Motor op perslucht niet langer utopie
In het Zuid-Franse Nice staat een trotse Guy Nègre in een gloednieuwe fabriekshal. Hij is de oprichter van MDI, een klein bedrijf dat in Carros (bij Nice) is gevestigd. Samen met een team van ingenieurs werkt Nègre sedert 1993 aan de ontwikkeling van een motor die op perslucht en niet op traditionele brandstof werkt. De droom van de Fransman begint al maar meer vorm te krijgen.
De jarenlange zoektocht naar geldschieters en de verkoop van licenties voor fabrieken beginnen eindelijk zijn vruchten af te werpen. Dan zal de man die door het Franse televisiejournaal als een genie werd omschreven een lange neus trekken naar de critici uit de autoindustrie, die hem naar eigen zeggen al jaren proberen tegen te werken.
Nègre is uitvinder, die meer wordt gedreven door technische nieuwsgierigheid dan milieubewustzijn. Hij werkte als ontwerpen bij Renault en Elf, maar startte MDI (Motor Development International) op om twee auto’s te kunnen ontwerpen die in de stad louter op lucht zouden rijden. De Minicat is een kleine stadsauto en de grotere Citycat kan ook worden geleverd als taxi, bestelwagen of stadsbus en is bovendien leverbaar in een hybride uitvoering, waarbij zij voor langere afstanden overschakelt op diesel.
Lees hier meer
Bron: cxonet.be van 29 juni 2007
De jarenlange zoektocht naar geldschieters en de verkoop van licenties voor fabrieken beginnen eindelijk zijn vruchten af te werpen. Dan zal de man die door het Franse televisiejournaal als een genie werd omschreven een lange neus trekken naar de critici uit de autoindustrie, die hem naar eigen zeggen al jaren proberen tegen te werken.
Nègre is uitvinder, die meer wordt gedreven door technische nieuwsgierigheid dan milieubewustzijn. Hij werkte als ontwerpen bij Renault en Elf, maar startte MDI (Motor Development International) op om twee auto’s te kunnen ontwerpen die in de stad louter op lucht zouden rijden. De Minicat is een kleine stadsauto en de grotere Citycat kan ook worden geleverd als taxi, bestelwagen of stadsbus en is bovendien leverbaar in een hybride uitvoering, waarbij zij voor langere afstanden overschakelt op diesel.
Lees hier meer
Bron: cxonet.be van 29 juni 2007
Hij is niet echt een staaltje van mooi design.
Die rijden al, als camionette.ljd schreef:Nu nog in een gewone auto
Hier image van de motor... Compressed Air Engines
Je kunt heel onderaan diverse modellen aanklikken.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Op de plaatsen waar hij rijdt is hij milieuvriendelijker, maar het probleem wordt vergroot en verplaatst. Om die samengeperste lucht te kunnen maken heeft men stroom nodig (met veel rendementsverlies), en die stroom komt dan voort van fossiele brandstoffen of (vooral in Frankrijk) kernenergie.
Als je alles gelezen had in de link van de startpost, kon je lezen >>
Bijtanken
Om de auto’s uitsluitend op perslucht te laten rijden, zou je ‘s nachts de tanks weer (300 liter) moeten bijvullen. Met de compressor aan boord van de auto duurt dit zo’n vijf uur, maar Nègre ziet graag in stedelijke gebieden een netwerk van pompstations met perslucht. Waarom zou Europa niet beginnen aan de bouw van ‘luchtwegen’, als tegenhanger van de Amerikaanse ‘waterstofwegen’, waar gouverneur Schwarzenegger van California zich sterk voor maakt en waar diverse autoproducenten op hebben ingezet? Tenslotte kan de benodigde perslucht uitstekend met wind, zon en water worden aangemaakt. Nègre denkt daarbij aan pompstations met kleine waterkrachtcentrales langs rivieren of persluchtstations die worden aangedreven door windmolens en zonnepanelen.
Bijtanken
Om de auto’s uitsluitend op perslucht te laten rijden, zou je ‘s nachts de tanks weer (300 liter) moeten bijvullen. Met de compressor aan boord van de auto duurt dit zo’n vijf uur, maar Nègre ziet graag in stedelijke gebieden een netwerk van pompstations met perslucht. Waarom zou Europa niet beginnen aan de bouw van ‘luchtwegen’, als tegenhanger van de Amerikaanse ‘waterstofwegen’, waar gouverneur Schwarzenegger van California zich sterk voor maakt en waar diverse autoproducenten op hebben ingezet? Tenslotte kan de benodigde perslucht uitstekend met wind, zon en water worden aangemaakt. Nègre denkt daarbij aan pompstations met kleine waterkrachtcentrales langs rivieren of persluchtstations die worden aangedreven door windmolens en zonnepanelen.
Laten we wedden hoeveel tegenwind dit gaat krijgen. Er zijn voldoende alternatieven, maar alles wordt gewoon tegengehouden door onze vrienden in de gouden zetel bij de oliebedrijven. God soms hoop ik zo hard dat ze allemaal straatarm worden als de olie op is.
Soms snap ik toch de designers niet van die milieuvriendelijk wagens.
Waarom moeten 9 op de 10 hybride wagens een crappy design hebben. Ik weet ook wel dat dit prototype wagens zijn, maar serieus, doe eens wat moeite om een aantrekkelijke auto op de foto te zetten.
Ligt dit trouwens aan mij, of lijkt 25pk heel weinig? Hopelijk kunnen ze hier nog iets aan doen zonder dat er teveel luchtverbruik is, verder kan ik dit alleen maar toejuichen.
Waarom moeten 9 op de 10 hybride wagens een crappy design hebben. Ik weet ook wel dat dit prototype wagens zijn, maar serieus, doe eens wat moeite om een aantrekkelijke auto op de foto te zetten.
Ligt dit trouwens aan mij, of lijkt 25pk heel weinig? Hopelijk kunnen ze hier nog iets aan doen zonder dat er teveel luchtverbruik is, verder kan ik dit alleen maar toejuichen.
tesla roadstereldiablo schreef:Soms snap ik toch de designers niet van die milieuvriendelijk wagens.
Waarom moeten 9 op de 10 hybride wagens een crappy design hebben. Ik weet ook wel dat dit prototype wagens zijn, maar serieus, doe eens wat moeite om een aantrekkelijke auto op de foto te zetten.
Ligt dit trouwens aan mij, of lijkt 25pk heel weinig? Hopelijk kunnen ze hier nog iets aan doen zonder dat er teveel luchtverbruik is, verder kan ik dit alleen maar toejuichen.

