EXT3 naar NTFS, hoe recoveren?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Volgende nogal redelijk lange en complexe uitleg:

Na de aankoop en assemblage van een nieuwe PC wou ik mijn ext3 sata schijven plaatsen in de nieuwe PC. Al mijn data is ext3 geformatteerd omdat ik 90% linux werk. Enkel voor games dualboot ik terug naar Windows. Ik gebruik deze schijven in Windows via ext2 ifs.

Nu heb ik volgende flater begaan. Standaard zit er onboard op mijn moederbord geen native PATA (ide) meer. In de plaats wordt er een JMicron Sata naar Pata bridge (controller) gebruikt. Deze controller zorgt er voor dat ik over één PATA aansluiting beschik. Deze heeft volgende implicaties:

1/Door een bug in alle recente Linux kernels (behalve de allerlaatste) kan ik geen distro's vanaf een ide cd-rom station installeren (de bridge wordt slecht ondersteund). Ik heb dus even geen linux beschikbaar. (en geen zin om nogmaals een net install te doen).

2/Terwijl ik Windows installeerde en koos voor "Installeer Windows", vroeg de Windows installer om een schijf te formatteren. Dit is normaal gezien de schijf die je net hebt aangeduid om Windows op te installeren. Maar niet deze keer ... . Deze keer is één van mijn dataschijven aangeduid. Op de moment zelf zag ik dit niet, na een reinstall van Windows enkele uren later zag ik dit wel. Mijn mooie ext3 dataschijf van 320 GB is nu een lelijke NTFS schijf, zonder data ... . Volgens mij heeft dus ook Windows het ergens moeilijk met de bridge in kwestie. De Windows installer duidt dan waarschijnlijk een verkeerde schijf aan om te formatteren, maar installeert wel op de correcte.

Ik heb nu met andere woorden een WD 320 GB sata schijf, ntfs geformatteerd, waar data op stond in ext3. Ik vermoed dat deze schijf snel geformatteerd is en ik heb er geen data op gezet na de format.

De vraag: is er iemand met genoeg filesystem kennis die mij kan zeggen of ik nog stukken data terug kan krijgen? Het ging over 1 primaire ext3 partitie die de volle schijf in beslag nam. In de folder die ik echt graag terug zou hebben zaten enkele grote bestanden van meerdere GBs en kleinere van enkele 100 MBs.

Ik sta open voor alle ideeën betreffende freeware recovery tools, het liefst voor Windows, als het echt moet linux (dan koop ik me nog even een ide controller om het cd-rom probleem te omzeilen). Zoals ik al zei; de files zijn echt wel groot en dus gemakkelijk te herkennen en te renamen wanneer nodig. Het gaat hier over 300-400 bestanden die de hele schijf innemen.

Met dank
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Een hele brok, Ik denk dat er weinig kans voor deze data terug te recoveren omdat je uiteindelijk partitie label hebt overschreven en bij fdisk krijg ik dan altijd de leuke melding all your data will be destroyed. Ik weet niet als der ergens een back door is.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Ik denk dat je normaal gezien de data nog kan terugkrijgen, aangezien de 1-tjes en 0-etjes van de data hopelijk nog mooi op dezelfde plaats op de harddisk zijn blijven staan en er enkel een NTFS 'index' is aan toegevoegd. Probleem zal zijn om een data-recovery programma te vinden dat dat EXT3 filesysteem ondersteunt.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

De bestanden zijn waarschijnlijk nog fysiek (gedeeltelijk) aanwezig, ik zou eigenlijk een soort van raw mode recovery nodig hebben, die bestandsheaders kan herkennen. Ik ben met de moment met Photorec aan het spelen onder Windows, maar ik heb nog niet echt een zicht op hoe ik dit moet gebruiken.

