Voip hoe zit het nu eigenlijk in elkaar.

Plaats reactie
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

Beste,

Na al heel wat uurtjes het internet te hebben afgeschuimd opzoek naar een antwoord over voip, ben ik er nog niet helemaal uit.
Bestaande situatie bgc classic lijn, adsl dommel net connect, bel nu meestal via voipbuster via de pc.
Waar ik naar toe wil is dit.
bgc discoverylijn
fritzbox wlan 7140 + 2 telefoons
Dit lijkt mij allemaal geen probleem, MAAR.
Als ik een discoverylijn bij bgc neem, is het dan mogelijk dat mensen mij op mijn gewoon telefoon nr bellen of heb ik hier een voip nr voor nodig.
Ik heb op dit forum ook al dingen gelezen over voip nummer voor inkomende gesprekken.
Ben hier echt een leek in :oops:
Alvast bedankt.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Aangezien je voor inkomende telefoontjes met een discoverylijn niet hoeft te betalen, kan je dat nummer daar voor blijven gebruiken.
Je kan natuurlijk ook een nummer van een VoIP-provider nemen (je blijft zelfs in die situatie je nummer houden van de discoverylijn) om zo gebeld te worden op je VoIP-box.
In deze situatie is dat natuurlijk nogal onnozel; waarom zou je de eventuele meerkost willen dragen als je het al hebt eh :)
Waar het wél nuttig bij is, is als je "raw copper" zou hebben, zijnde een DSL-lijn zonder actieve telefonie-dienst. Die truc passen Dommel, Scarlet en Tele2 met hun alles-in-een-producten toe, waarbij je inkomende telefoontjes ook via VoIP gaan.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb een identieke situatie, maar dan met een Fritzbox 7050.

Je zal dan in de log van je router zien staan dat bij inkomende gesprekken de fixed line gebruikt wordt en bij uitgaande je VOIP-verbinding.
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

Beste meon & Magor

Ik ben u beide dankbaar voor deze duidelijke uitleg.
Eindelijk weet ik hoe de steel aan de vork zit.
Ga dan toch alles op de 7140 zetten en een discovery lijn bij bgc nemen.

Bedankt,

sniper1964. :thumbs:
Spink
Plus Member
Plus Member

Ik zat toevallig met ongeveer dezelfde vraag, maar het volgende is mij nog steeds niet duidelijk:
Stel ik heb zo'n Fritzbox, een BGC discoverylijn en een ADSL-abo. Ik zou graag via VoIP willen bellen, wat moet ik dan nog juist aanvragen? Een extra VoIP-nummer of abonnement bij bv. 3starsnet?

En wat als ik voor de inkomende gesprekken de BGC discoverylijn wil gebruiken en voor de uitgaande gesprekken VoIP? Moet mijn analoog telefoontoestel dan gewoon op de Fritzbox aangesloten worden? Kan je de Fritzbox dan zo instellen dat inkomende gesprekken niet over VoIP moeten? Het zou nogal gek zijn voor de inkomende gesprekken een telefoon rechtstreeks op de BGC-lijn aan te sluiten en voor de VoIP een andere telefoon te kopen en die op de Fritzbox aan te sluiten... :?

Misschien nogal vreemde vragen, maar ik snap het concept nog niet helemaal. Moet je trouwens nog een abonnementskost betalen aan bv. 3starsnet of alleen de kosten voor het bellen en hoe wordt dat juist verekend?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Spink schreef:Stel ik heb zo'n Fritzbox, een BGC discoverylijn en een ADSL-abo. Ik zou graag via VoIP willen bellen, wat moet ik dan nog juist aanvragen? Een extra VoIP-nummer of abonnement bij bv. 3starsnet?
Nee, enkel een uitgaand. Dus geen "nummer". Inkomend blijft over je discovery gaan.

