VDSL 2+
-
- Elite Poster
Honderd megabit met VDSL2+ in 2008
Dommel: "Abonnement niet boven zestig euro"
Pieterjan Van Leemputten
08 mei 2007
Bron: ZDNetdit artikel
Dommel en Belgacom komen vanaf volgend jaar met VDSL2+ op de markt. Beide providers leveren daarmee het snelste netwerk in ons land. De nieuwe technologie haalt maar liefst honderd Mbps.
"Nadat Scarlet ADSL2+ lanceerde, zaten veel klanten te wachten op een tegenvoorstel van ons", zegt Bart Bom, operations manager bij Dommel. "Daarom komen wij begin 2008 met VDSL2+. Daarmee kunnen we vanaf de start meer dan 65 procent van België bereiken."
Bom hekelt het ADSL2+-aanbod van Scarlet. "In de praktijk is dit bijna nergens beschikbaar. Wij hebben vandaag al VDSL2+ tot onze beschikking, maar we wachten liever tot we het op grote schaal kunnen aanbieden." EDPNet biedt overigens vanaf 4 juni ADSL2+ aan op hetzelfde netwerk als Scarlet.
De 100 Mbps die VDSL2+ haalt, is slechts beschikbaar binnen vijfhonderd meter van een straatverdeler (ROP). Toch zijn ze bij Dommel positief over de vooruitzichten: "Op dit moment is de gemiddelde afstand tot een verdeler vijfhonderd meter, waardoor de meeste modems perfect aansluitbaar zijn. Momenteel zijn er al achttienduizend verdelers geplaatst, maar daar komen er nog eens twaalfduizend bij. Ik durf niet te zeggen dat iedere Belg de volle honderd Megabit haalt, maar vijftig is zeker mogelijk."
Eind dit jaar verschijnen de eerste modems die compatibel zijn met alle beschikbare DSL-variaties. Met Belgacom en Dommel op VDSL2+, sluit Bom niet uit dat dit ADSL binnen enkele jaren volledig vervangt. Het prijskaartje van de nieuwe technologie staat voorlopig nog niet vast, maar volgens Bom gaat dit na de aanvangsfase bij Dommel niet boven de zestig euro per maand uitkomen.
Dommel: "Abonnement niet boven zestig euro"
Pieterjan Van Leemputten
08 mei 2007
Bron: ZDNetdit artikel
Dommel en Belgacom komen vanaf volgend jaar met VDSL2+ op de markt. Beide providers leveren daarmee het snelste netwerk in ons land. De nieuwe technologie haalt maar liefst honderd Mbps.
"Nadat Scarlet ADSL2+ lanceerde, zaten veel klanten te wachten op een tegenvoorstel van ons", zegt Bart Bom, operations manager bij Dommel. "Daarom komen wij begin 2008 met VDSL2+. Daarmee kunnen we vanaf de start meer dan 65 procent van België bereiken."
Bom hekelt het ADSL2+-aanbod van Scarlet. "In de praktijk is dit bijna nergens beschikbaar. Wij hebben vandaag al VDSL2+ tot onze beschikking, maar we wachten liever tot we het op grote schaal kunnen aanbieden." EDPNet biedt overigens vanaf 4 juni ADSL2+ aan op hetzelfde netwerk als Scarlet.
De 100 Mbps die VDSL2+ haalt, is slechts beschikbaar binnen vijfhonderd meter van een straatverdeler (ROP). Toch zijn ze bij Dommel positief over de vooruitzichten: "Op dit moment is de gemiddelde afstand tot een verdeler vijfhonderd meter, waardoor de meeste modems perfect aansluitbaar zijn. Momenteel zijn er al achttienduizend verdelers geplaatst, maar daar komen er nog eens twaalfduizend bij. Ik durf niet te zeggen dat iedere Belg de volle honderd Megabit haalt, maar vijftig is zeker mogelijk."
