M'n netwerkje uit de hardware sectie van dit onderwerp

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
elrocco
Plus Member
Plus Member

Ik ben al 't een en ander te weten gekomen over de hardware, die ik nodig heb voor m'n netwerkje.Maar what about windows?!
Op mijn pc staat voor de moment winXP Home geïnstalleerd, in NTFS bestandsindeling.Op de tweede pc, waar ik graag zou mee gaan "babbelen", staat momenteel win9x(win95 of 98SE) in FAT32.
Voor zover ik gegoogled heb, kan ik vanuit winXP wel in de win9x lezen en werken, maar kan dat niet omgekeerd.Is het dan helemaal niet mogelijk iets te delen vanuit de win9x naar winXP, qua bestanden, printers,...?Kan ik bijvoorbeeld win9x op een ntfs partitie plaatsen?Of bestaat er een proggie, die toch door die ntfs-indeling geraakt vanuit FAT?
Ik had graag geweten of daar mensen al ervaringen mee hebben?Hoe ze dat oplosten?Of daar al oplossingen hebben over gelezen?
Jullie zijn alweer ne keer vree wel bedankt,he,

Elrocco 8-)
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik had een netwerkje met Win98(fat32)/Win2K(NTFS)
en dat werkte heel goed samen. Je moet rechten geven op je WinXP machientje aan de Win98client denk ik, dus een user toevoegen(de win98 machine) en de rechten toekennen. Zo werkte het bij mij toch met Win2K
of XP niet tegenwerkt zou dit mogelijk moeten zijn. De gebruikelijk printers en bestanden delen ook natuurlijk.

Hope it works

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

elrocco, er staan idd topics in dit forum waar gezegd is dat er probs optreden in een netwerk tussen ntfs/fat(16)(32) maar ondertussen zelf een aantal dingen uitgeprobeerd en je kan feilloos alles delen in een ntfs/fat netwerk zoals jij zou willen..Printers files...

Ntfs machine kan fat lezen en fat kan ntfs machine lezen. Nog geen probs gehad om die files te lezen...Je moet idd enkel zorgen dat de juiste admin rechten gebruikt worden om aan de files te kunnen. Maw gewoon inloggen met administrator account.

Moest je nog vragen hebben, kan je ook eens naar onze kersverse tutorial over basisnetwerken zien.
I love it when a plan comes together!
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

FAT32 en NTFS verschillen hebben enkel betrekking indien het op 1 pc staat: het is namelijk de manier waarop de harde schijf is ingedeeld en het besturingssysteem ze moet lezen.
Om over netwerk te lezen gaat via het besturingssyteem en wordt via netwerk niet de harde schijf direct aangesproken, dus dat geeft geen enkel probleem. De enige knelpunten gaan de rechten van mappen zijn, Windows XP is daar veel strenger in dan Windows 9x ...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”