EDPnet ticket: advies = PPPoE, maar hoe? (Speedtouch USB)

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

Hallo forum ;-)

Ik ben sedert vorige week aangesloten met een Max6Dyn abonnement. Daarvoor zat ik bij Tele2 (kort!) en Tiscali (2,5 jaar). In het Tele2 forum heb ik al gepost, hier eerste keer :-)

Ik stel vast dat de download snelheid redelijk is, maar toch vrij ver onder 6 mbit/s lijkt te blijven. Ik heb daarvan een ticket gemaakt. Nu vertelt de EDPnet helpdesk me om de instellingen te veranderen op mijn modem:
We raden u aan om de volgende gegevens in de configuraties van uw modem aan te passen :

Type PPPoE
Encapsulation LLC
Maar, euh, ik zou niet weten hoe dat moet? :-( Mijn modem is nog zo'n groene van Alcatel Speedtouch USB. En ja, ik heb deze thread gelezen: Welke snelheid halen jullie met de "rog"-modem

--- hieronder : details ---

1 april 21:00 http://speedtest.edpnet.be (3x)
Your result is 335.374 KiloByte per second
Your result is 342.759 KiloByte per second
Your result is 311.226 KiloByte per second

2 april 0:35 http://speedtest.edpnet.be (4x)
Your result is 100.022 KiloByte per second
Your result is 115.178 KiloByte per second
Your result is 63.11 KiloByte per second
Your result is 81.607 KiloByte per second

Ik gebruik een Alcatel Speedtouch USB (zo'n groene rog/manta, gaat al 5j trouw mee). De interface van deze modem geeft echter weinig statistieken.

Code: Selecteer alles

Connection:
VPI 8
VCI 35
Type PPPoA
Encapsulation VCMUX

ADSL:
Line rate 640/6144
Modem POTS
Mode Gdmt.A

De Windows netwerk status (Win XP Pro) geeft na deze testen aan:
Sent Bytes 2.221.409
Sent Errors 0
Received Bytes 24.925.167
Received Errors 15
met dank voor jullie input.
Fred.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fred_be9300 schreef:Mijn modem is nog zo'n groene van Alcatel Speedtouch USB. En ja, ik heb deze thread gelezen: Welke snelheid halen jullie met de "rog"-modem
Dan zou je ook moeten weten dat je dat ding best bij het groot huisvuil zet en een nieuwe aankoopt. Sorry, maar is de realiteit.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De Speedtouch USB kan PPPoE aan, maar da's zo'n gerommel dat ik je aanraad om het Overhead-vriendelijkere PPPoA te gebruiken (da's standaard bij die modem).
Encapsulation moet je je niks van aantrekken, die dingen kan je toch niet instellen :)
Voor PPPoE heb je drivers nodig die niet meer beschikbaar zijn, externe tools als RasPPPoE en nog meer miserie.

Met mijn Speedtouch USB haal ik op een Skynet-lijn 340 kiB/sec, met een E-tech USB haal ik 420 kiB/sec. Trek je conclusies :)
Op papier kan de Speedtouch USB 8 mbit aan, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die dat ook effectief haalt. Bovendien zuipen die stroom, die modems. Een aanslag voor je USB-connector :)

Dus zoals r2504 aanraadt (maar dan minder drastisch uitgelegd): Zoek je een goeie Ethernet-modem. Zoveel kosten die niet meer. En dan meteen eentje die ADSL2+-ready is voor mocht ooit dat moment er zijn dat het beschikbaar is.
Laatst gewijzigd door meon 03 apr 2006, 11:28, in totaal 1 gewijzigd.
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Inderdaad, best een nieuwe modem. Temeer dat je met zo'n Rog geen PPoE kan doen (of er moest al een virtuele Lan driver voor bestaan ondertussen ?)