http://www.teslamotors.com/index.php
En betaalbaarhellsnake schreef:tesla roadstereldiablo schreef:Soms snap ik toch de designers niet van die milieuvriendelijk wagens.
Waarom moeten 9 op de 10 hybride wagens een crappy design hebben. Ik weet ook wel dat dit prototype wagens zijn, maar serieus, doe eens wat moeite om een aantrekkelijke auto op de foto te zetten.
Ligt dit trouwens aan mij, of lijkt 25pk heel weinig? Hopelijk kunnen ze hier nog iets aan doen zonder dat er teveel luchtverbruik is, verder kan ik dit alleen maar toejuichen.![]()
http://www.teslamotors.com/index.php

-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Even realistisch blijven: lucht samen persen tot 40 Bar is een proces dat gepaard gaat met een enorm rendementsverlies en dus heel veel energie vraagt. Een groot gedeelte van de energie gaat tijdens het samenpersen verloren in mechanische verliezen. Een ander gedeelte van de energie wordt tijdens het samenpersen omgezet in warmte, die men ter plaatse zou kunnen recupereren, maar die niet met de samengeperste lucht kan meegegeven worden.Blue-Sky schreef:Als je alles gelezen had in de link van de startpost, kon je lezen >>
Bijtanken
Om de auto’s uitsluitend op perslucht te laten rijden, zou je ‘s nachts de tanks weer (300 liter) moeten bijvullen. Met de compressor aan boord van de auto duurt dit zo’n vijf uur, maar Nègre ziet graag in stedelijke gebieden een netwerk van pompstations met perslucht. Waarom zou Europa niet beginnen aan de bouw van ‘luchtwegen’, als tegenhanger van de Amerikaanse ‘waterstofwegen’, waar gouverneur Schwarzenegger van California zich sterk voor maakt en waar diverse autoproducenten op hebben ingezet? Tenslotte kan de benodigde perslucht uitstekend met wind, zon en water worden aangemaakt. Nègre denkt daarbij aan pompstations met kleine waterkrachtcentrales langs rivieren of persluchtstations die worden aangedreven door windmolens en zonnepanelen.
Als je over een tuin van 10 are zou beschikken die je vol legt met zonnepanelen kun je onvoldoende energie produceren om met de persluchtauto een uur per dag te rijden.
Dat is inderdaad (zeker in vergelijking met normale wagens) heel weinig. De allerlichtste motoren die bij conventionele auto's te vinden zijn ligt op 65pk denk ik.eldiablo schreef:Ligt dit trouwens aan mij, of lijkt 25pk heel weinig? Hopelijk kunnen ze hier nog iets aan doen zonder dat er teveel luchtverbruik is, verder kan ik dit alleen maar toejuichen.
Maar je moet er wel bij denken dat het gewicht van deze MDI-auto's een pak minder is dan bij een normale auto he.
En voor een krachtigere auto bestaat er een hybride motor...
Het gewicht zal idd minder zijn bij die prototype modellen. Maar welke mensen willen nu met zoiets rondrijdenwem schreef:Dat is inderdaad (zeker in vergelijking met normale wagens) heel weinig. De allerlichtste motoren die bij conventionele auto's te vinden zijn ligt op 65pk denk ik.eldiablo schreef:Ligt dit trouwens aan mij, of lijkt 25pk heel weinig? Hopelijk kunnen ze hier nog iets aan doen zonder dat er teveel luchtverbruik is, verder kan ik dit alleen maar toejuichen.
Maar je moet er wel bij denken dat het gewicht van deze MDI-auto's een pak minder is dan bij een normale auto he.
En voor een krachtigere auto bestaat er een hybride motor...