Eind dit jaar verschijnen de eerste modems die compatibel zijn met alle beschikbare DSL-variaties. Met Belgacom en Dommel op VDSL2+, sluit Bom niet uit dat dit ADSL binnen enkele jaren volledig vervangt. Het prijskaartje van de nieuwe technologie staat voorlopig nog niet vast, maar volgens Bom gaat dit na de aanvangsfase bij Dommel niet boven de zestig euro per maand uitkomen.
- AgentVortex
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
echt grappig wa voor comments ge hier kunt lezen ...
Men weet toch dat hier al jaren voorbereidende werken aan vooraf zijn gegaan ? We halen onze achterstand wel terug in, no worries dudes ...
Future is looking good, trust me![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Men weet toch dat hier al jaren voorbereidende werken aan vooraf zijn gegaan ? We halen onze achterstand wel terug in, no worries dudes ...
Future is looking good, trust me
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Grappig? Laat ons eerder zeggen dat iedereen hier nuchter genoeg is om te beseffen dat Belgacom nooit VDSL2 zal aanbieden op een manier waarmee men het onderste uit de kan zal halen...AgentVortex schreef:echt grappig wa voor comments ge hier kunt lezen ...
Future is looking good, trust me
Of denk je nu echt dat we nu plots een 100Mbit / 100Mbit FUP abo gaan krijgen beneden de 60€ dat door alle Turboline resellers kan aangeboden worden? Dan zet je ook de deur wagewijd open naar Tele2TV, DommelTV en andere dingen die BelgacomTV pijn gaan kunnen doen. En we willen toch groeien met BTV, niet?
Ik vermoed eerder dat ze VDSL gaan toeknijpen op 20 / 1 met 50 of 75 GB, kwestie van op het niveau van de concurrentie te komen maar ook niet meer dan dat. Want als ze met VDSL zwaar uithalen dan weten ze dat Telenet ook moet gaan reageren, en da's een bedreiging voor het duopolie. Zeker omdat de Internet markt toch verzadigd is in België.
We zullen wel zien wat de economische realiteit brengt tov de technische capaciteiten van VDSL2. Tot dan blijven de aankondigingen over VDSL2 gebakken lucht terwijl ADSL2+ stilletjes aan realiteit wordt. En op 8 maanden kan Scarlet zijn dekking gevoelig opdrijven, alle FUD* van Dommel ten spijt.
* Fear, Uncertainty, Doubt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Komt redelijk in de buurt van wat ik gehoord heb in de wandelgangen:Deej_1977 schreef:Ik vermoed eerder dat ze VDSL gaan toeknijpen op 20 / 1 met 50 of 75 GB, kwestie van op het niveau van de concurrentie te komen maar ook niet meer dan dat.
20 / 1.5 met 60 GB limiet en zou de vervanger moeten worden van de huidige VDSL boost 17 / 0.4 met 30 GB limiet.
-
- Premium Member
vervanger van vdsl boost. Dat wil dus zeggen een vervanger in het hoogste prijssegment voor particulieren. Kortom, zoals deej al zegt: vdsl2 zal niet benut worden. Zal de standaard dan adsl blijven? Ik veronderstel/hoop van niet....Astralon schreef:Komt redelijk in de buurt van wat ik gehoord heb in de wandelgangen:Deej_1977 schreef:Ik vermoed eerder dat ze VDSL gaan toeknijpen op 20 / 1 met 50 of 75 GB, kwestie van op het niveau van de concurrentie te komen maar ook niet meer dan dat.
20 / 1.5 met 60 GB limiet en zou de vervanger moeten worden van de huidige VDSL boost 17 / 0.4 met 30 GB limiet.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Hij heet Bart Dom, vandaar scheDOM in hun bedrijfsnaam. (de 'sche' van Schevenels, zijn vrouw).hollebollegijs schreef:"Nadat Scarlet ADSL2+ lanceerde, zaten veel klanten te wachten op een tegenvoorstel van ons", zegt Bart Bom, operations manager bij Dommel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Zie originele post :Teebee schreef:Hoeveel procent van Belgie/Vlaanderen kan al beschikken over vdsl? 3% ?
