetekend schrijven , zal de Overeenkomst
telkens automatisch worden verlengd voor een periode gelijk aan de oorspronkelijke Leveringsduur,
behoudens opzegging of beëindiging overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van deze voorwaarden.
Met schriftelijke aangetekende opzeg wordt gelijkgesteld de ontvangst van het technisch bericht van
leverancierswissel door Leverancier met respect voor de opzegtermijn

8.3 Laattijdige betaling van één onbetwiste factuur
heeft voor gevolg dat alle andere facturen, ook al was daarvoor een betalingstermijn of afbetalingsplan
verleend, onmiddellijk opeisbaar worden

8.5 Alle buitengerechtelijke
en gerechtelijke kosten, inclusief redelijke kosten voor juridische bijstand in of buiten een
procedure, voortvloeiende uit de niet-betaling binnen de gestelde termijnen, als ook de verwijlinteresten,
worden de Consument aangerekend, onverminderd het bepaalde in artikel 6 van deze algemene
voorwaarden. Deze kosten bedragen tenminste 10% van het onbetaalde bedrag, met een minimumbedrag
van Euro 27,50
. Indien door Leverancier aan Consument uitstel voor het verrichten van enige
prestatie wordt gegeven, heeft de nieuwe termijn steeds de onmiddellijke beëindiging van de
Overeenkomst als gevolg, indien deze termijn niet gerespecteerd wordt.

13.1 De persoonsgegevens met betrekking tot Consument worden in de bestanden van Leverancier
opgenomen en verwerkt voor de volgende doeleinden: de uitvoering van de Overeenkomst, klantenbeheer,
promotie-, prospectie- en/of commerciële doeleinden inzake producten en/of diensten van
Leverancier. Consument heeft een kosteloos recht op verzet voor wat betreft de gegevensverwerking
verricht met het oog op de promotie-, prospectie- en/of commerciële doeleinden.

Kent iemand dus gelijkaardige forums?
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb even gezocht op het net en niet direct zo'n fora teruggevonden. Wel heb ik de userbase crew voorgelegd om eventueel een subsectie van het userbase forum te laten handelen over gas en elektriciteit gezien er blijkbaar nergens anders direct zo'n discussie platform terug te vinden is op het net (het zijn immers ook service providers en in die zin passen ze gedeeltelijk in de userbase eigenheid).
Het is dan wel geen antwoord op je vraag, maar je hebt wel een interessant punt gemaakt aangaande discussiemogelijkheden over dit onderwerp.

Wat ik wel gevonden heb is: http://www.bouwinfo.be/forum/
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Van mij mag die sub-categorie er gerust komen, ik heb alvast veel intresse in de materie. Ik denk wel dat het succes kan hebben, als je ziet dat de topics van Blue-sky over "energie en milieu" zoveel reacties uitlokken, zeker doen !!! Discussies over energiebedrijven, zonnepanelen, windenergie...

on topic: ik ben ook aan het overwegen om over te stappen, ikzelf heb 1/4 minder gas verbruikt en toch moet ik nog een pak gaan bijbetalen, dat is toch niet leuk meer?

Ik versta zelf niet hoe het in godsnaam mogelijk was dat Suez zomaar electrabel kon overnemen zonder boe of ba?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

idd een extra subsectie zou welkom zijn, ik ben ook van plan om over te stappen.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Hier ook HEEL VEEL interesse.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Oké, oké, we heard you :)
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben er al aan bezig :wink:

We beginnen eerst met één forum 'Energie', wat heel algemeen is. Als dit forum succes heeft (m.a.w. onoverzichtelijk wordt) zal het opgesplitst worden in verschillende deelfora.

