RealDSL sinds woensdag 22 maart... heleboel problemen :(

Plaats reactie
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

Hoi,

Sinds woensdag heb ik RealDSL. Ik heb speciaal gekozen voor RealDSL omdat ze geen downlimiet hadden, niet omdat ik nu zoveel download, maar omdat ik het monopolistische gedrag van bedrijven als Belgacom niet kan uitstaan. Daar komt nog bij dat ik recent vanuit Nederland naar Belgie ge-emigreerd ben en het in NL al jaren gewoon is geen download limiet te hebben. Als het in NL kan moet het ook in BE kunnen en dan twee keer beter ;) dacht ik. Ook het idee van een klein bedrijf tegen de rest heeft mij altijd aangesproken. Jaren geleden (7 ofzo) heb ik in Nederland een ADSL abbonement genomen bij Cistron, 1 van de eerste bedrijfjes die het tegen KPN waagde op te nemen. 8 Mbit down haalde ik toen al. Ik heb de screenshots nog steeds :). Helaas gingen zij al vrij snel failliet (werden ongelooflijk tegen gewerkt door KPN), maar zij baanden wel de weg voor de nu vele ADSL providers in Nederland.
In ieder geval sprak met de RealDSL FAQ me aan. Klare taal enzo. En dan ook nog je product GeekDSL noemen is toch wel cool.

Lang verhaal, maar wat ik bedoel te zeggen is dat RealDSL op zich veel krediet bij mij heeft. Helaas, begin ik toch wel een beetje angstig te worden o.a. door een message op dit forum over een plots ingevoerde datalimiet: http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=10314
Op zich is die datalimiet niet zo'n groot probleem, maar de slordige manier waarop die bekend is geworden wel.

Het grootste probleem is echter dat mijn huidige verbinding zeer onstabiel is. Sinds woensdagavond is de verbinding in totaal al zo'n zes keer voor enkele uren weggevallen. Vandaag (zaterdag) is de verbinding stabiel, echter ik haal download snelheden van max 10 KB/sec! En dit is dan rechtstreeks van mijn eigen servers die ik host in NL, BE en DE. De hoogste download snelheid die ik haalde in de afgelopen dag was overigens 200 KB/sec (ftp, http, scp, bittorrent en sftp). Ik heb donderdag nog telefonisch contact gehad met RealDSL, zij belde mij toen op en vroegen een groot bestand te downloaden, wat ik ook deed. Alles scheen toen aan hun kant in orde. Ik ben blijkbaar wel de eerste klant in mijn buurt: postcode 3210 in Linden (Lubbeek/Leuven).

Nu ik heb het afgelopen uur mijn ADSL modem ge-tweaked in een poging de snelheid op te schroeven echter zonder success. Ik ben onderhand een halve ADSL expert van het lezen van allerlei ADSL websites ;) Mijn ADSL modem heb ik getest op een ander ADSL netwerk (Versatel in NL) en daar werkte alles uitstekend. In ieder geval zijn dit mijn ADSL settings, misschien dat iemand een suggestie heeft:

Type: US Robotics, 9108 ADSL2+ MaxG modem/router
PPPoverEthernet
VPI 8
VCI 35
UBR zonder PCR (QoS aan, maar verder niet geconfigureerd)
Encapsulation: LLC/SNAP-bridging
PPPoE service name: niets ingevuld (moet ik hier wat invullen?)
MTU 1492
WAN service: ppoa_8_35_1 (dit is automatisch ingevuld en volgens mij een interne naam voor de virtuele WAN interface)

Modulatie:
Alleen G.DMT en T1.413 geselecteerd met capabilities Bitswap en SRA (ik heb dus allen niet van toepassing zijnde modulatie uitgezet sinds een uurtje of twee zonder enkel resultaat overigens)

Ik wil niet meteen de Nederlander met een dikke nek uit te hangen (overigens heb ik wel letterlijk een dikke nek :P ) maar ter info: op netwerk/unix gebied ben ik zeer ervaren. Het is namelijk altijd mijn beroep geweest. Tegenwoordig ben ik een informatiebeveiliger, maar mijn roots bevinden zich in networking. Dus men mag van mij aannemen dat alles m.b.t. IP en ethernet goed geconfigureerd is. ADSL is echter onbekend terrein voor mij.