Hoe gaan ze dit dan willen verkopen volgend jaar?
Ik ga ervan uit dat we dit cijfer met een korreltje zout moeten nemen, maar 3% t.o.v. 65% is toch wel een serieuze pot zout.
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
VDSL heeft momenteel een veelvoud van de drie procent die hier genoemd wordt. Voor alle duidelijkheid: het gaat om VDSL2, VDSL2+ bestaat niet. En wat betreft het aansluitingspercentage... Als men VDSL kan hebben, kan men VDSL2 hebben op voorwaarde dat de ROP die VDSL bediend over VDSL2 kaarten beschikt. Dit laatste vereist een heel minieme aanpassing maw... Er zijn overigens ook allerlei kwaliteitsnormen aan gebonden, dus vergeet het dat je aangesloten wordt met bvb 9 mbit downstream.
- malinwa001
- Pro Member
- Twitter: malinawa001
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 12 keer
ik ben tevreden met wat ik nu krijg van dommel. en wat ik 1/7/7 ga bijkrijgen is mooi meegenomen.enige wat ik graag nog zou hebben is een static ip.
maar je moet toch altijd iets hebben om naar uit te kijken...
maar je moet toch altijd iets hebben om naar uit te kijken...
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Mmm, bied mogelijkheden als het beschikbaar komt.
Nog afwachten voor de verschillende profielen.
Static IP, veel te duur.
Nog afwachten voor de verschillende profielen.
Static IP, veel te duur.
- svermassen
- Elite Poster
10 of 20 zal ook wel goed zijn zekerDarthDavy schreef:Ik hoop alleen maar dat een MegaBitje of vijf ook voor de upload voorzien wordt van die 100Mbit...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Kokki
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Van de dommel website.May 07 - 2007 - 11:51 PM POSTED: [dommel.com sales]
onderwerp: adsl2+ or vdsl2: the road ahead
Over the past weeks some of our competitors have introduced adsl2+ offerings. Some of them are now offering adsl2+ packages on less then 3%!!! of the territory. Our customers have asked whether we will start offering adsl2+ also in the near future. We have chosen not to start offering adsl2+ because of the fact that no regulated offer for adsl2+ exists at the moment making it impossible to start offering this service on a national scale. By the beginning of 2008 however, our partner turboline should have rolled out its vdsl2 network in a big part of the belgian territory making symmetric speeds of up to 100 mbit/sec no longer a utopy. We will at that time offer our current adsl-subscribers the possibility to switch to the new accounts before their existing adsl-1 accounts have reached their expiration date. More info on VDSL2 can be found at http://en.wikipedia.org/wiki/Very_High_ ... ber_Line_2. Since we know waiting until 2008 can take a while we have decided to increase the included bandwidth in our netconnect account as of 01/07/2007 to 75gb. As of that moment the traffic used in the so called "happy hours" will only be counted for 50% instead of 60% and the rate for extra transfer will lower from 0.4 euro/gb to 0.3 euro/gb. The maximum limit of buying extra gb at this reduced cost will also be lifted. The included transfer in our netconnect plus account will be increased at that same date to 150gb.
Als ze nu al naar 75GB gaan, dan zal dat met VDSL2 toch nog wel een beetje hoger zijn.
Niet boven de 60eur? Mooi dan weten we al de prijs ook, die wordt dan 59.95eur.
Voor de limiet gok ik dan op 30 of mss 40GB.
Deze post eens bookmarken voor te zien hoeveel ik er naast zat als het aanbod uiteindelijk gelanceerd wordt.
Deze post eens bookmarken voor te zien hoeveel ik er naast zat als het aanbod uiteindelijk gelanceerd wordt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ik gok voor de limiet op minstens 75GB vermits de gewone netconnect abbo's bij Dommel vanaf 1/7 die limiet zullen hebben (nu 50GB).flt schreef:Niet boven de 60eur? Mooi dan weten we al de prijs ook, die wordt dan 59.95eur.
