Weeral problemen?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Hi,

Ik heb ondertussen weer problemen met het connecten naar websites. Een pagina openen duurt makkelijk 30seconden.
Maar een speedtest geeft nog een redelijk resultaat

:O
Toppy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mei 2006, 17:16

Hier hetzelfde. Het is misschien hun manier van "Een zalige Kerst" wensen :?
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik heb hier echter geen last van maar ik gebruik dan ook mijn eigen dns servers probeer eens andere dnsservers bv http://www.opendns.com/
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

lap tis weeral van dat .
Die openDNS, zijn dat ook geen tragere DNS ,aangezien zoveel mensen er op werken?
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik merk er niet veel van dat opendns trager zou zijn dan een gewone dns.
Alleen als je een verkeerde url intikt merk je dat je niet via de DNS van EDP surft.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

frado schreef:lap tis weeral van dat .
Die openDNS, zijn dat ook geen tragere DNS ,aangezien zoveel mensen er op werken?


Nee, dns is dns maar als je problemen hebt met het resolven van dns hostnames dan kan het zijn dat het lijkt dat de pagina's traag laden, eens geladen dus resolved gaat het snel.

Wie niet waagt niet wint zou ik zeggen probeer het probleem te achterhalen.
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer

Same here. Zelfde problemen als vorige week. Zone 03. Enkel dat alles trager gaat deze keer. Opent wel, maar zeer traag.

En speedtest geeft idd goed resultaat.
Gebruikersavatar
jonas_dg
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2003, 16:32
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Your current download speed:
337kbit/s
or
42kbyte/s

om 1u!

upload is ok, regio 9300 maar dit is de zoveelste trage dag op rij!
in maart loopt contract af, ik denk er sterk aan om edpnet voorgoed vaarwel te zeggen tenzij ze eindelijk eens een reden geven wrom helft van tijd
snelheid op geen zak trekt zonder het argument "tis u schuld, tis u binnenbekabeling" (twas me skynet nooit traag dus moet mijn 4mbit nu ook gaan, wat het trouwens gedaan heeft de eerste 4 maanden)
vanidian
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 jul 2006, 23:22

* De internetconnecties in het Leuvense zijn om te huilen.
* Vele sites zijn gedeeltelijk en soms helemaal onbereikbaar
* Mijn newsserver account na 5GB download geblokkeerd (en ik heb nog nooit voordien 10Gb downgeload van de newsserver...)
* Ik denk dat ik een andere provider moet gaan zoeken. Het debacle met ADSL2*hit is genoeg geweest voor mij....
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Zijn er DNS servers van een andere provider (buiten opendns) welke te gebruiken zijn bij edpnet? Die van belgacom werken alvast niet...
-=RoG=-Duupje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 sep 2006, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Sites zijn enorm traag in het laden.
Ik heb eens een surfspeed test gedaan
het hoogste dat ik haal =

Code: Selecteer alles

                               kilobit/sec (kilobyte/sec) 
Download speed:                4,582.53 (572.81) 95%
Upload speed:                     535.93 (66.99) 98%
Surfspeed inside Belgium:         410.84 (51.35) 100%
Surfspeed average (worldwide):     99.79 (12.47) 100%
Surfspeed outside Belgium:         97.61 (12.20) 100%
Latency: 46 milliseconds
 


test kan je hier doen : http://www.numion.com/
laat eens jullie resultaat weten hier
Dank u
TjoekTjoek
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 nov 2006, 21:42

Code: Selecteer alles

    kilobit/sec     (kilobyte/sec)
Download speed:    4,942.25    (617.78)    100%
Upload speed:    545.70    (68.21)    99%
Surfspeed inside Belgium:    1,653.31    (206.66)    87%
Surfspeed average (worldwide):    782.71    (97.83)    87%
Surfspeed outside Belgium:    687.69    (85.96)    80%
Latency:    28    milliseconds

(sry voor de layout) :lol:
Ik heb het wel met een draadloze netwerkverbinding gedaan dus ze moeten iets hoger liggen denk ik.
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

We nemen alle klachten ernstig, maar de bovenstaande zijn duidelijk lokale, geïsoleerde problemen. Al was het maar omdat het, zelfs voor de eindejaarsperiode, abnormaal rustig is op de helpdesk, en er al helemaal geen algemene snelheids- of dergelijke problemen worden aangemeld.

