Vista 32/64 bit?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb even gekeken naar de verschillende versies van Vista die zijn allemaal beschikbaar in 32bit OF 64bit ? Ik dacht dat men daar geen onderscheid meer in ging maken en dat je dit kon kiezen bij de install van Vista? Maw als ik Vista Ultimate wil aankopen moet ik kiezen tss een 32 of 64 bit versie?! Let wel, ik spreek over de OEM versies en nee je kan ze momenteel nog niet kopen :-)

Aangezien ik perfect 64 kan draaien op mijn systeem (specs, zie signature) vraag ik mij af wat het grote verschil is? Met wat moet ik rekening houden? Bv. kan ik bv nog steeds Half-Life 2 installeren op een 64bit OS? Of moeten gewoon de drivers 64bit zijn??

Enfin verwarring troef dus ... graag licht in de duisternis :lol:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

64-bit: Enkel nog maar signed drivers.
32-bit: Unsigned drivers zijn nog te installeren.

Als ge dus getweakte drivers wilt gebruiken voor uw GPU ... kunt ge niet meer terecht bij de 64-bit versie.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

En 't is nu al een miserie om sommige apparaten (webcam, printer, scanner) aan de praat te krijgen. Sommige zaken zijn al wat ouder en dan moet je geen Vista-support meer verwachten. Andere fabrikanten, zoals HP, zullen pas eind deze maand Vista-drivers op de markt brengen.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Inderdaad, ik draai nu al een paar weken de Vista Business 32 bit NL en mijn printer (Lexmark), externe HD via firewire (via USB werkt wel) en PCMCIA USB2 card werken niet...

Na een paar weken er uitvoerig mee te werken heb ik besloten om in de loop van volgende week terug naar XP te gaan, want het begint echt mijn voeten uit te hangen. En dit is geen beta versie waar ik mee werk, maar de officiele release version!

+ het feit dat ik niet gewoon geraak aan bepaalde dingen zoals naamgevingen en locatie van bepaalde mappen/bestanden/programma's.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Je draait al een 64bit OS, en toch vraag je zo'n vraag?

64bit is een héle mooie marketingtruck, die alleen maar het "slordig coden" van software en kwistig omspringen met resources in de hand werkt. We komen nog héél lang toe met 32bit op onze desktopjes thuis :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

selder schreef:Je draait al een 64bit OS, en toch vraag je zo'n vraag?

64bit is een héle mooie marketingtruck, die alleen maar het "slordig coden" van software en kwistig omspringen met resources in de hand werkt. We komen nog héél lang toe met 32bit op onze desktopjes thuis :)
64 bit is toch sneller hoor als alles 64 bit is inclusief je drivers .
Maar het is een feit dat het nog steeds niet volledig word ondersteund allemaal . Ik bezie het maar als de toekomst , wij zijn nu de beta testers ?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer

Sniffie schreef: 64 bit is toch sneller hoor als alles 64 bit is inclusief je drivers .
Maar het is een feit dat het nog steeds niet volledig word ondersteund allemaal . Ik bezie het maar als de toekomst , wij zijn nu de beta testers ?
Ik denk als sommige bussen maar 64bit zijn dat je een serieus probleem hebt ;-)
selder
Moderator
Moderator

Het verschil tussen 64bit en 32bit draait he-le-maal niet om snelheid, wél om de hoeveelheid geheugen dat 1 applicatie kan alloceren. In 32bit is dat gelimiteerd tot 4GB en die limiet heb je niet bij 64bit.

Het is NIET zo dat 64bit per sé sneller gaat zijn dan 32bit, dat is meer een verdienste van de evolutie van de IPC enzoverder dan van simpelweg switchen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

Ik draai momenteel WinXP 32 bit hoor, maar ik vroeg het me gewoon af als ik de overstap zou zetten nr Vista, welke versie ik me het best zou aanschaffen.