Voor Skynet zou het misschien wel 30 GB kunnen zijn want daar is 'geen vraag naar een hogere limiet"
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- svermassen
- Elite Poster
Ik gok op 100 GB.on4bam schreef:Ik gok voor de limiet op minstens 75GB vermits de gewone netconnect abbo's bij Dommel vanaf 1/7 die limiet zullen hebben (nu 50GB).flt schreef:Niet boven de 60eur? Mooi dan weten we al de prijs ook, die wordt dan 59.95eur.
Voor Skynet zou het misschien wel 30 GB kunnen zijn want daar is 'geen vraag naar een hogere limiet"
Wat is de inzet?
-
- Member
Laten we hopen dat dan ook de smallband veranderd wordt naar 10/20 MBiT ofzo ![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Zou pas een grap zijn... smallband aan dezelfde snelheden van nu
64kbit...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Lijkt allemaal mooi die 100 maar wie ziet het zitten om iedere maand bijna 60 € te geven voor internet?flt schreef:Niet boven de 60eur? Mooi dan weten we al de prijs ook, die wordt dan 59.95eur.
Vdsl zal binnen enkele jaren adsl vervangen, gaan ze dan de mensen verplichten een vdsl2 modem te kopen
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
ik heb eerlijk gezegd geen zin om iedere maand 60€ te betalen voor vdsl waar ik niet om vraag ...
PS: kunnen mss ook nog lite versie komen, met abo van 40 € aan halve snelheid is nog meer dan snel genoeg
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/j2tb3T1K/Proximus-Logo-witnaam.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/ncnRtKVX/BD-free-2017-banner.jpg)
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/j2tb3T1K/Proximus-Logo-witnaam.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/ncnRtKVX/BD-free-2017-banner.jpg)
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Om eerlijk te zijn denk ik ook dat het 100GB zal zijn, maar misschien met extra gigs goedkoper dan nu.svermassen schreef:Ik gok op 100 GB.on4bam schreef:Ik gok voor de limiet op minstens 75GB vermits de gewone netconnect abbo's bij Dommel vanaf 1/7 die limiet zullen hebben (nu 50GB).flt schreef:Niet boven de 60eur? Mooi dan weten we al de prijs ook, die wordt dan 59.95eur.
Wat is de inzet?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Hoeveel kostte ADSL dan in het begin?Goendi schreef:Slim zijdde gelle toch ni eh... Hoeveel mensen hebben er nu VDSL? Weinig... Waarom is een product eerst duur om dan te zakken in prijs dacht je?
![Question Mark :???:](./images/smilies/icon_question.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Bij Easynet 1650 Fr (als ik mij goed herinner), 41 Euro dus, ik betaal nu bij Dommel 10 Euro per maand minder.Maglor schreef:Hoeveel kostte ADSL dan in het begin?Goendi schreef:Slim zijdde gelle toch ni eh... Hoeveel mensen hebben er nu VDSL? Weinig... Waarom is een product eerst duur om dan te zakken in prijs dacht je?
Mijn modem kostte toen ook nog eens 10000 Fr.
Bye, Maurice
Hoeveel keer is een abonnement van BGC al verlaagd in prijs?Goendi schreef:Slim zijdde gelle toch ni eh... Hoeveel mensen hebben er nu VDSL? Weinig... Waarom is een product eerst duur om dan te zakken in prijs dacht je?
Het is een doordenkertje!
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Als reactie op ADSL2+ zou het profiel van Belgacom op 25/2 Mbps komen. Download limiet tussen 40 à 50 gigabyte. Dit om het een beetje van een verbetering te laten lijken. Als VDSL2 ter vervanging komt van VDSL, ik zie hun website al.