De algemene netwerktrafiek ziet er ook stabiel uit, onze eigen tests geven niets abnormaals aan, alles is up 'n' running.

Daarom: geef ons de kans u te helpen en open tickets, bel ons, mail ons, fax ons, meld ons waar/wanneer u precies vertraging ondervindt, geef ons adressen, tijdstippen, precieze gegevens. Alleen op die manier kunnen we, samen, constructief, iets bereiken.
internet, fiber & telephony
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik zit ook in het Leuvense (Holsbeek) en heb tot nog toe geen noemenswaardige problemen ondervonden.

De snelheid ligt de laatste dagen niet altijd even hoog (lees: niet gepiekt) maar dat zal wel liggen aan het feit dat veel mensen vakantie hebben en meer surfen dan gewoonlijk neem ik aan :)


Ik heb trouwens zaterdagavond/nacht nog een mini lannetje georganiseerd in de kelder :) Als je via een ADSL Max6Dyn met 6 man tegelijk op internet ET kan spelen zonder schokken dan lijken er mij ECHT geen algemene problemen te zijn ;)

Misschien hebben de Belgacom centrales gewoon last van het koude weer net zoals iedereen 8)
Gebruikersavatar
ban
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2004, 16:21

In herent (toch ook bijna leuven) ook geen noemenswaardige problmen gemerkt. snelheid varieert al wel eens.
ik heb niet de ervaring dat tickets bij Edpnet met een smoes afgehadeld worden, integendeel zelfs.
Sven.VdS schreef:Ik heb trouwens zaterdagavond/nacht nog een mini lannetje georganiseerd in de kelder
ge moogt zoiets altijd laten weten he cp ...
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Mijn lijn heeft al drie maanden problemen. Niet permanent, maar wel 80% van de dagen. Heb daar ooit al eens een thread mee aangevuld. Maar een beeld zegt meer dan 1000 woorden, en zodus:

Afbeelding

Zoals de Helpdesk van EDPnet me (zeer vriendelijk en respectvol en op een hoog technisch niveau) heeft uitgelegd, is dit te wijten aan een overbelast VP (virtual path) ergens op het pad tussen de DSLAM en de EDPnet-backbone. Er zitten namelijk een aantal grootgebruikers bij mij op de DSLAM. Eén keer is die bandbreedte reeds verhoogd geweest, maar dit heeft mij niets geholpen. Een maand later werd er gezegd dat de grootgebruikers gespreid gingen worden naar een aantal andere DSLAMs om de mijne wat minder te belasten, maar daar is nog niets van te merken, voorlopig.

Nu is de bandbreedte van dat VP net wat EDPnet van Belgacom koopt. Dus mijn (en het probleem van de 10-tallen of 100-en andere EDPnetters op die DSLAM) probleem is mits een financiële inspanning van EDPnet opgelost.

Ik begrijp dat dit voor EDPnet moeilijk is. Ze hebben slechts 1% van het aantal klanten dat Belgacom heeft, en dus ook maar 1% van het kapitaal dat Belgacom heeft (bij wijze van spreken). Maar dit is dus wel de reden waarom je voor (betere) kwaliteit naar één van de drie grote ISP's van België moet gaan, lijkt me ...
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

@ Fietsventje
ik kom van een van de 3 grootste isp's (scarlet, wel de minst grote en wsl ook de slechtste van de 3)
en ik kan u zeggen dat ik bij scarlet veel meer problemen had dan bij edpnet alleszins

dus om nu te zeggen dat de grootste isp's daarom altijd de beste zijn kwa kwaliteit dat betwijfel ik toch
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Niet altijd, maar 'k denk dat ge bij één van die drie veel minder dergelijke zaken gaat tegenkomen ...

