iSCSI

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik onderzoek momenteel iSCSI. Heeft iemand hier al ervaring mee in kritsche productieomgevingen? Voor-/nadelen? Waarom toch kiezen voor fiberoplossing ipv iSCSI of net niet?

Iemand handige links (googlen kan ik zelf ook wel :P)?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als snelheid belangrijk is dan is fiber (minimaal 2Gbps) nog steeds sneller dan bvb. iSCSI over een 1Gbit netwerk. Als afstand een issue is dan kan je met de juiste apparatuur en configuratie (VLAN) grotere afstanden overbruggen met iSCI.

Voor onze eigen SAN's kiezen we voorlopig nog altijd fiber.

'k Weet niet of je deze kent?
http://www.redbooks.ibm.com/redbooks/pdfs/sg246291.pdf
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

en zie dat je goed materiaal gebruikt, scheelt enorm in performantie!
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

snelheid is idd 2gb fiber nog altijd beter, maar 1gb iSCSI zal voor ons ook voldoen. Vooral ivm prijs neem ik (en vooral de mensen boven mij) iSCSI als een alternatief voor fiber SAN...

Zijn er dingen die zeker nadelig zijn aan iSCSI (buiten de snelheid die minder is tov 2GB fiber)?

En is het mogelijk om een machine te booten vanaf een iSCSI disk als je geen extra hardware gebruikt? Bij VMware is dit mogelijk dacht ik, maar ik vroeg me af of dit ook bij gewone fysische servers mogelijk was.
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Zelf gebruik ik verschillende iSCSI servers in productie. Onze gebruikers vinden het allemaal snel genoeg (sneller dan voorheen toen het op de Windows servers stond) en zij zitten op 100Mbit, de iSCSI op 2Gbit (teaming).

Wat betreft het booten, dat is niet mogelijk zonder extra hardware, daarvoor heb je (net zoals bij Fibrechannel) een HBA voor nodig die dit ondersteunt.

Voor de rest vind ik het een schitterende techniek, en die is echt wel een pak sneller dan een SMB share ofzo.

Onze 2 laatste iSCSI servers zijn 16-bay S-ATA bakken met Windows Storage Server R2 én MS iSCSI target support (stringbean software). BEide zijn retesnel.

PS: Als je VMWARE gebruikt en je wil iSCSI support heb je minimaal de Virtual Infrastructure Standard of Enterprise nodig !
Nadeel: Koppel NOOIT of te NIMMER 2 servers/clients aan 1 iSCSI target, of je krijgt corruptie !
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

X-2datop schreef:Zelf gebruik ik verschillende iSCSI servers in productie. Onze gebruikers vinden het allemaal snel genoeg (sneller dan voorheen toen het op de Windows servers stond) en zij zitten op 100Mbit, de iSCSI op 2Gbit (teaming).

Wat betreft het booten, dat is niet mogelijk zonder extra hardware, daarvoor heb je (net zoals bij Fibrechannel) een HBA voor nodig die dit ondersteunt.

Voor de rest vind ik het een schitterende techniek, en die is echt wel een pak sneller dan een SMB share ofzo.

Onze 2 laatste iSCSI servers zijn 16-bay S-ATA bakken met Windows Storage Server R2 én MS iSCSI target support (stringbean software). BEide zijn retesnel.

PS: Als je VMWARE gebruikt en je wil iSCSI support heb je minimaal de Virtual Infrastructure Standard of Enterprise nodig !
Nadeel: Koppel NOOIT of te NIMMER 2 servers/clients aan 1 iSCSI target, of je krijgt corruptie !


Ik gebruik VMWare ESX 3 dus da's geen prob. Thx voor de warning van die 2 clients aan 1 target! Wordt je data dan volledig corrupt?? En geeft de client geen warnings ofzo dat er al een andere client die target in gebruik heeft?

Ivm het booten: ik begrijp dat het zonder HBA niet mogelijk is om fysische servers te booten en OS te installen op een iSCSI drive. Maar in VMWare is dit toch wel mogelijk? Aangezien uw virtual machine de iSCSI drive als gewone drive ziet? Of zie ik het te simpel :-)

Anyway, ik ga zodadelijk beginnen testen, testopstelling is klaar, dan zal alles veel duidelijker worden...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wij gebruiken op 't werk deze implementatie op linux. Werkt perfect. En... Je kan ze geen 2x mounten op een andere client :p Uitvoerig getest door mezelf wegens het in ontwikkeling zijn van een heartbeat. De throughput is ook best wel deftig. Alles draait bij ons op een 1Gbit netwerk. Das voldoende voor wat wij het gebruiken (puur storage).
Afbeelding
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24


Ivm het booten: ik begrijp dat het zonder HBA niet mogelijk is om fysische servers te booten en OS te installen op een iSCSI drive. Maar in VMWare is dit toch wel mogelijk? Aangezien uw virtual machine de iSCSI drive als gewone drive ziet? Of zie ik het te simpel :-)



Volgens mij zie je het correct
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”