Storage in de server of via NAS

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik ben aan't rondkijken voor een server voor opslag van digitale foto's en video. In het netwerk hangen een paar desktops, een laptop en een paar dreamboxen.

Neem ik best een 2U server met plaats voor 8 harde schijven of is een 1U server met 2 harde schijven in combinatie met NAS beter?

Mijn voorkeur gaat uit naar een SuperMicro server en een NAS van Linksys.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Heb je een rack? Want waarom zou je voor een 19" server, 1 of 2 U gaan anders?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Over welke budgetten, RAID-levels, GB's, ... spreek je dan ?

Welk toestel van Linksys heb je in gedachten ?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik heb een rack en daarin komt volgende apparatuur:
- Linksys AG241-EU modem
- Linksys SRW2024P-EU Gb 24 ports PoE switch
- Voipbox plus (nextnet.be)

Er is een cat 6 FTP netwerk dat gebruikt wordt voor
- domotica (duotecno.be)
- voip: Linksys SPA 922 toestel en Tiptel wireless server 600v3 (DECT) met een paar Kirk 5020 handsets
- 2 desktops en een laptop
- 2 dreamboxen

Ik dacht aan volgende SuperMicro servers:
- SDOS840: 8xSATA RAID 0/1/3/5/6/10/50 hot-swap, 16GB DDR, 3xredundante voeding

ofwel
- SXS215: 2xSATA RAID 0/1 hot-swap, 16GB DDR-2 in combinatie met Linksys NSS4000 4 Drive Bay Gigabit Network RAID Storage System Chassis
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

16GB DDR-2


Want ben jij allemaal van plan, anders vind ik dit wel overkill
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

verdickt schreef:
16GB DDR-2


Want ben jij allemaal van plan, anders vind ik dit wel overkill


Dat is de maximum capaciteit. Zoveel ga ik er niet insteken hoor!
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

persoonlijk zou ik voor 2 servers gaan : 1 server waar je al je andere toepassingen op draait, en 1 server dedicated als nas. Dit is vooral uit security en beheersstandpunt makkelijker dan 1 server. Verder zou ik de NAS zelf bouwen met software raid en hierop 4 schijven in raid-5, best bang for the buck en prestaties die in de buurt van een areca raid-controller in de buurt komen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

seagull schreef:Ik dacht aan volgende SuperMicro servers:
- SDOS840: 8xSATA RAID 0/1/3/5/6/10/50 hot-swap, 16GB DDR, 3xredundante voeding


Allemaal leuk... maar wat kost dergelijk ding zonder HD's ? Misschien moet je daarom eens eerst op m'n vorige vraag antwoorden.

ruben schreef:Verder zou ik de NAS zelf bouwen met software raid en hierop 4 schijven in raid-5, best bang for the buck en prestaties


Ik ben hier zelf ook wat naar aan het kijken, maar als ik de prestaties lees van een FreeNAS (http://www.freenas.org/) welke trouwens nog steeds beta (alpha) software is, en eigenlijk software RAID helemaal niet wil aanbevelen dan twijfel ik toch sterk. Op welke hardware wil je dit trouwens doen (geef me eens een prijs zonder HD's).
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

r2504 schreef:
seagull schreef:Ik dacht aan volgende SuperMicro servers:
- SDOS840: 8xSATA RAID 0/1/3/5/6/10/50 hot-swap, 16GB DDR, 3xredundante voeding


Allemaal leuk... maar wat kost dergelijk ding zonder HD's ? Misschien moet je daarom eens eerst op m'n vorige vraag antwoorden.

ruben schreef:Verder zou ik de NAS zelf bouwen met software raid en hierop 4 schijven in raid-5, best bang for the buck en prestaties


Ik ben hier zelf ook wat naar aan het kijken, maar als ik de prestaties lees van een FreeNAS (http://www.freenas.org/) welke trouwens nog steeds beta (alpha) software is, en eigenlijk software RAID helemaal niet wil aanbevelen dan twijfel ik toch sterk. Op welke hardware wil je dit trouwens doen (geef me eens een prijs zonder HD's).