Of ze, als ge daar zoiets voorhebt, even actief als EDPnet zoeken naar een oplossing, da's een andere vraag ...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Packetloss naar welke host was dat?

Een techniker van TelenetSolutions heeft mij ooit eens gezegd dat wanneer packetloss niet hoger is dan 30% op consumenten abo's, zij niet direct aktie ondernemen.
Ik neem aan dat ongeveer hetzelfde geldt voor andere providers.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Proficiat Fietsventje en Mette!
Ik zal het jullie NOGMAALS vertellen.
EDPNET neemt zijn diensten af van Scarlet. EDPNET heeft haar eigen peering en transit verbindingen. Al de rest is identiek aan Scarlet.

Hier komen verkondigen dat je met Scarlet meer problemen hebt als met edpnet, is je reinste onzin :roll:
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Ik ben niet (meer helemaal) thuis in de architectuur van ADSL, laat staan van third-party ISP's, maar ik weet wel dat:
  • EDPnet zelf heeft gesproken over een upgrade uitgevoerd door Belgacom
  • EDPnet zelf heeft gesproken over die VP's
  • EDPnet zelf heeft gesproken over de upgrade van de bandbreedte van die VP's.

Mabon, als ik ff uw aggressief toontje weghaal, kan 'k u nog geloven in uwe post. Dat EDPnet op het BROBA(II?)-netwerk zit wist ik reeds.

Die packet-loss-grafiek is gegenereerd door de output van volgend commando in Excel te verwerken:

Code: Selecteer alles

ping 213.219.***.1 -t -l 1024 > pinglog061228.txt

Waarbij dat IP-adres de eerste hop is als ik een traceroute uitvoer richting mijn pop-server (of eender welke andere host, me dunkt).

Gemiddeld duurt de retour dan 23 seconden, geloof ik, maar dat komt door de 1kB grote pakketjes. Standaard pingt 'ping' met 32 bytes, dacht ik.

EDIT: De symptomen bij die 10% packetloss zijn vrij 'subtiel'. Bij gewone downloads merkt ge niet heel veel, eigenlijk. De snelheid is gemiddeld gezien laag, maar is vooral variabel. De transfert gaat met horten en stoten. 't Enigste waar ik echt last van heb, is onderbreken van streaming audio en video. Dat is wanneer de packet-loss over de 5% gaat, bijna niet bruikbaar. In extreme gevallen gaat de packet-loss naar 20%, en dan heb ik al problemen om te surfen, valt mijn MSN uit en dergelijke. 30% lijkt me dan ook een hoog percentage ...
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Fietsventje schreef:Maar dit is dus wel de reden waarom je voor (betere) kwaliteit naar één van de drie grote ISP's van België moet gaan, lijkt me ...


Identiek hetzelfde probleem hier: er zijn dagen dat mijn lijn niet vooruit gaat, ligt ook aan een overbelaste VP. Nadat Edpnet hun leverancier (Scarlet?) heeft gecontacteerd hebben ze beslist de VP niet te upgraden. Daar sta je dan als klant. één van de redenen waarom ik begin Maart naar Dommel overstap, hopelijk is het daar beter gesteld.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Fietsventje schreef:....Waarbij dat IP-adres de eerste hop is als ik een traceroute uitvoer richting mijn pop-server (of eender welke andere host, me dunkt)


Naar de eerste hop of naar één van de providerservers is prima, maar niet eender welke host wanneer je dsl problemen of problemen met de ppp/atm verbinding wil zien.
Niet zelden wordt naar hosts in de US getest en lees je klachten over packetloss en snelheid welke dan niets zeggen.

Fietsventje schreef:....EDIT: De symptomen bij die 10% packetloss zijn vrij 'subtiel'. Bij gewone downloads merkt ge niet heel veel, eigenlijk. De snelheid is gemiddeld gezien laag, maar is vooral variabel. De transfert gaat met horten en stoten. 't Enigste waar ik echt last van heb, is onderbreken van streaming audio en video. Dat is wanneer de packet-loss over de 5% gaat, bijna niet bruikbaar. In extreme gevallen gaat de packet-loss naar 20%, en dan heb ik al problemen om te surfen, valt mijn MSN uit en dergelijke. 30% lijkt me dan ook een hoog percentage ...

