Tele2 AI met ATA

Plaats reactie
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Hallo, ik vraag me af of hier iemand meer over weet.

Ik zoek namelijk mijn Grandstream Handytone 386 (Analogue SIP Telephone Adapter met 2 telefoon poorten/ 2 SIP-providers instelbaar) te gebruiken in plaats van de SpeedTouch 716 modem vanwege slechte QoS. (hakkelend geluid, onder water achtige toestanden ed.)

Dit heb ik namelijk niet voor bij de ATA, die heeft layer 2 en 3 QoS en dat werkt perfect bij het bellen, daar gebruik ik voipstunt als SIP provider, voor inkomende gesprekken nog steeds tele2 omdat ik daar m'n telefoon nummer heb.

De ATA staat achter de ST modem, die laatste dient als router. Ik heb de juiste poorten geforward naar de ATA.

Het probleem is dit: de ATA kan niet registreren/inloggen op de tele2 sip server, hoewel ik in de ST modem "telephony" heb afgezet en dus unregistered is.

Heeft het iets met een instelling te maken? Blokkeert tele2 andere apparaten dan de ST modem, of zijn er andere redenen ?

Als iemand me hierbij kan helpen, dank bij voorbaat alleszins...
poekie68
Pro Member
Pro Member

i320 en the one zullen dit geheim wel kunnen ontsluieren hoop ik. Ik ben er ook benieuwd naar.

Zoals reeds eerder eens gezegd heeft het volgens mij met het MAC adres te maken van de speedtouch. Je kan dus enkel met jouw tele2 gegevens vanop jouw tele2box inloggen. In SIP heb je de mogelijkheid om optionele parameters mee te geven zoals bijv een MAC adres.

Die handytone 386 heeft geen fxo poort, enkel 2 fxs poorten.

De enige oplossing die kan werken is (denk ik toch) een ATA gebruiken met een fxs poort (om de telefoons op aan te sluiten) en een fxo poort om de inkomende tele2 gesprekken op te vangen.
Maar dat is voor jou geen oplossing wante je Tele2 sip configuratie blijft in de tele2box met de slechte QoS...

Zie deze thread
320i
Elite Poster
Elite Poster

tele2 heeft inderdaad beperking op vlak van "wisselen van modems". Op welke manier? Enkel onze modem kan met jou config op jou adres telefoon supporteren. verander je dit kan je enkel nog 112 bellen en andere noodnummers. dit heeft zelfs een naam, maar ik weet niet meer juist de welke. ik bezorg je hierover nog wel extra info
poekie68
Pro Member
Pro Member

Een telecomoperator heeft de plicht om oproepen naar noodnummers traceerbaar te maken. Men moet de fysieke locatie van het telefoonnummer kunnen vinden.
Zelfs al heb je een "privé-nummer", als je naar een nooddienst belt, wordt je nummer megegeven.
Lijkt me logisch.
320i
Elite Poster
Elite Poster

naam is: nomadism
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

kan ik dit laten veranderen ?

tnx voor de info alleszins.
320i
Elite Poster
Elite Poster

ik denk dat dit moeilijk kan worden. Die checks zal ik eens doen, maar ik doe zeker geen belofte, want volgens mij zit dit stukje op onze server. Ik zoek het uit en kom hier nog op terug ;-)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Het is intussen al een week geleden...
Nog altijd geen nieuws?
320i
Elite Poster
Elite Poster

Sorry dat ik het moet zeggen, maar is logisch, want ik ben in vakantie. Maandag begin ik terug
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Haha, tis toch wat hé, wij helpdeskers hebben blijkbaar geen recht op congé :p
Afbeelding
320i
Elite Poster
Elite Poster

as promised, heb ik het nagevraagd, kan niet aangepast worden. Sorry
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Dit is heel spijtig :evil:
toch bedankt om het te checken...

Ik ga dan proberen het zelf te omzeilen, als dit op MAC adres "beveiligd" is, is dit niet zo moeilijk...

Wat wel al lukte is met een sip-client op m'n pc zoals x-lite ofzo, naar tele2 server te connecten. Alleen ging het niet voor binnenkomende gesprekken, maar daar ga ik nog wel verder met experimenteren, er een sip-server op linux tussen te zetten enzo...

Ik zal wel iets laten weten als het volledig lukt :)

Oh en nog even dit: zou het mischien gaan om de tele2-lijn (voor inkomende calls) op de analoge bgc lijn te zetten? ik dacht dat tele2 dit gedaan heeft bij een aantal klanten... Als ik nu telefoon aankoppel hoor ik gewoon "tut tut tut tut tut..." Dan is het niet nodig om zo'n ingewikkelde oplossing met dit voip gedoen te maken.

grtz
320i
Elite Poster
Elite Poster

gaat enkel onder twee voorwaarden:

jou nummer is bij belgacom EN nog niet geporteerd. Anders gaat dit niet, dit omdat na nummerportering jou lijn eigelijk een ADSL only is.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bij deze ben ik er in geslaagd de tele2-voip SIP op mijn eigen ATA te gebruiken, in tegenstelling wat 320i en/of The_One beweren dat dit niet mogelijk is. Er waren slechts een paar instellingen die niet juist stonden...

