nieuws telenet verdriedubbeld zijn netwerk

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

indien oud nieuws, sorry
bron DSBIZ

Telenet verdrievoudigt de komende twee jaar de capaciteit van zijn kabelnetwerk. Daarmee wil de telecomgroep de sterke groei van interactieve diensten opvangen.

Met de modernisering van zijn kabelnetwerk - een project dat de codenaam ,,Mach-3'' meekreeg - speelt Telenet in op het toenemende aanbod van diensten die veel bandbreedte opslorpen. Het gaat onder meer om interactieve digitale televisie, maar ook om interactieve internettoepassingen zoals spraak- en videoverkeer.
,,Momenteel zijn we de voorbereidende stappen aan het doen voor de ontplooiing van Mach-3. Tegen eind dit jaar moet het project op kruissnelheid komen, en tegen eind 2008 moet het hele netwerk aangepast zijn'', zegt Jan Vorstermans, technologisch directeur van Telenet.

De modernisering zal voor de internetklanten van Telenet ook hogere datasnelheden met zich meebrengen. Downloaden zal kunnen tegen snelheden tot 100 Megabit per seconde (Mbps), vijf keer sneller dan de maximale snelheid vandaag. Maar ook de upstreamcapaciteit - nodig om data van de klant naar het netwerk te sturen - wordt gevoelig verhoogd, van 1 Mbps tot 10 Mbps. Dat is onder meer nodig omdat steeds meer surfers gebruik maken van ,,participatieve'' internetdiensten, waarbij bijvoorbeeld foto's en videofilmpjes via het internet worden uitgewisseld.

Hoe groot de investering in het kabelnetwerk is, wil het bedrijf niet kwijt. Maar ze wordt wel met eigen middelen gefinancierd, luidt het. Telenet beschikte eind vorig jaar over een kaspositie van 210 miljoen euro en heeft zijn schulden geleidelijk afgebouwd, waardoor meer middelen kunnen worden vrijgemaakt voor investeringen. Het bedrijf maakt zich sterk dat de investeringen niet tot hogere tarieven voor de klanten zullen leiden.

De upgrade van het netwerk zal volgens Telenet geen al te grote hinder met zich meebrengen. ,,We zullen hier en daar moeten graven om een kabel te vervangen, maar dat zal beperkt blijven'', verzekert Vorstermans. Daarnaast zal bij een ,,beperkt aantal'' Telenet-klanten een vervanging van de modem nodig zijn.

De nodige aanpassingen draaien vooral om het vervangen van versterkers en nodes in het kabelnetwerk. Die nodes zijn cruciale knooppunten in het netwerk van Telenet. Ze maken de verbinding tussen de coax-kabel die tot in de huiskamer komt, en het centrale glasvezelnetwerk dat de ruggengraat vormt van het netwerk.

Telenet beheert in Vlaanderen zowat 10.000 kilometer glasvezelkabel en 50.000 kilometer coax-kabel. Het netwerk van Interkabel, een koepel van enkele kabelbedrijven in Antwerpen en Limburg, behoort daar niet toe en valt dus niet onder Mach-3.

Vorstermans wijst erop dat het project ook een bredere economische impact heeft. ,,We houden kennis en knowhow in Vlaanderen, en we geven werk aan heel wat lokale onderaannemers.''
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Aansluitend artikel:

donderdag 24 augustus 2006
,,Kabel zal voorsprong op telefoondraad houden''

TELECOM
Volgens Jan Vorstermans zal Telenet dankzij Mach-3 een voorsprong behouden op technologieën die gebaseerd zijn op de klassieke telefoondraad.


© WKB
Aansluitend bij dit artikel

* Telenet moderniseert hele netwerk



Met de opwaardering van zijn kabelnetwerk wil Telenet een technische voorsprong op Belgacom behouden.
Het 60.000 kilometer lange kabelnetwerk is het fysieke hart van Telenet. Een van de redenen voor de oprichting van het bedrijf, binnenkort 10 jaar geleden, was de behoefte aan een sterke speler die het versnipperde Vlaamse televisiekabelnet kon omvormen tot een drager van breedbandinternet, telefonie en, nog later, interactieve digitale tv. De snelle ,,internetkabel'' draagt bij Telenet de naam ,,ExpressNet''. Hij maakt gebruik van Eurodocsis 2.0, de tweede generatie van een technische standaard die werd ontwikkeld door Europese kabeloperatoren.

Maar ondernemen staat in de telecomsector meer dan ooit gelijk met vooruitkijken. Dat is bij Telenet de job van Chief Technology Officer Jan Vorstermans (ex-Telindus en -BT). Met het zogenaamde Mach-3-project gaan we nu de overstap maken naar de derde kabelgeneratie, Eurodocsis 3.0, legt hij uit. Daarmee worden downstreamsnelheden mogelijk tot 200 megabit per seconde (Mbps), en upstreamsnelheden tot 30 Mbps.

Niet alleen de datasnelheden nemen toe, maar ook de beschikbare bandbreedte - zeg maar het aantal rijvakken op de informatiesnelweg. Technisch gesproken houdt Mach-3 een verruiming in van het spectrum van 450 tot bijna 600 Megahertz. Daarmee wil Telenet zich onder meer voorbereiden op de sterke groei van het ,,tweerichtingsverkeer'' op de kabel. Door allerlei nieuwe interactieve diensten, via digitale tv of het internet, zal het dataverkeer van de klant immers sterk toenemen. Telenet zal ook meer digitale tv-kanalen kunnen aanbieden.

,,Overigens hebben we ook de voorbije jaren niet stilgestaan'', beklemtoont Vorstermans. ,,In 2004 hebben we al de bandbreedte voor Expressnet verhoogd van 25 naar 67 MHz, waardoor toen enkele tv-kanalen moesten opschuiven. Daardoor konden we onze klanten nieuwe internetformules aanbieden. Dit jaar zijn we dan begonnen met de verdubbeling van de internetsnelheden.''

Dat programma wordt in september afgerond, wanneer de klanten van de goedkoopste internetformule (ComfortNet) als laatsten hun snelheden verdubbeld zien.

De geplande verhoging van de bandbreedte houdt onder meer in dat het kabelnetwerk van Telenet op verschillende punten gemoderniseerd moet worden. In sommige gevallen zal dat ook inhouden dat een oudere kabel door een nieuwe moet vervangen worden. Daarnaast past Telenet ook de techniek toe van een hogere modulatie, wat er eigenlijk op neerkomt dat er meer energie in het netwerk gepompt wordt. Het is een techniek die meteen een capaciteitsverhoging met 30% oplevert, zegt Vorstermans, ,,op voorwaarde dat je netwerk het technisch aankan''.

Volgens Vorstermans zal Telenet dankzij Mach-3 een voorsprong behouden op technologieën die gebaseerd zijn op de klassieke telefoondraad, zoals VDSL. In ons land is Belgacom daarmee bezig. ,,Ik denk niet dat VDSL onze snelheden zal halen'', zegt Vorstermans. ,,Ons product zal nog altijd 2 tot 4 keer sneller zijn.''

Van onze redacteur Wim De Preter


Mvg, Jelly
Everything that has a beginning has an end.
grox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 nov 2005, 19:53

straks kunde nog rapper op smallband vliegen hoera :roll:
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

http://www.cablemodemnews.com/publicati ... 149101.asp



Ze zullen de intercomunale's wel MOETEN volgen he , hier zijn ( interkabel gebied ) tegen het einde van het jaar snelheden tot 600 mbps mogelijk .
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

kan het iemand nog boeien na 10mbps?
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 mar 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

De limieten zullen ze wel niet verhogen zeker? Tof, na een kwartiertje downloaden zit je op smalband ;-)


Het bedrijf maakt zich sterk dat de investeringen niet tot hogere tarieven voor de klanten zullen leiden

Klinkt echt héél geloofwaardig als het van Telenet komt :?

,,Overigens hebben we ook de voorbije jaren niet stilgestaan'', beklemtoont Vorstermans. ,,In 2004 hebben we al de bandbreedte voor Expressnet verhoogd van 25 naar 67 MHz, waardoor toen enkele tv-kanalen moesten opschuiven. Daardoor konden we onze klanten nieuwe internetformules aanbieden. Dit jaar zijn we dan begonnen met de verdubbeling van de internetsnelheden.''

Hoezo, dit was toch onder het mom van digitale televisie. Ik moet dus meer betalen voor minder posten omdat ze hun internet-klanten een abonnement konden aanbieden waar eigenlijk niemand op zat te wachten?
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

Volgens Jan Vorstermans zal Telenet dankzij Mach-3 een voorsprong behouden op technologieën die gebaseerd zijn op de klassieke telefoondraad.

Als gebruiker die nog gebruikt van technologieëen gebasseerd op de klassieke telefoondraad heb ik nu echt niet de neiging om over te schakelen. En ik zou overschakelen in een jippie moest het ietwat aantrekkelijk zijn. Wauw nu na 15 minuten tegen jullie belachelijke limiet aanzitten en zonder de extra beperkingen mbt upload en dergelijke. Waar ligt mijn papier dat ik mijn opzegbrief kan schrijven :roll:

Soms vraag je toch af waar ze die gasten blijven halen zunne... . Bij belgacom hebben ze ook hun jantje die de meest onozele praat uitslaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Telenet persmededeling schreef:Hierdoor zijn in de toekomst nieuwe diensten zoals videoconferencing, videostreaming, verzenden van grote bestanden, video op aanvraag, andere zware bedrijfstoepassingen en interactieve digitale televisie mogelijk.


Is eigenlijk wel best grappig om te lezen dat TN drie jaar geleden al verkondigde dat we "grote bestanden" zouden kunnen verzenden... en we vandaag moeten constateren dat het nog steeds de enigste provider in Belgie is met een aparte upload limiet, en er ADSL providers zijn die 33% goedkoper zijn en toch het dubbele aan upstream snelheid bieden.

Is dit een staaltje van... hoe maak ik mij belachelijk, of zijn de verantwoordelijke bij Telenet echt zo naief en dom ?
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Wat maakt het nog uit?

20 of 100mbit leuk heel leuk als je een serverke kan draaien zonder limiet
maar met die IDIOTE upload/download beperkingen neen dank u
telenet laat ik links liggen
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
doeternietoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02

Klinkt best goed.

Ben benieuwd wat belgacom daar tegen gaat doen


adsl+ met 10 mbit upload lijkt me sterk

adsl+ in andere landen is 24 mbit up & 1 mbit down.
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

r2504 schreef:
Telenet persmededeling schreef:Hierdoor zijn in de toekomst nieuwe diensten zoals videoconferencing, videostreaming, verzenden van grote bestanden, video op aanvraag, andere zware bedrijfstoepassingen en interactieve digitale televisie mogelijk.


Is eigenlijk wel best grappig om te lezen dat TN drie jaar geleden al verkondigde dat we "grote bestanden" zouden kunnen verzenden... en we vandaag moeten constateren dat het nog steeds de enigste provider in Belgie is met een aparte upload limiet, en er ADSL providers zijn die 33% goedkoper zijn en toch het dubbele aan upstream snelheid bieden.

Is dit een staaltje van... hoe maak ik mij belachelijk, of zijn de verantwoordelijke bij Telenet echt zo naief en dom ?

het klinkt goed bij de gewone mensen in reclamefilmpjes en dergelijke meer, meestal bij de mensen die niet zo technisch zijn aangelegd en hier ook niet komen lezen.

@ doeternietoe: adsl en adsl 2+ kunnen maximaal 1 mbit upload aan, enkel vdsl kan tot 12 mbit upload gaan. Maar bestaat ook zo iets als vdsl2 die als ik me niet vergis nog hoger kan, maar ik weet de precieze waarde niet.
Daarnaast is er het duurdere sdsl waarmee je ook makkelijk 2 megabyte/s kan uploaden. De prijs zal ik je besparen :wink:
Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 589
Lid geworden op: 30 mar 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Praetorian schreef:Daarnaast is er het duurdere sdsl waarmee je ook makkelijk 2 megabyte/s kan uploaden. De prijs zal ik je besparen :wink:


wellicht bedoel je 2megabit/seconde bij sdsl?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”