Spink schreef:En wat als ik voor de inkomende gesprekken de BGC discoverylijn wil gebruiken en voor de uitgaande gesprekken VoIP? Moet mijn analoog telefoontoestel dan gewoon op de Fritzbox aangesloten worden? Kan je de Fritzbox dan zo instellen dat inkomende gesprekken niet over VoIP moeten? Het zou nogal gek zijn voor de inkomende gesprekken een telefoon rechtstreeks op de BGC-lijn aan te sluiten en voor de VoIP een andere telefoon te kopen en die op de Fritzbox aan te sluiten... :?
Volgens mij is die fritzbox ook een modem, dus je sluit die aan op je telefoonlijn en je telefoon op de fritzbox. Inkomend zal de fritzbox dus je telefoon laten overgaan, uitgaand zal je over VoIP bellen, tenzij je ** of zo voor je te bellen nummer zet, dan gaat het over de gewone lijn.
Spink
Plus Member
Plus Member

Ok bedankt, dat is al een duidelijk antwoord op mijn vraag!

Maar hoe zit dat dan juist met de betaling aan bv. 3starsnet als ik via hen wil bellen voor mijn uitgaande gesprekken? Op hun site las ik iets over call credits maar als je die wilt aankopen staat er bij het invulformulier:

"Bij het aankopen van een recharge voucher dient u het telefoonnummer op te geven waarop deze recharge moet komen. Indien u nog niet over een nummer beschikt, vul dan "nieuw" in."

Dus dan moet je uiteindelijk toch een nummer bij hen aanvragen of bedoelen ze dat je hier je BGC-nummer moet opgeven?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Hm.. Geen idee hoe dat zit bij die 3starsnet. Ik heb geen idee hoe hun prijzen liggen tegenover de andere VoIP-providers, maar je bent met zo'n SIP-phone niet gebonden aan 1 provider.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Spink schreef:Maar hoe zit dat dan juist met de betaling aan bv. 3starsnet als ik via hen wil bellen voor mijn uitgaande gesprekken? Op hun site las ik iets over call credits maar als je die wilt aankopen staat er bij het invulformulier:

"Bij het aankopen van een recharge voucher dient u het telefoonnummer op te geven waarop deze recharge moet komen. Indien u nog niet over een nummer beschikt, vul dan "nieuw" in."

Dus dan moet je uiteindelijk toch een nummer bij hen aanvragen of bedoelen ze dat je hier je BGC-nummer moet opgeven?

Je "koopt" een gratis nummer of je laat je Belgacom nummer porteren naar 3StarsNet en je koopt credits voor dat nummer.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Spink
Plus Member
Plus Member

Dus bij 3starsnet moet je sowieso een nummer bij hen hebben (heet dan dan een VoIP IN nummer?) anders kan je geen gebruik maken van hun dienst?
Dus je neemt bv. bij hun een nummer (ook al gebruik je het niet voor je inkomende gesprekken, want dat kan evengoed op de BGC-lijn) en je gebruikt de credits voor de uitgaande gesprekken? Klopt dat?
En moet je dan nog abonnementskosten of andere zaken betalen aan 3starsnet buiten die credits?
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Volgens mij moet je geen nummer kopen bij 3starsnet.
Ik heb het wel gedaan omdat het momenteel toch gratis is dus waarom niet.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Spink
Plus Member
Plus Member

Maar dan kan je toch geen credits aankopen, want daarvoor moet je wel een nummer ingeven (zoals ik hierboven al aanhaalde)... :???:
alfadude
Elite Poster
Elite Poster

Stuur eens een mailtje naar 3starsnet.
Mijn ervaring is dat ze vrij snel antwoorden.
Het zou kunnen dat je geen echt telefoonnummer krijgt maar een ander nummer.

Ik vind in elk geval de gesprekskwaliteit van 3starsnet een stukje beter dan die van de betamax varianten.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

alfadude schreef:Ik vind in elk geval de gesprekskwaliteit van 3starsnet een stukje beter dan die van de betamax varianten.

idem. Ik gebruik reeds enkele maanden 3starsnet en ben er super tevreden van. Geen echo's, slechte verbinding of eender wat van dat soort. Als je enkel credits koopt ('nieuw') dan krijg je gewoon een nummer toegewezen, tenminste dat heb ik ondervonden bij een kennis van me waar ik dezelfde setup heb ingesteld.
Spink
Plus Member
Plus Member

- En moet je dan ook nog iets van abonnementsgeld betalen aan 3starsnet of enkel af en toe credits kopen? Want bij bv. voipbuster moet je om de zoveel tijd voor 10 euro krediet kopen dacht ik.
- Kan je op hun site (of op een andere manier) nakijken hoeveel credits je nog hebt?
- Moet je die credits met een kreditkaart betalen of kan dat ook op andere manieren?
- Last but not least: moet je verplicht een ATA bij hen aankopen vooraleer je kan bellen of kan je ook gewoon een eigen voip-modem ervoor gebruiken?

