Energiezuinige server gezocht

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik wil mijn 24/7 server vervangen door iets nieuwers. Doordat hij 24/7 zal draaien, wil ik hem liefst zo zuinig mogelijk maken. Hij gaat toch niet zwaar gebruikt worden, ik heb zeker geen Xeon nodig.
De volgende hardware heb ik al en die wil ik graag blijven gebruiken:
- 3 x Seagate 320GB S-ATA II
- Promise SX4 S-ATA II controller (als het moederbord niet genoeg S-ATA connectors heeft)
- Enermax 365W voeding, half jaar oud

En verder geldt voor de server:
Eisen:
- zuinig
- 24/7 aan
- ondersteuning voor VT (virtualisatie) instructieset

Rol:
- gateway / router
- fileserver
- low end HTTPd (LAMP)
- low end FTPd
- "alles" eigenlijk

Ik ben op zoek naar concrete voorstellen om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden. Alvast bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De grootste energie verbruikers zijn je processor, videokaart (processor) en de harddisks. Veel factoren om hiermee te spelen heb je dus niet, zeker als je je HD's al wil behouden (al vrees ik dat er niet veel alternatieven zijn).

Eigenlijk moet je naar laptop hardware wil je het zuinig hebben... maar dan kan je je lijstje met vereisten ook grondig aanpassen.
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik wil dan ook een fileserver. Een laptop heeft 1, maximum 2 (kleine) schijven. En als ik redundantie wil heb ik dus maar 160GB mirrored (max).

De videokaart zal inderdaad niets speciaals worden, als het geen onboard VGA is dan wel een 1MB S3 Trio. :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FUBAR schreef:Ik wil dan ook een fileserver. Een laptop heeft 1, maximum 2 (kleine) schijven. En als ik redundantie wil heb ik dus maar 160GB mirrored (max).


Het is het één of het ander... je disken heb je reeds, en de processor weet je (je kan eventueel eens kijken naar het verschil van de diverse processors)... de rest speelt volgens mij geen rol... moederbord, geheugen, ... hebben geen invloed op het verbruik.

Waarom moet het ding trouwens 24/7 draaien... als je hem 8 uur per dag kan afzetten (slaap, werk, eten, ...) dan bespaar je reeds 33%, dat zal je nooit halen door hardware X of Y.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
FUBAR schreef:Ik wil dan ook een fileserver. Een laptop heeft 1, maximum 2 (kleine) schijven. En als ik redundantie wil heb ik dus maar 160GB mirrored (max).


Het is het één of het ander... je disken heb je reeds, en de processor weet je (je kan eventueel eens kijken naar het verschil van de diverse processors)... de rest speelt volgens mij geen rol... moederbord, geheugen, ... hebben geen invloed op het verbruik.

Waarom moet het ding trouwens 24/7 draaien... als je hem 8 uur per dag kan afzetten (slaap, werk, eten, ...) dan bespaar je reeds 33%, dat zal je nooit halen door hardware X of Y.


http server die 8 uur per dag niet beschikbaar is is ook niet alles, maar ik denk ook dat het aspect moeite doen wel meespeelt. Ik moet al moeite doen om men desktop in slaapstand te zetten, laat staan server elke dag booten.
Laatst gewijzigd door crapiecorn 22 feb 2007, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Als je echt weinig wilt verbruiken, kijk dan eens naar een Intel 5148 Xeon low-voltage. Die verbruikt maar 40W. Prijs is ook wel de moeite.

Als dit te zwaar/duur is, kijk dan eens naar de celeron M. Die verbruiken 27W.

Anders heb je nog de E6300 die ook redelijk zuinig zijn.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Als file server zou ik een sempron64 of zo pakken verbruikt 59W, met 1 grote harddisk erin, en voor de rest alles onboard en geen grafische kaart.
en een degelijke stabiele voeding (Heb al een paar keren na 20 dagen uptime dat ze vallen als de vliegen de goedkope modellen)
Gbit ethernet kaart zodat je alles vlug naar je basis PC kunt sturen.
ps: er is nu ook nachtarief in het weekend
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Mr.T schreef:
Als dit te zwaar/duur is, kijk dan eens naar de celeron M. Die verbruiken 27W.