PPPoE is namelijk Point-to-Point Protocol over Ethernet, en Ethernet over USB is enkel mogelijk met een virtual lan wrapper voor het USB device.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
fred_be9300
Pro Member
Pro Member

bedankt voor de deskundige commentaren. Voorlopig zoek ik nog naar de oplossing met de minste kosten ;-)

Mijn moeder heeft een Speedtouch 330 staan (recent aangekocht voor haar eerste internet stapjes), maar een hele oude computer en een trage ADSL lijn.

Zou ik betere resultaten hebben als ik die 330 bij mij aansluit? (en haar de Rog cado doe ;-) )

Oh ja, ik moet toegeven dat ik ook aardig wat binnenkabels heb - ja ik heb de EDP adviesen gelezen "max 7m binnenkabel". Ik huur, wil geen gaten boren, en sowieso is de structuur van het gebouw niet fantastisch. :roll: Daardoor heb ik zo'n 17-25m (?) binnenkabels tot aan de modem... Daar zou ik zo'n 2-3m kunnen afdoen als ik wat "knip en plak". Zou dat wat uitmaken? Op mijn vorige 4mbit adsl abo's had ik nooit last, maar met het 6mbit profiel van EDP heb ik wel '(received) errors' in de Windows Network Status (cfr first post)

grts.
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Ik heb wat snelheids issues met edpnet max6 dyn abotje.

Ik heb PPPOA ingesteld staan en volgens de status van mijn adsl-modem ben ik maar geconnect op 3700/640.

Zou dat aan het feit kunnen liggen dat ik PPPOA gebruik en dat ik PPPOE moet hebben. Ik zit op het moment opt werk dus kan niet direct even testen.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

fred_be9300 schreef:bedankt voor de deskundige commentaren. Voorlopig zoek ik nog naar de oplossing met de minste kosten ;-)

Mijn moeder heeft een Speedtouch 330 staan (recent aangekocht voor haar eerste internet stapjes), maar een hele oude computer en een trage ADSL lijn.

Zou ik betere resultaten hebben als ik die 330 bij mij aansluit? (en haar de Rog cado doe ;-) )

Oh ja, ik moet toegeven dat ik ook aardig wat binnenkabels heb - ja ik heb de EDP adviesen gelezen "max 7m binnenkabel". Ik huur, wil geen gaten boren, en sowieso is de structuur van het gebouw niet fantastisch. :roll: Daardoor heb ik zo'n 17-25m (?) binnenkabels tot aan de modem... Daar zou ik zo'n 2-3m kunnen afdoen als ik wat "knip en plak". Zou dat wat uitmaken? Op mijn vorige 4mbit adsl abo's had ik nooit last, maar met het 6mbit profiel van EDP heb ik wel '(received) errors' in de Windows Network Status (cfr first post)

grts.
Beste, die lengte is niet zo'n probleem als je een beter kwaliteit kabel gebruikt. Ik heb zelf 15m binnenkabel, maar heb UTP gebruikt i.p.v de 2-polige platte telefoonkabel die standaard word gebruikt. Wat betreft je vraag i.v.m. de modem, ik zou dit NIET doen. De "rog" die je nu hebt is zowiezo al onbetrouwbaar op oude PC's vanwege spanningsproblemen op oudere USB aansluitingen, en ook de nieuwere speedtouch 330 is een USB modem, en volgens de specs een MAX. !! van 8Mbit downstream, welk zeer optimistisch is gezien de USB 1.1 aansluiting welke theoretisch 11Mbit aankan, maar praktisch een kleine max. van 6-8Mbit heeft. Neem hier de overhead van je driver etc mee en je ziet dat met een USB 1.1 modem je echt al in alle optimale omstandigheden moet zitten om je 6Mbit te halen. De 330 ondersteunt iig al wel PPPoE.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goedkope ADSL Ethernet modem, deze vind je toch al voor een kleine 50€ en minder soms.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
fred_be9300
Pro Member
Pro Member

voor de volledigheid...
ik heb me gisteren "geamuseerd" met het tijdelijk verplaatsen van mijne computer, tot aan de living aan de straatkant, waar de telefoondraad binnenkomt. Alle andere telefoons uit gehaald, ADSL filters onderling verwisseld in allerlei configuraties (met/zonder/...). Bleef altijd hetzelfde: geen denderende snelheden, en enkele tientallen (of hondertallen) "errors" in de windows network status bij herhaald uitvoeren van de EDP speedtest. Whatever the problem is, zal niet veel met mijn extra meters binnenkabel te maken hebben.