Klopt, zo ook met voip.
Heb maanden in eenzelfde positie gezeten, soms zelf in pieken tot 50%.
zie http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... oss#109523
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... loss#85164
Het enige wat dan nog goed werkte was irc en mail :).
Nadat er uitbreidingen in het netwerk waren geweest waren de problemen voorbij.
Die 30% vind ik ook belachelijk hoog.
Sterkte!
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Tja, voorlopig zit ik niet echt met problemen.
Ik merk dat het 's nacht soms wel heel traag begint te gaan.
200K lijkt 's nacht het maximum voor mij.
Dat is misschien wel te begrijpen maar toch triest.
Ook het feit dat dit al maanden een stabiel gegeven is waaruit ik opmaak dat er niet echt geïnvesteerd wordt in meer bandbreedte. Is Scarlet daar voor een deel de oorzaak van? Misschien wel, maar dat kan mij niet schelen wie de schuldige is. Het moet gewoon goed werken.Stilstaan = achteruit gaan
Ook lees je meer en meer verhalen over VP's die niet worden aangepast, verdacht veel slechte binneninstallaties......
Dat terwijl dommel daar dus allemaal geen last van heeft.
Nu heeft dommel blijkbaar ook af een toe eens een probleempje maar daar lijkt het toch wel iets soepeler te lopen.
Nog een dikke maand en ik kan weer vrij kiezen.
Veranderd er aan de huidige formules niets blijf ik nog even bij EDP maar als de geruchten over dommel waarheid bevatten zou ik wel eens van gedacht (en provider) kunnen veranderen.

EDPnet had een jaar geleden een heel goede naam op dit forum.
Ik breek ze ook totaal niet af en ben zelf eigenlijk wel een tevreden klant.
Maar de goede naam is toch wel een beetje minder geworden.

Nog een laatste bedenking:
Met het nachtsurfen is het netwerk zwaar belast en is het logisch dat het iets minder is.(snelheid/3:is dat iets minder). Daardoor is het wel mogelijk om pijnpunten bloot te leggen en erop te reageren.(maar of dit gebeurd?)
Als het netwerk het 's nachts al zo lastig heeft. Wat gaat er dan gebeuren als er een event op grote schaal gebeurd waardoor iedereen ineens vrtnieuws.net wil raadplegen(of een andere multimedia site).

Ik wens iedereen een vreugdevol internetjaar vol veranderingen die voor één keer eens goed uitdraaien voor de consument.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Sta mij toe even een simpele stelling te maken (don't flame me :roll: )

edpnet vertelt mij aan de telefoon dat enkele of soms zelfs 1 gebruiker een lokale centrale kan toetrekken als hij/zij langdurig de volledige beschikbare bandbreedte van zijn/haar lijn gebruikt.

'In den tijd' waren er truukjes genoeg om dag en nacht onbeperkt te downloaden wat door heel wat mensen benut/misbruikt werd ..

Stel nu nog dat dit in de 1Mbit tijd was (of misschien al 3Mbit)...

Ben ik dan juist om te veronderstellen dat de 'uplinks' naar de lokale centrales niet of amper 'breder' geworden zijn dan enkele jaren terug? Allee het lijkt mij alleszins onlogisch dat iemand nu ineens met een 6Mbitje een hele wijk kan hinderen terwijl vroeger die persoon waarschijnlijk al dag en nacht downloadde aan 1Mbit of meer ...

Ik herhaal: 't is waarschijnlijk een te vereenvoudigde stelling maar ik stel mij er alvast toch ernstige vragen bij :)
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Ik heb viavia (ooit nog in het BGC-callcenter gewerkt) ter ore gekregen dat de bandbreedte per DSLAM naar de backbone echt belachelijk klein is. Dus ja, ge hebt een punt wat dat betreft ...

