Zie ook: http://folding.stanford.edu/news.htmlTweakers.net schreef:Eerste gpu-client Folding@Home gepresenteerd
De mensen achter het Folding@Home-project hebben hun eerste client voor videokaarten gepresenteerd. In samenwerking met ATi is men erin geslaagd gebruik te maken van de rekenkracht van de Radeon X1900-gpu's. Folding@Home werd in 2000 opgestart en is een distributed-computingproject dat het 'vouwen' van proteïnes bestudeert im wetenschappers te helpen in hun strijd tegen ziektes als Alzheimer, Huntington en bepaalde vormen van kanker. Verwacht wordt dat de Folding@Home-client ook op de Cell-processor uit Sony's Playstation 3 gedraaid zal kunnen worden.
Voor de goede werking van de gpu-client is de Catalyst-driverversie 6.5 benodigd. Versie 6.10 veroorzaakt vooralsnog problemen, terwijl versie 6.8 en 6.9 niet compatibel zijn. Versie 6.6 en 6.7 zijn wel werkbaar, maar veroorzaken een beduidende prestatievermindering. Versie 6.5 en 6.10 van de Catalyst-drivers zullen overigens de enige officieel ondersteunde versienummers zijn. Daarnaast is ook DirectX 9.0c nodig, meerbepaald voor het d3dx9_30.dll-bestand. Voor meer gegevens over de software, driverversies en installatieprocedures, evenals voor een downloadlocatie, kan men vanzelfsprekend in onze meuktracker terecht.
Er zijn vooralsnog geen gegevens beschikbaar, maar schattingen voorspellen twintig tot veertig keer snellere berekeningen dan met moderne cpu's. Dit is mogelijk omdat de pixel shaders, waarvan sommige kaarten over wel 48 stuks beschikken, ontworpen zijn voor precies het soort berekeningen dat voor Folding@Home nodig is. De onderzoekers werken dan ook hard om de client niet alleen op kaarten uit de X1900-reeks te laten werken, maar ook compatibel te maken met CrossFire-opstellingen en meer budgetvriendelijke videokaarten. DPC'ers met een nVidia-gpu moeten overigens nog niet meteen op een voor hun videokaart geschikte client rekenen. Om onduidelijke redenen slaagt men er daar immers nog niet in om interessante prestaties te behalen. Dit kan te wijten zijn aan kleine architecturele verschillen of simpelweg aan het feit dat ATi veel meer aandacht aan pixelshaders besteed heeft in de huidige gpu-generatie.
GPU Client: http://tweakers.net/meuktracker/13729/F ... -beta.html / http://folding.stanford.edu/release/FAH ... onsole.exe