Opzegperiode als je zelf je ontslag geeft

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik heb vorige week vrijdag een contract getekend bij een nieuwe werkgever, en m'n ontslag gegeven bij m'n huidige werkgever.

Ik werk minder dan 5 jaar bij m'n huidige werkgever, en dacht dat m'n opzegperiode daarom wettelijk anderhalf maand (op 6 weken) was.

Maar m'n huidige werkgever zegt me nu dat de wettelijke termijn wel tot 4,5 maanden kan bedragen!

Niet dat ik schrik heb, ik heb er goed vertrouwen in dat er een vlotte oplossing gevonden wordt, maar toch ...

Weet er iemand waar ik correcte informatie vind over die opzegtermijn?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Na gewoon opzegtermijn bediende in google in te tikken kwam ik op volgende site.
http://www.mijnloon.be/main/meeroverloo ... zegtermijn

Je verdient tussen 26. 912 en 53.825 euro bruto per jaar

Als de werknemer opzegt, bedraagt de opzegtermijn maximum 4,5 maanden.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Tja,

Hangt er allemaal vanaf welke functie (verantwoordelijkheid) je bij je huidige werkgever bekleedt en hoeveel je jaarlijks verdient (meer of minder dan 27.597€). Die 1,5 maanden is inderdaad hetgeen er in de wet staat (als je zelf opzegt teminste). Bij eventuele betwistingen (rechtbank) wordt er echter zeer veel gewerkt met de formule Claeys.

Deze regel bepaalt aan de hand van een formule hoe lang uw opzeggingstermijn zal zijn. Je kan op het web daar zeer veel info over vinden. Hier is alvast 1 link :

http://services.groupes.be/iclaeys/iclaeys_aide_nl.aspx

Veel succes !
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

normaal gezien is het 3 maanden opzeg dat je dient te geven, dacht ik maar ik kan verkeerd zijn
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Er is inderdaad in de wet een relatie tussen loon en opzegtijd voorzien (zoals hierboven al aangehaald) ... die zal gelden wanneer je werkgever en jij niet tot een onderling akkoord kunnen komen en je naar de rechter stapt om een uitspraak (zogenaamde Wet Claeys).
Wanneer je echter in je ontslagbrief een datum tot wanneer je opzegtermijn loopt, schrijft en je werkgever deze voor akkoord ondertekent, dan geldt die datum (best een datum gebruiken en geen termijn, dan kan er ook geen discussie optreden mbt opschorting omwille van ziekte ed).
Meestal probeer je iets met je huidige werkgever overeen te komen, zoals bv. 6 weken (is courant, maar je baas moet wel willen), met als argumentatie dat je nog heel lang daar houden, zinloos is (je bent niet meer geïnteresseerd/gemotiveerd om nog heel hard je best te doen, logisch), anderzijds is het soms wel handig om nog iets of wat overdracht te kunnen doen naar je vervanger toe, maar die moet nog eerst gezocht en gevonden worden ... dus als je daar op moet wachten. Probeer overeen te komen dat je overdracht doet naar iemand die al in de firma werkt (zodat je er met een beperkte opzegtermijn vanaf komt), die kan dan nadien toch ook wel de "nieuweling" briefen ...
MAW ijver voor je eigenbelang, maar tracht toch enig begrip/inlevingsvermogen op te brengen voor je "soon to be" ex-baas. Het is altijd veel beter en leuker om in een goede sfeer afscheid te kunnen nemen ipv met slaande deuren!
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Niets aan toe te voegen, behalve 'welkom' :-D
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Thanks allemaal, en het blijkt idd 1,5 maanden te zijn onder 26.148€ en 4,5 maanden daarboven ...

Dat vind ik ook op verschillende websites, maar ik vind nergens een "officieel" document van de overheid waar dat zwart op wit staat ...

Nuja, het zal wel geen probleem zijn, m'n huidige werkgever weet ook dat ik de boel hier serieus kan verzieken als ik wil ... en we komen goed overeen, ik heb niet de indruk dat ze het tot het maximum gaan rekken ...

Styno, ga ik u dan binnen een paar maanden ook zien? ;)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Jazeker, ik hou het koffiemachien alvast warm in de tussentijd ;)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Bergie
Plus Member
Plus Member

selder schreef: ... maar ik vind nergens een "officieel" document van de overheid waar dat zwart op wit staat ...
De wettelijke opzegtermijnen zijn bepaald in de Wet op de Arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978.

http://meta.fgov.be/pdf/pk/nlk180-189.p ... %201978%22
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Please help, looking for a way to get rich and fast
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

selder schreef:Weet er iemand waar ik correcte informatie vind over die opzegtermijn?
Als ge zijt ingeschreven bij een vakbond, kunt ge da mischien ook is aan hun vragen.
Ge betaalt uiteindelijk wel voor iets eh :wink:

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

Voor bedienden die langer dan 3 jaar in een onderneming werken bedraagt de opzegtermijn doorgaans 4.5 maand. Dit kan langer worden naarmate de ancienniteit en de wedde.

Bij inder dan 3 jaar dienst volstaat 1.5 maand opzeg.

De opzeg gaat in op de eerste dag van de maand volgend waarop ge uw ontslag geeft. Dus als ge uw ontslag geeft op 1/10 of 30/10, de opzegtermijn start op 1/11.

Maar ... als ge niet wacht tot het einde van de maand om het te zeggen, en ge stelt u ook redelijk op, dan kan er van die 4.5 maand veel afgaan zenne.

Zelf heb ik mijn opzegtermijn van 4.5 maand weten terug te brengen tot 1.5 maand. Ondermeer omdat ik reeds in het begin van de maand mijn ontslag gegeven had, dat ik er meteen ook voor gezorgd heb dat mijn deadlines gehaald bleven worden, en dat ik een correcte overdracht gegeven had.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik ben bij mijne vorige werkgever kunnen stoppen na 2 weken. Ben wel arbeider. En bij mij ging de opzeg periode in op de eerste dag van de volgende week.
Bergie
Plus Member
Plus Member

metal schreef:Ik ben bij mijne vorige werkgever kunnen stoppen na 2 weken. Ben wel arbeider. En bij mij ging de opzeg periode in op de eerste dag van de volgende week.
Dat is juist, maar de wetgeving terzake is anders voor arbeiders dan voor bedienden.
Voor bedienden gaat de opzegtermijn in op de eerste dag van de volgende maand, voor arbeiders is dat inderdaad de eerste dag van de volgende week.
De termijnen zijn ook verschillend.
Zie ook de link die ik hierboven in mijn vorige bericht postte, en de link van BungaMan...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”