Snelheden

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:46

Ben wel geen klant van EDPnet, maar heb zojuist iets gezien wat'n vraag opriep.

* De maximum snelheid hangt af van uw afstand tot de Belgacom-wijkcentrale, binnenbekabeling en lijnkwaliteit. Hieronder een richtlijn:
0 tot 2,5 km: 24 - 15 Mbps
2,5 tot 3,5 km: 15 - 10 Mbps
3,5 tot 6 km: 10 Mbps - minder

Dit komt van de EDPNet site. Blijkbaar bieden die ADSL2+ aan (weliswaar in kleine gebieden in België, en nog niet overal). Nu is mijn vraag dit: Hoe komt het dat EDPNet dit wel kan aanbieden en andere providers nog niet? Het gaat nochtans via het Belgacom netwerk, wat voor iedereen hetzelfde is (behalve voor Telenet)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Poedelbrein schreef: Nu is mijn vraag dit: Hoe komt het dat EDPNet dit wel kan aanbieden en andere providers nog niet? Het gaat nochtans via het Belgacom netwerk, wat voor iedereen hetzelfde is (behalve voor Telenet)


Je redenering klopt niet volledig. ADSL(2+) gaat inderdaad over het telefoonlijntje van Belgacom, maar daarachter zijn er 2 (voor zover ik weet toch) grote netwerken : dat van Belgacom (waar onder andere Dommel op zit) en Scarlet (waar Edpnet op zit).

ADSL2+ is enkel beschikbaar op het netwerk van Scarlet en dan nog enkel op die locaties waar de infrastructuur het ondersteunt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Er zijn drie soorten:
- turboline: infrastructuur is volledig van Belgacom
- Broba2: de DSLAM (soort chassis met ADSL-modems in je telefooncentrale is van Belgacom), de BAS/NAS (+-waar lijnen van de DSLAMS samenkomen) is van de operator
- BRUO: de DSLAM in de centrale is van de operator.

ADSL2+ wordt via EDPNET en Scarlet aangeboden via het laatste: BRUO. Hiervoor plaatst Scarlet eigen DSLAM's in de telefooncentrale van Belgacom. Dit is erg kostelijk en enkel rendabel indien er veel klanten zijn op aangesloten.
Poedelbrein
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:46

Dus het gedeelte waar ze zeggen dat de snelheid afhankelijk is van de afstand tot de Belgacom centrale is omdat op die plek de Scarlet DSLAM staat?
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

ja
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Poedelbrein schreef:Dus het gedeelte waar ze zeggen dat de snelheid afhankelijk is van de afstand tot de Belgacom centrale is omdat op die plek de Scarlet DSLAM staat?


Ja en nee. De snelheid is altijd afhankelijk van de afstand tot de centrale. Alleen kunnen ze maar ADSL2+ opleveren daar waar er al een Scarlet DSLAM zit.

Er is nog een derde & vierde netwerk dacht ik: bij mijn weten heeft Versatel / Tele2 ook eigen DSLAMs en e-leven heeft er ook een aantal (vooral in het Leuvense en het Gentse). I could be wrong though.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Deej_1977 schreef:Er is nog een derde & vierde netwerk dacht ik: bij mijn weten heeft Versatel / Tele2 ook eigen DSLAMs en e-leven heeft er ook een aantal (vooral in het Leuvense en het Gentse). I could be wrong though.

Het zijn de soorten netwerk. Tele2 gebruikt ook BRUO en Broba2. E-leven BRUO.
FTX
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:43

lithion schreef:Dit is erg kostelijk en enkel rendabel indien er veel klanten zijn op aangesloten.


En in sommige gevallen "te veel klanten zijn op aangesloten"...

F
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

FTX schreef:
lithion schreef:Dit is erg kostelijk en enkel rendabel indien er veel klanten zijn op aangesloten.

En in sommige gevallen "te veel klanten zijn op aangesloten"...

Je mag er zoveel op aansluiten als je wil. Je moet enkel zorgen voor genoeg bandbreedte van de LEX (centrale) naar je achterliggend netwerk. Dus dat wordt bijhuren bij Belgacom, tenzij je zelf je glasvezels tot in de centrale wil leggen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”