Clarkconnect

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Sandman
Pro Member
Pro Member

Ik wil graag hier een bakje omtoveren tot serverke, en clarkconnect lijkt me wel wat, ingebouwde mailserver, php, mysql, fileserver, ftp , etc.

Het enige wat ik nog echt mis, als linux beginneling (ook programmeren is niet mijn dada) is een eenvoudige, goede backupserver.

Heeeft een van jullie ervaring met backups over een netwerk tot een linuxserver?

Welke back-upsoftware? eventueel welke scripts? etc?
De bedoeling is dat bepaalde folders/bestanden van elke pc (mijn documenten en emailinstellingen onder windows bv) automatisch in de fileserver komen. Sommige mappen natuurlijk niet gedeeld, andere wel.

Dat is eigenlijk het belangrijkste. Een ghost heb ik in principe op dvd staan, het is enkel leuk als veel bestanden automatisch op de fileserver terecht komen zodat ze ook voor andere gebruikers te gebruiken zijn en dat ze feitelijk ook gebackupped zijn.

Wie weet wat en waar en hoe? :)
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Clarkconnect is een goede oplossing als je een pc voor wat meer dan alleen internet delen wil gebruiken.
Aangezien clarkconnect Samba ondersteund is het backuppen heel eenvoudig. De HDspace op je server kan je dan als gewone netwerkdrive tussen je My Computer harddrives zetten (je kan er verschillende maken met verschillende rechten).

Het enige dat je dan nog nodig hebt is wat (windows) software die bepaalde folders/bestanden regelmatig checked en copieerd naar je server.
Je kan bvb al eens een kijkje nemen op tucows.skynet.be en daar naar system utils gaan en daar vind je wel wat op 'backup and restore tools'. Op download.com zal je ook heel wat kunnen terugvinden.
Zelf draai ik hier een oude versie van PowerQuest Datakeeper die alles netjes wegzet en bijhoudt op een RAID 1 array (op dezelfde pc, maar een externe pc is ook op komst... kwestie van virusaanvallen die je backup mee de dieperik insleuren uit te sluiten).
NuKeM
Sandman
Pro Member
Pro Member

ok, dan nu nog ff op zoek hoe ik vanuit windows dan misschien enekel folders van mn linuxboot op deze pc kan benaderen :)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Je linux boot kan je normaal gezien benaderen via Partition Magic en consoorten :)

Wat betreft die backup, dacht dat windows dat zelf kon dat regelmatig checken en backuppen naar andere locatie.

Wat betreft nen ghost image via ftp is dit wel een goed programmatje: g4u
I love it when a plan comes together!
Sandman
Pro Member
Pro Member

yeps,, dat van die windows had ik net zelf ontdekt :) nog ff nachecken hoe dat zit met de 98 machine van me ma :)., en op deze machine met de linuxpartities, waar ok al wat files opstaan :)
gast

Ik draai ook CC.
Er is een backup module beschikbaar via CC zelf...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

My Documents e.d. kan je instellen via het register hé. Zoek ff naar de key "Shell Folders" ... daar vind je de locaties. Ook als je met de RMB klikt op "My Documents" kan je de locatie instellen (bv \\ccserver\sandman) e.d.

E-mail settings kan je ook redirecten naar de server hé. Heb je geen backupsoft voor nodig toch ?

Grtz,

Sasuke

PS: Een clarkconnect server, zou dat goed werken op een PIII-500 met 256Mb RAM ?? En kan je daar gemakkellijk VPN op installeren ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:PS: Een clarkconnect server, zou dat goed werken op een PIII-500 met 256Mb RAM ?? En kan je daar gemakkellijk VPN op installeren ?

Draait hier zonder problemen op een PII350 met 192Mb ram.
Clarkconnect is in feite gewoon redhat met wat extra's voor het gemak, extra software installeren is dus geen enkel probleem.
NuKeM
gast

En kan je daar gemakkellijk VPN op installeren ?

Dat is de reden waarom ik naar CC ben gegaan (de Office versie): ik had al uren verspeeld met all openVPN en andere toestanden doch met CC was het in minuten voor mekaar. Mijn VPN server draait goed en de configuratie was een eenvoudige klus (standaard onder CC). Eenmaal het draait kun je beginnen afstellen. Voor mij was CC echt "out-of-the-box"!
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Wij draaien op kot clarcconnect op een p133 met 32 mb ram ... works like a sharm :)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”