installeren onder ubuntu

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

ik heb juist de ubuntu live cd gedownload en nu wil ik er een progrmma op instaleren
nu krijg ik zovandie .tar.gz ofzoiets extensies en dan staan daar allemaal bestanden in kan iemand mij uitleggen in noob taal hoe ik zoiets installeer
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Je kan misschien eerst eens zoeken via de package manager of het programma dat je wil installeren daar niet in staat

sudo apt-cache search packetnaam

sudo apt-get install packetnaam

is het een *.tar.gz ( soort .rar / .zip ) -> uitpakken & compilen ;)
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Het eenvoudigste is eigenlijk om even te kijken of synaptic het al niet kent.

Systeem -> beheer -> synaptic pakketbeheer
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

alfadude schreef:Het eenvoudigste is eigenlijk om even te kijken of synaptic het al niet kent.

Systeem -> beheer -> synaptic pakketbeheer


synaptic pakketbeheer == package manager ;)

ma goed, mijn excuses ... ben gewend commandline te werken ;)
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ge hebt volledig gelijk.
En als ge goed kijkt zult ge zien dat onze antwoorden samen gepost zijn.
Mijn post was dus geen reactie op uw post.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Je kan de map ook uitpakken en dan in de console verder werken.
cd mapnaam
./configure
make install
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Let wel op : live-cd!
wem
Premium Member
Premium Member
Berichten: 666
Lid geworden op: 24 mei 2004, 14:48

ditCh schreef:Je kan misschien eerst eens zoeken via de package manager of het programma dat je wil installeren daar niet in staat

sudo apt-cache search packetnaam

sudo apt-get install packetnaam

is het een *.tar.gz ( soort .rar / .zip ) -> uitpakken & compilen ;)


Werd apt-get niet afgeraden, ten gunste van aptitude?
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

wem schreef:Werd apt-get niet afgeraden, ten gunste van aptitude?

Aptitude zou beter omspringen met dependancies maar heb nog niks van problemen gehoord of zelf meegemaakt.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Ik lig al jaren op de loer om over te schakelen naar Linux -maar ik merk aan deze korte discussie dat het grote moment nog niet aangebroken is.

De laatste keer dat ik Linux probeerde, zat ik ook vast met het installeren en verwijderen van programma's, en echte help daaromtrent vond ik niet. En toen heb ik Linux voor de derde of vierde keer van mijn schijf verwijderd met de gedachte: volgend jaar probeer ik het opnieuw!

(Dat was ongeveer een jaar geleden maar dus... zie eerste alinea.)
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 mar 2004, 22:24

Op veel forums zeggen ze steeds dat nu het ogenblik is aangebroken om over te stappen op linux ivm de vista.

En in de meeste linux forums hoor je dan ook bijna niets positief over windows buiten enkele personen die beide os gebruiken. En vista vinden ze zelfs helemaal belachelijk.

Zelf vind ik dit allemaal dikke zever en linux staat belange nog niet even ver als windows kwestie van eenvoudig in gebruik en overschakelen is moeilijker dan de meeste personen beweren. (tenzij je niet meer nodig hebt dan een office en wat e-mail)

nota: bericht gepost vanaf mijn linux pc
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Andy, ik ben ook een paar keer heen en weer gegaan tussen XP en een Linux versie, maar ik kan zeggen dat sinds Edgy Eft (en nu zeker met Feisty Fawn) het moment is aangebroken dat Linux op de desktop even vriendelijk - zelfs vriendelijker - in installatie en gebruik is.

Update:
Heh, ik besef juist dat de poster boven me als het ware preventief op mijn post reageert :)

De overschakeling gebeurt inderdaad niet van de ene dag op de andere; het zou trouwens dom zijn om een alternatief OS te gebruiken en toch je vroegere gewoontes te behouden. Het vergt inspanning, dat is zeker. Maar het loont absoluut de moeite (voor mij dan toch). Het ganse systeem is een stuk logischer, gemakkelijker in gebruik en veel beheersbaarder.
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 mar 2004, 22:24

Ik vroeg me eigenlijk nog af welke fonts jullie in firefox gebruiken want het ziet er veel slechter uit als in internet explorer.
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Feisty Fawn heeft nogtans enkele grote problemen zoals support voor ATi kaarten. Geef linux gewoon nog een jaartje tijd en het is een goede vervanger voor de huis-tuin-keuken gebruiker.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

SantaSCSI schreef:Geef linux gewoon nog een jaartje tijd en het is een goede vervanger voor de huis-tuin-keuken gebruiker.


Hahahahahahha! Dat hoor ik elk jaar :p

Windows op m'n desktop en linux op m'n servers, net zoals het hoort.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

selder schreef:
SantaSCSI schreef:Geef linux gewoon nog een jaartje tijd en het is een goede vervanger voor de huis-tuin-keuken gebruiker.


Hahahahahahha! Dat hoor ik elk jaar :p

Windows op m'n desktop en linux op m'n servers, net zoals het hoort.


Agree. Feisty (en Linux in het algemeen) rammelt nog te veel vandaag om op de desktop Windows te vervangen. Het probleem naar mijn mening is dat Linux eigenlijk een samenraapsel van packages is en dat je daardoor in de problemen geraakt.
Gebruikersavatar
henke54
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 okt 2005, 09:06

t-town schreef:ik heb juist de ubuntu live cd gedownload en nu wil ik er een progrmma op instaleren
nu krijg ik zovandie .tar.gz ofzoiets extensies en dan staan daar allemaal bestanden in kan iemand mij uitleggen in noob taal hoe ik zoiets installeer

stel je vragen anders hier eens (krijg je waarschijnlijk meer respons) :
http://forum.ubuntu-nl.org/
http://www.ubuntu-forums.nl/
http://ubuntuforums.org/
:wink:
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Deej_1977 schreef:Agree. Feisty (en Linux in het algemeen) rammelt nog te veel vandaag om op de desktop Windows te vervangen. Het probleem naar mijn mening is dat Linux eigenlijk een samenraapsel van packages is en dat je daardoor in de problemen geraakt.