Als ik het zo lees moet enkel je systeem 64bit aankunnen + moeten alle drivers 64bit zijn, maar niet de software zoals nero / powerDVD / Newsleecher etc etc ... ? maw je kan perfect 32bit soft installeren op een 64bit OS?
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

spacekiek schreef:Ik draai momenteel WinXP 32 bit hoor, maar ik vroeg het me gewoon af als ik de overstap zou zetten nr Vista, welke versie ik me het best zou aanschaffen.

Als ik het zo lees moet enkel je systeem 64bit aankunnen + moeten alle drivers 64bit zijn, maar niet de software zoals nero / powerDVD / Newsleecher etc etc ... ? maw je kan perfect 32bit soft installeren op een 64bit OS?
ja dat kan zeker maar waar haal je het voordeel dan vandaan ?
selder
Moderator
Moderator

'k geloof zelfs dat 32bit software nen tikkel trager op een 64bit OS draait dan op een 32bit ... en als ge dan toch snelheid wilt :p

Neem het maar gewoon aan, 64bit op de desktop is nog niet voor direct :p
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Met de 32 bit versie, kunt ge nog net iets meer dan bij de 64 bit versie.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

een 64 bit cpu heeft ook als voordeel dat het met 64 bit instructies kan werken en dus 64 bits tegelijk kan verwerken. daar zit zeker wel een snelheidswinst in maar merk je niets van omdat de meeste applicaties genoeg hebben aan 32 bit. word zal niet sneller werken maar media applicaties (games, muziek, video) kunnen er zeker snelheidsvoordeel uit halen. Veel verschil geeft het niet omdat er niet altijd veel data moet verwerkt worden. Hangt af van de programmeur en de compiler die de geschreven code omzet in machine instructies. Als je een getal wilt optellen dat uit meer dan 32 bits bestaat heb je al meerdere instructies nodig terwijl met 64 bit dit nog in 1 instructie kan gedaan worden.
Please help, looking for a way to get rich and fast
witte!
Pro Member
Pro Member

BungaMan schreef:een 64 bit cpu heeft ook als voordeel dat het met 64 bit instructies kan werken en dus 64 bits tegelijk kan verwerken. daar zit zeker wel een snelheidswinst in maar merk je niets van omdat de meeste applicaties genoeg hebben aan 32 bit. word zal niet sneller werken maar media applicaties (games, muziek, video) kunnen er zeker snelheidsvoordeel uit halen. Veel verschil geeft het niet omdat er niet altijd veel data moet verwerkt worden. Hangt af van de programmeur en de compiler die de geschreven code omzet in machine instructies. Als je een getal wilt optellen dat uit meer dan 32 bits bestaat heb je al meerdere instructies nodig terwijl met 64 bit dit nog in 1 instructie kan gedaan worden.
Dit is de correcte uitleg en ik sluit mij hier volledig bij aan :-)
Maar het is voorlopig nog allemaal toekomst muziek en de mensen die windows vista 32bit kopen zullen naderhand wel korting krijgen om over te schakelen op 64bit.
Dus maak je maar geen zorgen :wink:
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

ik heb ondertussen hier ook serieus wat info gevonden

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1177530

Blijkbaar zit er ook een verschil in security ...
Rozano
Starter
Starter

ik heb mij vandaag een vista home premium full versie aangeschaft.

ik wou ook de 64bit versie. Daar er bij de verschillende OEM versies telkens bij staat 32 of 64 bit, en bij premium niet, dacht ik dat beide versies op de premium dvd stonden. Op de ultimate blijkt dit zo te zijn maar de home edities dus niet.

Wilde ik een 64bit versie moest ik naar een site van vista surfen en daar een 64bit dvd bestellen voor een extra van 12€ (btw +zendkosten inbegrepen).je moest er je premium cd key opgeven om je huidige aankoop te kunnen verifieren.

en dan weer +- 28dagen wachten tot het in de bus zit. :?

moet ik nog wachten voor ik kan installeren :eek:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”