Add: zo deze topic staat nu in het 'Energie' forum :)
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ook geïnteresseerd.
Marauder
Member
Member

Wel handig de nieuwe subsectie :)

Heb eens gekeken bij andere leveranciers maar makkelijk kiezen is het niet. Luminus Budget lijkt bijvoorbeeld een goede keuze kwa prijs als ik de VREG-vergelijking maak maar als ik op Test Aankoop kijk blijkt dat de Luminus Budget prijzen waarschijnlijk nog gaan stijgen :?

http://www.test-aankoop.be/map/src/415203.htm
"Geïndexeerde of variabele tarieven houden een zeker risico in, waarschuwt Test-Aankoop. Omwille van de gebruikte parameters (brandstofprijzen en lonen in de sector) is het mogelijk de evolutie te voorspellen en aan te duiden welke leverancier desgevallend te verkiezen valt, of omgekeerd te mijden. Zoals Luminus Budget bijvoorbeeld. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, zal het normaal tarief van Luminus Budget stijgen met 33,1 % en het exclusief nachttarief zelfs met 48,8 %, in geval de parameters gemiddeld stijgen met het percentage van de voorbije 3 jaar."

Wat verder lees ik "....Gas in Vlaanderen: Essent biedt voor bijna alle scenario’s de voordeligste tarieven. De duurste tarieven worden genoteerd bij Luminus....". Misschien moet ik het dan toch maar proberen bij Essent en hopen dat ze geleerd hebben uit hun fouten.

Als iemand bij Essent zit en mij op andere gedachten wenst te brengen omdat het daar nog steeds rotslecht is, ga uw gang ;)
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons is steeds electrabel goedkoper!(volgens test aankoop simulatie toch),factuur van +- 2300€/jaar.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

kheb deze site gevonden
http://www.mijnenergie.be
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

LoSeR schreef:kheb deze site gevonden
OOk hier is electrabel een van de beste opties voor ons.
Marauder
Member
Member

laurens7 schreef:
Jaja natuurlijk maar als je de hele heisa gevolgd hebt dan weet je dat het binnenkort niet meer de beste optie zal zijn voor jullie hé ;-)

De meeste energieleveranciers hebben een tijd geleden hun prijzen al aangepast aan de nieuwe gasmarktevoluties, indexatie maw. Waarschijnlijk zullen ze dit in de toekomst ook aanpassen (logisch) maar het zal waarschijnlijk toch nog even op zich laten wachten. Vanaf september zou Electrabel haar prijzen gaan indexeren en die stijging zou ongeveer 20 % bedragen. Dus als je gasrekening nu 1000 euro bedraagt op jaarbasis zal die voortaan 1200 euro bedragen. En de winsten vloeien eigenlijk rechtstreeks naar Parijs.

Enfin de reden waarom ik wil veranderen is om toch wat te doen aan dat monopolie, het elders goedkoper is en Electrabel kwa klantenservice eigenlijk slecht is, althans eens je een probleem hebt. Heb al genoeg verhalen gehoord van kenissen en familieleden.

Ik zou in eerste instantie enkel voor gas willen veranderen aangezien het nu wel de moment is. Electriciteit doe ik later maar dat wordt misschien Ecopower, valt nog te zien.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Marauder schreef:
laurens7 schreef:
Jaja natuurlijk maar als je de hele heisa gevolgd hebt dan weet je dat het binnenkort niet meer de beste optie zal zijn voor jullie hé ;-)

De meeste energieleveranciers hebben een tijd geleden hun prijzen al aangepast aan de nieuwe gasmarktevoluties, indexatie maw. Waarschijnlijk zullen ze dit in de toekomst ook aanpassen (logisch) maar het zal waarschijnlijk toch nog even op zich laten wachten. Vanaf september zou Electrabel haar prijzen gaan indexeren en die stijging zou ongeveer 20 % bedragen. Dus als je gasrekening nu 1000 euro bedraagt op jaarbasis zal die voortaan 1200 euro bedragen. En de winsten vloeien eigenlijk rechtstreeks naar Parijs.

Enfin de reden waarom ik wil veranderen is om toch wat te doen aan dat monopolie, het elders goedkoper is en Electrabel kwa klantenservice eigenlijk slecht is, althans eens je een probleem hebt. Heb al genoeg verhalen gehoord van kenissen en familieleden.

