Hardware tweaken van de 716 ? Vraag aan I320 en The_One

Plaats reactie
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Vraagje aan I320 en "1" : hoe lang loopt de garantietijd op die 716 nu eigenlijk ? 1 of 2 jaar ? Want mijn vingers jeuken nu wel wat om die Tele2 box hardwarematig naar mijn eigen wensen te tweaken.

Zo hindert mij het gemis van een SNA aansluiting : mijn ontvangst door het huis is *redelijk* maar zoals alle 54G's gaat je snelheid/afstand na vrij korte tijd de dieperik in. Een SNA met een Omni-directionele gainantenna (denk aan een fatsoenlijke 8~10 outdoor Gainantenna) lost dit probleem feiloos op. Kan feitelijk nu ook al door een Accespoint met zo'n antenne te verbinden en die op een poort van de 716 te hangen, maar da's een .... minder gratieuze oplossing. Past niet in mijn "kiss" mentaliteit. Is trouwens perfect proper te doen zonder soldeerwerk : mmcx (?) of mcx (stekker) op de mini-pci, daar een pigtail naar SNA en klaar is kees.

Ook die wireless mini-pci met zijn 54G .... is dat niet te tweaken met/vervangen door een 108G versie ? Ik heb "per ongeluk" gezien dat het hier gewoon gaat over een standaard mini-pci met Broadcom chip (4xxx series) mini-pci zoals je in notebooks tegenkomt, met een beetje geluk kan je dat vervangen door een 108 .... niet dat dit erg zinnig is als de firmware 716 PCB dit niet aanspreekt, maar wie niet waagt ....

Ook hier zou de niet-knutselaar zeggen "hang dan een 108G AP aan je 716", maar opnieuw ..... knutselmicrobe. Hard to kill.

't is te zeggen : hoe lang moet ik mijn poten van die box afblijven om geen garantieproblemen te krijgen ? En ja, alles onder het motto : you break, you pay. Da's vanzelfsprekend.

Vriendelijke Groetjes,
Aaivieke
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2006, 13:29
Locatie: Affligem

Volgens mij vervalt de garantie van zodra je er zelf aanpassingen doet aan de modem maar zeker ben ik het niet, ik denk dat je het best eens aan the one of 320i vraagt
Aaivieke
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2006, 13:29
Locatie: Affligem

oeps had niet gezien dat je het rechtstreeks aan hun vroeg :oops:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Te groot enthausiasme van een Tele2 medewerker ? NOOIT voor verontschuldigen, beste ! Bank vooruit en kus van de juf. ofzo.

Nee, ik weet en accepteer dat ik mijn garantie verlies als ik het in mijn hoofd haal om de Tele2 box aan te passen. Nogal logisch. Ik wil enkel weten hoe lang die garantie dan loopt. 2 of 1 jaar.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Mij kan die garantie nix schelen ze man lol zoveel kost zo'n ding nu ook weer niet... :roll:

Knutsel er op los zou ik zeggen!
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

garantie is 2 jaar (is verplicht volgens de consumentenwet en dit vanaf 1 januari 2005). en inderdaad zo'n ding kost niet gek veel, maar als't niet meer werkt heb je uiteraard verlies van support
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

Ik heb zeer goedkoop een 2dehandse 716 op de kop kunnen tikken. Daar kan ik lekker mee knoeien.

Van de originele tele2 box blijf ik af. Indien problemen kan ik mijn originele 716 terugplaatsen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De eerste mod :

Probleem : zwak signaal van de 716WL.

Oorzaak : hoewel onder Europese regulatie je Wifi device een output mag hebben van 100 mW, blijkt de 716 volgens mijn ruwe metingen niet veel meer als 18 tot maxiaal 24 mW uit te sturen. Dit lijkt bij zeer vele andere Wifi toestellen hier in Europa trouwens min of meer de norm te zijn. Het prutsje van een 2dB antenne waarmee de 716 is uitgerust zal ook niet veel hebben, evenals het onding van een laptop-typsiche secundary antenna aan de zijkant van de 716 (intern, zie je enkel als je het toestel open maakt)

Oplossing :

1) open je 716 (zeer eenvoudig, schroefjes aan de onderzijde, geen extra anti-tamper systeem voorzien)
2) je vind daar een Broadcom miniPCI wireless kaart : maak de main-connector (piepkleine UFL connector) los en isoleer deze met tape.
3) gebruik een UFL -> RP-SMA pigtail (makkelijk te vinden op Ebay, kosten 10€ of minder) vast aan de main connector, en leidt deze naar buiten : je kan dit doen zonder een gat te maken in de behuizing, zodat je de 716 ten alle tijde optisch en technisch naar zijn oorspronkelijke toestand kan brengen zonder sporen achter te laten
4) hang aan de RP-SMA een goede gain-antenna, 7dB of beter.

Nog niet goed genoeg ?

5) zet tussen de nieuwe RP-SMA en de antenne een Wifi Booster. Edimax heeft een SB-2100g in Europa te koop, kost ruwweg 60€, en pushed je output power naar ongeveer 100 mW. Wil je "el illegali" spelen, zoek dan naar de Edimax SB-2200, die pushed tot 500mW. We verstaan elkaar goed : dit is illegaal.
6) en hang daar een HiPower outdoor antenna aan (voorbeeld : een omni Level One 2080 outdoor antenna). Ontvangst ..... een ganse straat ... en nog een beetje verder. *kuch, hoest*

Niet veel zin om dit soort situaties mee te maken en toch meer bereik nodig ? Koop een Linksys WRT54GL (GL, heel belangrijk) : onder die naam brengt Linksys nu de series-4 hardware opnieuw uit : en met dat toestelletje en een Linux firmware (vandaar de L neem ik aan) kan je een Linksys makkelijk naar 100 mW (en meer) output power pushen. Nadeel : router op router, wat niet altijd even gelukkige situaties met zich meebrengt.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”