Ai ai ai toch ... zoveel fouten in 1 zin.

Linux = de kernel ! En in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt is het geen "samenraapsel" van packages. Misschien jezelf wat meer verdiepen in de oss / linux wereld.

Ik vind mijn Ubuntu / Debian installs trouwens een pak minder rammelen dan mijn ene windows desktop die ik gebruik om te gamen.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Deej_1977 schreef:Agree. Feisty (en Linux in het algemeen) rammelt nog te veel vandaag om op de desktop Windows te vervangen.

Hoewel ik eerlijk moet zijn en de afgelopen dagen wel wat aan het kloten ben geweest om het allemaal werkend te krijgen naar mijn zin, heb ik nu toch een stabiel en snel werkend systeem waarmee ik alles kan wat ik onder windows kon.
Vista heb ik hier ook draaien gehad en dat was toch wel een minder goede ervaring kwa stabiliteit.
En die aero glass is ook niets vergeleken met Beryl.

Ga ik nog terug naar windows? Misschien maar dat is op dit moment allesbehalve zeker.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

ik zal eens kijken op deze forums en voor mijn part een slotje voor dat hier acht paginas vol met linux voor linux tegen staan
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Zover zal het hopelijk niet komen.

@ Selder: dat hoor je inderdaad al jaren :). Maar we moeten realistisch blijven, ubuntu is toch nog niet helemaal klaar voor de desktop. Als ik ubuntu aan mijn moeder geef zal die ook wel meer problemen hebben dan bij windows.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Als ik ubuntu aan mijn ma geef dan weet die nie eens het verschil, gewoon uitleggen hoe ze op internet moet en hoe ze moet afsluiten.

Hou er ook wel rekening mee dat edgy en feisty 'experimentele' releases zijn. zo is er voor feisty bv maar 1 RC geweest. Bezie het maar als beta releases voor de volgende LTS. Net zoals microsoft tussen de windowsen ook met beta releases werkt. Meen mij nog te herinneren dat ik in '96 ook al Windows 98 had staan.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Mijn pa (72 jaar) werkt dagelijks met ubuntu.

Van de ene dag op de andere van windows xp naar ubuntu 6.10 overgestapt zonder problemen. (hij gebruikte wel al openoffce en firefox op windows)

greetz,

Nob
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

BungaMan schreef:Hou er ook wel rekening mee dat edgy en feisty 'experimentele' releases zijn. zo is er voor feisty bv maar 1 RC geweest. Bezie het maar als beta releases voor de volgende LTS. Net zoals microsoft tussen de windowsen ook met beta releases werkt. Meen mij nog te herinneren dat ik in '96 ook al Windows 98 had staan.



Feisty Fawn is in officiële release gegaan op 19 april. Daarvoor was er de Herd versies en de beta versie.

Vanaf 19 april de off versie
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

verdickt schreef:Op veel forums zeggen ze steeds dat nu het ogenblik is aangebroken om over te stappen op linux ivm de vista.

En in de meeste linux forums hoor je dan ook bijna niets positief over windows buiten enkele personen die beide os gebruiken. En vista vinden ze zelfs helemaal belachelijk.

Zelf vind ik dit allemaal dikke zever en linux staat belange nog niet even ver als windows kwestie van eenvoudig in gebruik en overschakelen is moeilijker dan de meeste personen beweren. (tenzij je niet meer nodig hebt dan een office en wat e-mail)

nota: bericht gepost vanaf mijn linux pc



Overschakelen is op zich niet evident, daar iedereen vanaf zijn/haar eerste stappen met de computer geconfronteerd is geweest met 1 OS en dat is dat van microsoft.

Twee maanden geleden overgestapt en het heeft me nog geen seconde gespeten.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

ditCh schreef:Ai ai ai toch ... zoveel fouten in 1 zin.

Linux = de kernel ! En in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt is het geen "samenraapsel" van packages. Misschien jezelf wat meer verdiepen in de oss / linux wereld.


Voor je dus met een half woord een kortzichtige hele conclusie trekt door wat te muggeziften: ik was vergeten distributie te typen. Dus ik bedoelde: een linux distributie is een kernel + samenraapsel van packages met verschillende maintainers. Waarom zeg ik samenraapsel? Bekijk eens het verschil met Free- of andere BSD en hoe die worden onderhouden...

Misschien dus eerst eens 2 keer nadenken voor je een conclusie trekt en je koning van de Nix wereld waant.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Deej_1977 schreef:
ditCh schreef:Ai ai ai toch ... zoveel fouten in 1 zin.

Linux = de kernel ! En in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt is het geen "samenraapsel" van packages. Misschien jezelf wat meer verdiepen in de oss / linux wereld.


Voor je dus met een half woord een kortzichtige hele conclusie trekt door wat te muggeziften: ik was vergeten distributie te typen. Dus ik bedoelde: een linux distributie is een kernel + samenraapsel van packages met verschillende maintainers. Waarom zeg ik samenraapsel? Bekijk eens het verschil met Free- of andere BSD en hoe die worden onderhouden...

Misschien dus eerst eens 2 keer nadenken voor je een conclusie trekt en je koning van de Nix wereld waant.


Dat is nog een redelijke veralgemening niet ? De manier van "samenrapen" is zeer afhankelijk van de distributie, Slackware kan je bv helemaal niet vergelijken met een Debian
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”