phpbb probleem

Plaats reactie
Comrade

systeem : windows xp + apache + php + mysql

probleem : critical error can't connect to database bij installatie...

nu de documentatie bij phpbb is al van de minst duidelijke die ik ooit al gelezen heb.

Database server hostname (wel enkel bij gebruik van acces spreken ze van odbc en hoe ik dat moest gedaan krijgen heb ik op een totaal andere site gevonden maar soit ik wil mysql gebruiken. wel hier vul ik dan het locaal ip in)

ik heb dus met winmysqladmin een nieuwe db gemaakt...
forum genaamd. (your database name)

Database username en database paswoord : wel ja (met mysqlmanager heb ik een login en pass op forum gezet maar dat werkt dus evenmin)

de rest is bijkomend. Ik ben ervan overtuigd dat een betere uitleg dan in de docs niet moelijk kan zijn. wil iemand please eens helpen.

na 5u onafgebroken alles proberen wat ik maar kan proberen kan die install nog altijd niet verbinden met de database (cmd - mysql - connect forum lukt dan weer wel...)

nu zennek doodmoe en is het bedtijd laterz
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm, ben je zeker dat de service van mysql draait? Allez ja gestart is?

Controleer dit bij: Configscherm>Administrative tools/Systeembeheer>services>mysql (started, automatic)

Kwestie dat je dbase toch beschikbaar is. De manuel die bij phpbb zit is helemaal niet zo onduidelijk maar kom...msaccess is nu ook niet ideaal om phpbb mee te doen werken. Beter mysql.

Verder enkel bij localhost: 127.0.0.1 of de naam van je pc of je extern ip ingeven.
dbname: dbname
login: login
pwd: pwd, normaal zou dat perfect moeten werken.

Kijk ook na of je geen firewall staan hebt die de toegang tot de mysqldbase blocked. Eventueel even testen zonder firewalls.

Denk eigenlijk dat de service niet gestart wordt.. je geraakt er wel via cmd aan, doordat je dan rechtstreeks mysql aanspreekt... check dat eens.
I love it when a plan comes together!
Comrade

De service draait.

de db : dit is gewoon een lege map met de naam zoals ik die gegeven heb met 'create'.

login & paswoord : ik had eerst die genomen van de mysql server, dan heb ik er aan de db gegeven met de mysqlmanager en die gebruikt.

database server hostname : lokaal ip, localhost, en m'n dns geprobeerd.

en dit allemaal in combinatie met elkaar...

zoals de cijfercombinatie van een fietsslot proberen te raden...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik zou niet winmysqladmin gebruiken, maar eerder iets als phpMyAdmin om databases te maken en gebruikers te beheren. phpMyAdmin installeren is gewoon de tarball uitpakken en de config.php aanpassen. Je eigen DSN-naam is normaal localhost (ik neem aan dat je dat niet gewijzigd hebt).

Standaard staat mysql normaal zo dat hij geen users gebruikt. Je hebt dan bvb geen username en paswoord nodig om een database aan te spreken en zo. Da's natuurlijk niet veilig, maar als eerste test (op een lokale pc) kan zoiets geen kwaad.

Probeer dus eerst eens of je phpMyAdmin ( http://phpmyadmin.sf.net ) niet geïnstalleerd krijgt. Van daaruit kan je veel beter controleren of er iets mis is met mysql.

Wat je ook nog kan doen is een phpfile maken met als inhoud:
phpinfo.php:

Code: Selecteer alles

<?php phpinfo(); ?>

Je krijgt dan een pagina met alle mogelijke extensies en instellingen van php en zijn extensie-instellingen. Daar kan je o.a. uit opmaken of mysql correct draait.
Als daar alles correct uitziet, laat je maar iets weten, dan gaan we de volgende stappen af :-)
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

ik zou eens testen als MySQL wel fatsoenlijk werkt.Dat kan je doen door een verzoek om verbinding te versturen.je hebt voor je eigen veiligheid twee bestanden nodig.

config.php

Code: Selecteer alles

<?php
$host="localhost";
$dbuser="mysql_user";
$dbpass="mysql_password";
$db=database_name";
?>

bewaar dit bestand in een directory die niet toegankelijk is vanaf het internet ....

dan connect.php

Code: Selecteer alles

<?php
include("config.php");
$test=mysql_connect($host,$dbuser,$dbpass) or die (mysql_error());
?>


op zicht doet deze code niet veel maar als de verbinding naar de MySQL server successvol was zal je een blanco (wit ) scherm zien.Indien niet zie je iets als "warning access denied for user@host using password yes" (of iets dergeliks)

ook moet u er hierbij zeker van zijn dat u de standard poort gebruikt waar de MySQL server luistert voor verzoeken om te verbinden.standard is dit 3306.Als u dit hebt gewijzigd zal de bovenstaande code falen .... u kan dit fixen door het juiste poortnummer mee te geven in "mysql_connect()"

het is het beste dat u "localhost" gebruikt i.p.v een ipadres als databasehost
Registered Linux user #286313
Compadre
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2003, 15:55

Badankt voor de respons, ik ga dat morgen eens proberen.

ondertussen heb ik even m'n systeem overhoop gehaald,
windows 2003 enterprise server, iis6, asp, microsoft sql 2000, visual.net installed en ben ik op http://forum.snitz.com/ een asp forum gaan halen en het werkt. natuurlijk wil ik de mysql way ook laten werken :)

wat ik ook nog zou willen weten was, is het de bedoeling dat de gehele forum folder op de website zelf staat? of zoals je bij php de php files in een externe folder kan onderbrengen?
*************************
I do not only look like an idiot
*************************
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Tja, ik zou nog even wachten met Erik's testjes, als het onderdeel 'MySQL' in phpinfo voorkomt kan je zeker zijn dat php een connectie kan maken. Ook als phpMyAdmin werkt kan je daar zeker van zijn.

Amai; IIS naast apache willen draaien, ach ja, waarom niet :)
Maar goed, probeer morgen maar eens :)
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

dat is niet waar meon.het is niet omdat de phpinfo(); call een MySQL sectie toont dat MySQL ook effectief werkt ..... php heeft immers "build in" MySQL support maar de makers van php raden je af deze te gebruiken .windows XP gebruikt hij wel misschien blokt de (build in ) of ( uw eigen geinstalleerde) firewall de MySQL poort ? als phpMyAdmin werkt zonder problemen dan kan je er inderdaad zeker van zijn dat MySQL naar behoren werkt.Voor het installeren van forumsoftware ga je best als volgt te werk.

1) maak de database aan => phpMyAdmin
2) upload all .php (en bestanden waarvan php gebruikt maakt zoals .inc etc ) naar uw php enabled webruimte
3) zet de juiste file permissions (¨*nix en *bsd ) only
4) bezoek http://127.0.0.1/forumfolder/install.php

in het geval van phpBB zal de software u automatisch redirecten naar de installer. vul het forumilier in met uw database info en de admin account voor phpBB en klik op submit ...
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, bij mij kwam die mysql-sectie er toch niet bij zolang mysql niet geïnstalleerd was hoor, maar goed, phpMyAdmin installeren is toch een van de dingen die ik het eerste doe op een php/mysql-installatie.

En ik dacht dat het install-path van phpBB 2.0.5 gewijzigd was en iets was als http://localhost/phpBBfolder/install/install.php , maar die moet ge verwijderen na installatie (samen met de /contrib-map).

Maar zo ver zijn we nog niet :-)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ik blijf ervoor gaan, eventuele firewall die probs veroorzaakt. Zie anders het probleem niet als mysql correct installed is, de service draait.

Meon, install path is idd verandert :)
Nu of je phpmyadmin of het forum installeert maakt niet uit. Als die service niet draait of de mysql wordt door firewall geblocked, dan zal het niet gaan :-)
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Development”