help: problemen met installatie

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
jojo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2003, 12:29
Locatie: leuven

waar te beginnen???

misschien eerst dit:
ik heb een tweetal weken geleden een telefoonaansluiting en een adsl-aansluiting aangevraagd bij de locale belgacomverdeler.
Het enige wat ik toen heb meegekregen is een telefoontoestel, modem en pckaart.
Ivm adsl: een brief met passwoorden zou mij worden toegestuurd en meer had ik niet nodig.

sinds maandag zou de adslverbinding moeten werken (ze hebben hiervoor gebeld).
Ik heb met volle moed de brief met passwoorden erbij gepakt en ben aan de installatie begonnen.

Maar problemen problemen problemen...

de modem is blijkbaar pico-bello in orde. Het is een wireless van siemens (deze die belgacom zelf aanbiedt, Santis denk ik)
Het lampje pwr, wlan en dsl branden. Dus ik neem aan dat alles hier in orde is.

o ja, het besturingssysteem is XP...

De eerste problemen begonnen bij het installeren van de wireless adapter van siemens. De installatie lijkt goed te verlopen, maar dan moet je dubbelklikken op één of ander icoontje om de instellingen van dit kaartje te kunnen aanpassen. Maar, in mijn geval ontbreken de meeste tabbladeren in de eigenschappen van deze adaptor. Nu dacht ik, het zal wel geen probleem zijn en ik doe gewoon verder.
De volgende stap is surf naar 192.168.1.1 of zoietske,
en vul daar een aantal gegevens in.
Nu lukte dat bij mij langs geen kanten om erop te geraken.

Dus, ik bel naar mijn broer die heel wat van netwerken kent. En die begint vanalles te vragen... En plots lukt het toch om op 192.168.1.1 te geraken. DUs ikke blij, en ik begin met het opladen van mijn gebruikersnaam en paswoord. Dat marcheert. Daarna moet je de SISD of zoiets aanpassen: maar dat vond ik nergens. In de volgende stap moet je de WEP-code aanpassen. Ik vul daar een nieuwe code in en klik op de knop om op te slaan. Maar het opladen van die code duurt precies heel erg lang, en plots krijg ik het bekende scherm dat de site niet beschikbaar is.

Sindsdien heb ik vanalles geprobeerd, maar niks lukt nog:
modem gereset (op aanraden van helpdesk), alles gedeïnstalleerd en opnieuw geinstalleerd,...
Telkens krijg ik de melding van het adapterke dat de signaalsterkte heel erg goed is (100%), dus dat lijkt me ok,
maar het ip-adres begint altijd met 169... wat blijkbaar wil zeggen dat er iets fout is!

straks komt er nog eens iemand kijken die ik ken,
maar ik wou dit al eens posten, om te weten of er iemand mij al ken helpen met tips of zo...

groeten
jonathan

[mod="The Oddity"]Topic in het juiste forum geplaats. Deze hoort meer bij Teckniet of Hardware (netwerken). Windows is specifiek voor windows problemen.[/mod]
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

dat ip adres, moet dat niet 192.168.0.1 zijn? dit is het normaal gezien

kan je dat ip adres pingen?
(dus in een dos vensterke ping 192.168.0.1 tippen (zie anders onze ping tutorial))
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
jojo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2003, 12:29
Locatie: leuven

SeNsEi Ze0n schreef:dat ip adres, moet dat niet 192.168.0.1 zijn? dit is het normaal gezien

kan je dat ip adres pingen?
(dus in een dos vensterke ping 192.168.0.1 tippen (zie anders onze ping tutorial))


het kan zijn dat het verkeerde ip adres in hun boekske staat,
maar ik heb dat hier nu uit het hoofd getypt,
en het kan dus ook goed zijn dat ik dat hier verkeerd heb geschreven, maar toch juist heb toegepast thuis...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Gebruik je DHCP? Ik denk van niet, of anders kan je PC geen verbinding maken met je PC. Het IP-adres dat je krijgt is zo een standaard als de PC geen verbinding kan maken met de DHCP-server (in jouw geval de siemens). Geef je PCkaart eens zelf een IPadres. Iets in de zin van 192.16.1.3 en subnetmasker 255.255.255.0, al de rest laten staan. Dit kan je zelf instellen bij je TCP/IP-opties. En probeer nu nog eens verbinding te maken met je siemens door in een browser http://192.168.1.1 te typen. Je kan niet aan je siemens dordat je je iet in hetzelfde subnet bevindt. Je kan gerust de netwerkentutorial eens nalezen. Dit maakt misschien al een paar dingen duidelijker.

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Volgens mij zit je ergens hopeloos in de knoei met je ip-ranges. Je hebt daar 169 en 192 door elkaar. Probeer eens alles in 1 range te houden. De ip' die ja kan aanpassen pas je best aan naar het ip dat je niet kan aanpassen.

Bekijk hierover eens de reeds geposte topics in het hardware forum.
I love it when a plan comes together!
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Die 169 daar kan je niet aan doen. Dat is het standaard IP dat je PC aanneemt als hij niet kan verbinden met een DHCP als je ingesteld hebt dat hij moet DHCP gebruiken om een IP-adres te verkrijgen. Je PC kan dus niet verbinden met de DHCP en je moet zelf een IP-adres opgeven/

Cheers
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Normaal gezien moeten de ip-ranges in orde zijn als je de webpanel kan benaderen.
Ik raad je aan in stappen te werken, laat WEP dus nog even zo en als het zonder wep werkt kan je wep gaan instellen.
Stel op je pc bij default gateway het ipadres in van je router!
Gebruik geen DHCP.
Vergeet de @JE_PROVIDER niet achter je login.
NuKeM
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”