Mijn ATA (HandyTone-386 van Grandstream Networks) heeft 2 (FXS-)poorten. Om te bellen gebruik ik FXS poort 1 waar momenteel voipstunt is ingesteld, om gebeld te worden gebruik ik FXS2, waar tele2 is op ingesteld. FXS2 is doorgelinkt naar de PSTN pass-through port(via de buitenkant met een kort RJ11-kabeltje), die laat dan de telefoon bellen die op FXS1 is aangekoppelt. Mischien is het ook mogelijk om dit softwarematig te doen maar dit werkt ook.

Om noodoproepen of betaalnummers te bellen (omdat dit niet met providers zoals voipstunt gaat) druk ik na de telefoon op te nemen op *00 en dan het telnummer, zo kan ik dan met tele2 bellen.

Huidige situatie:

ATA is met een RJ45 kabel verbonden met mijn SpeedTouch 716 modem (geflasht naar de nieuwste firmware, full admin rights)

Ik ben nu bezig met het testen of ik de modem kan vervangen door een andere en zo nog kan blijven gebeld worden via tele2-voip.
Wat wel al gelukt is: een andere (simpele USB-) modem gebruiken en op mijn PC verbinden (bellen, gebeld worden) naar tele2-SIP via een SIP-client programma (X-Lite).

Wat ik ook nog ga proberen: ATA kastje menemen naar iemand met een andere internet provider, alsook dezelfde (moest het eerste niet lukken).

Oh, ja en nog even zeggen: Mensen met wie ik aan de telefoon praat hebben geen last meer van een bibberende/hakkelende/stotterende stem als ik tegen hun praat door de telefoon als ik aan het uploaden ben. (sinds toen ik nog de ST716 gebruikte voor voip) Dit is al een vooruitgang :)

Ik laat nog wel iets weten met mijn testingresults!

grtz
320i
Elite Poster
Elite Poster

Ja en morgen heb je een probleem en dan is er geen support meer en dan krijgt tele2 weer een klachtenbrief etc. Ik vraag me soms af waarom een mens niet gewoon tevreden kan zijn met wat er geboden wordt? Neen, moeten ze zo nodig alles gaan lopen aanpassen etc. Vind het spijtig dat zelfs nu dat the_one en ik hier op het board zitten, mensen nog steeds niet willen inzien wat goed is en wat mag en niet mag...
mousty
Member
Member

Volledig akkoord met julllie 320i en nogmaals bedankt voor de vriendelijke hulp. :-)
karelg
Starter Plus
Starter Plus

waarom zo negatief? ik vind net dat SplinterByte prachtige dingen aantoont! hij is oud en wijs genoeg om te weten dat hij zelf verantwoordelijk is voor hetgeen hij doet, en btw ook om te weten WAT hij doet
dirkdeferme
Member
Member

idd prachtig, R.E.S.P.E.C.T. ! :wink:
D3bian
Elite Poster
Elite Poster

karelg, dirkdeferme,

We zijn zeker niet negatief, en wat jullie prachtig noemen mag dan wel prachtig lijken, maar vroeg of laat krijgt hij een probleem en kunnen wij hem geen support meer bieden omdat niets meer staat zoals het hoort te staan.

We zeggen dit ter jullie bescherming, niet om jullie te pesten, integendeel.

We willen vermijden dat de Tele2 klanten op dit forum uiteindelijk op problemen stoten die ze niet meer kunnen oplossen en waar wij dan niet meer in kunnen tussenkomen om te helpen. Dit zou toch een spijtige zaak zijn, niet?

Thats the only reason, en btw, ik vind niet dat 320i negatief was maar eerder waarschuwend.

Mvg,
Afbeelding
320i
Elite Poster
Elite Poster

idd The_One
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

SplinterByte toont gewoon de tweakers-mentaliteit, en vaak betekent dat dat je je begeeft op wegen waar je geen officiële support meer hoeft te verwachten, maar afgaande op zijn relaas denk ik dat ie dat wel beseft.
D3bian
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:SplinterByte toont gewoon de tweakers-mentaliteit, en vaak betekent dat dat je je begeeft op wegen waar je geen officiële support meer hoeft te verwachten, maar afgaande op zijn relaas denk ik dat ie dat wel beseft.

Hey Meon,

Ik weet dat wel, maar toch gewoon even duidelijk willen stellen zodat anderen die denken eraan te beginnen weten wat de gevolgen kunnen zijn.