Je hoeft dan ook geen FreeNAS te nemen, FreeBSD samen met geom_raid5 is genoeg hiervoor. Als hardware (je had dit laatste toch tegen mij neem ik aan ?) zou ik voor een nforce 4 moederbord gaan (goedkoop 2de hands te vinden) en hiervoor een passende socket 939 processor. Als je ze goedkoop 2de hands vind een x2 3800+ ofzo.

Als geheugen zou ik (zeker indien het als dedicated nas moet gaan dienen) maximum 1gb pc3200 cl2,5 nemen, eventueel zelfs 512mb als het budget beperkt is.

Verder een case naar keuze die genoeg airflow aan de hdd's geeft, een coolermaster 460watt voeding (rendement van 85% kan interessant zijn voor een server die 24/7 aanstaat) en een cheap 2de hands pci- videokaartje voor de installatie aan een monitor of voor lokaal even een monitor in te kunnen steken om te troubleshooten.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Op welke hardware wil je dit trouwens doen (geef me eens een prijs zonder HD's).


De SuperMicro 1U begint vanaf 1.050,- ex BTW en de SuperMicro 2U begint vanaf 1.650,- ex BTW. Dit is telkens met een Intel Dual Xeon Dual Core.

De Linksys NAS NSS4000 kost € 745,- ex BTW. Dit is een intelligent chassis met een linux OS.

SuperMicro heeft ook een NAS server met 4 drive bays vanaf € 1.500,- ex BTW.

Het zal tekens neer komen op een goede € 2.500,- ex BTW zonder harde schijven.

Ik zoek wel een een out of the box oplossing waarvoor de leverancier ook support en onderhoud kan bieden.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ik heb een DLINK DNS-323 NAS staan en ben daar wel tevreden over. Je moet het natuurlijk wel doen met de firmware die ze erbij leveren en de mogelijkheden zijn natuurlijk beperkter dan wanneer je zelf een server gaat samenstellen en installeren.

In elk geval voldoet de DLINK aan mijn behoeften. Heeft trouwens een Gigabit-netwerkpoort en ingebouwde UPnP, wat ideaal is voor uw foto, audio en video-bestanden.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

r2504 schreef:en eigenlijk software RAID helemaal niet wil aanbevelen dan twijfel ik toch sterk

Ach kijk, voor thuisgebruik zou ik zeker niet twijfelen. Het grote probleem dat je als thuisgebruiker met betaalbare hardware raid oplossingen tegenkomt is het feit dat over pakweg 2 jaar je dezelfde hardware bijna nergens meer terug kan vinden. Als je controller het dan begeeft zit je in een lastig parket want je data staat mooi en veilig op die raid5 die niet meer aangesproken kan worden.
Software raid daarentegen trekt zich niets aan van controller of interface of medium. Gewoon de disken versteken en in principe ben je terug vertrokken. Heeft uiteraard een beetje cpu nodig, maar met de huidige cpu's is dat verwaarloosbaar.

Nu ff ontopic, ik zou storage in m'n server steken en er een nas van maken ;)

(ps. ikzelf werk al een aantal jaren met een 24/7 linux machientje met een aantal disks in)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

seagull schreef:Het zal tekens neer komen op een goede € 2.500,- ex BTW zonder harde schijven.


(2500 + 3 x 222) + 21% BTW.... da's 3830 euro voor 1.5 GB in RAID-5.

Da's toch ver boven mijn budget voor prive gebruik... dan kijk je beter uit naar een DNS-323 van DLINK, of een Buffalo TeraStation als je meer disken wilt.

styno schreef:Ach kijk, voor thuisgebruik zou ik zeker niet twijfelen. Het grote probleem dat je als thuisgebruiker met betaalbare hardware raid oplossingen tegenkomt is het feit dat over pakweg 2 jaar je dezelfde hardware bijna nergens meer terug kan vinden.


Ach voor thuisgebruik... als je volume corrupt is is dat voor thuisgebruik eveneens een ramp (foto's van al m'n reizen zijn te waardevol)... maar je hebt ook een punt wat betreft de hardware RAID controllers.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

r2504 schreef:als je volume corrupt is is dat voor thuisgebruik eveneens een ramp (foto's van al m'n reizen zijn te waardevol)

Correct, vandaar dat raid geen vervanging is voor een robuste backup implementatie. Ik zie wel niet goed in waarom een software raid sneller corrupt zou raken als een hardware raid.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Styno schreef:Correct, vandaar dat raid geen vervanging is voor een robuste backup implementatie.


In een professionele omgeving kan je dat wederom perfect verantwoorden, maar voor prive gebruik is een storage oplossing EN een backup oplossing wel zeer kostelijk... trouwens zoveel betaalbare backup oplossingen zijn er niet, om niet te zeggen geen (met uitzondering van disk-to-disk).

Styno schreef:Ik zie wel niet goed in waarom een software raid sneller corrupt zou raken als een hardware raid.


Tja, uiteindelijk is het beide software natuurlijk... maar de RAID controller is enkel daar op gericht en kan geen conflicten hebben met andere functionaliteit (hoe goed die ook geschreven is). Embedded devices zijn nu éénmaal meestal meer betrouwbaar dan een software die van zichzelf zegt dat software RAID niet echt ideaal is (da's niet mijn statement).
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Good discussion...

Zoals je zelf als zei moet een backup oplossing niet perse naar tape gaan. Een usb disk / andere machine / ... is voor thuis voldoende en niet kostelijk. Zolang er maar rekening gehouden wordt dat de data op een afgescheiden drager staat. (Je kan bv. een perfecte raid array hebben met een corrupt filesystem. Ben je op't einde nog steeds je data kwijt hoewel ze op je raid devices stond.

r2504 schreef:Embedded devices zijn nu éénmaal meestal meer betrouwbaar

Ik zie dat iets anders. Het is en blijft software, of het nu in een chip zit of niet, in the end is het software en bij default zit daar ergens een bug in.
Nu weten we allemaal dat een bios upgrade wel op zich durft laten wachten, vooral als het om embedded devices gaan die geintegreerd zijn op het moederbord en dus samen met het systembios geupgrade worden.
De fix voor een bug in pakweg de linux software raid implementatie komt toch iets sneller aan bij de eindgebruiker.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Styno schreef:Zoals je zelf als zei moet een backup oplossing niet perse naar tape gaan. Een usb disk / andere machine / ... is voor thuis voldoende en niet kostelijk.


Hangt ervan af... als je een kleine NAS hebt van 1 a 2 TB... die zet je niet meteen op een USB stick als backup :lol: In dat geval kost je backup al snel evenveel als je storage oplossing... en heb je slechts altijd maar één backup (geen historiek)... en ben je eigenlijk dichtbij een RAID-1.

Styno schreef:Ik zie dat iets anders. Het is en blijft software, of het nu in een chip zit of niet, in the end is het software en bij default zit daar ergens een bug in.


Het is software, maar de footprint is veel kleiner en het bedrijf van de controllers kan het zich ook niet permitteren dat er een bug inzit. In essentie heb je gelijk, maar de realiteit is meestal anders denk ik (wel puur naar dergelijke embedded devices kijken, niet naar complexere systemen).

Styno schreef:De fix voor een bug in pakweg de linux software raid implementatie komt toch iets sneller aan bij de eindgebruiker.


De community achter een FreeNAS is enorm klein... je kan dat heus niet vergelijken met Linux in het algemeen ! Het is niet omdat het open source is dat Jan en klein pierke er bugs kan uithalen.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

r2504 schreef:Hangt ervan af... als je een kleine NAS hebt van 1 a 2 TB...