PS: Werpt dit nu ook een ander licht op de eeuwige België-apenland-wnat-veel-te-dure-abonnementen-met-veel-te-strikte-downloadlimieten discussie?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

ban schreef:
Sven.VdS schreef:Ik heb trouwens zaterdagavond/nacht nog een mini lannetje georganiseerd in de kelder
ge moogt zoiets altijd laten weten he cp ...


Let me rephrase that :) mini BAT5-lannetje ter ere van het bezoek van onze Engelse clan-fanboy DieHard ;)

Domo bvb had ik ook niet gevraagd ... niks persoonlijk ... er komen er zeker nog nu de kelder (en de lijn!) de vuurproef met glans doorstaan heeft 8)

/ontopic: geen snelheidsproblemen dus ;) en ik ben er zeker van dat edpnet met de aankomende DSL standaarden het aantal simultane spelers per adres zeker nog zal kunnen verhogen :beerchug:
verbert_p
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 jun 2005, 10:17

Sven.VdS schreef:Ben ik dan juist om te veronderstellen dat de 'uplinks' naar de lokale centrales niet of amper 'breder' geworden zijn dan enkele jaren terug? Allee het lijkt mij alleszins onlogisch dat iemand nu ineens met een 6Mbitje een hele wijk kan hinderen terwijl vroeger die persoon waarschijnlijk al dag en nacht downloadde aan 1Mbit of meer ...

en
Fietsventje schreef:Ik heb viavia (ooit nog in het BGC-callcenter gewerkt) ter ore gekregen dat de bandbreedte per DSLAM naar de backbone echt belachelijk klein is. Dus ja, ge hebt een punt wat dat betreft ...

Hier leid ik uit af dat het - net zoals in nederland het gebruik is - dringend tijd is om het begrip "versnijding" in te voeren in de DSL abonnementen?
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Wat bedoel je met die 'versnijding' ?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Ik weet uit ervaring als 1 Gebruiker een node kan plattrekken dat er niet meer dan 6 a 10 Mbit gecommit wordt naar de dslam.

Al denk ik dat EDPnet wel investeerd in zwaardere nodes om dat op te trekken.

Begint wel beetje op rdsl te lijken op die manier.
(algoed dat EDPnet een limiet heeft...)

Mijn aanvraag voor edpnet is net binnen...

Ik denk dat hij met versnijden bedoeld een dynamische opstelling van uw commitments naar de DSLAMS.

Indien dat hij dat bedoeld dan is er in belgie een adder onder het gras.
Belgacom vraagt echt belachelijk veel geld per gecomitte mbit
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

netdata schreef:Ik weet uit ervaring als 1 Gebruiker een node kan plattrekken dat er niet meer dan 6 a 10 Mbit gecommit wordt naar de dslam.


Wel, het getal dat ik hoorde, was in die grootte-orde. Nu moogt ge nog eens raden hoeveel gebruikers er op 'mijn' DSLAM zitten.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Een 10-tal gebruikers?

verbert_p schreef:
Sven.VdS schreef:Ben ik dan juist om te veronderstellen dat de 'uplinks' naar de lokale centrales niet of amper 'breder' geworden zijn dan enkele jaren terug? Allee het lijkt mij alleszins onlogisch dat iemand nu ineens met een 6Mbitje een hele wijk kan hinderen terwijl vroeger die persoon waarschijnlijk al dag en nacht downloadde aan 1Mbit of meer ...

en
Fietsventje schreef:Ik heb viavia (ooit nog in het BGC-callcenter gewerkt) ter ore gekregen dat de bandbreedte per DSLAM naar de backbone echt belachelijk klein is. Dus ja, ge hebt een punt wat dat betreft ...

Hier leid ik uit af dat het - net zoals in nederland het gebruik is - dringend tijd is om het begrip "versnijding" in te voeren in de DSL abonnementen?


Dat ze hun nodes eens upgrade, gij mankeerd iets zeker? in nl is het zo dat ze daar de normale gebruiker een paar 100 gig per maand door trekt.. wat hier in BE zeker niet het geval is. Versnijden, ze worden hier zotter met den dag.
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Ofloo schreef:Een 10-tal gebruikers?