Ik stel deze vraag dan ook enkel, omdat ik deze schijf zo vlug mogelijk terug operationeel wil hebben. Wanneer iemand mij met zekerheid kan zeggen dat ik niks van de data terug krijg, kan ik deze schijf terug in dienst nemen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef: aangezien de 1-tjes en 0-etjes van de data hopelijk nog mooi op dezelfde plaats op de harddisk zijn blijven staan en er enkel een NTFS 'index' is aan toegevoegd.
Er is wel meer gebeurd dan dat, mbr is ook door elkaar gehaald, partitie type linux is vervangen door ntfs, ik denk dat het zeer moeilijk gaat zijn voor deze data nog ooit als ext3 te kunnen benaderen.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Het MBR is idd door elkaar gehaald, maar dit zou niet veel mogen uitmaken. Die EXT3 paritie moet na analyse toch te herkennen zijn? Of niet?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

D'er is niet zoiets als GetDataBack for EXT3 zeker?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Ja, misschien best gewoon nfts partitie verwijderen en proberen als raw drive te recoveren.

ma de vraag is dan : gaat deze dan ntfs partitie proberen te recoveren (leeg) of de onderliggende ext3 geindexeerde data
Laatst gewijzigd door crapiecorn 23 aug 2006, 23:05, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

http://www.surfpack.com/downloads/Quick ... 35914.html
Recovers files even if partition is lost.
kikker46
Pro Member
Pro Member

http://www.data-recovery-software.net/ en daar R-studio, maar ook shareware dus :(.

Mvg,

Kikker46
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Beste mensen, ik ben op de goede weg, zowel via R-Studio als met de opgegeven Quick Recovery komen er iNodes boven drijven. Ik weet nog niet in hoe verre de data al dan niet beschadigd is, maar dat laat ik zeker nog weten. Nu nog het probleem van shareware :/. Veel <64kB files heb ik namelijk niet :p.

Nu ik zeker ben dat er wel degelijk gegevens te recoveren zijn, ga ik even enkele live cds proberen, je weet nooit ;).
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou vooral een image nemen van die disk en daarop testen.

Ps. ik heb ook eens een tijdje geleden een probleem gehad met linux booten van cdrom. Het was een biossetting (enhanced ide <-> compatible) als ik me niet vergis. Mischien helpt dit al.
(probeer mischien eens een force-mount ext3 op een linux machine)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Dank u Styno, ik heb weliswaar geen 2de PC ter beschikking met sata's op. Maar ik ben op de goede weg. Ik heb een eerder marginale, weliswaar voor mij werkende oplossing gekozen.

Ik heb "Nucleus Kernel Linux data recovery demo" getest. Deze ga heel mooi mijn directorystructuur en bijhorende files weer. De demo laat weliswaar niet toe van iets te recoveren. Na een beetje minder legaal zoekwerk bleef ik nog steeds met de demo zitten.

Maar raar genoeg laat NKLDR wel toe files te previewen. Ik kan zelfs kiezen met welk programma ik ze wil openen, dit alles vanuit de demo. Natuurlijk, waar een preview is, is een temporary folder. In C:\Documents and Settings\$User$\Local Settings\Temp vond ik dan ook mooi de bestanden terug die ik previewde. Hij kopieert namelijk het bestand dat gepreviewed wordt naar deze folder en voert het dan uit.

Terwijl je preview wordt geladen in de Temp folder blokkeert het de gui van het programma (multi threaded programmeren was blijkbaar te moeilijk). Dit duurt toch wel even om de hele file over te zetten bij grote files (zoals in mijn geval). Ik heb dus een *.bat bestand gemaakt met enkel "exit" er in. Ik start bv 7 instanties van NKDR en verander de standaard applicatie waarmee *.mpg files (meest van mijn files zijn *.mpg) geopend worden naar mijn *.bat bestand. Nu dubbelklik ik op een bestand, dit wordt geopend door mijn bat, wordt direct ge-exit, maar belandt wel in mijn Temp folder. Daarna kopieer ik de files manueel naar mijn Recovery map. Terwijl instantie 1 aan een file bezig is, kan ik in instantie 2 een 2de file previewen en zo verder .... .

Er komt wel een beetje manueel klikwerk bij kijken, maar aangezien het over zo een 300 grote bestanden gaat bij mij, veelal dezelfde filetypes, is het een goede oplossing voor mij. De files die ik al gerecovered heb, zijn volledig intact.

Nog een bedankt voor iedereen met tips, ik hoop dat er nog eens een freeware programma komt bovendrijven met recovery optie :).

Programma's die ik afraad omdat ze amper files intact recoverden na gemiddeld 5 uur durende scans:

-R-Studio
-R-Linux
-Stellar Phoenix
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”