Ik spreek over de dierbare data waar je het zelf over had foto's ed.
Vanaf het moment dat je bv. audiofiele neigingen ontwikkeld en je mp3's even waardevol worden als je foto's, dan is de backup meerkost meestal ook geen issue meer ;)

r2504 schreef:en ben je eigenlijk dichtbij een RAID-1.

Neen, want raid1 heeft nog steeds het filesystem zelf als single point of failure.

r2504 schreef:Het is software, maar de footprint is veel kleiner en het bedrijf van de controllers kan het zich ook niet permitteren dat er een bug inzit.

We spreken toch nog steeds over de betaalbare thuisoplossingen he? Het is me al meerdere keren overkomen dat er voor pakweg een highpoint chip een nieuwe bios op de website van de fabrikant staat, maar dat het abit/asus moederbord waar die chip opstaat nog geen bios update heeft (en nooit meer een zal hebben wegens out-of-support)

r2504 schreef:De community achter een FreeNAS is enorm klein...

Vandaar dat ik als voorbeeld een OS (being it linux / windows / ...) implementatie gegeven heb en niet een product alla FreeNAS. En toch... FreeNAS is nog steeds gebaseerd op een BSD implementatie waarvan de community meer dan jannen en pieren alleen is ...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Styno schreef: Het is me al meerdere keren overkomen dat er voor pakweg een highpoint chip een nieuwe bios op de website van de fabrikant staat, maar dat het abit/asus moederbord waar die chip opstaat nog geen bios update heeft (en nooit meer een zal hebben wegens out-of-support)


Die Highpoints ( Rocketraid ) doen bij mijn weten fakeraid.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

ditCh schreef:Die Highpoints ( Rocketraid ) doen bij mijn weten fakeraid.

Dat klopt ja, de fakeraid bestaat eruit dat er geen RAID-microprocessor ingebakken zit, enkel een bios, dus de vergelijking gaat nog steeds op ivm. bios upgrades.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Een mooi speeltje waar ik de laatste tijd wat mee kan prullen, is deze Intel Storage Server.

De config waar ik mee bezig ben bevat weliswaar top of the bill hardware: 2 Quadcore Xeon's op 2Ghz, maar 2GB ram en maar liefst 12 Seagate 15k rpm SAS schijven 300GB (zo'n 3,6TB in een niet-redundante opstelling dus).
Met één schijf kan je al een gigabit link voltrekken (testjes met 100% sequential read en write liggen tussen de 115 en 127 MB/s uit eigen testen en deze gevonden op het net).

Ook in de praktijk is een gigabit link voltrekken (getest met een desktop met Pentium D op een Intel moederbord met onboard Intel gigabit nic) geen probleem: je strand ergens dan op 111MB/s. Nu moet ik wel zeggen dat dit getest is via iSCSI wat per definitie eerder een SAN is ipv een NAS.

Dat alles samen goed voor een marktwaarde van +- €15.000, dus niet echt meer voor thuisgebruiken (het ding verbruikt trouwens bij normale load ook zo'n 400-500 Watt wat we hebben kunnen nameten met een powermeter).

Nu is zo'n systeem in principe een barebone (kost zo'n €2700) en afhankelijk van je noden steek je daarin wat je nodig hebt natuurlijk.
één dualcore zou bvb al meer dan voldoende zijn.

Het systeem kan zowel SAS als SATA schijven aan en maakt gebruik van hardware based raid.

Mischien is het ook wel interessant hoeveel storage je precies nodig hebt. Met dat systeem dat ik noem kan je in principe tot 12TB non-redundante storage gaan, en het ding komt in een compacte 2U formfactor.

Afhankelijk zou ik voor uw toepassingen in elk geval geen software raid aanraden, zeker geen waar parity gebruikt wordt (zoals 5 en 6).
Overigens kan ik moeilijk in de stelling meegaan dat soft raid vaak evengoed presteerd als hardware raid (zoals die genoemde Areca's).
Voor raid 0 wil ik dat mischien nog gaan geloven.