Ge zit er een factor tien naast. Ik laat aan uw verbeelding over of ge er een factor 10 over, of er een factor tien onder zit.

Ofloo schreef:Dat ze hun nodes eens upgrade, gij mankeerd iets zeker?

'k Zou die link in uw signature over dt-fouten nog eens checken ...
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Ofloo, fietsventje en anderen ... het staat je vrij om zelf een ISP te beginnen. De prijzen kan je al vinden op http://www.bipt.be/Conseil/BROBA_2007_kwantitatief.pdf
Als je alles kan waarmaken waar je hier zit over te klagen, heb je aan mij je eerste klant.
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Mr.T, uiteraard besef ik (en ik veronderstel de rest ook) dat het ni gemakkelijk is. Maar het feit dat ik geen auto kan bouwen, mag me der niet van tegenhouden als blijkt dat ik de derde versnelling van mijn wagen niet kan gebruiken. En als er 3% van de mensen die met mijn type auto rijden dat probleem hebben, en daartegenover staat dat dat bij een ander merk minder is, dan vind ik het niet meer dan logisch dat dat besproken wordt.

Ik ben gene neuter of klager, verre van, maar dit is geen detail waar ik last van heb ... Ik heb't al eerder gezegd, als mijn snelheid nu niet continu 500 k of maar 300 k zou halen, daar zou ik mee kunnen leven. Maar die packet loss is echt te hoog, en daar moet iets aan gedaan worden.

Merk ook op, trouwens, dat ik me bijzonder positief uitlaat over de helpdesk van EDPnet. Dus een zwart-wit-kijker kan je me ook niet noemen ...

Soit, we zullen in't nieuwe jaar wel zien hoe't loopt. Ik ben er nu mee weg tot dan ...

Beste wensen voor iedereen!

Fietsventje
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Mr.T schreef:Ofloo, fietsventje en anderen ... het staat je vrij om zelf een ISP te beginnen. De prijzen kan je al vinden op http://www.bipt.be/Conseil/BROBA_2007_kwantitatief.pdf
Als je alles kan waarmaken waar je hier zit over te klagen, heb je aan mij je eerste klant.


Eigenlijk heb ik geen zaken met hoe het gedaan moet worden als men product belooft moet men leveren, als hier blijkt dat het echt aan de node ligt is dat een simpele oplossing of dat nu geld kost of niet, ons abonnement kost toch ook geld of niet soms? Ik ga niet zeggen dat er garanties moeten komen, maar als iedereen op die node er last van heeft en het daadwerkelijk een technisch probleem is, los het dan op ! Dit is gewoon moedwillig zijn.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Speciaal voor Ofloo, een rekensommetje:
We nemen een ADSL Max DYN bij edpnet. We betalen € 29.95 per maand. Dit komt op een totaal van € 359.4 per jaar, inclusief BTW. exclusief BTW is dit € 297.

Aan de hand van http://www.bipt.be/Conseil/BROBA_2007_kwantitatief.pdf gaan we nu eens uitrekenen hoeveel dit nu echt zou kosten voor een ISP.

De aansluiting:
Activation Fee of ADSL: € 67.93
Activation fee per VC: € 13.38
Totaal aansluiting: € 81.31

Maandelijks wederkerende kosten:
Huurprijs shared pair: € 1.61
kosten voor DSLAM: € 4.95
Maandelijks: € 6.56
Jaarlijks: € 78.72

Aansluiting + sync: € 160.03
Van de prijs die wij betalen, € 297 blijft er dus nog € 136.97 over.

Wat hebben we nu reeds? Sync op de lijn! Nu nog de tarieven voor het atm transport!
Vermits we een 6Mbit aansluiting hebben, hebben we ook een VP nodig van 6Mbit.
6Mbps x € 54.16 per Mbps SCR = € 324.96
Jaarlijks kost dit dus € 3899.52
Deze kost wordt uiteraard gedeeld met meerdere klanten. We gaan ervan uit dat er 100 klanten aangesloten zijn op dezelfde VP.
Dit komt dus nog eens jaarlijks op +/- € 39 per klant

Totale kostprijs voor het eerste jaar:
136.97 - 39 = € 97.97
nadien: € 179.28

Dus van de € 297 die wij voor het eerste jaar aan de isp betalen, moet die € 200 aan Belgacom betalen.