Zijn er desktop moederborden met een chipset die deze ondersteunt ?
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

brooklyn schreef:Als file server zou ik een sempron64 of zo pakken verbruikt 59W, met 1 grote harddisk erin, en voor de rest alles onboard en geen grafische kaart.
dat is mijn setup :) eerst stak er nog een radeon 7000 kaartje in maar na installatie heb ik die daar gewoon uitgezwierd

NF3 mobo met native gigabit en een zuininge sempron ftw
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Er zijn desktop moederborden die laptop processoren ondersteunen, hiermee kan je dus het stroomverbruik al heel wat naar beneden halen. En die voldoen ook voor wat je ze nodig hebt.

voorbeelden :
ASUS
MSI
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Volgende processoren trokken mijn aandacht:
- Intel Xeon ULV 1.66GHz (TDP van 15W)
- Intel Core Duo L2400 1.66GHz (TDP van 15W)
- AMD X2 3800+ SEE (TDP van 35W)

De Xeon is praktisch niet te krijgen. Ik heb hem op één Amerikaanse site gevonden voor een dikke $ 200. Een moederbord voor deze CPU is nog veel duurder (Tyan, Supermicro).

De Core Duo is ook praktisch niet te krijgen, tenzij ik er een hele laptop rond koop. Aan de andere kant bieden Asus en AOpen zoals reeds vermeld wel moederborden aan.

Die AMD lijkt me nog de beste keuze, alleen is deze weer enorm duur: 3 x duurder dan de "EE" versie in Tweaker's pricewatch.

Verder is er ook een enorm verschil tussen de TDP van AMD en die van Intel. De TDP van AMD wordt zelden gehaald, het is het theoretisch maximale stroomverbruik van de processor. Bij Intel ligt het echte verbruik echter hoger dan de opgegeven TDP.

Interessant artikel @ Tom's Hardware
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

FUBAR schreef:De Core Duo is ook praktisch niet te krijgen, tenzij ik er een hele laptop rond koop. Aan de andere kant bieden Asus en AOpen zoals reeds vermeld wel moederborden aan.


Bij Snogard, een Duitse webshop (maar heeft ook een winkel in Keulen) heb je keuze genoeg van mobiele processoren.

http://www.snogard.de/index.php?kategorieId=1521
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik wou liefst de L2400 en die hebben ze daar ook niet. En het moederbordenaanbod voor mobiele CPU's is maar pover.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Als eens gekeken naar de u1300/1400/1500 in de centrino reeks ? http://www.intel.com/products/processor ... resolo.htm
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Als je het gewoon als fileserver wenst te gebruiken, kan je misschien een NAS overwegen? Je andere eisen worden dan eventueel niet vervuld, maar het is misschien het overwegen waard. Ik denk bijvoorbeeld aan de Infrant ReadyNAS NV+ (4 schijven)

Zelf heb ik de D-Link DNS-323, maar die kan maar 2 schijven bevatten, wat voor uw toepassingen misschien wat te weinig is...
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ik zie altijd maar twee merken voorbij komen namelijk AMD en Intel. Er zijn nog andere ook é :wink:
Is er nog niemand die aan Via gedacht heeft? Heb er zelf een hele tijd zo gehad en dat was perfect als fileserver en gateway

klikkerdeklik
nog ne keer klikken
allé, nog eentje, met een maximum verbruik van 7,5 Watt :eek:

Dat in combinatie met hun moederbordje met onboard video en meer moet da nie zijn :-D

Een gigabit netwerkkaartje van Via en je hebt een uiterst zuinig servertje
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Mijn fileserver draait ook op een VIA ;)
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

VIA is single core en biedt geen VT ondersteuning. De server wordt eigenlijk een manusje-van-alles, vandaar dat hij toch genoeg kracht moet hebben icm een laag energieverbruik. Ik ga nog even wachten met de CPU te kopen: de CPU's worden hoe langer hoe zuiniger.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”