Aankoop externe schijf advies nodig

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
twan
Starter Plus
Starter Plus

Gegroet!

Ik heb dringend een externe schijf nodig wegens gebrek aan opslag...

Mijn voorkeur gaat uit naar een externe enclosure met een 'interne schijf' wegens goedkoper en ook later nog bruikbaar voor eventueel nieuwe schijf.

Ik twijfel enkel nog tussen een enclosure voor IDE of SATA...
(of kan je in een sata ook ide steken, ik vermoed van niet?)

In mijn (goedkope) lokale pcwinkel (omgeving antwerpen) betaal ik 32,5€ voor een "ICYBOX IB-351-U-BL 3,5, USB2.0 Black Extern enclosure", (goedkoper vind ik nergens op het www tenzij er goedkopere merken zijn waar ik geen weet van heb) en 49€ voor een ICYBOX IB-351StUS-B Alu Black 3,5' SATA + USB2.0
(Op internetsites zoals o.a. pixmania vind je soms wel iets goedkopere aanbiedingen maar ik heb hier geen ervaring mee en weet dus ook niet of dit te betrouwen is)

Geeft dit prijsverschil een grote snelheidswinst? (rekening houdende met de aankoop van een schijf)
En wat met het snelheidsverschil inzake buffergrootte van een schijf?
verdickt
Premium Member
Premium Member

ik zou zeker gaan voor de sata schijf. Indien je later dan nog een nieuwe pc zou aanschaffen en deze schijf wenst in te bouwen dan ben je beter af.

In de nieuwe moederborden zit tegenwoordig maar een ide controler meer en deze is stukken trager dan een sata controler omdat deze niet meer worden geoptimaliseerd.

Ik ga me volgende week ook zo een icy box bestellen. Laat me anders nog weten of je er tevreden van bent.

Maar hij krijgt alvast goede commentaar.
wem
Premium Member
Premium Member

Ik vermoed dat je PATA en SATA bedoeld? Een harde schijf met SATA-uitgang is namelijk ook een IDE toestel.
(voor meer uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA )

Het lijkt me logischer om voor SATA te gaan.