We hebben geen rekening gehouden met:
- de aanschaf van atm switches
- de aanschaf van routers
- transit/peering kosten
- personeelskosten
- ...

Alle info komt uit http://www.bipt.be/Conseil/BROBA_2007_kwantitatief.pdf
ik ben niet verantwoordelijk voor enige fouten ;-)
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Mr.T schreef:Dus van de € 297 die wij voor het eerste jaar aan de isp betalen, moet die € 200 aan Belgacom betalen.

We hebben geen rekening gehouden met:
- de aanschaf van atm switches
- de aanschaf van routers
- transit/peering kosten
- personeelskosten
- ...


Dat ze er dan mee stoppen he ;)
Als ze niet kunnen leveren wat ze beloven doen zoek ik wel een andere ISP op die dat wel kan!
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Mr. T,

Dat reken sommetje klopt niet ! Je moet rekenen hoe meer klanten hoe harder hun kosten gedrukt worden ! En dat geld komt niet alleen van de klanten van België, wat dacht je van de klanten in NL, hun peering wordt waarschijnlijk ook gedeeld, trouwens dit geld ook voor support, hoe vaak heb je geen nederlander/nederlandse aan de lijn !?

En 97 x 1000 is nog altijd 97.000 euro ! en dat is alleen voor abonnmenten van 29,95 euro ! Dan heb je nog geen eens de statische ip's gerekend waar ze eigenlijk niet veel, extra voor moeten betalen ! En ze hebben zeker meer dan 1000 klanten !

Trouwens als zo'n node moet geupgrade worden vanwege technische problem wie zegt dat edpnet dit moet betalen of denk je soms dat die 200 euro dat ze aan BGC betalen voor niks is ?

Of denk je soms dat ze die node na, dat die klant verdwijnt mogen meenemen ? Ik denk het niet ! Volgens mij zijn die kosten gewoon voor BGC, dit over capaciteit gaat is het natuurlijk een kost voor edpnet, maar ofwel is er een technisch defect op de node, waardoor 1 (factor 10) gebruiker niet toekomt met 10mbit dus wil zeggen dat er iets mis is want 1 gebruiker moet zeker toekomen met 10mbit capaciteit, ofwel melkt edpnet zijn klanten serieus uit factor 10 omhoog 10mbit voor 100 gebruikers ! Des tijds was men aan het zeuren over 155mbit voor node van realdsl, .. daar is die 10mbit dus niks bij vergeleken !
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

97 x 1000 ?
waar haal jij die 1000 ? 1000 klanten?
die 97 euro is geen winst he!
Daar moeten nog een hoop kosten mee betaald worden.
bijv. een aansluiting op bnix, transit, personeel, gebouw, apparatuur, mailserver, newsserver, ...

Wat maakt het trouwens uit of je een nederlander aan de lijn hebt of een belg. Die zijn loon moet ook betaald worden!

Ik denk dat jij nog steeds niet weet waarover je spreekt. Belgacom zal zich nogal druk maken omdat ze al 200 euro krijgen voor de aansluiting en het eerste jaar.
Nogmaals, het is niet edpnet die moet betalen voor de upgrade van een node.
In principe is er per dslam voldoende capaciteit. Als je even de moeite doet om die pdf van het bipt te lezen, dan zou je weten dat er een STM-1 ligt voor elke dslam. Die capaciteit is niet echter niet alleen voor Scarlet (en dus ook edpnet). Scarlet huurt een bepaalde capaciteit aan € 54.16 per Mbps SCR. In mijn voorbeeld komt dit dus op € 324.96 voor een 6Mbit VP per maand. Uiteraard is dit niet voor 1 klant en wordt er overboeking toegepast. Daarom ook dat ik in mijn berekening er vanuit ging dat er 100 klanten gebruik maken van 1 VP om het makkelijk te houden.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”