Is er iemand die ervaring heeft met unicable satelliet installaties? Dit systeem laat toe om met 1 enkele coax meerdere ontvangers (tuners) onafhankelijk te sturen. Lijkt zeer veelbelovend maar...
Ik heb zo mijn bedenking bij het feit dat een stuk van de complexiteit nu naar speciale LNB's verplaatst wordt. Deze bevatten nu veel meer elektronica en zijn ook een stuk duurder (voorlopig toch nog 150 - 100 euros)
Hoe duurzaam zouden deze LNB's zijn rekening houdend dat ze het liefst toch wel een paar jaar uithouden in weer en wind, maar vooral in felle zon. Bovendien zijn bv. de Inverto unicable LNB's zwart gekleurd, kunnen dus goed opwarmen in de soms bakkende zon.
Is mijn vrees terecht of zoek ik het te ver?
Satelliet met unicable
Voor camping gedacht zeker? permanente zonneschijnHoe duurzaam zouden deze LNB's zijn rekening houdend dat ze het liefst toch wel een paar jaar uithouden in weer en wind, maar vooral in felle zon.
Met dit merk heb ik geen ervaring.
http://www.satelliet-televisie.be/index ... il&cat=LNB
Zelf heb ik al meerdere jaren een Philips Twinset in gebruik, enkel Analoge kanalen.
Nog geen defect tot op heden, wel opletten dat je makkelijk aan de parabool kunt.
(2 receivers, elke receiver kan proramma of kanaal kiezen zonder dat de andere daar hinder van heeft)
Bij felle sneeuwval valt de verbinding uit, vooral als deze blijft hangen in de schotel.
Daar is echter minder kans voor, indien de schotel van het asymmetrisch type is, zie tekening.
(voor diverse modellen is google je helper)
Een link waar je onderandere een foto ziet. (ook asymmetrisch type)
Ter vergelijking, een symmetrisch model waar dus eerder kans is dat de sneeuw in de schotel blijft liggen.
(Dus niet aan te raden wegens mogelijk thermische grondruis)2. De hoorn is redelijk naar de grond gericht. Door diffractie vangt de antenne tamelijk veel thermische grondruis op.
Dan beter Cassegrain en Gregory-antenne (ruisarme antenne)
Maar ik zelf vind het asymmetrisch model beter zoals hierboven eerst beschreven.
Erratum: Uit een oud bericht >> van 22 11 05 -> linkje (wat schijnbaar door hun uptodate gehouden wordt)
Bedankt Blue Sky voor de interessante links.
Unicable is niet zozeer een merk, maar een nieuwe technologie om meerdere ontvangers via 1 kabel onafhankelijk aan te sturen. Inverto is hier een van de pioniers.
Zie bv. http://www.bombeeck.nl/Satellietontvangst/Merken/IDL/Unicable.html
Consequentie is dus meer elektronica in de LNB. En die hangt toch meestal naar het zuiden gericht eender of het nu voor kampeerders is of thuisgebruikers. Vandaar ook mijn vraag: is dit duurzaam op lange termijn?
Unicable is niet zozeer een merk, maar een nieuwe technologie om meerdere ontvangers via 1 kabel onafhankelijk aan te sturen. Inverto is hier een van de pioniers.
Zie bv. http://www.bombeeck.nl/Satellietontvangst/Merken/IDL/Unicable.html
Consequentie is dus meer elektronica in de LNB. En die hangt toch meestal naar het zuiden gericht eender of het nu voor kampeerders is of thuisgebruikers. Vandaar ook mijn vraag: is dit duurzaam op lange termijn?