Mvg,
Afbeelding
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Desondanks ik mijn thuissituatie veranderd heb verwacht ik inderdaad niet echt veel support meer op mijn toestel en/of thuissituatie. Dit wil echter niet zeggen dat ik helemaal geen support meer kan/mag verkrijgen... (bv. als het internet uitvalt door een buitenshuis-oorzaak)

Ik heb zelf mijn probleem opgelost betreft telefonie en daar ben ik tot nu toe goed in geslaagd. Waarom zelf? Omdat The_One/320i mij in PM/PB gezegd hebben dat ze niet veel kunnen doen voor mij (heeft 2 redenen aangehaald: "u verbruikt redelijk veel" en "u woont ver van de centrale") en de enige oplossing zou zijn "minder downloaden of stoppen tijdens het bellen"

Sorry hoor maar dit gaat er bij mij niet in... Onlangs een speedtest gedaan met goede resultaten! Ik wil m'n internet blijven gebruiken tijdens het bellen, niet of het een, of het ander, alsook dit niet de juiste oplossing is. Zowaar ik zelf heb ondervonden en bewezen dat dit letterlijk aan de QoS van de SpeedTouch modem ligt, die niet genoeg prioriteit geeft aan de telefonie-data(van z'n interne ATA) die moet verstuurt worden naar de bestemmeling - en is dus geen download- maar een uploadprob - als je aan het uploaden bent tegen de maximum snelheid van je lijn. (oa. bij het versturen naar iemand/webspace)

Ik heb natuurlijk ook andere(minder belangrijke) redenen:
- ik wil 1 toestel voor beide SIP-providers (ST modem slaagt daar niet in)
- ik wil mijn modemrouter aan iemand geven die 'm goed kan gebruiken en 'k ga zelf een linuxrouter gebruiken met een gewone modem eraan.

Ik weet met wat ik bezig ben en dat niet zomaar iedereen hetzelfde mag/kan doen als ik - wat mogelijk kan leiden tot miserie als het niet op een correcte manier wordt aangepakt.
Als anderen mij vragen om informatie als ze iets willen doen waar ik in geslaagd ben, zeg ik wat de gevolgen zijn en verwijs ze dan naar de bestaande topics over bv. het flashen van de modem. Ook geef ik zelf info natuurlijk...

Er wonen nog mensen in dit huis die al heel lang klagen over "den telefon doe wer raar" "ik kan weer ni bellen" "ze verstaan mij weer ni tegoei" Er moest iets aan gebeurd worden! Helpdesk bellen helpt niet. Hulp vragen aan de helpdesk-medewerkers op dit forum blijkt ook niet echt te helpen (hoewel ik hen bedank en waardeer om mijn proberen te helpen en te informeren over m'n lijnsituatie en dergelijke).

[edit]: typo's ed.
Laatst gewijzigd door splinterbyte 24 sep 2006, 18:50, in totaal 1 gewijzigd.
uf
Member
Member

@ SplinterByte
Is het niet zo dat de qos aan de telefonie voorrang geeft op het internetverkeer, of zie ik dat verkeerd? De 386 heeft echter geen ingebouwde router (de 486 wel). Hoe werkt dat dan?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

uf schreef:Is het niet zo dat de qos aan de telefonie voorrang geeft op het internetverkeer, of zie ik dat verkeerd?

Inderdaad, als de QoS werkt tenminste.

De 386 heeft echter geen ingebouwde router (de 486 wel). Hoe werkt dat dan?

De 386 heeft ingebouwde layer 2 en 3 QoS, die zegt tegen de ST modem om juist zoveel dat er nodig is vrij te maken voor de 386 wanneer die een telefoongesprek begint, ook al staat die gewoon op de switch van de modem (en sinds kort op de switch die aan de switch van de modem hangt)
Dit blijkt wel te werken, wat de modem voor z'n INTERNE ATA niet (correct) doet.
uf
Member
Member

SplinterByte schreef: De 386 heeft ingebouwde layer 2 en 3 QoS, die zegt tegen de ST modem om juist zoveel dat er nodig is vrij te maken voor de 386 wanneer die een telefoongesprek begint, ook al staat die gewoon op de switch van de modem (en sinds kort op de switch die aan de switch van de modem hangt)

Wanneer men een 386 aansluit op een willekeurige (Modem)-router zal de qos dus enkel werken indien de router layer 2 en 3 qos ondersteunt. Is dit tegenwoordig standaard op een goedkope router?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Dat weet ik niet zo... je moet maar eens kijken naar de specs van je toestel.
Er zijn ook switches die dit kunnen.
uf
Member
Member

Ik heb nog geen router.
Bedankt voor de inlichtingen.
poekie68
Pro Member
Pro Member

Splinterbyte: was het gewoon een kwestie van de juiste VoIP settings?
Zo ja: welke settings heb je gebruikt om tele2 op je ATA te configureren?

Alvast bedankt!
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Omdat je het ook in PM gevraagd hebt zal ik daar de info geven (screenshots) :)
poekie68
Pro Member
Pro Member

OK, bedankt!
Lion
Pro Member
Pro Member

Wie heeft er ervaring met ata 286?
Ik bedoel software
Is er een mogelijkheid om een algemene reset te doen om het passwoord dat de advanced settings beveiligt uit te schakelen en zodoende een nieuwe instelling te plaatsen
VOIP provider die adapters heeft geleverd en verkocht wil passwoord niet door mailen en is sinds een paar dagen zelfs niet meer bereikbaar
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

kijk hier eens http://www.voip-info.org/wiki/index.php?page=HT-286 bij de eerste comment.

grtz
Lion
Pro Member
Pro Member

Dank u SplinterByte voor de info
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”