Verder is de featureset van een deftige hardware raid controller vrij uitgebreid: hot swap, online capacity expansion, online raid migration,...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TomG schreef:Afhankelijk zou ik voor uw toepassingen in elk geval geen software raid aanraden, zeker geen waar parity gebruikt wordt (zoals 5 en 6). Overigens kan ik moeilijk in de stelling meegaan dat soft raid vaak evengoed presteerd als hardware raid (zoals die genoemde Areca's).


Dat was ook mijn mening, maar Styno denkt er anders over... het is in ieder geval leuk er eens verschillende meningen over te horen.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Toch ff aanhalen dat ik het nog steeds over thuisgebruik heb. Uiteraard moet je kijken naar de toepassing en de IO's. Geen haar op m'n hoofd dat er aan zou denken om pakweg een Domino te draaien op een software raid...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Styno schreef:Toch ff aanhalen dat ik het nog steeds over thuisgebruik heb.


En dat maakt het ook allemaal zo moeilijk... budgetten liggen daar helemaal anders, maar meestal blijft de data wel even belangrijk (niet financieel dan, maar wel gevoelsmatig).

De vraag blijft dus nog altijd... wat zou je bijvoorbeeld voor 1000 euro in elkaar knutselen (concrete cijfers en producten dus, niet snel wat namen).
Gebruikersavatar
Coolrunner
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 aug 2006, 20:42

mmm zelf ben ik aan zoiets aan het denken : thecus N5200

wel geen schijven meegeleverd maar ideaal als Nas in mijn ogen of niet ?
It ain`t what you say but the way you say it !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Coolrunner schreef:mmm zelf ben ik aan zoiets aan het denken : thecus N5200


Had ik ook al bekeken... heb je een prijsje hier in Belgie ?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Richtprijs is ongeveer 750 euro in Belgie, Via http://loveno.be kan je deze verkrijgen voor 769.

Persoonlijk ben ik een fan van Areca ARC* raidcontrollers, WESTERN DIGITAL YS reeks. Ook kan je kijken naar de nieuwe sempron die uitkomt 2100+ 9w
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

crapiecorn schreef:Richtprijs is ongeveer 750 euro in Belgie, Via http://loveno.be kan je deze verkrijgen voor 769.


Blijft natuurlijk een mooi prijsje hé... maar z'n RAID migration mogelijkheden laten mooi toe te beginnen met twee disken in RAID1, en zo uiteindelijk up te graden naar RAID5 met 3, 4 of 5 disken. (bij veel andere oplossing blijkt meestal een volledige initialisatie te gebeuren met loss van data). Ga eerstdaags hier wel eens lezen http://thecususergroup.proboards106.com/index.cgi?

crapiecorn schreef:Persoonlijk ben ik een fan van Areca ARC* raidcontrollers, WESTERN DIGITAL YS reeks. Ook kan je kijken naar de nieuwe sempron die uitkomt 2100+ 9w


Ook een idee van een prijs... compleet met case voor minstens 4 disks (exclusief de disks zelf) ?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Bij webconnexxion.com is die controllor nog net iets goedkoper:

http://www.webconnexxion.com/raid/produ ... cts_id=394

En waarom ga je hier eigenlijk voor PCI-X en niet voor PCI Express ?

Ik heb mezelf trouwens vorige week volgende controller besteld:

http://www.webconnexxion.com/raid/produ ... cts_id=411
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ditCh schreef:Ik heb mezelf trouwens vorige week volgende controller besteld:

http://www.webconnexxion.com/raid/produ ... cts_id=411


Dat idee heb ik dan ook meteen... waarom geen 8x SATA ipv. "slechts" 4 poorten :? Maar dan spreek je weeral over een ander budget, en heb je natuurlijk ook een andere kast nodig welke niet noodzakelijk mooi moet zijn - het ding kom waarschijnlijk toch bij in de meterkast van de elektriciteit waar de router staat (wat ga je daarvoor gebruiken trouwens ?)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ditCh schreef:En waarom ga je hier eigenlijk voor PCI-X en niet voor PCI Express ?