Sorry voor de vele vragen, maar ze zijn zo schaars met de info op hun site ... :oops:
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

De enige info die je moet weten:

[email protected]

Kantoor
3 StarsNet NV/SA
Avenue Sleeckxlaan 65
B-1030 Brussels
Belgium
T: 0800 82 000 (Gratis)

:-)
alfadude
Elite Poster
Elite Poster

Spink schreef:1-En moet je dan ook nog iets van abonnementsgeld betalen aan 3starsnet of enkel af en toe credits kopen?
2-Kan je op hun site (of op een andere manier) nakijken hoeveel credits je nog hebt?
3-Last but not least: moet je verplicht een ATA bij hen aankopen vooraleer je kan bellen of kan je ook gewoon een eigen voip-modem ervoor gebruiken?

1-Het credit saldo moet positief zijn.(natuurlijk)Er is geen abbo verschuldigd.
2-Ja. Je krijgt een login en pass om op je control panel te geraken.
3-Een eigen VOIP modem is voldoende. Je bent niet verplicht hun toestellen te gebruiken.
Spink
Plus Member
Plus Member

Ok, bedankt voor de duidelijke info! :-D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Hoi,

Ik heb zo'n fritzbox 7140.

Je kan er tot 10 sip accounts in stoppen....

dus je neemt de telefoon en tikt in:
*121#003250****** eventueel met # op het einde, dan gaat het iets sneller....
of voorprogrammeren in uw telefoon, of in de fritzbox heb je ook snelcodes...vb **703 = schoonmoeder

de '121' staat voor de SIP-account
vb 121 = internetcalls
122 = startel
123 = voipcheap
124 = 3starsnet

kijk ook eens bij http://www.internetcalls.com/en/index.html = Duitse betamax groep (w.o. voipcheap, voipbuster,....)
eerste 3 maand gratis! (300 min./week)
indien je niet herlaadt: 0,012 €/min. (geen connectiekost!)
nadien krijg je gratis belminuten per herlaadbeurt
ook 0.05 €/sms!
veel gratis bestemmingen (waaronder belgië)
net 1 week gevonden
startel.pt (portugees) ;-)

http://www.startel.pt/eng/destinations.html

belgium (landline) 0 €
Register (= 10 €) in StarTel VIP and dial for free with no limits.[/url]
justchill
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

SWEET!! **bookmarked**

Dus 10€ prepaid accountje kopen en gratis bellen naar vaste nummers in België voor altijd? Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten?

Hoe is de kwaliteit?
Kan je smsen ook sturen?

Dus jij belt wslk nr GSM's via internetcalls en naar vaste nr's met die portugees daar? Kan je dat zo programmeren op die fritz!box? Heb je een telenetkabelmodem?

grtx
Spink
Plus Member
Plus Member

Volgens mij zal je belkrediet bij startel wel vervallen na 1 jaar. Het moet toch ergens zitten, want voor 10 euro laden en dan voor eeuwig gratis bellen lijkt me te mooi om waard te zijn. Maar uiteindelijk is 10 euro voor een heel jaar bellen natuurlijk wel een koopje! :-D

Ik ben ook wel benieuwd naar de geluidskwaliteit etc. Iemand ervaring met startel?
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

ik heb nu alles klaar en een maandje getest.
Persoonlijk vind ik dat er soms met de Betamax group nogal wat ruis en gekraak op de lijn zit.
Hoor soms ook mijn echo en er zit bij bepaalde zones vertraging op de lijn.
Fritzbox 7140, bgc discovery lijn, dommel netconnect.
Ik hoor hier positieve dingen over 3starsnet, denk dat ik hier eens een accountje ga nemen.
Sinvraal
Member
Member