Of hoe zit het met crashtesten van een plastieken autootje.
Ik denk dat waterstofauto's toch meer toekomst kunnen hebben dan deze luchtauto's.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Toch iemand met een nuchtere blikpevepe schreef:Even realistisch blijven: lucht samen persen tot 40 Bar is een proces dat gepaard gaat met een enorm rendementsverlies en dus heel veel energie vraagt. Een groot gedeelte van de energie gaat tijdens het samenpersen verloren in mechanische verliezen. Een ander gedeelte van de energie wordt tijdens het samenpersen omgezet in warmte, die men ter plaatse zou kunnen recupereren, maar die niet met de samengeperste lucht kan meegegeven worden.
Als je over een tuin van 10 are zou beschikken die je vol legt met zonnepanelen kun je onvoldoende energie produceren om met de persluchtauto een uur per dag te rijden.

Ik zou het ook eens in realiteit willen zien. (live)NuKeM schreef:Toch iemand met een nuchtere blik
<center> =========================================== </center> De hier is dan wel een zonder perslucht, heeft die enkel in de banden...

De vierzitter van Smart wordt geproduceerd in het Nederlandse Born en blijkt weinig succes te hebben... linkje
Maar die vierzitter is wel mooi...

Laatst gewijzigd door Blue-Sky 30 jun 2007, 13:17, in totaal 1 gewijzigd.
en op lucht niet denk jeljd schreef:Waterstof ziet er toch wel nog altijd de toekomst uit. De overheid kan daar ook belasting opheffen.

Dat lijkt mij toch al heel wat moeilijker. Of anders gezegd, je kan het makkelijker zelf produceren.hellsnake schreef:en op lucht niet denk jeljd schreef:Waterstof ziet er toch wel nog altijd de toekomst uit. De overheid kan daar ook belasting opheffen.
als je het zelf produceert ben je een ondernemer en zal je belasting betaleneldiablo schreef:Dat lijkt mij toch al heel wat moeilijker. Of anders gezegd, je kan het makkelijker zelf produceren.hellsnake schreef:en op lucht niet denk jeljd schreef:Waterstof ziet er toch wel nog altijd de toekomst uit. De overheid kan daar ook belasting opheffen.

- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Zet dan een grote kerncentrale, klaar is kees, het probleem zal altijd verschoven worden of heb jij soms een ingenieus idee dat er voor zorgt dat energie kan opgewekt worden zonder uitstoot van CO2 of andere gevaarlijke afval stoffen, .. alternatieve manier die genoeg stroom kan bieden voor iedereen.pevepe schreef:Op de plaatsen waar hij rijdt is hij milieuvriendelijker, maar het probleem wordt vergroot en verplaatst. Om die samengeperste lucht te kunnen maken heeft men stroom nodig (met veel rendementsverlies), en die stroom komt dan voort van fossiele brandstoffen of (vooral in Frankrijk) kernenergie.
Met windmolens zou je heel BE moeten vol zetten, met zonnepanelen net hetzelfde, en dan zou je nog niet voldoende hebben, nu het standpunt van groen in dit land is dat de mensen dan maar energie moeten besparen en zeggen eigenlijk niet meer dan de prijs opvoeren, energie putten uit, groene bronnen, en de rest aankopen van een ander land bv frankrijk waar er een grote kerncentrale staat, .. voor mij is het de energie mafia die alternatieve energie duur wil verkopen, terwijl dat helemaal niet hoeft, .. groene energie is niks duurder, alleen is het ontoereikend.
Laatst gewijzigd door Ofloo 30 jun 2007, 14:48, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
De MDI-motor kan dan wel lichter zijn, maar besef je wel hoe zwaar een 300-liter tank is die lucht moet bevatten aan 40 Bar? Met de nodige veiligheidslimieten moet die tank getest worden op 80 Bar.wem schreef: Dat is inderdaad (zeker in vergelijking met normale wagens) heel weinig. De allerlichtste motoren die bij conventionele auto's te vinden zijn ligt op 65pk denk ik.
Maar je moet er wel bij denken dat het gewicht van deze MDI-auto's een pak minder is dan bij een normale auto he.
En voor een krachtigere auto bestaat er een hybride motor...
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Dit zal wel geen probleem zijn zeker, er was een voorgaand artikel waar die gast sprak van een 200bar tank, de tank was gemaakt uit een soort glasvezel (carbon), kan niet meer op de juiste naam komen.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
waterstof of beter knalgas kan je ook zelf produceren, ..eldiablo schreef:Dat lijkt mij toch al heel wat moeilijker. Of anders gezegd, je kan het makkelijker zelf produceren.hellsnake schreef:en op lucht niet denk jeljd schreef:Waterstof ziet er toch wel nog altijd de toekomst uit. De overheid kan daar ook belasting opheffen.
Laatst gewijzigd door Ofloo 30 jun 2007, 15:00, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Als de wagen in een ongeval betrokken wordt zit ik liever naast een dieseltank dan naast een glasvezel-tank met lucht aan 100 Bar, want deze laatste blaast letterlijk het hoofd van je schouders!Ofloo schreef:Dit zal wel geen probleem zijn zeker, er was een voorgaand artikel waar die gast sprak van een 200bar tank, de tank was gemaakt uit een soort glasvezel (carbon), kan niet meer op de juiste naam komen.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Inderdaad, maar het kost je meer elektrische energie dan je er terug kan uithalen. Bovendien kun je met de gewone middelen de waterstof niet in een vorm brengen die bruikbaar is in een gasmotor. Of wil je de waterstof samenpersen in die glasvezel 300-litertank? Dan wil ik toch een halve kilometer uit je buurt zijn als je een ongeval krijgt.Ofloo schreef: waterstof of beter knalgas kan je ook zelf produceren, ..
Er zal altijd wel gevaar verbonden zijn met een gastank of dergelijke in een voertuig, gas onder hoge druk is altijd gevaarlijk. (men denke maar aan de ramp in Gellingen)pevepe schreef:Of wil je de waterstof samenpersen in die glasvezel 300-litertank? Dan wil ik toch een halve kilometer uit je buurt zijn als je een ongeval krijgt.
Zo herinner ik me een zwaar ongeval met een tankwagen in Spanje.
Die kwam tot ontploffing vlak bij een Camping, waar veel slachtoffers te beklagen waren.
Zeker maar wachten op buitenaardse wezens...

(die het beter kunnen, als wij simpele gastjes)
Terug on topic, tankstations met perslucht zoals al beschreven in dit topic, zie ik wel zitten.
In de omgeving van een rivier welke waterkracht centrales heeft, of in Noord Frankrijk, energie verkregen door de getijden.
Had ik al eens vroeger een thread van dacht ik. (noemde men ook maan-energie)
In het kanaal tussen Dover en Frankrijk is er daar 'n groot verschil tussen ebbe en vloed, vooral bij springvloed.
Ook in Nederland werd er een lezing gehouden over, >> maanenergie
Of dit in quote >>Maanenergie
Ir. R.C. Stijn (Alkyon Hydraulic Consultancy and Research) presenteerde vol flair een
oplossingsrichting voor verbetering van de waterhuishouding in het IJsselmeer die en passent ook
duurzame getij-energie (in zijn betoog ook wel maanenergie genoemd) zou kunnen opleveren. Zijn
concept ‘WaterLely’ voegt een tussenbekken toe aan de thans gescheiden watersystemen
Waddenzee en IJsselmeer. Onder dagelijkse omstandigheden zou dit de mogelijkheid voor duurzame
energiewinning, gecombineerd met herstel van estuariene biotische en abiotische waarden opleveren.
Onder extreme omstandigheden (rivierafvoer, stormen) zou het kunnen helpen bij het waterbeheer
van het IJsselmeer. Het tussenbekken als stootkussen: herstel van de waarden uit de tijd van voor de
afsluiting met handhaving van de meerwaarden van na de afsluiting en, vooral ook, met uitdagende
nieuwe kansen.
Blue-Sky schreef:Of bij voorbeeld de waterkracht centrale van Vianden, daar wordt water naar boven gepomt in een hooggelegen bekken op het ogenblik dat er minder stroomverbruik is.
In de spitsuren van verbruik, worden deze opgeslagen energie dan losgelaten via reusachtige pijpleidingen welke generatoren aandrijven.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 30 jun 2007, 17:30, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Het ging hier wel degelijk over "zelf waterstof maken". Bij de wagens, of vooral bussen, die op waterstof rijden wordt het gas wel op een andere manier opgeslagen dan in samengeperste vorm, en deze manier van opslag kan je zelf niet verwezenlijken.Blue-Sky schreef:Er zal altijd wel gevaar verbonden zijn met een gastank of dergelijke in een voertuig, gas onder hoge druk is altijd gevaarlijk.pevepe schreef:Of wil je de waterstof samenpersen in die glasvezel 300-litertank? Dan wil ik toch een halve kilometer uit je buurt zijn als je een ongeval krijgt.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Hier bedoel je waarschijnlijk St. Malo. Ik heb deze centrale bezocht: het is prachtig. Spijtig dat er op die hoge kustlijn met dat grote getijdenverschil niet meer van die centrales zijn. Je moet natuurlijk een groot waterreservoir binnen de kustlijn hebben om het water op te slaan bij hoogtij. Juist Frankrijk haalt veruit het grootste gedeelte van zijn stroom uit kerncentrales.Blue-Sky schreef:Terug on topic, tankstations met perslucht zoals al beschreven in dit topic, zie ik wel zitten.
In de omgeving van een rivier welke waterkracht centrales heeft, of in Noord Frankrijk, energie verkregen door de getijden.
Had ik al eens vroeger een thread van dacht ik. (noemde men ook maan-energie)
Dat is juist, bovendien is waterstof zo vluchtig, dat er wel altijd iets zal ontsnappen, dit soort stalen tank is ook zeer zwaar. (teveel gewicht)pevepe schreef:Het ging hier wel degelijk over "zelf waterstof maken". Bij de wagens, of vooral bussen, die op waterstof rijden wordt het gas wel op een andere manier opgeslagen dan in samengeperste vorm, en deze manier van opslag kan je zelf niet verwezenlijken.
Hier kan men terugblikken op de oeroude ramp met de Zeppelin "Hindenburg", deze stond echter niet onder hoge druk maar was het gevolg van statische ontlading...
Maar toont wel aan hoe brandbaar waterstof is...
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Met dit proces wordt er aan spreiding van energieproduktie gedaan om de piekmomenten weg te werken. Er wordt globaal geen bijkomende energie geproduceerd (tenzij er in het bovenreservoir op een natuurlijke manier water bijkomt), er gaat zelfs een gedeelte van de energie verloren in pomp- en stromingsverliezen.Blue-Sky schreef:Of bij voorbeeld de waterkracht centrale van Vianden, daar wordt water naar boven gepomt in een hooggelegen bekken op het ogenblik dat er minder stroomverbruik is.
In de spitsuren van verbruik, worden deze opgeslagen energie dan losgelaten via reusachtige pijpleidingen welke generatoren aandrijven.
Ja die bedoelde ik, kwam niet direct op de naam.pevepe schreef:Hier bedoel je waarschijnlijk St. Malo. Ik heb deze centrale bezocht: het is prachtig. Spijtig dat er op die hoge kustlijn met dat grote getijdenverschil niet meer van die centrales zijn.
- Jan_B
- Premium Member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
In al zijn glorie: http://maps.google.be/maps?f=q&hl=nl&ge ... &z=14&om=1pevepe schreef: Hier bedoel je waarschijnlijk St. Malo. Ik heb deze centrale bezocht: het is prachtig.
Jan
Daar hadden de Limburgers uit de koolmijn toch al langer aan gedacht...dit draaide toch ook op een motor met perslucht, dacht ik
Is dit niet in Hasselt dat er zo 'n Loc uit de koolmijnen op de hoek van het Kolonel Dusartplein staat

Is dit niet in Hasselt dat er zo 'n Loc uit de koolmijnen op de hoek van het Kolonel Dusartplein staat

Tja, al die mooie technieken zullen pas echt breed bruikbaar worden als we een goedkope en schone bron van veel energie vinden, zoals kernfusie (eerste commerciële centrale pas verwacht tegen 2050, zou sneller kunnen als we der veel meer geld tegen zouden smijten, maar ja. . .).