Telenet monopolie

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Hallo,

Na wat zoekwerk (onder andere op dit forum) betreffende het monopolie van Telenet ben ik erachter gekomen dat dit voor een periode van 5 (?) jaar is.

Op de website van Telenet staat dat ze in augustus 2002 het kabelnetwerk heeft overgenomen.

1. Betekent dit dat in augustus 2007 het monopolie van Telenet op de kabel ten einde is ?
2. Wat gebeurt er na deze datum ? Kunnen we dan een gelijkaardige situatie als bij ADSL verwachten ?

Kan iemand mij hier mee info over verschaffen ?

Alvast bedankt !

Uzzi
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Uzzi schreef:2. Wat gebeurt er na deze datum ? Kunnen we dan een gelijkaardige situatie als bij ADSL verwachten ?
Niet helemaal... op de kabel is gewoon geen plaats voor een tweede volledig onafhankelijke provider, dus waarschijnlijk zullen andere firma's eigenlijk gewoon reseller worden met iets andere voorwaarden (zoals ook bij ADSL meestal het geval is).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

r2504 schreef:
Niet helemaal... op de kabel is gewoon geen plaats voor een tweede volledig onafhankelijke provider, dus waarschijnlijk zullen andere firma's eigenlijk gewoon reseller worden met iets andere voorwaarden (zoals ook bij ADSL meestal het geval is).
dat klinkt heel slecht ...

Waarom is er geen plaats voor een andere?
Als die nieuwe provider 1000klanten heeft, dan blijft dat toch hetzelfde dan dat telenet 1000 nieuwe gebruikers bijkrijgt?

Moet toch lukken zonder dat hij afhankelijk gaat worden van telenet?
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bambipower schreef:Waarom is er geen plaats voor een andere?
Omdat de kabel een shared medium is. Globaal gezien is er dus wel plaats, maar niet om er een volledig apart EuroDocsis signaal naast te plaatsen.

Zoals ik al schreef maken 90% van de ADSL providers ook gewoon gebruik van BGC apparatuur en netwerk en verschilt dit ook niets met een BGC aansluiting behalve dat het misschien iets andere voorwaarden zijn.

Enkel "grote" ADSL providers hebben eigen apparatuur en netwerk in de BGC centrales staan en hangen daar je lijn op. Dit kan bij TN echter niet omdat je geen "eigen lijn" hebt.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

r2504,

1. Klopt die datum van augustus 2007 ?
2. Is de situatie in Vlaanderen dan zo verschillend als deze in Nederland ? Ik ben absoluut geen expert op dit vlak, maar daar zitten er toch ook een heleboel kabelproviders. Gaan we dan niet naar een gelijkaardige situatie als in Nederland ?

Uzzi
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

@r2504
aanvaardbare uitleg

Gaat onze regering max. prijzen opleggen aan telenet voor het verhuur (reseller) aan de nieuwe isp's die willen van het netwerk gebruik maken?
Als telenet zelf die prijzen kan bepalen, dan kunnen ze die zo hoog leggen, dat geen enkele nieuwe isp geinterseerd zal zijn, om er gebruik van te maken.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Uzzi schreef:1. Klopt die datum van augustus 2007 ?
Geen flauw idee
Uzzi schreef:Gaan we dan niet naar een gelijkaardige situatie als in Nederland ?
Ja... zijnde dat daar ook een monopolie is voor kabelbedrijven voor zover ik weet. Er is daar wel meer fragmentatie (zoals hier dus het geval was voor Telenet alles heeft opgekocht), maar op één bepaalde lokatie van je volgens mij daar ook maar één kabelaanbieder hebben. (misschien een paar uitzonderingen waar er een dubbel kabelnet is zoals ook in Leuven bv.)
bambipower schreef:Gaat onze regering max. prijzen opleggen aan telenet voor het verhuur (reseller) aan de nieuwe isp's die willen van het netwerk gebruik maken?
Goeie vraag... ook geen idee hoe men dit precies gaat regelen (bij ADSL heb je trouwens hetzelfde probleem omdat bijna iedereen daar ook BGC infrastructuur gebruikt).
PHO
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef: Ja... zijnde dat daar ook een monopolie is voor kabelbedrijven voor zover ik weet. Er is daar wel meer fragmentatie (zoals hier dus het geval was voor Telenet alles heeft opgekocht), maar op één bepaalde lokatie van je volgens mij daar ook maar één kabelaanbieder hebben. (misschien een paar uitzonderingen waar er een dubbel kabelnet is zoals ook in Leuven bv.)
Volledig correct ! In Nederland heb je eigenlijk per gemeente een ander kabelbedrijf. (Al zijn er die samenwerken). En het is het kabelbedrijf die beslist of het met een bestaande ISP in zee gaat. Er zijn zelfs kabelbedrijven die zelf voor internettoegang zorgen (ISP spelen), bijv in Zeeland.
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
skunky
Starter
Starter

je heebt in nl maar 2 of 3 kabelanbieder upc is de groost en upc=chello
www.upc.be
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”