Hey Sniper. Al enig idee of er een vervaldatum is zoals de 3 maanden bij Voipbuster bvb? Staat dat nergens als je intekent of in je "my account"
Ik gebruik ook al 1 jaar voipbuster en moet zeggen dat de kwaliteit soms mager is.
Dus als 3starsnet het op alle vlakken beter doet, dan allen daar heen :wink:
Spink
Plus Member
Plus Member

Wat ik ervan begrepen heb is dat je credits die je aankoopt bij 3startsnet 1 jaar geldig blijven en dat je account maximaal 2 maanden op 0 euro mag staan. Dan wordt je account afgesloten.
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

Klopt Spink, Allez zo heb ik het ook begrepen.
Heb nog een paar eurotjes bij voipbuster staan, dan schakel ik over naar 3starsnet.
Hier een link met providers.

http://www.voipcharges.com/index.php :-D
Spink
Plus Member
Plus Member

Kan je wanneer je overschakeld bent naar 3starsnet iets vertellen hier over de gesprekskwaliteit en de instellingen die je moet doen voor je VoIP-modem?
Krijg je de in te stellen gegevens toegestuurd wanneer je inschrijft, want ik vind die nergens op hun site.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

U kan dus bij een ons belgisch geografisch nummer aanvragen in de zone : 02- 03 - 04 - 011 - 014 - 015 - 016 - 050 - 055 - 056 - 065 - 071 - 081 en 09.

Voor deze nummers betaal je een éénmalige installatiekost van 15€ (BTW in).

Uw bestaand nummer kunnen wij porteren naar ons netwerk. Hiervoor betaal
een ook een éénmalige kost : 25€ portatiekosten + 15€ installatiekosten.
(BTW in)

Er worden geen abonnementskosten aangerekend. U moet wel per nummer een
belkrediet van minimum 9.99€ aankopen. Dit krediet is geldig gedurende 1 jaar.

Met vriendelijke groeten,
reken wel dat ze dure connectiekosten naar telenet hanteren!

0,0499€/min+ 0,075€
simyo: 0,05 EURO/min. (incl. connectiekost!)

gebruik hoofdzakelijk internetcalls, zal dit niet lukkken...dan kan ik nog via 3STARSNET bellen.....

maar met mijn simyo, is het nog goedkoper naar vaste nr.'s overdag bellen!
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

moet mij aansluiten bij satsurfer,
de kost naar telenet is inderdaad vrij hoog, ik vraag mij af waarom naar alle buitenlandse bestemmingen geen connectie kost aangerekend word, maar voor nationale gesprekken wel.
Bij voipbuster maken ze geen onderscheid tussen Telenet en andere vaste lijnen.
Indien 3starsnet dit ook zou hanteren zouden zij als belgische provider nog meer succes hebben.
Ik vind dit een beetje jammer.
Spink
Plus Member
Plus Member

Maar het blijft goedkoper om naar Telenet te bellen met 3starsnet dan met Belgacom... dat is toch al iets.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Spink schreef:Maar het blijft goedkoper om naar Telenet te bellen met 3starsnet dan met Belgacom... dat is toch al iets.

met belgacom Happytime is het zelfs GRATIS om naar telenet te bellen? Hoe is dat te begrijpen? overdag vragen ze bijna 1 EURO en na 17 u. kost het niks meer. :-o
Spink
Plus Member
Plus Member

Iemand die al wat ervaringen kan geven over 3starsnet?
Hoe is de gesprekskwaliteit en welke instellingen moet je doen voor je VoIP-modem?
Krijg je de in te stellen gegevens toegestuurd wanneer je inschrijft, want ik vind die nergens op hun site?
Spink
Plus Member
Plus Member

Niemand? :-(
alfadude
Elite Poster
Elite Poster

Ik bel met 3starsnet en de gesprekskwaliteit is gewoon goed.
De gegevens krijg je per mail nadat de betaling is voldaan.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”