Hallo,
Dit weekend nog een geestigheidje met XP tegengekomen.
Op de computerclub was er ene die me gevraagd had om XP naast W98 te installeren. Heb dat al genoeg gedaan, dus geen probleem.
Zijn PC'ke had 2 hd's. Op beide stond Win '98 (ze hadden er ooit een nieuwe bijgestoken, en Win'98 hergeïnstalleerd op de nieuwe schijf).
Tijdens de installatie van XP kies ik dus niet voor upgrade, laat hem installeren op de 2e schijf. Ik krijg de melding dat hij een Windows '98 vindt die ik dan maar laat verwijderen.
Als ik de PC laat opstarten krijg ik in plaats van de bootmanager, gewoon dat XP opstart (dus zonder die bootmanager)...
Even een haar of 2 uit mijn kop getrokken en dan maar Win '98 terug op de c: gezet. Die installatie neemt toch de instellingen weer over, dus ik was er redelijk gerust in...
Wat ik nu echter niet begrijp is dat na de installatie van win'98 plots die bootmanager wel verschijnt met mooi win 98 en win XP naast elkaar, die beide trouwens werken... Het zaakje werkt dus.
Normaal moet je toch installeren van oud naar jong om die bootmanager aan de praat te krijgen. Iemand een verklaring ???
PS. Vandaag is het me ook nog ingevallen dat die installatie van '98 eigenlijk niet nodig was. De bootmanager van XP kan je "aanvullen" met geïnstalleerde besturingssystemen door het commando bootcfg in de herstelconsole te gebruiken. Maar daar zou ik maar aan gedacht hebben als ik ook nog een derde haar had uitgetrokken... (tomme toch)
Bootmanager van Windows XP
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Ik probeer dit altijd te vermijden gewoon. Als het is voor thuisgebruik, dan neem ik 2 HD's en verander ik de bootvolgorde in de bios. Ik werk niet graag met bootmanagers en zo. Want normaal wissel je niet echt elke 5 minuten van OS he. Je kan dan van de ene schijf op de andere, maar de OSen hebben geen weet van het andere, het zijn "gewone bestanden".
Maar ik vraag me toch ook af waarom je dan wel de bootmanager krijgt na XP terug der af te hebben gezwierd (als ik de post goed gelezen heb). Normaal zou je MBR dan toch terug in orde moeten zijn (als ik mij niet vergis staat daar die bootmanager in) (als je een volledige format doet). Beats me. Geen vragen bij stellen, is door MS ontworpen.
Cheers
PS : heb je nog haar over?
Maar ik vraag me toch ook af waarom je dan wel de bootmanager krijgt na XP terug der af te hebben gezwierd (als ik de post goed gelezen heb). Normaal zou je MBR dan toch terug in orde moeten zijn (als ik mij niet vergis staat daar die bootmanager in) (als je een volledige format doet). Beats me. Geen vragen bij stellen, is door MS ontworpen.
Cheers
PS : heb je nog haar over?
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Hallo,
Yep, dat haar valt voorlopig nog mee, maar dat kan nog verkeren zei nen zekeren Bredero...
XP had ik er niet terug afgezwierd. Het is een PC'ke met 2 harddisken (nen C: en nen D: ). Op beide stond Windows '98. Heb tijdens de installatie van XP, de windows op de D: verwijderd, en daarop XP gezet.
Toen ik enkel nog XP kon opstarten, heb ik Windows '98 terug op de c: gezet (de instellingen van een bestaande W98 worden dan toch overgenomen, de XP bleef dus gewoon op de D: ).
Normaal wordt dan die bootmanager eruit gekegeld (dat dacht ik toch), maar dat is blijkbaar niet het geval.
Yep, dat haar valt voorlopig nog mee, maar dat kan nog verkeren zei nen zekeren Bredero...
XP had ik er niet terug afgezwierd. Het is een PC'ke met 2 harddisken (nen C: en nen D: ). Op beide stond Windows '98. Heb tijdens de installatie van XP, de windows op de D: verwijderd, en daarop XP gezet.
Toen ik enkel nog XP kon opstarten, heb ik Windows '98 terug op de c: gezet (de instellingen van een bestaande W98 worden dan toch overgenomen, de XP bleef dus gewoon op de D: ).
Normaal wordt dan die bootmanager eruit gekegeld (dat dacht ik toch), maar dat is blijkbaar niet het geval.
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke