Sinds kort hebben we hier thuis een 2e TV bij (op de 1e verdieping), en zouden we die graag ook voorzien van (digitale) kabeltelevisie. Probleem - vanaf het distributiepunt loopt er maar 1 coaxkabel (naar de TV), en er zijn niet direct eenvoudige manieren om een extra coaxkabel bij te trekken. (lees: zonder braakwerken)
Wel loopt er vanaf de TV een coaxkabel naar de (vroegere) antennes, en vanaf daar kunnen we terug naar beneden doorsteken voor de 2e TV op de 1e verdieping aan te sluiten. De lengte van dit stuk kabel zal maximaal iets van een 7 meter bedragen.
Maar ik moet dus een splitter zetten op de huidige kabel (die vanaf het stekkerdoosje in de woonkamer naar de tv gaat).
Nu, ik ga er vanuit dat ik sowieso signaalverlies ga hebben, maar wat voor splitter zou ik kunnen plaatsen zodat dit tot een minimum beperkt wordt, en zowel analoge en (naar de toekomst toe) digitale TV mogelijk blijft?
Mocht er iemand ervaring hebben en een merk/type kunnen voorstellen...
Thanks
Jan
Coax-splitter voor digitale & analoge TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Voor digitale TV maakt dat bitter weinig uit. Tegen de tijd dat je signaalverliezen groot genoeg worden om digitale TV te beïnvloeden, kijk je naar een analoog signaal dat overeenkomt met "Brussel in de sneeuwstorm". Misschien wat overdreven, maar Digitale TV is voor het grootste deel een kwestie van "uitstekend" of "niks", de grijze zone daartussen is -anders als bij analoge tv- heel klein. En tegen de tijd dat je "niks" hebt, is je analoge signaal echt niet meer om aan te zien.
Indien je echter vandaag al ervoor wil zorgen dat je analoge signaal ook nog het bekijken waard is, raad ik een actieve splitter aan (met ingebouwde versterker). Heb zelf bij de aanleg van mijn huis hier mee geëxperimenteerd, en feitelijk waren de splitters/versterkers die door de kabelmaatschappij zelf werden aangeleverd (toen nog Ebes, nu Interelectra) nog de beste van allemaal. En het leuke : indien stuk werden ze gratis vervangen.
Je kan altijd de betere electronicashop binnenwandelen en je daar ook een actieve splitter laten verkopen, maar na een 5-tal modellen te hebben versleten in de loop der jaren, moet ik echt wel zeggen dat de toestelletjes van de kabeldistributeur nog het beste werkten, niet echt verwonderlijk natuurlijk. Ik heb in mijn huis op 10 plaatsen TV kabel punten, en het beeld is overal even goed; qua kwaliteit : een 32" TFT TV op een standaard InDi box (non-HD) of mijn analoog signaal vergeleken, wel het analoog signaal geeft een _beter_ beeld. Geen schaduwbeelden, geen kleurruis, geen ghosts. Enkel wanneer ik de HD-Indi Box gebruik, moet mijn analoge signaal zich gewonnen geven.
Indien je echter vandaag al ervoor wil zorgen dat je analoge signaal ook nog het bekijken waard is, raad ik een actieve splitter aan (met ingebouwde versterker). Heb zelf bij de aanleg van mijn huis hier mee geëxperimenteerd, en feitelijk waren de splitters/versterkers die door de kabelmaatschappij zelf werden aangeleverd (toen nog Ebes, nu Interelectra) nog de beste van allemaal. En het leuke : indien stuk werden ze gratis vervangen.
Je kan altijd de betere electronicashop binnenwandelen en je daar ook een actieve splitter laten verkopen, maar na een 5-tal modellen te hebben versleten in de loop der jaren, moet ik echt wel zeggen dat de toestelletjes van de kabeldistributeur nog het beste werkten, niet echt verwonderlijk natuurlijk. Ik heb in mijn huis op 10 plaatsen TV kabel punten, en het beeld is overal even goed; qua kwaliteit : een 32" TFT TV op een standaard InDi box (non-HD) of mijn analoog signaal vergeleken, wel het analoog signaal geeft een _beter_ beeld. Geen schaduwbeelden, geen kleurruis, geen ghosts. Enkel wanneer ik de HD-Indi Box gebruik, moet mijn analoge signaal zich gewonnen geven.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Normaal plaatst TN een NIU, da's een filter/splitter waar men je modem aanhangt (aan een data uitgang), en waar tevens 4 TV aansluitingen opzitten (2 zelfs met extra versterking).
Heb je dit dan niet ?
Heb je dit dan niet ?
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Jep, maar ik kan die uitgangen niet gebruiken - de locatie van de TV laat het niet echt toe zonder braakwerken.r2504 schreef:Normaal plaatst TN een NIU, da's een filter/splitter waar men je modem aanhangt (aan een data uitgang), en waar tevens 4 TV aansluitingen opzitten (2 zelfs met extra versterking).
Heb je dit dan niet ?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Deel van't meubilair
Normaal zal je ze toch moeten gebruiken... in princiepe mag je geen splitters plaatsen VOOR de NIU ! Ga je dit toch doen is de kans op storingen alléén maar groter, en zal TN je nooit helpen.devilkin schreef:Jep, maar ik kan die uitgangen niet gebruiken - de locatie van de TV laat het niet echt toe zonder braakwerken.
Misschien de NIU verplaatsen... al lijkt me dat ook niet echt praktisch op basis van je verhaal.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Vanuit welk punt bekeken? En waarom mag het 'in principe' niet?r2504 schreef:in princiepe mag je geen splitters plaatsen VOOR de NIU ! Ga je dit toch doen is de kans op storingen alléén maar groter, en zal TN je nooit helpen.
Wat ik wil:
Code: Selecteer alles
/---------\ /--- <kabel> --- TV
| Telenet | --- <NIU> --- <kabel> --- <wand contact doos> --- <splitter>
\---------/ \--- <kabel> --- TV
Dus voor mij is dit achter de NIU dat ik wil splitten.
Mocht ik problemen hebben, dan haal ik dat ding er wel even vantussen om te zien waar het ligt.
-
- Deel van't meubilair
Het probleem is dat jij op die manier oa. het datasignaal (in gans je straat) zou kunnen storen door een slechte TV aan te sluiten.devilkin schreef:Vanuit welk punt bekeken? En waarom mag het 'in principe' niet?
Dan is er geen probleem... en zou ik een actieve versterker ook niet aanraden. De kans is dan namelijk groot dat je het signaal gaat oversturen wat veel kans geeft op problemen. Koop je gewoon een deftige metalen splitter (niets plastic achtig) met F connectors.devilkin schreef:Dus voor mij is dit achter de NIU dat ik wil splitten.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
<dumb mode on>F connectors?</dumb mode off>r2504 schreef:Koop je gewoon een deftige metalen splitter (niets plastic achtig) met F connectors.