VDSL, tot 1000 (ik weet het nu niet direct
) keer sneller dan een dial-up modem, met een limiet van 50 Gigabyte. Ruim genoeg voor de zwaarste downloader.
Dan zie ik de website van dommel:
VDSL2
download-/uploadsnelheid: 100 / 5 Mbps
geen upload limiet
tot 100 Gigabyte downloadlimiet, daarna € 0,2 per gigabyte, na 150 gigabyte een snelheid halen van 10 Mbps. (of iets in die context
)
55,99 Euro/maand (+ 7,- Euro/maand)
See my words
Read them, remember them.
Ik zal er voor hopen. Als dat uitkomt, zal ik meer dan waarschijnlijk overstappen op VDSL2. Tenzij Telenet haar snelheden én limieten opvoert. Dat laatste zal weer te betwisten vallen he![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
VDSL, tot 1000 (ik weet het nu niet direct
Dan zie ik de website van dommel:
VDSL2
download-/uploadsnelheid: 100 / 5 Mbps
geen upload limiet
tot 100 Gigabyte downloadlimiet, daarna € 0,2 per gigabyte, na 150 gigabyte een snelheid halen van 10 Mbps. (of iets in die context
55,99 Euro/maand (+ 7,- Euro/maand)
See my words
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ik zal er voor hopen. Als dat uitkomt, zal ik meer dan waarschijnlijk overstappen op VDSL2. Tenzij Telenet haar snelheden én limieten opvoert. Dat laatste zal weer te betwisten vallen he
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Als BGC 25/2 aanbiedt zullen hun resellers daar ook toe beperkt zijn vrees ik. 't Zijn mooie dromen maar vergeet maar dat we verder dan 20/1 gaan raken. Misschien dat ze de snelheden nog wat opvoeren als Telenet zijn Mach 3 klaar heeft...Lord Utopia schreef:See my words![]()
Ik zal er voor hopen. Als dat uitkomt, zal ik meer dan waarschijnlijk overstappen op VDSL2. Tenzij Telenet haar snelheden én limieten opvoert. Dat laatste zal weer te betwisten vallen he
-
- Erelid
Juist, kan wel zijn.Deej_1977 schreef: Als BGC 25/2 aanbiedt zullen hun resellers daar ook toe beperkt zijn vrees ik. 't Zijn mooie dromen maar vergeet maar dat we verder dan 20/1 gaan raken. Misschien dat ze de snelheden nog wat opvoeren als Telenet zijn Mach 3 klaar heeft...
Telenet gaat ook de volle snelheid die ze kunnen genereren niet uitvoeren. Ik bedoel, ik dacht dat de kabel in theorie 30 Mbps kan halen ? Dit gaat hetzefde zijn met Mach3.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Eurodocsis 3.0 zou 150mbit ofzo mogelijk moeten maken.Lord Utopia schreef:Juist, kan wel zijn.Deej_1977 schreef: Als BGC 25/2 aanbiedt zullen hun resellers daar ook toe beperkt zijn vrees ik. 't Zijn mooie dromen maar vergeet maar dat we verder dan 20/1 gaan raken. Misschien dat ze de snelheden nog wat opvoeren als Telenet zijn Mach 3 klaar heeft...
Telenet gaat ook de volle snelheid die ze kunnen genereren niet uitvoeren. Ik bedoel, ik dacht dat de kabel in theorie 30 Mbps kan halen ? Dit gaat hetzefde zijn met Mach3.
-
- Erelid
ja, ik had het op de kabel die nu beschikbaar isljd schreef:Eurodocsis 3.0 zou 150mbit ofzo mogelijk moeten maken.Lord Utopia schreef:Juist, kan wel zijn.Deej_1977 schreef: Als BGC 25/2 aanbiedt zullen hun resellers daar ook toe beperkt zijn vrees ik. 't Zijn mooie dromen maar vergeet maar dat we verder dan 20/1 gaan raken. Misschien dat ze de snelheden nog wat opvoeren als Telenet zijn Mach 3 klaar heeft...