3stars Net wil zijn omzet verzevenvoudigen

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

Nieuwe operator heeft succes met internetbellen

3Stars Net boekt succes met zijn nieuwe formule voor internettelefonie. Het bedrijf wil dit jaar zijn omzet verzevenvoudigen.

Wim De Preter

3Stars Net is een jonge operator op de Belgische telecommarkt. Het bedrijf maakt nauwelijks of geen reclame en is gehuisvest in een onopvallend herenhuis in Schaarbeek. Maar het maakt sinds kort wel furore met een aantal nieuwe beldiensten, onder meer een oplossing om goedkoop via het internet te bellen (Voice over IP of VoIP in het jargon), al dan niet met behoud van je huidige telefoonnummer.

,,Voor die dienst hebben we in drie maanden meer dan 1.000 klanten geworven, veel meer dan ik verwacht had. Zowat 60 procent van hen zijn particulieren'', zegt de oprichter en directeur Max Heilbron. ,,Bovendien blijkt er ook interesse te zijn bij enkele multinationals, bedrijven die 5.000 tot 20.000 werknemers in dienst hebben. Met een aantal van hen zijn we vandaag tests aan het doen.'' Heilbron wil geen voorspellingen doen over het aantal klanten dat hij dit jaar zal binnenhalen, maar hij zegt uit te gaan van een omzet van rond de 7 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog geen miljoen euro.

De VoIP-oplossing van 3Stars Net maakt het mogelijk met je klassieke telefoontoestel via het internet te bellen. Daarvoor moet jetoestelletje, een Analog Telephone Adapter (ATA), tussen je een klein breedbandmodem en je computer (of aan een router) koppelen. Je telefoontoestel plug je in op de ATA. Je kunt de dienst ook gebruiken met een speciale VoIP-telefoon, of met een Wifi-telefoon die gebruik maakt van je draadloze thuisnetwerk. Al die producten verkoopt het bedrijf via zijn website. Installeren moet je zelf doen, maar volgens Heilbron verloopt dat ,,in 95 procent van de gevallen'' probleemloos.

Er zijn in ons land verschillende aanbieders met technisch vergelijkbare VoIP-oplossingen, zoals het Brusselse IPNess en het Antwerpse Realroot. 3Stars Net heeft echter een belangrijke troef: zijn lidmaatschap van de vzw voor nummeroverdraagbaarheid, waardoor het mogelijk is om je bestaande telefoonnummer (bijvoorbeeld van Belgacom of Telenet) te behouden. Vandaag kan dat nog maar in 14 van de 42 telefoonzones (onder meer 02, 03 en 09), maar ,,ooit wordt dat heel België'', zegt Heilbron.

Daarnaast biedt 3Stars Net ook een ,,nomadische VoIP''-dienst aan, waarbij je je telefoontoestel om het even waar in de wereld op het internet kunt aansluiten, en bereikbaar blijft op hetzelfde nummer. ,,Voor deze dienst is de nummeroverdraagbaarheid wettelijk niet toegelaten, maar we lobbyen om dat te veranderen'', zegt Heilbron. Wie de nomadische VoIP wil gebruiken, moet bij 3Stars Net daarom een apart telefoonnummer aanvragen.

In vergelijking met software-gebaseerde diensten zoals Skype of VoIPBuster biedt 3Stars Net het voordeel dat je computer niet moet aanstaan om te bellen of gebeld te worden, en dat je een Belgisch nummer toegewezen krijgt. Ook de kwaliteit van onze verbinding is veel beter, zegt Heilbron, doordat we rechtstreeks aansluiten op het netwerk van Belgacom.

Internettelefonie is niet de enige dienst die 3Stars Net aanbiedt. Bedrijven kunnen er ook terecht voor speciale telefoonnummers, zoals 0800 of 070, en bijbehorende diensten zoals Interactive Voice Response (de spraakcomputers die je aan de lijn krijgt als je naar een helpdesk belt), teleconferencing of de Fax2Mail-dienst: je krijgt een faxnumer toegewezen dat je correspondenten kunnen gebruiken, en 3Stars Net zorgt ervoor dat je de fax krijgt doorgemaild als een pdf-bestand. ,,Binnenkort komen we ook met de omgekeerde dienst, om faxen via de mail te versturen.''

De VoIP-operator kreeg van het Participatiefonds van de federale overheid al een lening van een half miljoen euro, en hij zegt ook uit te kijken naar een participatie door durfkapitalisten. ,,We spreken dan over enkele miljoenen euro. We hebben dat geld niet echt nodig omdat we al winst maken, maar het kan helpen om sneller te groeien.''

Bron: De Standaard
Publicatiedatum: 3 februari 2007
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

satsurfer schreef:In vergelijking met software-gebaseerde diensten zoals Skype of VoIPBuster biedt 3Stars Net het voordeel dat je computer niet moet aanstaan om te bellen of gebeld te worden, en dat je een Belgisch nummer toegewezen krijgt. Ook de kwaliteit van onze verbinding is veel beter, zegt Heilbron, doordat we rechtstreeks aansluiten op het netwerk van Belgacom.
Dat is ook niet waar voipbuster is bereikbaar via SIP net als 3stars, ik wil geen spelbreker zijn, maar die verklaring klopt niet helemaal, ik geloof dat er voor skype een gelijkaardig protocol bestaat, ik weet niet zeker dat het via SIP verloopt alhoewel ik wel weet dat je het via asterisk een gateway kan opzetten. Wat het wel mogelijk maakt om skype zonder pc te gebruiken, natuurlijk vereist dit enige hardware net als 3stars

http://www.asterisk.org/
http://www.voip-info.org/wiki/view/Skype+Gateways

Wat wel een primeur is nummer overdraagbaarheid dacht ik.
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik ben sinds kort ook klant van 3stars en ik moet toch zeggen dat de gesprekskwaliteit beter is dan bij voipbuster en consoorten.
En ik ben nu een tel nummer rijker. Je weet nooit waar dat goed voor is. 8)
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”