'k Snap het niet (Telenet)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Vorig weekend vroeg me iemand of ik zijn tweede wireless Linksys router kon gebruiken om zijn wireless signaal te versterken. Peace of cake (dacht ik als ADSL-fan).

Op zijn portable een ipconfig gedaan om het IP-adres van de actieve router te pakken te krijgen. Tot mijn grote verrassing was de default-gateway een public IP-adres van Telenet en had de portable zelf ook een public adres ipv een private...

Dankzij Google kon ik het standaard IP-adres (192.168.1.245) van de router vinden en kon ik via de webinterface het MAC-adres opvragen dat ik nodig had op de tweede router. 'k Heb de tweede router geconfigureerd als repeater, op het adres 192.168.1.244.

Maar, zoals gevreesd, werd het signaal van deze repeater niet opgepikt, de portable had (uiteraard) nog steeds het public adres gekregen van de DHCP.
Dus heb ik de portable maar een fixed IP-adres gegeven in de private range van de routers. Het wireless signaal was nu ok, maar geen internet-access meer :cry:

Kan er iemand uitleggen waarom deze portable precies een public adres kreeg terwijl deze op een LAN zou moeten zitten? Hoe configureert Telenet dit?
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Da's eigenlijk geen config van Telenet. Die "routers" zijn soms te traag en passeren al het verkeer van de WAN naar het LAN. Hierdoor krijgt de client soms sneller een IP van de DHCP van Telenet (TN Turbo geeft 4 IP's uit !!).

Meestal is dit te wijten aan een oudere firmware. Heb dit nog niet veel gezien of tegengekomen, maar de keren dat ik het wel heb gezien heb ik dit niet echt op kunnen lossen (ook niet achter gezocht) zonder een vast IP in te stellen in het LAN segment.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Die "router" is eigenlijk een accesspoint. Dus je kan wel je accespoint gebruiken om die router te versterken, maar omgedraait niet vrees ik.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ANARCHY92 schreef:Die "router" is eigenlijk een accesspoint. Dus je kan wel je accespoint gebruiken om die router te versterken, maar omgedraait niet vrees ik.


En het 192.168 adres dat je gevonden hebt is de managements interface van het AP. Trouwens om de range te extenden moeten beide toestellen WDS ondersteunen... en dat doet een Linksys (althans de WRTG54, al is het in dit geval vermoedelijk een WAPG54) niet met zijn standaard firmware.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Bedankt voor de antwoorden!

Het was idd een WAPG54...
Maar door de eerste router op een andere plaats te zetten kan hij ook overal surfen, leek me de simpelste oplossing :wink:
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

khsw schreef:Bedankt voor de antwoorden!

Het was idd een WAPG54...
Maar door de eerste router op een andere plaats te zetten kan hij ook overal surfen, leek me de simpelste oplossing :wink:

Het is een modem en geen router. Moest je een modem hebben dan kreeg je interne IP's van je eigen DHCP server in de router ipv die van Telenet.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ken schreef:Het is een modem en geen router. Moest je een modem hebben dan kreeg je interne IP's van je eigen DHCP server in de router ipv die van Telenet.


Niet persee, je kan ook een router in bridge modus hebben. En dat is in het geval van telenet ook zo. Het zijn modem/routers die telenet plaatst.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bouwiex
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 feb 2007, 08:42

je kan je linksys flashen met dd-wrt dan is wds wel mogelijk
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”