Dat maakt eingelijk niet zoveel uit, de bussnelheid van PCI-X en PCI Express liggen beiden veel hogen dan je ooit kan halen met 4 of 8 sata300 schijven. Een groot voordeel van degelijke raidcontrollers zijn ook degelijke drivers voor *.nix systemen. Als je een degelijk filesystem wilt gebruiken natuurlijk ;-)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:
ditCh schreef:Ik heb mezelf trouwens vorige week volgende controller besteld:

http://www.webconnexxion.com/raid/produ ... cts_id=411


Dat idee heb ik dan ook meteen... waarom geen 8x SATA ipv. "slechts" 4 poorten :? Maar dan spreek je weeral over een ander budget, en heb je natuurlijk ook een andere kast nodig welke niet noodzakelijk mooi moet zijn - het ding kom waarschijnlijk toch bij in de meterkast van de elektriciteit waar de router staat (wat ga je daarvoor gebruiken trouwens ?)


Ik had hetzelfde gedacht ... heb lang getwijfeld, maar om dan toch in 1 keer een goede investering te doen kan je beter iets nemen wat ook uitbreidbaar is. De kast ben ik momenteel nog aant zoeken, maar zowiezo ga ik hier een low-end oplossing voor nemen en neem ik mij een sata hot swap tray ( http://www.webconnexxion.com/raid/produ ... cts_id=433 ).
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik wil zo eentje
http://www.virtual-hideout.net/reviews/ ... ndex.shtml maar dat is misschien wat groot voor sommige mensen. Ik ben ook wat aan het zoeken naar een soort low end stacker die niet zo lelijk is als de originele maar detzelfde bay layout heeft.
Gebruikersavatar
Coolrunner
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 aug 2006, 20:42

kheb zelf de grotere broer : http://www.pc-icebox.de/product_info.ph ... ts_id=3362

zware case maar zalig om in te wetken :)
It ain`t what you say but the way you say it !
Silver_Rain
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:02
Locatie: Dilsen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zou me ook graag een NAS aanschaffen, http://linksys.buyitdirect.com/Product/ ... ber=290859 is dit iets? of bestaan er betere voor minder geld, etc...

Alvast bedankt.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Coolrunner schreef:kheb zelf de grotere broer : http://www.pc-icebox.de/product_info.ph ... ts_id=3362

zware case maar zalig om in te wetken :)

I want it :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dit is het soort kastjes waar ik naar op zoek was...

http://www.mpl.be/productinfo/SC-MP-S4VAX.jpg

PS. 257 euro voor de geintresseerden, dan nog eens 465 euro voor de hierboven aangehaalde Areca ARC-1220LP (8x SATA RAID), en een 400 euro voor moederbord, memory en CPU... dan zitten we rond de 1100 euro zonder disken :?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:Dit is het soort kastjes waar ik naar op zoek was...

http://www.mpl.be/productinfo/SC-MP-S4VAX.jpg

PS. 257 euro voor de geintresseerden, dan nog eens 465 euro voor de hierboven aangehaalde Areca ARC-1220LP (8x SATA RAID), en een 400 euro voor moederbord, memory en CPU... dan zitten we rond de 1100 euro zonder disken :?


Is die kast zonder voeding ? Ik zoek nog een kast eigenlijk voor mijne hele storage setup ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ditCh schreef:Is die kast zonder voeding ? Ik zoek nog een kast eigenlijk voor mijne hele storage setup ...


Dit is de omschrijving... Samcheer MP-S4HAX 19" 4U SCSI-1 Raid Storage 8x5,25" + 300W P/S [MPS4HAX]

Ik vraag me wel af of de drive bays er bij zijn ? (zou anders ook nog een flinke cent kunnen kosten)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”