Ik hoop dat ik alleen last heb van wat opstartproblemen en dat het zich vanzelf oplost (ik zal maandag nog eens met RealDSL gaan bellen). Maar een goed gevoel heb ik er op dit moment niet bij.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Op welke snelheid synchroniseer je? 3360/512 of 4096/512
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sebast1aan schreef:Ik hoop dat ik alleen last heb van wat opstartproblemen en dat het zich vanzelf oplost (ik zal maandag nog eens met RealDSL gaan bellen). Maar een goed gevoel heb ik er op dit moment niet bij.


Je had misschien eens eerst het forum gelezen over RealDSL...

Trouwens de bewering van RealDSL dat ze nieuwe klanten zou aansluiten op hun "eigen" netwerk en deze dus geen problemen zouden ondervinden is hiermee dan ook weeral stevig ontkracht.
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

Limburg schreef:Op welke snelheid synchroniseer je? 3360/512 of 4096/512


4096/512, ik heb nog niet kunnen vinden waar ik dit kan veranderen. Zou ik 3360/512 moeten proberen?

r2504 schreef:
Je had misschien eens eerst het forum gelezen over RealDSL...


Ik las het forum pas toen ik de aanvraag al verstuurd had. Ik verwachte wel enkele problemen, maar dan vooral met de facturatie en dat soort zaken.
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

Oh het is mij wel opgevallen dat als de verbinding zeer traag is, ik zeer veel superframe errors heb voor mijn downstream verkeer. Voor upstream verkeer heb ik geen errors:

Langzaam:
Up / Down
Super Frames: 67967 / 67965
Super Frame Errors: 64813 / 0
BER test:
Test time: 20 seconds
Total transferred bits: 74191872
Total error bits: 148193
Error ratio: 2.00e-03

Redelijk (ongeveer 300/400KB/s):
Up / Down
Super Frames: 2065 / 2063
Super Frame Errors: 5 / 0
BER test:
Test time: 20 seconds
Total transferred bits: 74191872
Total error bits: 148
Error ratio: 1.99e-06

Speedtest.be:
Bijlagen
Picture 1.png
speedtest.e upstream
(27.41 KiB) 2237 keer gedownload
Picture 2.png
speedtest.be downstream
(27.42 KiB) 2237 keer gedownload
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Sebast1aan schreef:4096/512, ik heb nog niet kunnen vinden waar ik dit kan veranderen. Zou ik 3360/512 moeten proberen?

Nee hoor, dit is het vast ingestelde profiel van je lijn.
Het betekent trouwens ook dat je een van de eerst aangeslotenen bent op het nieuwe netwerk, dus het kan geen capaciteitsprobleem zijn van het netwerk, eerder wat aanloopproblemen.
Maandag bellen, meteen zeggen dat je op het nieuwe netwerk zit (4096)en uitleggen wat je probleem is.
Er zal beslist de nodige aandacht aan gegeven worden.
Run ook eens de speedtest hier op userbase http://www.userbase.be/forum/portal.php?show=speed

Je ber test lijkt erg goed, beter dan 0.1%. Wat die superframe errors betreft moet je bij RDSL zijn.

Laat ons hier je ervaringen horen, we zijn er benieuwd naar (nieuwe netwerk).
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

Limburg schreef:Het betekent trouwens ook dat je een van de eerst aangeslotenen bent op het nieuwe netwerk, dus het kan geen capaciteitsprobleem zijn van het netwerk, eerder wat aanloopproblemen.


Ah dat geeft hoop :)
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

Helaas pindakaas heb ik nu (zondagavond) weer een langzame verbinding. In mijn logging vindt ik dan meteen weer de superframe errors terug:

DOWN/UP
Super Frames: 259599/259597
Super Frame Errors: 249709/0

Opvallend is dat ik bij UP nooit errors krijg.

