Netwerk met draadloze computer werkt niet
Ik heb een belgacom ADSL Wireless pakket met linksys BEFW11S4 draadloze router en een USB-adapter voor de draadloze verbinding, aan de router zit ook nog een computer met UTP-kabel. Internet-verbinding werkt wel maar ik wil ook een netwerk tussen de 2 computers. computer met UTP-kabel=P3 met windows98SE met Realtek netwerkkaart computer met draadloze USB-adapter is een P4 met windowsXP Home Edition. Ik heb de computers al geconfigureerd voor een netwerk en IP-adressen en zo manueel. De P4 ziet de P3 wel maar kan hem niet bereiken(bestanden zien en zo) en de P3 ziet de P4 al helemaal niet. Wat heb ik fout gedaan?
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Je zegt dat je de IP-adressen handmatig hebt ingesteld. Zitten ze dan in hetzelfde range met dezelfde subnetmasker?
Kan het zijn dat er een firewall roet in het eten gooit (vooral opletten met de ingebouwde firewall van windows XP). Alle firewalls uit, is de beste manier om te beginnen.
Probeer eens met naar beide toestellen te pingen (vb : ping 192.168.0.1) of zie portal voor een ping-guide. Wat geeft dit als resultaat?
Cheers
Kan het zijn dat er een firewall roet in het eten gooit (vooral opletten met de ingebouwde firewall van windows XP). Alle firewalls uit, is de beste manier om te beginnen.
Probeer eens met naar beide toestellen te pingen (vb : ping 192.168.0.1) of zie portal voor een ping-guide. Wat geeft dit als resultaat?
Cheers
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Heb je je drives wel geshared? Heb je "delen van files & printers" geïnstalled?De P4 ziet de P3 wel maar kan hem niet bereiken(bestanden zien en zo) en de P3 ziet de P4 al helemaal niet.
Als de ene pc de andere ziet, maar niet omgekeerd, zit er meestal een verkeerd geconfigureerde firewall tussen. Dus ik zou dit eerst proberen, daarna de sharing van drives controleren

I love it when a plan comes together!
Er staat op beide pc's inderdaad een firewall en het pingen lukt niet;altijd time-out. Het sharen van files is geinstalled en staat aan. De computers zien bij netwerkomgeving wel zichzelf en kunnen daar hun bestanden, mappen enz. zien. Ik zal de firewall eens uitzetten en zien wat dat geeft. (Norton Internet Security 2003)
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Yep, dit is de firewall:
NIS2003 configureren als volgt:
- dubbelklik op wereldbolletje in tray (naast klokje)
- personal firewall -> configureren
- tabblad "lokaal netwerk"
- betrouwbaar -> adresbereik toevoegen
Bvb als de range van je LAN 192.168.0.1 > 192.168.0.20 vul dat dan in. Zorg gewoon dat je gebruikte ip-adressen binnen de range vallen. Ik neem er meestal een aantal op reserve als ik paar zodat als ik extra pc's bijhang ik de firewall niet moet wijzigen.
NIS2003 configureren als volgt:
- dubbelklik op wereldbolletje in tray (naast klokje)
- personal firewall -> configureren
- tabblad "lokaal netwerk"
- betrouwbaar -> adresbereik toevoegen
Bvb als de range van je LAN 192.168.0.1 > 192.168.0.20 vul dat dan in. Zorg gewoon dat je gebruikte ip-adressen binnen de range vallen. Ik neem er meestal een aantal op reserve als ik paar zodat als ik extra pc's bijhang ik de firewall niet moet wijzigen.
I love it when a plan comes together!
ok als ik ze uitzet dan werkt het goed nu zal ik dat aanpassen, waarschijnlijk is dat het probleem. Maar nu heb ik er nog een:mijn vader. Hij heeft op de firewall een wachtword gezet en ik ken maar van 1 pc het wachtwoord dus dat moet hij doen, het zal wel gebeuren want hij wil het netwerk. BTW, bedankt voor de hulp