Helpdesk EDPnet meldde vandaag wel dat:
"de centrale waarop uw lijn aangesloten is niet genoeg capaciteit heeft voor een 6 Mbps-adsl-lijn. Belgacom zal de centrale daarom upgraden. Deze procedure duurt gemiddeld 3 weken."

afwachten...
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

fred_be9300 schreef: Helpdesk EDPnet meldde vandaag wel dat:
"de centrale waarop uw lijn aangesloten is niet genoeg capaciteit heeft voor een 6 Mbps-adsl-lijn. Belgacom zal de centrale daarom upgraden. Deze procedure duurt gemiddeld 3 weken."

afwachten...
hehe, ik had hetzelfde voor
normaal wordt die centrale deze vrijdag bij mij geüpgraded, ik zal je op de hoogte houden
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik ben zelf overgeschakeld van zo'n 'rog'-modem op een ethernet modem. De downloadsnelheid ging daarop de hoogte in, maar heeft nog niet de max capaciteit van de 6Mbit verbinding en schommelt nog fel (ook de BGC centrale uit mijn buurt moet een upgrade krijgen).

Ik blijf echter PPPoA gebruiken, want bij PPPoE heb ik problemen met mijn verbinding. Ik krijg dan wel zonder problemen een verbinding, maar dan gaat er vanalles niet. Dan kan ik bv hier op het forum geen berichten plaatsen, omdat het versturen dan blijkbaar een probleem is, en bij alle speedtests werkt de 'upload' test dan niet (dat die upload test niet werkt is niet erg, maar wijst toch op een probleem) :?
De downloadsnelheden veranderen echter niet of ik nu PPPoA of PPPoE gebruik, dus blijf ik maar bij PPPoA. Heb dat trouwens ook gemeld aan Edpnet en die hebben daar niks over gezegd in hun antwoord, dus maakt het niet uit hé
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Dit antwoord heb ik van edpnet gekregen:
Beste mr. Dijkstra,

Indien u nog niet geprobeerd hebt met een andere modem testen, zouden we u nogmaals aanraden uw huidige modem door een testmodem te vervangen. In ieder geval heeft het niets met de instellingen van uw modem te maken, hoewel u inderdaad PPPoE dient te gebruiken in plaats van PPPoA.

Met vriendelijke groeten,

Helpdesk Engineer
Beide geven bij mij geen performance verschil. Het zou theoretisch gezien aan de modem kunnen liggen. Verder heb ik alle bekabeling al eens vervangen. Het zou mij verbazen als het aan mijn modem ligt, ik heb een nieuwe WAG54GX2, maar deze ga ik iig nog wel een keer vervangen om er zeker van te zijn.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
rtl
Elite Poster
Elite Poster

mijn centrale werd ondertussen geüpgraded, echter zonder verschil :?
ik blijf maar 390KB/s halen...

het is ook wel met speedtouch usb, maar imo kan zo'n groot verschil daar niet aan liggen
ik ga wel es met een andere modem proberen
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

_rEuTeL_ schreef: het is ook wel met speedtouch usb, maar imo kan zo'n groot verschil daar niet aan liggen
ik ga wel es met een andere modem proberen
Lees eens even rond op het forum ... iedereen met die usb dingen heeft er problemen mee ...
rtl
Elite Poster
Elite Poster

tja, bij skynet haalde ik er 700+ mee
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”