Dit is het resultaat van mijn speedtest op dit moment (met problemen):
Bijlagen
Picture 5.png
speedtest
(40.27 KiB) 136 keer gedownload
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

Oke net weer een speedtest gedaan, gaat weer een stuk sneller:

Afbeelding
Bijlagen
Picture 6.png
Speedtest
(42.04 KiB) 99 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Sebast1aan op 27 mar 2006, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Sebast1aan schreef:Oke net weer een speedtest gedaan, gaat weer een stuk sneller:
RealDSL 3373 413 27-03-2006 12:36


Kijk, dit is wat je voorlopig dag en nacht moet kunnen halen!
Dit komt overeen met je 4096/512 profiel. Het verschil is overhead.
Wanneer het weer eens lager is moet je eens kijken naar je signaal/ruisverhouding:

Output Power (dBm) up/down = 12 / 20
Attenuation (dB) up/down = 21 / 43
Noise Margin (dB) up/down = 21 / 16 .<==

Wanneer dit laag is (onder 6) kan dit errors opleveren.
Dze waarde kan 's avonds veel lager zijn dan overdag
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

ADSL info nu, met download speed net onder 400KB/s:

Afbeelding
Bijlagen
Picture 8.png
(47.34 KiB) 62 keer gedownload
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Prima zo, nu SNR Margin downstream in de gaten houden wanneer je weer superframe errors krijgt (of je snelheid veel lager wordt)
Bijlagen
sebas.jpg
(3.55 KiB) 1965 keer gedownload
girards
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:25

Ben sinds een week klant, op het nieuwe netwerk. Nog geen problemen ondervonden.
Wel een aantal disconnects gehad, heb ik gezien, maar zelf niets van ondervonden...
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

girards schreef:Ben sinds een week klant, op het nieuwe netwerk. Nog geen problemen ondervonden.
Wel een aantal disconnects gehad, heb ik gezien, maar zelf niets van ondervonden...


Het lijkt bij mij nu ook goed te gaan. Hoewel ik elke avond tussen 20:00 en 21:00 ergens disconnects krijg met een stapel ADSL errors. Zou toch fijn zijn als dat niet meer gebeurde.
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

Ik weet niet of het toepasselijk hier is maar helemaal in het begin had ik ook vaak disconnects. Heb dit opgelost door de lcp-echo-failure waarde te verhogen dit is onder linux met pppd, of dit in standaard routers zit is de vraag.
Door de lcp-echo-failure te verhogen gaat deze immers meer errors negeren zodat deze niet denkt dat de verbinding verbroken is (wat niet zo is)
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

rapweg schreef:Ik weet niet of het toepasselijk hier is maar helemaal in het begin had ik ook vaak disconnects. Heb dit opgelost door de lcp-echo-failure waarde te verhogen dit is onder linux met pppd, of dit in standaard routers zit is de vraag.
Door de lcp-echo-failure te verhogen gaat deze immers meer errors negeren zodat deze niet denkt dat de verbinding verbroken is (wat niet zo is)


Ik heb dat op mijn US robotics modem niet kunnen vinden. Nu draait dat ding wel linux, tenminste daar lijkt het wel erg veel op als ik ernaar toe SSH.

Het is trouwens weer zeer traag. Had zojuist om 21:00 uur een disconnect en nu een snelheid van:

Afbeelding
Bijlagen
Picture 20.png
(40.46 KiB) 58 keer gedownload
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

*Zucht* nog steeds elke dag tussen 20:00 en 22:00 ergens connectie-problemen. Als ik verbinding heb dan is het zeer langzaam. Nu helemaal vreemd is het dat ik nu op 3872/512 zit. Vorige week nog op 4096/512.

Als ik problemen heb dan schieten mijn superframe en HEC-errors me om de oren.

En nu heb ik sinds gisteren ook nog eens storing op mijn telefoon-lijn die notabene achter een ADSL-splitter zit (van Belgacom). Maar misschien is dat gewoon toeval.
Sebast1aan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:07

Oke reboot van mijn modem en ik zit nu op 4000/512. Bijna geen HEC en superframe errors meer. Snap er niks van. Toch maar eens met RealDSL bellen.
Plaats reactie

Terug naar “RealDSL”