Ik zou in eerste instantie enkel voor gas willen veranderen aangezien het nu wel de moment is. Electriciteit doe ik later maar dat wordt misschien Ecopower, valt nog te zien.
Nee ook met de toekomstige prijzen is electrabel het voordeligst als grootverbruiker! (en dat is al jaren zo)
Marauder
Member
Member

laurens7 schreef: Nee ook met de toekomstige prijzen is electrabel het voordeligst als grootverbruiker! (en dat is al jaren zo)
Ok, heb zelf ook eens de vergelijking gemaakt.

Omdat ge uzelf als grootverbruiker beschrijft heb ik 60.000 kWh aan gas jaarlijks gekozen, 5 gezinsleden en postcode 9000.

Vreg = www.vreg.be
Mijn = www.mijnenergie.be
Aan = www.aanbieders.be

Ebem Gas
Vreg = 2.285,50
Mijn = 2.598,91
Aan = ?

Electrabel Customer Solutions EnergyPlus
Vreg = 2.683,34
Mijn = 2.214,77
Aan = 2.556,33

Electrabel Customer Solutions ECS OptiBudget
Vreg = 2.692,67
Mijn = 2.207,99
Aan = 2.556,04

Electrabel ServicePlus
Vreg = ?
Mijn = 2.250,77
Aan = 2.600,10

Essent Belgium
Vreg = 2.388,17
Mijn = 2.427,79
Aan = 2.388,32

Luminus Actief Gas
Vreg = 2.344,25
Mijn = 2.342,86
Aan = 2.343,82

Luminus Budget Gas
Vreg = 2.161,83
Mijn = 2.158,46
Aan = ?

Luminus Standaard
Vreg = ?
Mijn = ?
Aan = 2.430,06

Nuon Aardgas
Vreg = 2.541,93
Mijn = 2.558,44
Aan = 2.538,98

Vind het toch maar raar dat op Mijnenergie, Electrabel er zo goed uitkomt. Te goed zelfs. Je zou je gaan afvragen waarom al die belangenverenigingen (zoals Test Aankoop, Unizo, ABVV....) uberhaupt zijn gaan klagen. Het verschil is soms vrij groot.
Volgens mij is de berekeningsmethode die Mijnenergie toepast ofwel te simpel ofwel (misschien wel gewild) verkeerd.

Persoonlijk verkies ik om de VREG als referentie te nemen aangezien zij hun geld van (onze) overheid krijgen.
rasman
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ik kom aan 2175€ btw incl. via Euphony (Luminus). Daar gaat nog eens 30€ vanaf als je met domiciliëring betaald. Kom je dus op 2145€.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

'k Heb heel recent een gelijkaardige oefening gedaan voor elektriciteit en ook daar kwam Electrabel er altijd als goedkoopste uit.
Ik heb trouwens ooit een telefoontje gekregen van één van de alternatieve leveranciers en die kwamen heel snel tot de conclusie dat ze niet onder de prijs van Electrabel konden.
Marauder
Member
Member

Astralon schreef:'k Heb heel recent een gelijkaardige oefening gedaan voor elektriciteit en ook daar kwam Electrabel er altijd als goedkoopste uit.
Ik heb trouwens ooit een telefoontje gekregen van één van de alternatieve leveranciers en die kwamen heel snel tot de conclusie dat ze niet onder de prijs van Electrabel konden.
Kan je me eens zeggen welke site je hebt gebruikt voor je simulatie. Kan ik het zelf ook eens nazien ;-)

Overigens doe ik enkel de vergelijking voor gas omdat elektricititeit bij mij nog even niet aan de orde is.
Marauder
Member
Member

rasman schreef:Ik kom aan 2175€ btw incl. via Euphony (Luminus). Daar gaat nog eens 30€ vanaf als je met domiciliëring betaald. Kom je dus op 2145€.
Net even gedaan. Site is trouwens FF-onvriendelijk :evil:

Enfin ik zie maar één provider verschijnen. Kan je ook vergelijken met andere providers om tot een soort van objectieve onafhankelijke ongekleurde onbevooroordeelde vergelijking te komen? :-)

Domiciliëring pakken is trouwens een afrader. Daar heb ik al zoveel horrorverhalen over gehoord :roll:
proxiboyke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik ben sedert 02/2007 bij essent en heel tevreden.
enig nadeel is hun klantendienst bijna allemaaal franstaligen
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Marauder schreef:Kan je me eens zeggen welke site je hebt gebruikt voor je simulatie. Kan ik het zelf ook eens nazien ;-)
Ik heb http://www.vreg.be gebruikt omdat die mij toch het meest onafhankelijk lijkt. Wel een aantal resultaten van VREG gecontroleerd met de berekeningen op websites van de leveranciers zelf en dat leek aardig te kloppen.
rasman
Plus Member
Plus Member

rasman
Plus Member
Plus Member

De vreg neemt jammer genoeg mijn tarief niet mee in zijn vergelijking.
Marauder
Member
Member

Astralon schreef:
Marauder schreef:Kan je me eens zeggen welke site je hebt gebruikt voor je simulatie. Kan ik het zelf ook eens nazien ;-)
Ik heb http://www.vreg.be gebruikt omdat die mij toch het meest onafhankelijk lijkt. Wel een aantal resultaten van VREG gecontroleerd met de berekeningen op websites van de leveranciers zelf en dat leek aardig te kloppen.
Misschien zijn de prijzen intussen veranderd ofzo. Heb eens Lochristi gepakt (das waar ge woonr dacht ik) met een verbruik van 20.000 kWh jaarlijks en ik krijg het volgende op de VREG:

Ebem GAS 851,4
Electrabel EnergyPlus 981,78
Electrabel ECS OptiBudget 974,78
Essent 881,84
Luminus Actief Gas 868,81
Luminus Budget Gas 812,64
Nuon Aardgas 933,48

Er staat onderaan wel het volgende bij "De getoonde informatie wordt maandelijks geactualiseerd. Laatste aanpassing: 13 juli 2007". Dus misschien was Electrabel tot een maand geleden of nog langer geleden wel 'voordeliger'....
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

'k Heb wel vermeld dat ik de berekening gedaan heb voor elektriciteit, niet voor gas.
Ik verwarm met stookolie.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Astralon schreef:'k Heb heel recent een gelijkaardige oefening gedaan voor elektriciteit en ook daar kwam Electrabel er altijd als goedkoopste uit.
idd,mss als je uitsluitend groene stroom wilt dat je beter elders gaat?(groene stroom wordt door electrabel trouwens allemaal ingevoerd dacht ik).
Mss scheelt het 100€,maar met schommelende prijzen kan het nog duurder dan electrabel uitkomen.Soms blijf je beter waar je bent (maar niet bij belgacom adsl :d)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

De energiewereld is een tamelijk complexe materie. Omdat ikzelf in de energiesector werk zal ik proberen zo goed mogelijk een antwoord te geven aan jullie vragen. (of een paar toch :-D) Ikzelf werk meer aan technische zaken en daarom ben ik niet helemaal op de hoogte van prijzen of producten.

Waar je zeker rekenening mee moet houden Marauder is dat indien je tekent bij een leverancier moet opletten of je een geïndexeerd product hebt (variabel tarief) of een vast product. De energieprijs van een variabele product staat immers niet vast. (ongeveer hetzelfde als de rentevoeten bij banken) Dit alles neemt niet weg dat de distributie sowieso een variabele prijs kent. Energieleveranciers rekenen deze kost 1 op 1 door aan hun klanten.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Euhm, als je kijkt op VREG blijkt dat alle providers variabele prijzen hebben, behalve ECOPOWER en WASE WIND.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”